Huwelijk of geregistreerd partnerschap?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Huwelijk of geregistreerd partnerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:19

Samenlevingscontract ben je er ook niet mee, dan moet je ook nog een testament. Voor beide moet je naar de notaris en ben je in totaal zo 750 euro verder

Shylah

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:23

x_Jeanine_x schreef:
Wij hebben GP gratis op maandagochtend. Ik wilde trouwen en manlief niet dus een compromise met GP :D


LOL dit is precies ook onze reden geweest om te kiezen voor GP.
We zijn na de 'ceremonie' nog een dagje uit geweest met onze ouders en broer en zus en haar gezin.
We hebben wel een trouwboekje ^_^ Was heel erg leuk!

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:23

Mijn zusje en haar man wilden niet trouwen.
Zusje raakte zwanger, toen toch maar de opties bekeken om zoveel mogelijk goed te regelen. Keuze viel toch op trouwen, in verband met de vele dingen die ze met een GP of samenlevingscontract allemaal nog moesten regelen. Inzake pensioenen e.d.
Waar dit met een huwelijk toch geautomatiseerd raakt.

Althans, zij heeft het uitgezocht. En ze zijn getrouwd.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Huwelijk of geregistreerd partnerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:27

Wij zijn getrouwd :) omdat we waarde hechten aan het huwelijk en niet echt aan een gp/slc.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:35

Janine1990 schreef:
Mijn zusje en haar man wilden niet trouwen.
Zusje raakte zwanger, toen toch maar de opties bekeken om zoveel mogelijk goed te regelen. Keuze viel toch op trouwen, in verband met de vele dingen die ze met een GP of samenlevingscontract allemaal nog moesten regelen. Inzake pensioenen e.d.
Waar dit met een huwelijk toch geautomatiseerd raakt.

Althans, zij heeft het uitgezocht. En ze zijn getrouwd.


Dit klopt niet. Ik weet natuurlijk niet wanneer ze het heeft uitgezocht maar trouwen en gp is echt precies hetzelfde in Nederland. Ook wat betreft pensioenen.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:36

MarcoBorsato schreef:
Janine1990 schreef:
Mijn zusje en haar man wilden niet trouwen.
Zusje raakte zwanger, toen toch maar de opties bekeken om zoveel mogelijk goed te regelen. Keuze viel toch op trouwen, in verband met de vele dingen die ze met een GP of samenlevingscontract allemaal nog moesten regelen. Inzake pensioenen e.d.
Waar dit met een huwelijk toch geautomatiseerd raakt.

Althans, zij heeft het uitgezocht. En ze zijn getrouwd.


Dit klopt niet. Ik weet natuurlijk niet wanneer ze het heeft uitgezocht maar trouwen en gp is echt precies hetzelfde in Nederland. Ook wat betreft pensioenen.


Dan heeft ze waarschijnlijk het verschil met samenlevingscontract opgezocht?
GP is niet iets dat hier (in onze kring van bekenden dan) heel erg veel gebeurt, meer samenleving of huwelijk.

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:38

Wettelijk gezien zijn een huwelijk en een geregistreerd partnerschap echt precies hetzelfde. Het GP is ooit ontstaan toen homo’s nog niet met elkaar mochten trouwen (vooral religieuze bezwaren dat het geen ‘trouwen’ mocht heten). Inmiddels mag dat al een aantal jaren wel. Het GP is echter nooit afgeschaft. Veel mensen denken dat je bij trouwen een feest ‘moet’ geven met alle daarbij komende kosten, en dat dat bij een GP niet zo is. Handtekening zetten en klaar. Is eigenlijk dus gewoon iets heel erg Hollands ;) zit ook tussen onze oren dat er ‘verschil’ is. Maar net welke draai je er zelf aan wilt geven.
Als je nu trouwt/GP neemt, geldt de beperkte gemeenschap van goederen standaard. Ook nog wel slim om je daar even in te verdiepen.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:42

Janine1990 schreef:
[
Dan heeft ze waarschijnlijk het verschil met samenlevingscontract opgezocht?
GP is niet iets dat hier (in onze kring van bekenden dan) heel erg veel gebeurt, meer samenleving of huwelijk.


Ja, ik heb het even gedubbelcheckerd. Is inderdaad SL.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:43

Het is maar net waar jullie de voorkeur aan geven, hier overzichtelijk wat verschillen:

Afbeelding

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Huwelijk of geregistreerd partnerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:50

Hier GP, mijn man wilde niet trouwen, ik was zwanger en we wilde wel alles goed geregeld hebben voor de kleine en ons nog op te leveren huis.

