De juiste omschrijving van sociale relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

De juiste omschrijving van sociale relatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 23:00

De vraag is simpel. Waar kan ik de juiste omschrijving vinden van een sociale relatie. Dan wel wat is nu de exacte definitie van een sociale relatie?

Er is een discussie ontstaan waarbij meerdere partijen er een andere uitleg aan geven.
Dus wie heeft er gelijk :+

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: De juiste omschrijving van sociale relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 23:03

God ja, dat is een breed begrip.

Ik denk dat dat voor iedereen anders is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 23:06

Ik ben echt op zoek naar de juridische betekenis. :j en daar zijn dus verschillende varianten in uitleg van. Maar ja welke wordt juridisch gehanteert -O-

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 23:16

Is er een juridische betekenis van de term ‘sociale relatie’? Je bedoeld dus geen partner man/vrouw maar meer collega’s of de andere moeders op het schoolplein? Ja goede. Wat is een sociale relatie..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 23:21

Tjsa dat is dus onduidelijk. -O- Gewijzigde wet in aanvraag zorgverlof, sinds juli 2015 ook aan te vragen voor iemand met wie je een sociale relatie hebt. Een werkgever weigert verlof toe te kennen want zou geen sociale relatie zijn. Terwijl dat volgens heel veel anderen wel zo is. Een welles nietes spelletje dus.medewerker is eerste in het bedrijf die het heeft moeten opnemen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 23:22

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 23:26

Ja zou je zeggen van wel. -O- maar zo simpel werkt het dus niet. :n omschrijvibg is kennelijk op twee manieren te lezen 8)7 en de groep is ongeveer 6/15 in mening dus kennelijk niet eenduidig genoeg

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 23:32

Blijkbaar is het niet aannemelijk dat er zorg verleend wordt door degene? Want dat is de eis. Ik zou het juridisch loket bellen eerlijk gezegd...

Ik begrijp overigens niet helemaal hoe er 15 partijen betrokken kunnen zijn bij de beslissing of iets onder zorgverlof valt of niet. Dat is toch iets tussen zorgverlener en werkgever? En evt een jurist als je er niet uitkomt met elkaar?

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 23:52

Ir111 schreef:
Dat staat er toch gewoon achter?

iemand met wie u een sociale relatie heeft. Bijvoorbeeld schoonouders, een buurvrouw of een vriend.

bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -aanvragen

En in die link staat ook: “..... De relatie moet wel zo zijn dat het aannemelijk is dat u de zorg moet verlenen). Voorwaarde is wel dat u de enige bent die de zieke zorg kan geven.”

Misschien zit hier wel het discussiepunt bij TS?

Verder helemaal met Ir111 eens. Lijkt me een zaak tussen werknemer en werkgever, en evt juristen in geval van onduidelijkheid.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 23:52

Er zijn drie partijen en in totaal 15 personen die een mening kunnen hebben erover, ene kant twee aan de ene kant en een aan de andere kant. :+ handig he :')

Dat de zorg verleent moest worden was wel duidelijk (arts was er erg duidelijk erover) :j en was ook niemand in de buurt, tenzij een vierde partij iemand had ingehuurd en laten overvliegen, slaapplek voor gevonden moest worden in de buurt, wat door arts en reisorganisatie ernstig werd afgeraden enz.

Juridisch advies wordt mogelijk ook ingewonnen. :j werknemer is eerste in organisatie die het aanvraagt,

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 06:52

Is het een 'tijdelijke' verzorger? Anders kan diegene zich misschien bij de gemeente als mantelzorger laten registeren? Niet dat je dan opeens het sociale stuk heb overwonnen maar dan staat het wel ergens. Alleen begrijp ik dat dit een situatie met terugwerkende kracht is?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 08:32

Was echt een eenmalige situatie en accuut. Meteen zorgverlof aangevraagd maar al een maand wordt er gekloot over het niet willen verlenen. Werknemer is al weer paar weken terug en gewoon aan het werk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 08:55

leeslampje schreef:
En in die link staat ook: “..... De relatie moet wel zo zijn dat het aannemelijk is dat u de zorg moet verlenen). Voorwaarde is wel dat u de enige bent die de zieke zorg kan geven.”

Misschien zit hier wel het discussiepunt bij TS?

