Kun je jezelf leren om beter te reageren op een situatie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Kun je jezelf leren om beter te reageren op een situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 19:33

Het zit namelijk zo. Ik heb nu twee keer een reanimatiecursus gedaan omdat ik het belangrijk vind om mensen te kunnen helpen.
Nu was ik vandaag aan het werk en toen zakte er iemand in elkaar. In plaats van dat ik ook maar iets nuttigs kon doen, begon ik heel erg te trillen en te huilen. Daar heeft natuurlijk niemand iets aan. Gelukkig waren er genoeg mensen in de buurt die goed konden reageren.
Maar wat nou als dat niet zo is? Ik kan het mezelf nooit vergeven als er iemand bij mij in de buurt in elkaar zou zakken, ik in theorie zou kunnen helpen, maar in praktijk ik niks kan doen door mijn emoties.
Hopelijk heeft iemand een idee!

Beretto

Re: Kun je jezelf leren om beter te reageren op een situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 19:40

Mijn tip zorg dat je de techniek van het reanimeren goed beheerst.
En dan tijdens zo'n situatie focussen op de handelingen.
Dus haal adem en doe wat je geleerd hebt.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 19:45

Heel veel oefenen, zodat het een automatisme wordt. En misschien ontdekken waardoor je die emoties zo heftig ervaart?

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 19:49

Meditatie. :j Tijdens zitmeditatie, waarbij je je over het algemeen richt op je ademhaling, train je om je bewust te worden van je ademhaling. Hoe vaker je dat doet, het vaker je je ook bewust kunt worden van je ademhaling buiten de zitmeditatie om, en dus ook tijdens dit soort situaties. Zodra je je bewust wordt van je ademhaling onderbreek je de gedachtenstroom die vastzit aan de emoties, waardoor je jezelf weer onder controle kunt krijgen. Daarnaast kan de meditatie je helpen om te leren waardoor je zo reageert, zodat je daar ofwel iets mee kunt doen of het los kunt laten.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 19:54

Vooral niet bang zijn voor de emoties, het is helemaal niet raar om in die situatie teveel druk te ervaren en dicht te slaan. Dit overkomt ook geschoold zorgpersoneel dat niet dagelijks met acute situaties te maken heeft soms.

Wat mij altijd geholpen heeft is het besef dat iemand met een hartstilstand op dat moment eigenlijk al dood is en dat je het dus door jouw handelen niet slechter kan maken. Door te starten met reanimatie kun je tijd kopen tot aan een eventuele defibrillatie (AED) of aankomst van de hulpdiensten als een AED niet aanwezig is. In het gunstigste geval red de patient het dan, maar vaak ook niet ondanks adequate reanimatie. Voel je daar dan ook niet schuldig over, je hebt het geprobeerd en meer kun je niet doen!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 20:07

Beretto, het rare was ook dat ik toen ik na mijn werk naar huis fietste precies wist wat ik had moeten doen. Maar op hetmoment zelf wist ik eigenlijk helemaal niks meer. Toen heb ik geprobeerd mijn normale werk voort te zetten (kassa). Dat ging een soort van nog wel.
Cros95, maar hoe oefen je een reanimatie? Ik kan moeilijk mensen dwingen een hart stilstand te krijgen :') De reden voor die emoties weet ik denk ik wel. Afgelopen november is een naast familielid (niet uit gezin) overleden. Diegene had een tijdje bij ons in huis gewoond vanwege de ziekte, toen ik een dag thuis kwam van stal stond er ineens een Ambulance voor de deur. Dat was niet een heel prettige ervaring voor me.
Bedankt voor de andere tips! Aan die meditatie ga ik proberen te werken, dit lijkt me Heel goed om te doen idd!

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 20:20

Een reanimatie is ook heftig. Het is logisch dat het iets bij je oproept, zeker als je zelf iets hebt mee gemaakt.
Zelf heb ik ooit mijn oma gereanimeerd. Daarna heb ik heel lang en heel hard gehuild, ik vond het zo heftig (wel overleefd gelukkig). Ik zag er daarna heel erg tegenop om weer naar de reanimatiecursus te gaan. Meestal vragen ze daar ook wel of je iets hebt mee gemaakt. Het kan fijn zijn om het daar te vertellen. Misschien volgende keer ook bespreken wat een melding met je deed. Wellicht leer je daar ook van.

