Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
rumay schreef:Ja dat kan zomaar maar vaak staat er vanuit de werkgever wel wat tegenover financieel om de werknemer tegemoet te komen voor de eerste kosten.
Het is de keus van de werkgever zich aan te sluiten of eruit te stappen uit een branche CAO.
Kijk het voordeel van een CAO kan zijn dat er salarisverhoging komt (meestal 1 tot 3%) terwijl dat soms anders niet gebeurt en dat je individueel dit moet regelen met je werkgever.
Er zijn ook meer regels waar een bedrijf zich aan moet houden.
Een bedrijf kan ook volgend zijn dan worden bepaalde zaken uit de CAO wel overgenomen maar niet alles en is niet bindend, terwijl als een werkgever zich nu niet houdt aan de bepalingen in de CAO je hem daarop kan aanspreken.
SillyB schreef:euh die hebben ze dan tot nu toe niet correct berekend want die moet je toch sowieso betalen, CAO of niet?
Kelan schreef:Zoals ik het lees lijkt het een eenzijdige wijziging van de arbeidsvoorwaarden (van niet onder een CAO vallen naar wel onder een CAO vallen).
Of dat mag, hangt heel erg af van de omstandigheden.
- o.a.. van wat er in je huidige contract staat, is daar bv een eenzijdig wijzigingsbeding (BW7:613) in opgenomen
- maar ook bv of het aansluiten bij een CAO door de OR is goedgekeurd.
- en nog vele andere mogelijke factoren.
Tenzij jullie altijd al onder de CAO vielen, maar jij dat niet bewust wist. Dan is het geen wijziging.
Overigens val ik ook onder de CAO uitgeversbranche, en daar kregen wij toevallig vandaag info over extra bijdrage tbv 3 jaar WW. Die kan ik je evt. wel per PB sturen.

Tink89 schreef:Hier lijkt overheen gelezen te worden. Maar is wel cruciaal stukje informatie.Je vergeet hierbij even dat de uitgeverij-cao algemeen verbindend verklaard is. Aansluiting is dus ook voor de werkgever niet vrijwillig: hij moet.
BloemBloem schreef:Kelan schreef:Zoals ik het lees lijkt het een eenzijdige wijziging van de arbeidsvoorwaarden (van niet onder een CAO vallen naar wel onder een CAO vallen).
Of dat mag, hangt heel erg af van de omstandigheden.
- o.a.. van wat er in je huidige contract staat, is daar bv een eenzijdig wijzigingsbeding (BW7:613) in opgenomen
- maar ook bv of het aansluiten bij een CAO door de OR is goedgekeurd.
- en nog vele andere mogelijke factoren.
Tenzij jullie altijd al onder de CAO vielen, maar jij dat niet bewust wist. Dan is het geen wijziging.
Overigens val ik ook onder de CAO uitgeversbranche, en daar kregen wij toevallig vandaag info over extra bijdrage tbv 3 jaar WW. Die kan ik je evt. wel per PB sturen.
Wij waren nooit bij een CAO aangesloten, vandaar mijn vragen.
Heel graag zou ik dat ontvangen. Weet jij toevallig ook meer te vertellen over de PKB?