Maar dus een compromis.
Wel ringen, wel een ceremonie, wel een feest, wel een ja-woord, wel een etentje met familie en getuigen maar geen trouwjurk, bruidstaart en huwelijksreis.

En op de kaart stond: wij gaan NIET trouwen, maar omdat wij elkaar wel erg leuk en lief vinden gaan wij GPS-en.

Op het feestje hebben wij toen kenbaar gemaakt zwanger te zijn. Al zou het niemand opvallen dat ik geen alcohol dronk, ik liep grotendeels met krukken en 2 dagen voor "de grote dag" was het gips van mn enkel gegaan :=


Maar wel of geen feestje, dat is gewoon je eigen keuze!

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:51

@Myca dat plaatje klopt niet! ;)

Sinds 1 januari 2018 geldt de Wet Beperkte gemeenschap van goederen. Als je dus na 1 januari 2018 trouwt, trouw je niet meer in gemeenschap van goederen.

Mochten jullie meer vragen hebben over trouwen, GP, samenlevingsovereenkomst in combinatie met testamenten, stuur mij dan gerust een PB. Ik werk op een notariskantoor en dit is voor mij dagelijkse kost :list:

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 07:58

Liselot schreef:
MissAnnemijn schreef:
Ik vond trouwen leuk, mooi feest en toch ook wel mooi idee om je te binden aan elkaar. Dus getrouwd ipv GP :P


Met een GP ben je net zo goed gebonden aan elkaar hoor. Je hebt dezelfde rechten en plichten als in een huwelijk, alleen heet het anders


Ik weet dat het hetzelfde doet, maar vond trouwen dus een mooi idee :P Het is een vrij uitgebreide dag geworden en uiteindelijk best duur ook, maar toch geen spijt van <3
Ik heb trouwens mijn eigen naam gehouden.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 08:21

Wij hebben een aantal jaren geleden een SLC + testamenten opgesteld bij de notaris. Volgend jaar gaan we trouwen *\%/*. De afspraken uit ons SLC zullen dan de basis worden voor/omgezet worden in de huwelijkse voorwaarden.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 08:33

just_kiki schreef:
Meeste gemeentes hebben 1 dag in de week een gratis dag. Bij ons de dinsdag. En enkel tussen 09:00-10:00 rest betaal je volle mep voor trouwen/gp

Alle gemeentes zijn verplicht een gratis moment te bieden, hoeveel ze dan bieden is aan de gemeente. Hier was dat 2x een uurtje vroeg in de ochtend en dat was een half jaar vooruit volgeboekt.

Hier GP en ik heb gewoon mijn eigen naam gehouden, geen ringen (draag ik toch niet) en simpele plechtigheid. Maar dat is maar net hoe je het zelf wil invullen. Voor ons was erfrecht de voornaamste reden. Enige verschil met trouwen is hoe ontbinden werkt, dat is met trouwen iets ingewikkelder 8-)

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 08:40

Waratje schreef:
just_kiki schreef:
Meeste gemeentes hebben 1 dag in de week een gratis dag. Bij ons de dinsdag. En enkel tussen 09:00-10:00 rest betaal je volle mep voor trouwen/gp

Alle gemeentes zijn verplicht een gratis moment te bieden, hoeveel ze dan bieden is aan de gemeente. Hier was dat 2x een uurtje vroeg in de ochtend en dat was een half jaar vooruit volgeboekt.

Hier GP en ik heb gewoon mijn eigen naam gehouden, geen ringen (draag ik toch niet) en simpele plechtigheid. Maar dat is maar net hoe je het zelf wil invullen. Voor ons was erfrecht de voornaamste reden. Enige verschil met trouwen is hoe ontbinden werkt, dat is met trouwen iets ingewikkelder 8-)


Dat laatste gaat alleen op als je geen kinderen hebt
Als je kinderen hebt moet je op dezelfde manier scheiden dan als je getrouwd bent :j

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 08:44

Wij wilden het ook regelen voor onze kinderen en waren van plan om een koophuis te zoeken.
Trouwen staat mij enorm tegen. Door de ellende die dat in het verleden veel vrouwen heeft toegebracht en nog steeds doet in veel andere landen (gedwongen kindhuwelijken, legale verkrachting, vrouw die volledig geen zeggenschap meer heeft, middel voor uitsluiting van o.a homo's etc) kon ik het gevoelsmatig gewoon geen instituut meer vinden wat ik even lekker ging vieren. Puur mijn gevoel erbij dus.
We hebben een gp gekozen (niet op de gratis dag overigens, dus gewoon betaald voor de gemeentezaal en ambtenaar), met onze ouders en zussen en kinderen daar ceremonie met ringen, getuigen etc, toen foto's gemaakt (door mijn vader) en een luxe lunch gedaan met zijn allen. Een week later een groot feest gegeven.
Ik zou het weer zo doen als ik opnieuw moet kiezen.