En voel je vooral niet schuldig. Nu gingen anderen handelen. Als zij er niet waren, had jij misschien weer anders gereageerd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 20:33

Alle dieren inclusief mens hebben drie mogelijke reacties in stress situaties vechten vluchten of bevriezen. Oftewel handelen en gaan reanimeren, ervan weglopen of huilen en alleen staren en niks kunnen. Dat is een instinctieve reactie.

Enige dat helpt is trainen en nog meer trainen tot je de handelingen kunt dromen. Dat geeft misschien meer zekerheid maar een instinctieve reactie ombuigen, geen idee hoe je dat doet. Ik val zelf onder de categorie vechten, altijd (soms niet handig dus)

Maar helaas dus ervaring met een reanimatie waar ik samen met twee anderen exact gelijk reageerden en uiteindelijk met zijn drieen hebben gereanimeerd.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:01

Wat er bij ons op de cursus altijd werd gezegd is de eerste hartslag waar je aan denkt is je eigen, als je zelf niet rustig bent of jezelf kan kalmeren hebben mensen gewoonweg weinig aan je.

Die freeze reactie is ook precies waarom niet iedereen geschikt is om te handelen. Om het te oefenen is gewoonweg moeilijk want in een vastgezet scenario tijdens een cursus is gewoonweg heel anders dan het echt.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:04

TS, je hebt de cursus gedaan, je wilt echt helpen,dus voel je niet schuldig.
Misschien ben je er gewoon niet geschikt voor.
Is niet erg en je kunt er weinig tot niks aan doen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:09

Bel 112 en vraag ze om je te begeleiden.
Ik denk dat oefenen helemaal niets helpt als je op moment supreme gaat trillen en huilen terwijl je getraind bent.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:10

Ik ken je niet dus misschien zit ik helemaal mis, maar misschien speelde er ook faalangst mee? Niet om het reanimeren zelf maar omdat er meerdere mensen in de buurt waren? Een ander mechanisme wat kan meespelen is dat, juist omdat er meerdere mensen aanwezig zijn, iedereen op de ander wacht.
Het kan best zijn dat als jij als enige in de buurt bent wanneer zoiets gebeurt, je automatisch handelt. In de tussentijd kan het uiteraard geen kwaad om je vaardigheden te blijven trainen zodat je kennis en kunde op peil blijft.

Ik vind je al een topper omdat je al 2x een reanimatiecursus hebt gedaan. Je wilt dus echt kunnen helpen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 21:33

Ievie, wat heftig zeg! Gelukkig heeft ze het wel overleefd.
Karuna, dat herken ik wel ja. Ik ben bv een tijd heellang bang geweest om op mijn paard te stappen. Dan bevroor ik ook helemaal, dus het past wel bij elkaar.
Faalangst weet ik niet maflinger. Het erge was ook wel dat ik op het moment zelf uiteindelijk niks meer hoefde te doen, behalve kassa draaien. En zelfs dat lukte dus niet zo lekker meer. Zo stom, ik schaamde me ook wel een beetje voor mijn reactie eerlijk gezegd.

Verder bedankt allemaal voor de tips! Ik wilde me eigenlijk als ik 18 ben geworden, me aanmelden als burgerhulpverlener. Ik geloof alleen niet dat dat nu zo’n goed idee is. Misschien wel goed dat ik daar nu al achter ben gekomen, i.p.v. op een kritiek moment :j

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 22:27

Eigenlijk een hele normale reaktie en je komt er pas achter hoe je reageerd als je in een spoedsituatie terecht komt. Ik ben verpleegkundige op de verloskunde en couveuse. Ik kom vaak in spoedsituaties en kan uiterlijk redelijk rustig tonen maar oik kan soms trillen als een rietje van de adrenaline. Soms heeft dit als gevolg dat ik daarna even de emoties de loop laat. Ik weet prima wat ik bij een reanimatie moet doen, ik ben zelfs instrukteur. Maar je bent en blijft mens en dit soort dingen gaan je niet in de koude kleren zitten.
Mijn tip aan mijn cursisten is altijd: blijven ademen, eventueel even tot 10 tellen en nog eens nagaan of je goed zit in de basis, als je handeld en je weet het even niet meer vraag dan om hulp. Je mag best zeggen dat je nu even niet meer weet wat je moet doen en of iemand het over kan nemen.
Qua reanimatie adviseer ik je ook om een reanimatie app op je telefoon te zetten. Die vertelt rustig stap voor stap wat je moet doen en je kan via de app ook direkt 112 bellen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 23:29

Op mijn werk kwam er ook een keer iemand binnenrennen met de vraag of iemand kon meekomen die kon reanimeren.

