Huwelijk of geregistreerd partnerschap?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32201
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Huwelijk of geregistreerd partnerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 14:56

Ik heb de naam van mijn man achter mijn eigen naam staan. Dit omdat ik dan de achternamen van mijn kinderen beide heb :) (mijn zoontje heeft mijn meisjesnaam en zijn zusje zal straks de naam van mijn man hebben

Malenka

Berichten: 7584
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Huwelijk of geregistreerd partnerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 15:19

Ik heb een geregistreerd partnerschap met mijn man en dat is vooral omdat met name hij de tradities van trouwen te ouderwets vind. De verplichting van het ja-woord bijvoorbeeld.

We hebben wel een paar dagen later een feestje gegeven waar voornamelijk vrienden bij waren.

marleen_88

Berichten: 14076
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Huwelijk of geregistreerd partnerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 15:20

Wij houden het bij samenlevingscontract. Alles goed geregeld en geen gedoe met (te dure) kleding, feestjes en ringen.

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 15:22

Olympia96 schreef:
Even een vraagje voor de trouwexperts hier. Op dit moment wonen we samen en zijn we bezig met de aankoop van een boerderij. We hebben nu nog niks vast laten leggen en hebben getwijfeld tussen een geregistreerd partnerschap of huwelijk (met huwelijkse voorwaarden).

Trouwen zouden we willen, maar dan ergens volgend jaar. Nu komt deze boerderij ineens tussendoor gefietst en moeten we noodgedwongen eerder dan gepland een contract aangaan.

Maar nu, de hamvraag, we hebben een trouwdatum in het hoofd (met een jaar naar voren gehaald), maar die ligt ongeveer 2 weken na de complete overdracht van het huis. Met andere woorden: de hele notaristoestand is dan al geweest.

Aangezien de boerderij geld genoeg gaat kosten, voelen we er weinig voor om onnodig extra kosten te maken bij de notaris (door twee weken na de sleuteloverdracht te gaan trouwen bijvoorbeeld). We zoeken dus naar de beste optie.

Heeft iemand hier een idee over? Of is de kortste klap een nieuwe datum uitzoeken voordat we het huis kopen?

(Sorry voor dit weinig romantische, maar vooral praktische verhaal :+ )

Ik weet niet wat voor voorwaarden je wilt, maar als het huis op jullie beider naam staat is het huis van jullie samen, elk de onverdeelde helft. Het wordt wel moeilijk als één van jullie overlijdt tussen het kopen en trouwen in, ivm erven.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Huwelijk of geregistreerd partnerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:02

Hier een vent die graag wilde trouwen en alles uit de kast heeft getrokken om me te vragen. Ik wilde absoluut niet trouwen, maar heb toegezegd omdat je zo'n aanzoek niet kan afwijzen. Met de hoop van, ik zeg ja, maar we hebben het er niet meer over :')

Toen werd ik ongepland zwanger en zag ik de ultieme uitweg, simpel trouwen omdat ik al 7 maanden was op de datum die we dan in gedachten hadden. Kwam ik mooi onder een enorme bruiloft uit en had hij toch zn trouwerij.

Het was een prima dag, met alleen onze beste vrienden en familie. Was wel blij dat het voorbij was en ik ga nooooit meer trouwen. Hoeft ook niet, ik heb toch al de jackpot :=

O wat klink ik a-romantisch zo :')

Nu met 2 kinderen en een koophuis etc. ben ik blij dat alles helemaal geregeld is.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:06

Niet om persoonlijk te doen maar overal zie je altijd; trouwen want dan is alles geregeld.

Maar wat dan? Wat gebeurd er als je uit elkaar gaat? Hoe voorziet het huwelijk daarin? wie krijgt het huis, de voogdij, omgangsregeling voor kinderen, verdeling financiën, pensioenen.

Wat gebeurd er als jullie allebei tegelijk omkomen bij een auto ongeluk?

Niet om vervelend te doen maar ik zie niet hoe een standaard huwelijk in alle bovenstaande zaken standaard voorziet.

Whizz
Berichten: 1048
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Huwelijk of geregistreerd partnerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:19

Een verschil waar wij op gewezen werden bij ons gp is dat je dan niet kunt adopteren. De ambtenaar zei ook dat we het bij de balie van de gemeente kosteloos om konden laten zetten in een huwelijk als we dat zouden willen. Weinig verschil dus!