Ik mocht aangeven of ik zijn naam wilde, maar ik hoef geen nieuwe naam. Voor de rest in gemeenschap van goederen, maar mijn naam is van mij, die heb ik al mijn hele leven :+ .
Ik vind dat ook zo overkomen alsof je op naam overgeschreven moet worden van het eigendom van je vader naar dat van je man. Maar dat is mijn eigenzinnigheid denk ik.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 09:00

Cheese schreef:
@Myca dat plaatje klopt niet! ;)

Sinds 1 januari 2018 geldt de Wet Beperkte gemeenschap van goederen. Als je dus na 1 januari 2018 trouwt, trouw je niet meer in gemeenschap van goederen.


Bedankt voor je correctie! Achteraf had ik dat wel eens gehoord, maar dat was me ontschoten.
Ik heb ook gehoord dat je als partner meer erfbelasting moet betalen dan als echtgenote, klopt dat Cheese?
Laatst bijgewerkt door Myca op 22-04-19 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 09:03

Liselot schreef:
Waratje schreef:
Hier GP en ik heb gewoon mijn eigen naam gehouden, geen ringen (draag ik toch niet) en simpele plechtigheid. Maar dat is maar net hoe je het zelf wil invullen. Voor ons was erfrecht de voornaamste reden. Enige verschil met trouwen is hoe ontbinden werkt, dat is met trouwen iets ingewikkelder 8-)


Dat laatste gaat alleen op als je geen kinderen hebt
Als je kinderen hebt moet je op dezelfde manier scheiden dan als je getrouwd bent :j

Als er kinderen zijn is alles altijd gecompliceerder, dan heb je daar het nodige voor te regelen. En wij hebben geen kinderen, willen geen kinderen, dus kinderen zijn voor ons geen gedachtenpunt :#

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 09:22

Cerilene_ schreef:
Ik mocht aangeven of ik zijn naam wilde, maar ik hoef geen nieuwe naam. Voor de rest in gemeenschap van goederen, maar mijn naam is van mij, die heb ik al mijn hele leven :+ .
Ik vind dat ook zo overkomen alsof je op naam overgeschreven moet worden van het eigendom van je vader naar dat van je man. Maar dat is mijn eigenzinnigheid denk ik.


Nee dat snap ik wel. Maar ik vind het fijn om dezelfde naam als mijn kinderen te hebben. Hoewel het meer vruchtgebruik is dan dat ik echt anders heet. Maar dat is met trouwen volgens mij niet anders. Even googlen brb!

https://www.justis.nl/producten/naamswi ... uiken.aspx

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 09:28

Myca schreef:
Cheese schreef:
@Myca dat plaatje klopt niet! ;)

Sinds 1 januari 2018 geldt de Wet Beperkte gemeenschap van goederen. Als je dus na 1 januari 2018 trouwt, trouw je niet meer in gemeenschap van goederen.


Bedankt voor je correctie! Achteraf had ik dat wel eens gehoord, maar dat was me ontschoten.
Ik heb ook gehoord dat je als partner meer erfbelasting moet betalen dan als echtgenote, klopt dat Cheese?


Het (fiscaal) ‘partner’ begrip betekent bij de inkomstenbelasting iets anders dan bij de erfbelasting. Voor de IB kun je partner zijn wanneer je slechts een samenlevingsovereenkomst hebt, voor de ErfB ben je dit dan niet. Je bent immers geen erfgenamen van elkaar. Ik denk dat je dat bedoelt? Er is geen verschil qua GP of trouwen bij erfbelasting. De verhoogde vrijstelling geldt gewoon voor GP.

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 09:33

MarcoBorsato schreef:
Cerilene_ schreef:
Ik mocht aangeven of ik zijn naam wilde, maar ik hoef geen nieuwe naam. Voor de rest in gemeenschap van goederen, maar mijn naam is van mij, die heb ik al mijn hele leven :+ .
Ik vind dat ook zo overkomen alsof je op naam overgeschreven moet worden van het eigendom van je vader naar dat van je man. Maar dat is mijn eigenzinnigheid denk ik.