Voor ieder zorgverlof moet aannemelijk gemaakt worden dat degene die het aanvraagt de enige is die de zorg kan verlenen. Dat maakt dus niet uit.

Ik vermoed dat werkgever hier aan het langste eind gaat trekken. Niet op basis van de definitie van sociale relatie, maar op basis van: het verlof is al geweest, de werknemer heeft vrij genomen zonder dat er toestemming voor (sociaal) zorgverlof was.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:15

Tsja maar kortdurend zorgverlof is meestal acuut en dan heb je als mantelzorger geen tijd om te wachten tot je werkgever daar na een week of wat eens over uitgepietlut is.

Toen mijn moeder terminaal thuis kwam heb ik ook om zorgverlof gevraagd maar mooi niet, ik moest maar lekker komen werken, dat kon mijn vader wel doen.
Nou was mijn moeder toen echt heel slecht en ik was niet meer in staat om mijn (verantwoordelijke) functie uit te oefenen dus ik heb me uiteindelijk ziek gemeld. Dat werd ook een hele heisa en ik moest maar naar de ARBO want die zou het wel ff uitleggen. Juist aan HUN, want ik stond volledig in mijn recht.
Ik zou het juridisch loket raadplegen TS.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 09:29

:(:) polly dat is echt sjit. Dan kun je je hoofd er niet bijhouden. Ellende is je vader kon idd de hulp ook geven dus je was theoretisch gezien niet de enige die kon. Mijn zus heeft dit ook gehad met haar lang terminale man (zij is notabene verpleegkundige) en heeft dus onbetaald verlof genomen in combinatie met deels ziek melden. Alleen thuiszorg was niet voldoende.

Ibbel in dit geval was er weinig keuze in wachten tot de baas toestemming geeft :n , werknemer kon en mocht niet terug naar nederland komen van oa de arts na de vakantie om weer te gaan werken. De situatie was accuut, op donderdag al aangegeven kan mogelijk zorgverlof aankomen. Op zaterdag was dit definitief en is er dus meteen doorgegeven. Maandag kwam bericht terug van werkgever dat ze er over gingen nadenken. Maar werk was wel meteen geregeld dus dat kwam niet klem te zitten.

Dinsdagmiddag (verlof was toen dus al twee dagen bezig) kwam bericht nee want geen sociale relatie. :? Meteen eea aan linken doorgegeven (oa die van de rijksoverheid die je hier ook neerzette) enige mededeling toen was bel hr maar. Dat gedaan en deze dame wilde er niet over hebben tot medewerker weer in nl was.

Maar dat heeft dus alsnog 3 weken geduurt nadat werknemer terug was voor de hr eindelijk tijd had voor een gesprekje, met tegenzin van hun kant. Hr zit op andere locatie en moet er speciaal een heel eind voor rijden. Met weer de weigering is geen sociale relatie, de reisverzekering had maar iemand moeten inhuren om te zorgen. zieke had maar in het ziekenhuis moeten gaan liggen, kost ons teveel geld enz.

Pvt en or zijn er nu ook opgedoken en ook die zijn van mening dat werkgever beetje verkeerd bezig is. En zich niet aan de wet lijkt te willen houden. Nare is werknemer is eerste binnen organisatie die het aanvraagt. En hr vooral lijkt niet echt meewerkend iets te willen doen.

Het dubbele is zet medewerker door met mogelijk risico over zijn baan om de weg vrij te maken voor anderen die het ook willen aanvragen. Of maar slikken met het gevolg dst werkgever ermee wegkomt en ieder volgende geval ook tegen een keiharde nee aan gaat lopen.

Maar advies gaat ingewonnen worden.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:36

Als ik het tussen de regels lees, is dit op vakantie gebeurd? Maw diegene was al vrij en wil de evt vakantiedagen terug? Misschien kort door de bocht, maar zo lees ik het.
Als de zieke in het ziekenhuis lag, is het bijv al niet mogelijk om zorgverlof te vragen. Want diegene wordt dan al verzorgd.

Ik had een hele coulante werkgever toen mijn moeder ernstig ziek werd. Maar dit ging vanuit mijn eigen korte ziekzijn naar zorgverlof voor mijn moeder en alles is in goed overleg gegaan. Ik was niet de enige die de verzorging kon verlenen (mijn vader had dit in principe ook kunnen doen). Ik heb volgens mij twee maanden verlof gehad.