JJ4

Berichten: 644
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:55

Trouwen? Was niet aan mij besteed, vond het samenlevingscontract al als een strop voelen toen er een huis gekocht moest worden. Best gek, want als kind zag ik mezelf wel ooit trouwen met alles erop en eraan.
In mijn omgeving ook regelmatig de vraag, wanneer gaan jullie nou es trouwen? Werd er gewoon kriegelig van.
Achteraf had ik het kunnen weten, hij was gewoon niet degene waarmee ik die verbintenis aanwilde.
Toen ik mijn man ontmoette, wist ik het direct. Het heeft even geduurd voordat we een setje werden, maar toen hij me officieel vroeg om zijn vriendinnetje te worden, zei ik : Ok maar dan trouw je ook met me :D
Hij keek eerst geschokt, toen bedenkelijk en daarna een smile van oor tot oor.

Dus geen GP maar “romantisch” getrouwd (zelfs in gemeenschap van goederen) en ook nog zijn naam aangenomen en mijn eigen laten vallen. *D

De overweging GP versus trouwen was voor mij dus gewoon het gevoel.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 19:29

Selka schreef:
Niet om persoonlijk te doen maar overal zie je altijd; trouwen want dan is alles geregeld.

Maar wat dan? Wat gebeurd er als je uit elkaar gaat? Hoe voorziet het huwelijk daarin? wie krijgt het huis, de voogdij, omgangsregeling voor kinderen, verdeling financiën, pensioenen.

Wat gebeurd er als jullie allebei tegelijk omkomen bij een auto ongeluk?

Niet om vervelend te doen maar ik zie niet hoe een standaard huwelijk in alle bovenstaande zaken standaard voorziet.


Je noemt dingen die sowieso niet direct geregeld zijn dmv een huwelijk. Het gaat ons er vooral om dat dmv trouwen het geregeld is met voogdij, levensverzekeringen, koophuis etc als een van ons overlijdt. De rest kan je vastleggen bij een notaris, ook zonder huwelijk/GP. Alles kan je eigenlijk laten vastleggen zonder huwelijk of gp. Wij wilden dus al trouwen en bijkomend voordeel is dat voor ons (en onze kinderen) alles in een klap geregeld was mocht een van ons overlijden. Ik vind het persoonlijk niet nodig vooraf spullen te verdelen mocht je ooit uit elkaar gaan. Dat is niet de insteek van trouwen, maargoed dat is mijn persoonlijke mening.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 19:34

Selka schreef:
Niet om persoonlijk te doen maar overal zie je altijd; trouwen want dan is alles geregeld.

Maar wat dan? Wat gebeurd er als je uit elkaar gaat? Hoe voorziet het huwelijk daarin? wie krijgt het huis, de voogdij, omgangsregeling voor kinderen, verdeling financiën, pensioenen.

Wat gebeurd er als jullie allebei tegelijk omkomen bij een auto ongeluk?

Niet om vervelend te doen maar ik zie niet hoe een standaard huwelijk in alle bovenstaande zaken standaard voorziet.


In een standaard huwelijk gewoon zoals de wet dat voorschrijft :j
Als je iets anders wilt trouw je onder huwelijkse voorwaarden en dan is het gewoon zoals je zelf afspreekt hoe deze dingen geregeld zijn.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 19:40

Wat ik mij afvraag wat in een andere situatie. Beiden gescheiden en kids. Dan wordt alles weer compleet anders ivm kinderalimentatie en zorgplicht voor de kinderen van je partner. de ex-partner heeft dan een rechtmatige mogelijkheid om van de te beten kinderalimentatie af te komen of juist om meer te gaan vragen. Dus zou je ook financieel zorg gaan dragen voor de kids van een ander terwijl je daar geen voogd of biologische ouder van bent. Ik vind dit heel krom. Dan ben je dus gebonden aan een SLC met testament. Of zit ik er nu compleet naast?

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 19:42

Was er niet zo'n regel dat als je gaat samenwonen met een nieuwe partner de expartner niet meer hoeft te betalen voor jou, enkel voor de kinderen?

En het blijven toch jouw kinderen, dus eraan meebetalen lijkt me niet meer dan normaal.

Wat is SLC?

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 19:48

denice schreef:
Was er niet zo'n regel dat als je gaat samenwonen met een nieuwe partner de expartner niet meer hoeft te betalen voor jou, enkel voor de kinderen?