Nee dat snap ik wel. Maar ik vind het fijn om dezelfde naam als mijn kinderen te hebben. Hoewel het meer vruchtgebruik is dan dat ik echt anders heet. Maar dat is met trouwen volgens mij niet anders. Even googlen brb!

https://www.justis.nl/producten/naamswi ... uiken.aspx


Klopt Marco Borsato! :D Je krijgt alleen het ‘recht’ om de naam te gebruiken, maar veranderen doet je naam officieel niet. Denk maar eens aan bepaalde bankzaken (hypotheekofferte) of een notariële akte. Daar staat altijd alleen je meisjesnaam. Ook als je BRP gegevens bij de gemeente opvraagt, staat daar de meisjesnaam. Bij naamgebruik staat dan hoe je zelf graag aangesproken wilt worden (naam partner voor/na eigen geslachtsnaam of gebruik eigen geslachtsnaam).

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 09:54

MarcoBorsato schreef:
Cerilene_ schreef:
Ik mocht aangeven of ik zijn naam wilde, maar ik hoef geen nieuwe naam. Voor de rest in gemeenschap van goederen, maar mijn naam is van mij, die heb ik al mijn hele leven :+ .
Ik vind dat ook zo overkomen alsof je op naam overgeschreven moet worden van het eigendom van je vader naar dat van je man. Maar dat is mijn eigenzinnigheid denk ik.


Nee dat snap ik wel. Maar ik vind het fijn om dezelfde naam als mijn kinderen te hebben. Hoewel het meer vruchtgebruik is dan dat ik echt anders heet. Maar dat is met trouwen volgens mij niet anders. Even googlen brb!

https://www.justis.nl/producten/naamswi ... uiken.aspx


Ja klopt ja, het is meer een bruikleen constructie :+ . Ik heb hem nog een keuze gegeven, dat ik zijn naam zou gebruiken als hij zich voortaan Pieter zou laten noemen, maar dat vond ie maar raar en hij zei dat ie zijn eigen naam mooi vond. Toen zei ik: voor mij is dat hetzelfde. En toen snapte hij het wat beter.
Ik wilde mijn kinderen ook mijn naam geven, maar hij vond het een heel naar idee dat mensen dan misschien zouden denken dat ze niet van hem waren, maar uit een vorige relatie. Dat vond ik zielig, dus ze heten 'gewoon' naar hem.
Ik heette ook niet zoals mijn moeder, omdat die haar eigen naam gehouden had na haar trouwen (1,5 jaar terug alsnog van mijn vader gescheiden, maar wel 30 jaar getrouwd geweest). Dat vond ik altijd alleen maar stoer van haar.
En nu kan ik ten minste roepen als ze vervelend zijn dat hij zijn nageslacht in bedwang moet houden, jij wilde ze zo nodig op je naam :+ :+ :+ .

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:09

_O- _O- ik ga stuk.

Waar was je 2 jaar geleden verdorie :')

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Huwelijk of geregistreerd partnerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:26

Hier ook een GP. Zaten al tijd te twijfelen om groot te trouwen, maar wilde ook kinderen krijgen en zaten al in medisch traject. Ik leek toenniet zwanger te worden dus besloten dan maar groot te trouwen. Was ik dus zwanger.. :+

Dus toen was het oliebol nu maar iets regelen wat goed is voor alle partijen en trouwen we later wel groot als ik geen dikke pens heb.
Dus 6 weken voor bevalling GP. Wel met ringen, ceremonie en zijn achternaam. Want ik wilde hoe dan ook dezelfde achternaam als mijn kinderen.
Hij mijn naam was geen optie aangezien hij een familie bedrijf heeft met de naam van zijn achternaam.

Nu net Eem tweede uk erbij en plan is alsnog te trouwen als die goed kan lopen en beetje besef heeft. Mijn man wil ze er graag bij hebben zodat het een huwelijk is van ons allevier.

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:43

Liselot schreef:
Wij hebben een GP, hadden ook wel op maandagochtend kunnen gaan trouwen, maar op deze manier kunnen we nog een keer écht trouwen als we dat willen


Dit geld ook voor ons.

En zodat we het wel geregeld hebben mocht er onverwachts toch iets gebeuren met 1 van ons.