Afspraken niet nakomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Afspraken niet nakomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 07:21

Hallo allemaal, ik zit een beetje met een dilemma, sinds een jaar hebben wij iemand die mij meehelpt (tegen betaling) met de tuinwerkzaamheden. Ik kom tijd te kort en mijn lichaam wil niet altijd even goed na een ongeluk. De afspraak is dat hij eens in de 2 weken komt, een dag of een halve dag afhankelijk van wat er gebeuren moet.
Nu is het de laatste tijd zo dat hij meer afzegt dan komt, als hij komt gaat het niet altijd even vlekkeloos zeg maar. De een na laatste keer heeft hij de bramenstruiken verwijderd, hierbij is de stroomdraad van de wei gesneuveld, geen probleem kan gebeuren, echter houdt hij zijn mond er over dicht en gaat gewoon weg, ik zet de stroom er weer op die dus niet meer werkt omdat de draden kapot zijn....
De keer erna is hij erg enthousiast bezig geweest met de bosmaaier, gevolg het hekwerk op meer dan 15 plekken fiks beschadigd. Wederom zegt hij niets, ik kwam hier achter nadat ik aan het grasmaaien was.
Ik kan best snappen dat je met de bosmaaier een keer het hek raakt en dan denkt oké ik moet beter oppassen en dat stuk even repareren.
Waar ik nu me aan begin te storen is het feit dat hij zo erg makkelijk is, de dingen gaan kapot tijdens het werken, kan gebeuren, maar hij meldt het niet en repareert het ook niet. Wat hij ook erg veel doet is bezig zijn op zijn telefoon, continu app-jes versturen. Veel bellen ook tussendoor, allemaal prima zolang hij het compenseert wat dus niet gebeurt.
Nu komt hij vandaag weer, zegt hij, ik heb er een hard hoofd in, elke keer was het afzeggen op het laatste moment met wazige redenen (in mijn ogen dan)
Wat vinden jullie? Kan ik hier wat van zeggen en bijvoorbeeld verwachten dat hij het hekwerk repareert?

KimD

Re: Afspraken niet nakomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 07:26

Wat zijn de afspraken die gemaakt zijn? Staan die op papier?

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 07:27

Was hier snel klaar mee geweest. "Ontslaan" en een nieuwe zoeken, hier heb je niks aan.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 07:28

Ik zou hartelijk bedanken voor het werk tot nu toe en iemand anders zoeken. Het zou me de moeite niet waard zijn.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 07:30

Praten over de kapotte spullen dat inhouden op zijn loon wat hij krijgt voor de komende dag dn dan ontslaan

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 07:32

Inderdaad wat zijn de afspraken?
Als er geen afspraken zijn gemaakt, zou ik eens opschrijven wat je wilt en daarna een goed gesprek zal dan al heel verhelderend kunnen werken voor beide.

Maar persoonlijk zou ik hier ook klaar mee zijn.
Mocht je hem nog een kans willen geven is bovenstaande toch echt wel hetgeen wat je zult moeten doen.

Bovenstaande is overigens ook een goed idee als je een ander “ aanneemt” dan is het vanaf het begin al duidelijk voor beide wat je van de ander verwacht.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 07:35

Hoe oud is de persoon in kwestie? Hij komt op mij over als jong. In dat geval zou ik eerst een gesprek aan gaan en melden wat je dwars zit. Niet iedere ouder geeft hun kroos een goede werkethiek mee. Je kunt een proefperiode af spreken. En als hij weer vervalt in oud gedrag dan idd afscheid nemen.

Al kan ik me ook goed indenken dat je daar geen zin in hebt. Dan kun je na het gesprek al afscheid nemen. Ikzelf zou er iig een beter gevoel over hebben om iemand eerst nog een kans te geven om te verbeteren

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 08:15

Het gaat om een man achter in de 40. De afspraken zijn dat hij eens in de 14 dagen komt, een halve dag of een hele dag, afhankelijk van de werkzaamheden die gebeuren moeten. In het tuinseizoen komt dit meer neer op hele dagen dan halve dagen. Het gaat om de meest voorkomende werkzaamheden in de tuin, ik hou het maaien van het gras bij. Zo werkt hij met andere ook. Het betalen gaat overigens gewoon dmv een factuur en betaling per bank. Dus niet zwart.
Redenen voor hem om af te zeggen is: Mijn dochtertje moet eind van de middag afzwemmen dus ik kom de hele dag niet. Dan denk ik je kan dan toch ook een halve dag komen?
Het is een aardige man, neemt ook wel eens een van de kinderen mee in de vakantieperiodes, zijn nette kinderen niet brutaal of zo.
Krijg net een appje, de afspraak was dat hij een halve dag komt vandaag, hij komt pas na 10 uur eerder kon hij niet komen, dan doe je ook niet veel meer tot 13.00 uur, tussendoor nog een keer koffie en dan is de tijd haast ook al weer om.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:19

Lozen en iemand anders zoeken. Het is maar een zakelijke relatie.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:23

Daar was ik gauw klaar mee, een van achter in de 40 die zo laks is met een ander zijn eigendom en vaak afzegt.