En het blijven toch jouw kinderen, dus eraan meebetalen lijkt me niet meer dan normaal.

Wat is SLC?

SLC is samenlevingscontract.

En klopt wat je zegt. Partneralimentatie vervalt bij het gaan samenwonen voor diegenen die ontvangt. Als de betalende ex-partner gaat samenwonen vervalt het niet.

Gaan trouwen of GP zorgt ervoor dat de ex-partner aan de opnieuw getrouwde partner of partner met nieuw gp geen kinderalimentatie hoeft te betalen. Zo ontzettend krom vind ik dat.

Mendy1984
Berichten: 979
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 19:54

martine0503 schreef:
Wat ik mij afvraag wat in een andere situatie. Beiden gescheiden en kids. Dan wordt alles weer compleet anders ivm kinderalimentatie en zorgplicht voor de kinderen van je partner. de ex-partner heeft dan een rechtmatige mogelijkheid om van de te beten kinderalimentatie af te komen of juist om meer te gaan vragen. Dus zou je ook financieel zorg gaan dragen voor de kids van een ander terwijl je daar geen voogd of biologische ouder van bent. Ik vind dit heel krom. Dan ben je dus gebonden aan een SLC met testament. Of zit ik er nu compleet naast?


zo begreep ik het idd ook van internet....
dat vader niet meer hoeft te betalen wanneer moeder een huwelijk of GP aangaat

Cheese kun jij hier meer over vertellen?

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Huwelijk of geregistreerd partnerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 20:05

Bovenstaand is voor een reden om voorlopig niet te trouwen of een gp aan te gaan. Als de kids van mijn partner er zijn, zorg ik voor ze alsof ze van mij zijn en omgekeerd net zo. Echter wil ik niet financieel voor hun zorgdragen en ik dat ook niet andersom wil. Financiële kosten horen bij de ouders en niet bij een evt partner. Bij een SLC is er geen (financiële) zorgplicht en ben je niet officieel stiefouder. Echter moet je wel weer van alles ook in een testament vast leggen dat mocht er met jezelf of partner iets gebeuren dat de ex-partner niet namens de kinderen het kindsdeel uit de erfenis opeisen. Het is erg jammer dat in het gemoderniseerde huwelijk/gp dat ook niet is gemoderniseerd. 1 papiertje heeft dat erg veel gevolgen in samengestelde gezinnen.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 20:10

Whizz schreef:
Een verschil waar wij op gewezen werden bij ons gp is dat je dan niet kunt adopteren. De ambtenaar zei ook dat we het bij de balie van de gemeente kosteloos om konden laten zetten in een huwelijk als we dat zouden willen. Weinig verschil dus!

Alleen als je een kindje wil adopteren uit bepaalde landen kan dat een probleem zijn, er zijn nog zat landen van waaruit je wel een kind kunt adopteren als je niet getrouwd bent als ik het goed heb.

Liselot

Berichten: 32201
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 20:12

martine0503 schreef:
Wat ik mij afvraag wat in een andere situatie. Beiden gescheiden en kids. Dan wordt alles weer compleet anders ivm kinderalimentatie en zorgplicht voor de kinderen van je partner. de ex-partner heeft dan een rechtmatige mogelijkheid om van de te beten kinderalimentatie af te komen of juist om meer te gaan vragen. Dus zou je ook financieel zorg gaan dragen voor de kids van een ander terwijl je daar geen voogd of biologische ouder van bent. Ik vind dit heel krom. Dan ben je dus gebonden aan een SLC met testament. Of zit ik er nu compleet naast?



Er wordt sowieso van je nieuwe partner verwacht dat die (flink) meebetaald in onderhoud van de kinderen uit een eerdere relatie. Is hier ook, ik word flink gekort op opvangtoeslag en kindgebondenbuget krijgen we al helemaal niet meer. Hoef je overigens niet voor getrouwd te zijn of een GP te hebben. Samenwonen vindt de belastingdienst in deze al voldoende

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Huwelijk of geregistreerd partnerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 20:31

Klopt Liselot. De toeslagen waren bij mij gelijk verleden tijd bij het gaan samenwonen. Ongeacht of er wel of niet financiële verplichtingen zijn naar diens eigen kinderen.

