Balkon kat veilig, help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Balkon kat veilig, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 08:10

Sinds een paar weken wonen mijn vriend en ik op de 9e verdieping van een flat in een heel leuk appartementje. Punt is dat we 2 katten hebben, waarvan er 1 een springer is en dus willen we vanaf de balkonrand naar boven een kattennet spannen.

Nou komt het dingetje, ik zie het eigenlijk niet voor me dat ik op een ladder op de 9e verdieping met een hamerboor gaten sta te boren in het gewapende beton van het balkon boven me... Daar voel ik me verre van veilig bij zeg maar. Zijn er nog andere manieren om zo'n net naar boven te spannen en daar te bevestigen? Die ladder durf ik wel op, maar het boren in gewapend beton (waar dus best wat kracht bij komt kijken) op die hoogte vind ik gewoon eng.

Even een schets van de situatie: het balkon is 3m hoog en de balkonrand is van glas en loopt tot ongeveer 1.20m. We hebben helaas geen extra hoekbalken of iets dergelijks, het is dus rondom open, op een half hoge afscheiding met de buren na.

Iemand tips?

8nnemiek

Re: Balkon kat veilig, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:22

Heb je contact met de buren boven je?
Wellicht mag je vanaf hun balkon iets als ringen ophangen waar jouw net dan weer doorheen kan worden gelust?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:23

Kan je er geen hout tussen spannen? Net een paar mm te krap zagen en dan met wat brute kracht hem erin slaan. 2 steun balken ernaast, dan kan hij sowieso niet meer zakken. Dat net weegt bijna niks natuurlijk.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:26

Afgezien van het feit dat het me niet heel veilig voor jou lijkt, zou ik er als bovenbuur totaal niet van gediend zijn dat jij gaten in mijn balkon ging boren. Er zijn bedrijven die prachtige kattenrennen maken, en die dus ook panelen om een balkon af te zetten op maat maken. Misschien is dat een optie?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:26

Klusjesman laten komen een optie?
Die hebben wellicht opties om het op een veilige manier te doen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 08:36

Nee ik zou dat ook niet leuk vinden hoor, ongevraagd gaten in mijn balkon... Dat was inderdaad ook een overweging.

Het zal sowieso enigs zins budget moeten dus een bedrijf laten komen zit er denk ik niet in. Betekent niet dat mijn katten niet veilig zijn overigens, want die komen tot die tijd dus gewoon niet op het balkon.

Ik vind contact met de bovenburen nog niet eens zo'n slecht idee, nooit aan gedacht! Daar ga ik even op inzetten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:40

Ipv een net een gaaspaneel plaatsen misschien gemakkelijker? Die kun je ook op lagere hoogte ombuigen zoals ze in dierentuins doen. Bovenaan kun je dan eventueel net bevestigen dat je hoog aan je eigen muur vastmaakt.

Even foto voorbeeld gezocht op internet. Hier zie je veel van die terugwijkende hekken
https://nl.pinterest.com/pin/588564245021945437/

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 09:04

Toevallig dit, mijn vriend en ik wonen ook op 9 hoog met 2 katten.

Ik plaats even foto's van hoe wij het hebben. Heel simpel eigenlijk, rondom van die haakjes en daaraan het net. Op de meeste plekken een tyrepje voor de zekerheid. Je hoeft dan toch niet op een ladder? Een stoel is voldoende en als je zorgt dat dat een stevige stoel is en iemand jou/de stoel vasthoudt?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 09:27

Gaan die daar niet in hangen/springen? Wij hebben een klein stuk kippengaas bij de deur opening (we hebben er zo'n raampje) en die van ons springen daar dus gewoon in... Zou er niet aan moeten denken dat de kant op zo'n net springt en vooralsnog van het balkon afdonderd met net en al. Of is dat echt stevig?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 09:32

Nee ik snap je kunt met het net. Al zijn die er speciaal voor gemaakt en ook bijtsterk (er zit metaal doorheen gewoven).

Maar nu heb ik iets gevonden dat misschien wel de uitkomst is, wat vinden jullie daarvan?

Naar de bovenbuur en daar (met toestemming natuurlijk) een stevig weerbestendig touw aan de ballustradepootjes naar beneden laten gaan met een karabijnhaak. Dan wil ik aan die karabijnhaak een verwarmingsnet hangen. Dat lijkt op betongaas, maar het is gegalvaniseerd en de draad diameter is 2mm in plaats van 4 of 5. De mazen van het gaas zijn 5cm. Die panelen kan ik dan aan de onderkant bevestigen aan de bovenkant van mijn eigen balkonrand. Ik denk dat het dan redelijk stevig is.