Gauw ontslaan die persoon.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:28

Na je laatste bericht ben ik echt verbaasd. Dacht inderdaad aan een jonge man.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 08:41

Westerntrail schreef:
Daar was ik gauw klaar mee, een van achter in de 40 die zo laks is met een ander zijn eigendom en vaak afzegt.

Gauw ontslaan die persoon.

Dat is wat mij ook steekt, zo makkelijk er mee omgaan, het kan gebeuren maar los het dan ook op.

In de tuin was het hekwerk (lees een professioneel geplaatst hekwerk van gaas) ook op meerdere plekken kapot, scherpe stukken gaaswerk staken naar binnen, daar waar ook mijn honden lopen, ze zullen maar net langs het hekwerk aan het snuffelen zijn en er steekt een pin in hun neus of oog, moet er niet aan denken. Heb de kapotte stukken in de tuin zelf gemaakt, op mijn knieën door de tuin heen langs het hekwerk op. En laat ik dat nu net niet kunnen met een kapotte knie, maar ja dat was maar even die pijn en voor de honden veiliger.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:48

Als hij tijdens zijn werk schade toebrengt aan jouw bezit zal hij dat moeten vergoeden of repareren op eigen kosten, zeker als het geen vriendendienst is maar gewoon wit betaald werk.

Ik zou hem daar ook op aanspreken.

Maar als het mij zou overkomen, met de schades etc zou ik op zoek gaan naar een ander.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:58

Ik zou er echt mee stoppen. Ik denk dat je dat geld beter kunt steken in een goede hovenier. Die zal wat duurder zijn, maar wellicht als je die 3 of 4 keer per jaar laat komen kom je rond hetzelfde bedrag uit als nu elke 2 weken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:08

Ik zou het netjes vinden hem er eerst een keer op aanspreken. Dat je de afspraken niet als vrijblijvend ziet. Dat hij het dient te melden en repareren als er iets kapot gaat. Als het dan niet verbetert, de laan uit met die gast.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:09

Leg het bij hem neer. Hoe vindt hij dat het gaat? Heeft hij er plezier in? Heeft hij zelf het idee dat hij goed werk levert?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:11

ik zou er ook mee stoppen, er zijn vast meer 16 jarige die het werk beter doen dan een veertiger die er blijkbaar weinig zin in heeft.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:17

ik zou inderdaad ook gauw afscheid nemen en opzoek gaan naar iemand anders en hier vooraf met de "nieuwe" goede afspraken over maken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:33

Hij komt al sinds een jaar schrijf je, dus hij is, afgezien van de keren dat hij zich heeft afgemeld, een keer of 20 regelmatig geweest?

Ik zou het gesprek met hem aangaan en vragen of er dingen zijn veranderd omdat je hebt gemerkt dat hij zich vaker afmeldt en vaker met de telefoon in de weer is.
Ook zou ik melden dat iets stuk maken kan gebeuren, maar dat ie dat dan wel moet melden en dat hij ook zelf moet zorgen dat het weer gemaakt wordt.
Als ie daar niet in mee kan gaan, is het einde verhaal.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 10:46

Mijn man deelt de mening van de meeste van jullie, klaar er mee. Graag of helemaal niet.
Ik ben van mening dat je iemand een kans moet geven (afhankelijk van de situatie natuurlijk) in dit geval. Het is niet onoverkomelijk maar zeker niet netjes. Ik wil dit graag persoonlijk met hem bespreken en niet via de telefoon.
Ik heb hem inderdaad ook aangegeven in het geval van het stroomdraad dat ik dat wel graag had geweten, ik kan me voorstellen dat hij dat niet even bij zich had maar dat ik er wel genoeg van heb liggen voor een reparatie/vervanging. Dat doordat het draad nu kapot was er nergens geen stroom meer op stond en dat ik dat geen prettig idee vind voor de veiligheid, hij reageerde daar vrij laconiek op. Ik het dat uiteindelijk zelf vervangen omdat ik geen zin had om te wachten op hem. Maar nu met het hekwerk ben ik dus ook van mening dat hij dat mag repareren in zijn eigen tijd.
Deelt hij die mening niet dan ben ik er ook klaar mee.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:52