Zorgverlof kan ook besproken worden vanuit verzuim of calamiteitenverlof. Zoals ik lees zijn dat meer spoedoplossingen dan zorgverlof.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 09:46

Vakantiedagen niet terug maar de noodgedwongen verlenging van 9 dagen wel :) was geen sprake van ziekenhuis opname. Gekozen voor eerst poging met medicatie zo. Ook omdat de dichtbijzijnde kliniek een heel eind weg was. En na ontslag niet meteen gereist mocht worden dan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 11:01

Ik zou dan beginnen met het verwijderen van alle berichten waarin je schrijft dat jij ziek zit te puzzelen binnen en je gv aan het skiën is op jouw pas want dat maakt je zaak niet sterker.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 11:07

MarcoBorsato schreef:
Ik zou dan beginnen met het verwijderen van alle berichten waarin je schrijft dat jij ziek zit te puzzelen binnen en je gv aan het skiën is op jouw pas want dat maakt je zaak niet sterker.

Inderdaad, ik moet toch ook zeggen dat ik hierover val.
Ik snap de werkgever wel, zeker zonder ziekenhuisbezoek.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 11:43

Dus jullie waren op vakantie en toen werd jij ziek. Toen is hij langer gebleven om voor jou te zorgen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 11:43

Het verhaal is hier uitgebreid te vinden, waarom omschrijf je het niet gewoon? Je bent op reis ziek geworden met een longontsteking, en je vriend is bij je gebleven.
Zoals ik het las, heb jij nog af en toe wat gedaan en is hij gewoon op stap geweest en had je à la limite dus alleen je plan kunnen trekken (of dat iets is wat wenselijk is, doe ik even geen uitspraak over).

Kan me persoonlijk ook niet inbeelden dat een werkgever hiervoor moet opdraaien. Kan je reisverzekering niet helpen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 11:56

Tja, wanneer het klopt zoals bovenstaand word gezegd, dat jij ziek bent geworden en hij gewoon leuke dingen kon blijven doen en elke dag even voor jou bvb ging koken of boodschappen en medicijnen halen en vrijwillig bij je is gebleven dan snap ik eigenlijk niet dat jullie het lef hebben om dit zo op de spits te drijven, geen goede reisverzekering waar wat te halen valt?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:04

Vrouw, ik heb even voor je gecheckt en werkelijk álles staat openbaar. Foto's, verhalen. Dus áls je dit op de spits wil drijven zou ik Oscar even aanschieten en alles weg laten halen.

Heb je het Juridisch Loket al gebeld?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:09

karuna schreef:
Vakantiedagen niet terug maar de noodgedwongen verlenging van 9 dagen wel :) was geen sprake van ziekenhuis opname. Gekozen voor eerst poging met medicatie zo. Ook omdat de dichtbijzijnde kliniek een heel eind weg was. En na ontslag niet meteen gereist mocht worden dan.

Dat is niet zorgverlof waardig.
Jij had geen (volledige) zorg nodig... je partner wilde graag met jou tegelijk terugkomen en heeft daarom zijn vakantie verlengd.

Als jij thuis ziek was geworden, dan was je partner ook gewoon gaan werken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 12:20

Nee hij mocht niet naar huis van arts en reisverzekering was niet hij heeft verlengt en baas heeft toestemming gegeven ook overigens :n. En was niet even zo simpel als jullie denken. Hij heeft idd heel kort af en toe wat kunnen doen k dat ik toch lag te slapen. Met toestemming van arts overigens en het werk. :j

24 uur mijn hand vast houden was ook niet zinvol geweest. Me heel wat keren heen en weer gesleept naar kliniek met slee enz. Medicijnen halen enz. Dus even wat koken was het maar zo geweest. En de nodige zorgen ook nog.
Daar is altijd open over gecommuniceert :j . En dat is het probleem van de werkgever ook niet overigens. En heel wat details staan niet op internet hoor. Ik laat los wat ik los wil laten en dat is heel weinig. :+

Het is echt de term sociale relatie waar ze over vallen. Dus dat is ook het enige dat ik wil weten.

En MB ik zou nu toch eens fijn vinden als je stopt met me ongeveer in elk topic proberen negatief weg te zetten en me ontleden. :n Heb begint uitermate irritant te worden. Ga een ander lastig vallen