Feromisa

Berichten: 46
Geregistreerd: 20-01-19
Woonplaats: Oisterwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 02:10

Mendy1984 schreef:
martine0503 schreef:
Wat ik mij afvraag wat in een andere situatie. Beiden gescheiden en kids. Dan wordt alles weer compleet anders ivm kinderalimentatie en zorgplicht voor de kinderen van je partner. de ex-partner heeft dan een rechtmatige mogelijkheid om van de te beten kinderalimentatie af te komen of juist om meer te gaan vragen. Dus zou je ook financieel zorg gaan dragen voor de kids van een ander terwijl je daar geen voogd of biologische ouder van bent. Ik vind dit heel krom. Dan ben je dus gebonden aan een SLC met testament. Of zit ik er nu compleet naast?


zo begreep ik het idd ook van internet....
dat vader niet meer hoeft te betalen wanneer moeder een huwelijk of GP aangaat

Cheese kun jij hier meer over vertellen?


Zo werkt dit inderdaad. Ben jij van plan een geregistreerd partnerschap aan te gaan of te gaan trouwen?
Ik kan jou er ook een hoop over vertellen. Ik heb hier zelf ervaring mee. Je mag mij een pb sturen als je meer wilt weten. :)

SophievdV
Berichten: 14755
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 10:51

Liselot schreef:
martine0503 schreef:
Wat ik mij afvraag wat in een andere situatie. Beiden gescheiden en kids. Dan wordt alles weer compleet anders ivm kinderalimentatie en zorgplicht voor de kinderen van je partner. de ex-partner heeft dan een rechtmatige mogelijkheid om van de te beten kinderalimentatie af te komen of juist om meer te gaan vragen. Dus zou je ook financieel zorg gaan dragen voor de kids van een ander terwijl je daar geen voogd of biologische ouder van bent. Ik vind dit heel krom. Dan ben je dus gebonden aan een SLC met testament. Of zit ik er nu compleet naast?



Er wordt sowieso van je nieuwe partner verwacht dat die (flink) meebetaald in onderhoud van de kinderen uit een eerdere relatie. Is hier ook, ik word flink gekort op opvangtoeslag en kindgebondenbuget krijgen we al helemaal niet meer. Hoef je overigens niet voor getrouwd te zijn of een GP te hebben. Samenwonen vindt de belastingdienst in deze al voldoende


Van alleen samenwonen ben je geen fiscaal partner. Dat ben je pas als er ook kinderen op het adres ingeschreven staan.

Mijn vriend en ik wonen samen, maar de kinderen staan bij hun vader ingeschreven. We hebben wel Co ouderschap wat aan de voorwaarden van de belastingdienst voldoet. Resultaat: ik ben met mijn vriend geen fiscaal partner waardoor het KGB geheel op mijn inkomen wordt berekend en niet op dat van ons samen.

We huren overigens. Als we samen een woning zouden hebben dan waren we alsnog fiscaal partner.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Huwelijk of geregistreerd partnerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 11:40

Sophie, klopt. Echter staat mijn zoon bij mij ingeschreven waardoor we wel fiscaal partner zijn. Voor mijn meiden maakt het niks uit ivm 18+

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Huwelijk of geregistreerd partnerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 11:50

Sophie, wat zijn precies die voorwaarden? Zoon staat bij mij ingeschreven en ik vraag de kinderbijslag aan en heb co-ouderschap. Mag ook per pb hoor. Wat verandert er evt aan de kinderalimentatie?

Liselot

Berichten: 32201
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Huwelijk of geregistreerd partnerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 12:20

Sophie: als jouw kind niet bij jou in staat geschreven kan jij nooit de ontvanger van het kgb zijn. Die wordt alleen betaald aan de ontvanger van de kinderbijslag en die wordt betaald aan degene waar het kind ingeschreven staat (of je kan hem laten splitsen, maar bij kgb kan dat niet)

SophievdV
Berichten: 14755
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 13:37

Liselot schreef:
Sophie: als jouw kind niet bij jou in staat geschreven kan jij nooit de ontvanger van het kgb zijn. Die wordt alleen betaald aan de ontvanger van de kinderbijslag en die wordt betaald aan degene waar het kind ingeschreven staat (of je kan hem laten splitsen, maar bij kgb kan dat niet)


Jazeker wel!

Ik ben de aanvrager van de kinderbijslag en we laten het automatisch splitsen. Je moet daar een speciaal formulier voor invullen en dan moeten beide ouders tekenen.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 14:47

Heb net gespiekt. Kan inderdaad. Afbeelding