Mijn eerste reactie verdiende echt geen schoonheidsprijs. :')
Ik had namelijk zoiets van "dat wil ik niet" en opperde dat mijn collega kon gaan. In haar eentje. :oo

Lang verhaal kort... We zijn samen gegaan (duh) en het bleek een misverstand er was slechts wat moeite met ademen. :+

Ik ben nu wel steeds assertiever doordat ik steeds meer ehbo'tjes doe. Misschien kun je als vrijwilliger van het rode kruis op evenementen mee gaan lopen oid? Als je, samen met andere ervaren vrijwilligers, steeds een beetje geconfronteerd word ga je steeds meer automatisch handelen.

Kenay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 00:46

Ik denk dat je de primaire reactie niet 1,2,3 gaat veranderen omdat dat iets is wat in je zit. Ik denk dat het belangrijk is dat je in de volgende situatie na je primaire reactie jezelf realiseert dat je wil handelen en dat je er uit moet komen en heel klinisch moet denken aan wat je geleerd is. En dat is in deze lastig omdat je gelukkig niet iedere dag een onwelwording tegen komt. Bewustwording van je reactie is stap 1!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 01:08

Lastig hoor.
Ik was er als hulpverlener wel een beetje huiverig voor wat ik zou doen bij mijn eerste reanimatie. Nou kwam ik daar als burger bij samen met een ervaren vriendin dus mooi de kunst kunnen afkijken.
Inmiddels zoveel reanimaties gedaan dat ik weet dat ik handel en er ook niet meer bang voor ben.
Gewoon blijven trainen en erover praten, de eerste keer dat je zoiets ziet is gewoon heel erg schrikken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 06:56

Drie keer wat ergs meegemaakt, drie keer stond ik aan de grond genageld. Een keer was ik alleen met mijn man, die man hoefde gelukkig niet gereanimeerd want toen die buiten westen lag kon ik ook alleen van een afstand toekijken :(

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 07:07

Polly schreef:
Lastig hoor.
Ik was er als hulpverlener wel een beetje huiverig voor wat ik zou doen bij mijn eerste reanimatie. Nou kwam ik daar als burger bij samen met een ervaren vriendin dus mooi de kunst kunnen afkijken.
Inmiddels zoveel reanimaties gedaan dat ik weet dat ik handel en er ook niet meer bang voor ben.
Gewoon blijven trainen en erover praten, de eerste keer dat je zoiets ziet is gewoon heel erg schrikken.

Hier inderdaad ook, en achteraf sta ik dan te trillen en te huilen maar op het moment zelf schakelt alles zich uit en gaan je ervoor om iemand te helpen. Ik denk dat het bij jou voornamelijk de schrik is geweest, het is heel gek als iemand opeens neer valt voor je neus en je dat voor een van de eerste keren mee maakt.

De stappen in je hoofd blijven oefenen, de cursussen blijven herhalen en dan komt het helemaal goed!

In zo'n geval dat er niemand om je heen is en je gaat proberen een leven te redden kan je altijd direct 112 bellen met de boodschap dat er iemand is neer gevallen en je het even niet meer weet, ze zullen je dan stap voor stap meenemen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 07:23

Tip
Heb je een grote knuffelbeer thuis?
Visualiseer je thuis hoe je had willen handelen en gebruik je knuffelbeer als patient voor reanimatie en speel het na.
Rollenspel helpt om je zelf te trainen te handelen.

En je beer vindt het niet erg al het niet goed gaat de eerste keren *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 07:48

Kun je gedrag veranderen? Ik ben van mening dat dat kan. Al zijn primaire reacties; flight, fight, freeze, het lastigste. En je natuurlijke reactie blijft naar mijn mening altijd op de achtergrond hangen. Het beste leer je door te doen (volgens sommige modellen komt 70% van wat je leert door hetgeen wat je doet).

Dus trainen, simulaties, en er bewust mee bezig zijn. Dus ben je eens in gehaast/paniekerig moment, kun je je de stappen voor reanimatie dan nog voor je halen?