Het is niet aan hem om te bepalen of dat wel of niet iets is om laconiek over te doen.
Het zijn jouw spullen en als jij aangeeft dat je het heel vervelend vindt als dat stukgaat, dan is hij verantwoordelijk voor de reparatie als hij het stuk maakt.
Ik snap dat je daar niet op wilt wachten en het dus zelf maar doet maar zo kun je natuurlijk niet te werk gaan.
Ging het om iemand die net komt kijken op de arbeidsmarkt dan kan ik me nog voorstellen dat zo iemand nog wegwijs gemaakt moet worden maar van iemand in de 40 mag je toch wel wat meer verantwoordelijkheisgevoel verwachten.
Het kan toch niet zo wezen dat jij alsmaar achter hem aan puin moet lopen ruimen, dan gaat de meerwaarde van zijn werk er ook af want zo hebben jullie er ook maar weinig gemak van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:05

Als je hem een kans wil geven dan zou je een gesprek aan kunnen gaan, duidelijk zeggen dat dit voor jou niet werkt en wat je graag anders wil zien, meteen aangeven dat dat nu wel moet gaan gebeuren omdat het anders klaar is. Dan heb je hem de kans gegeven om te veranderen, doet hij dat niet dan is het zijn probleem en kan je een ander zoeken.
Ik was er persoonlijk ook al wel klaar mee geweest, de hele houding is er niet en ik denk niet dat je dat allemaal nog kan veranderen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 11:12

Jolien87 schreef:
Het is niet aan hem om te bepalen of dat wel of niet iets is om laconiek over te doen.
Het zijn jouw spullen en als jij aangeeft dat je het heel vervelend vindt als dat stukgaat, dan is hij verantwoordelijk voor de reparatie als hij het stuk maakt.
Ik snap dat je daar niet op wilt wachten en het dus zelf maar doet maar zo kun je natuurlijk niet te werk gaan.
Ging het om iemand die net komt kijken op de arbeidsmarkt dan kan ik me nog voorstellen dat zo iemand nog wegwijs gemaakt moet worden maar van iemand in de 40 mag je toch wel wat meer verantwoordelijkheisgevoel verwachten.
Het kan toch niet zo wezen dat jij alsmaar achter hem aan puin moet lopen ruimen, dan gaat de meerwaarde van zijn werk er ook af want zo hebben jullie er ook maar weinig gemak van.

Klopt wat je zegt Jolien87, als het stroomdraad niet belangrijk was geweest had ik het zo gelaten, omdat hij elke keer afzegt kon ik er niet van op aan dat hij wel of niet zou komen dus heb ik dat zelf gedaan voor de veiligheid om de paarden op eigen terrein te houden ipv op de weg.
Mijn man zegt hetzelfde, hij moet een toevoeging zijn en niet andersom. Daar wordt hij voor betaald om het voor mij makkelijker te maken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:29

Ik vind dat je iemand moet kunnen vertrouwen. In jou berichten komt heel duidelijk naar voren dat je hem eigenlijk niet vertrouwd, niet kunt vertrouwen.

In de tussentijd tot je hem dus weer laat komen voor in elk geval een gesprek zou goed opschrijven wat je van hem verwacht en dan tijdens het gesprek dat melden en vragen wat hij van jou verwacht?

Die punten opschrijven en het er mee eens zijn of niet en zo niet waarom niet etc... dat dan beide ondertekenen en hem een kopie geven als je nog door wilt gaan met hem.

Zo kun je hem beter aanspreken op gedrag wat niet door de beugel kan en hem herinneren aan de gemaakte afspraken.

Maak hem tevens héél duidelijk dat als er iets kapot gaat hij dat écht moet melden en liefst ook gelijk repareren.
Maar die melding is wel heel belangrijk ivm je dieren. Laconiek daar over zijn is niet toelaatbaar. Je komt er bovendien sowieso achter en bij een volgende x zoiets en dan niet gemeld hebben zou ik hem zeker wegsturen.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:01

Heel snel op zoek naar iemand die dit wel serieus neemt. Als ie zo druk is met z'n telefoon, zo onverantwoordelijk omgaat met jouw spullen (en dus ook dieren!!) kan ik alleen maar zeggen: lozen!

Je geeft zelf aan dat je bang bent dat je paarden op de grote weg belanden, of je honden gewond raken door zijn nalatigheid. Nu ben je iedere keer op tijd erachter gekomen, maar wat nou als je paarden daadwerkelijk ontsnapt waren? Ik weet zeker dat je iemand kunt vinden die stukken zorgvuldiger met jouw eigendommen omgaat!