En alsjeblieft. Schaam je niet voor je reactie, maar gebruik het als leermoment van 'hey! Ik weet nu hoe ik kan reageren!'. Want een reanimatie is echt niet niks! Ik heb er zelf nog geen meegemaakt (gelukkig), maar durf ook niet te zeggen of ik op dat moment direct handel. En dat is niet erg, want het is een natuurlijke(!!!) reactie. Nu je weet hoe je kan reageren kun je je ook voorbereiden. En pak dan kleine stapjes zoals: 'Als ik in de stress schiet hoef ik maar 1 ding te onthouden, 112 bellen'. Dat is al een stuk minder om te onthouden en te trainen dan 'en controleren, en bellen, en reanimeren'. En elke manier van hulp ís hulp :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 08:09

Het kan best zo zijn dat als je alleen bent, en het echt op jou aankomt, je wel kunt handelen.
Maar hoe dan ook, je doet gewoon wat je kunt, toch? Als je 112 belt is dat al een heel belangrijke eerste stap, en mogelijk kunnen zij je wel uit je freeze reactie praten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 08:56

Ik had het de eerste keer dat mijn cliënt onder mijn neus overleed (is ook mijn werk, maar goed de eerste keer is niet leuk)

Na 11 jaar EHBO en 4 jaar opleiding was mijn eerste instinct om te gaan reanimeren.
Toen bedacht ik me dat ik dat voor mijn werk niet hoef en ben ik naar boven gerend om haar man te roepen.

Maar mijn eerste reactie was ook vertwijfeling, wil ik dit wel.

Reanimeren heb ik in al die jaren nooit hoeven te doen, maar door al mn jaren EHBO is het wel een automatisme geworden. Wij deden dit elke les naast de gewone dingetjes.
Toen ik een BHVcursus ging doen vond ik het moeilijk om over te gaan op een ander patroon. Dat nieuwe patroon (hoeveel keer beademen en hoeveel keer hartmassage) zit er dan ook niet in bij mij.

Schaam je alsjeblieft niet, het is een hele menselijke reactie. En nu weet je het voor de volgende keer en kan je dat dus meenemen.

En een freak outmomentje mag altijd hoor, zolang je daarna maar tijd maakt om te praten.

Ik heb daar mijn mama en mn pony's voor, om achteraf erover te praten en steun te zoeken.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 09:12

niet voor schamen maar van leren!Je mag zeker al trots zijn dat je de cursus hebt gedaan en je instelling te willen helpen is goed. Je kunt je reactie zeker veranderen is mijn ervaring. Eerst zul je je emoties goed moeten verwerken, als je dit zelf niet lukt kun je er eens met iemand over praten. Verder zul je gewend moeten raken aan de situatie, vragen of je met andere hulpverleners mee mag lopen is denk ik een goed idee voor nadat je je eigen emoties verwerkt hebt. Dan zul je de volgende keer vast reageren zoals je zou willen reageren.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 09:15

Napie, die app heb ik idd op mijn telefoon. Helaas moet ik op mijn werk mijn telefoon in een kluis laten liggen, dus daar had ik niet heel veel aan. Maar als zoiets gebeurt op een ander moment is dat idd een hele goede.
Gypsy, dat is misschien wel een goede. Hoewel ik eigenlijk niet zo goed tegen bloed kan, dus ik moet nog even nadenken of ik dat wel graag wil := Ach, alles is te oefenen hoop ik.
Janouk, oh ja dat heb ik wel idd! Slim!
BubbleWrap, bedankt voor de tips. Die tip van alleen onthouden om 112 te bellen is een hele goede, dat ga ik in mijn hoofd houden!
Ik heb er daarna gelukkig even met mijn manager over kunnen praten en ook thuis nog even over gehad. Ik vond het gewoon zo stom, omdat verder iedereen wel normaal door kon gaan met hun normale werk, en dat ik eigenlijk helemaal niks meer kon.
mystery1980, ook een slimme tip. Ga ik over een tijdje zeker wat mee doen!

Ik bedacht me later, toen ik in bed lag en alles even ging analyseren, dat ik helemaal op slot schoot toen ik de ambulance hoorde. Daarvoor ging het nog wel eigenlijk. Ik denk dat dit dan kwam doordat ik toen iets meegemaakt had met de ambulance. Kort daarna vloog mijn hartslag zelf omhoog als ik alleen maar een ambulance tegenkwam. Nu is dat gelukkig al weer wat minder, maar ik geloof dat ik dit toch iets minder goed aankon dan ik vantevoren had gedacht.