EDIT: Dit dus, https://www.debouwmarktshop.nl/Uniwarm- ... ingsnetten iemand ervaring met iets soortgelijks?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:18

Boetjewoor schreef:

Ik plaats even foto's van hoe wij het hebben. Heel simpel eigenlijk, rondom van die haakjes en daaraan het net. Op de meeste plekken een tyrepje voor de zekerheid. Je hoeft dan toch niet op een ladder? Een stoel is voldoende en als je zorgt dat dat een stevige stoel is en iemand jou/de stoel vasthoudt?

[ [url=m/u7mz0G.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GRMpaz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/K7vAIn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit heb ik dus ook, ik heb een heel slap aardbeiennet.

Hoe steviger de structuur hoe meer ze geneigd zijn erin te klimmen/ springen.

Die van mij doen er niks mee.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:46

Succes! Ik heb het geprobeerd op mijn vorige balkon, maar kon het aan de zijkanten niet voldoende dicht krijgen, waardoor kat 2x naar de buren is ontsnapt. Aantal uur werk en alsnog geen kat die veilig op het balkon kon, dus heb het opgegeven bij mijn terrorist toen haha. Hopelijk bij jou meer succes!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:09

Ik heb een constructie met gaas gemaakt. Wat panelen van hout op balkonhoogte, daar gaas tussen gespannen en deze aan eigen balkon vast gemaakt. Zo hoefde er ook geen gaten in de balkons geboord te worden. Ze hebben er nog niet in gezeten. Maar als jij voldoende latjes gebruikt voor je constructie en de boel beneden en aan de reling (eventueel nog aan de zijkant) vastzet, dan hoeft dat ook geen probleem te zijn.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:15

Als je een net strak wilt spannen gaan ringetjes niet werken. Wij hadden toen we nog op appartement woonde haakjes gemaakt en daar door heen ijzerdraad strak gespannen, daar kun je ook spanners op plaatsen waardoor je het echt strak krijgt. Vervolgens kun je het net dan met tie-raps vastmaken aan de ijzerdraad, dan krijg je ook alle gaten dicht.
Maar het is geen oplossing voor je probleem dat je op hoogte moet werken.

Houd rekening met alles dat het wel moet mogen. Niet overal zijn ze ervan gediend omdat je het uitzicht verandert. Een net is minder zichtbaar als de constructie hierboven.

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 13:55

chimello schreef:
Gaan die daar niet in hangen/springen? Wij hebben een klein stuk kippengaas bij de deur opening (we hebben er zo'n raampje) en die van ons springen daar dus gewoon in... Zou er niet aan moeten denken dat de kant op zo'n net springt en vooralsnog van het balkon afdonderd met net en al. Of is dat echt stevig?

Nee hoor dat komt niet eens in ze op volgens mij. T enige wat ze er doen is lekker chillen. Dit is momenteel de situatie.

Afbeelding

Ts zie dat je al een ander plan hebt dan zo'n net, succes!! Hopelijk kunnen jouw katjes binnenkort ook lekker chillen in de zon

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:01

gewoon een houten frame met gaas tegen de onderkant van het balkon ben je buurman? Dan heeft hij er geen last/schade van en je kunt het gewoon aan jij eigen balkon vastmaken.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:12

IMJ schreef:
gewoon een houten frame met gaas tegen de onderkant van het balkon ben je buurman? Dan heeft hij er geen last/schade van en je kunt het gewoon aan jij eigen balkon vastmaken.

Zo had ik het ook gedaan destijds. Bovenin een balk met haakjes voor het net, twee steunbalken aan de zijkanten tegen de muur ter ondersteuning (ook met haakjes) en onderaan vastgemaakt aan het balkonhekje. Werkte heel goed en geen schade van de muren/balkons.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 07:20

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 22:22

Afbeelding
Mijn vader heeft dit gemaakt op mijn balkon nadat de kat rare taferelen uit ging halen op het balkon.
Kan je ook dus nog leuk plantenbakken aan ophangen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 22:57

MiiGurl schreef:
[ [url=m/enGLYy.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn vader heeft dit gemaakt op mijn balkon nadat de kat rare taferelen uit ging halen op het balkon.

En je kat springt niet op de plantenbakken en vervolgens over de rand?

Ik heb een net aangezien mijn kat het nodig vond van het balkon te springen (1 hoog, dus valt mee) om een vijand aan te vallen.
Bij mij hangt het aan buizen die ik bij Zooplus gekocht heb. Ik heb deze: https://www.zooplus.nl/shop/katten/kattennet_kattenluik/kattennet/bevestigingsmateriaal/21714

Echt, zie dat de link al een keer geplaatst was.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 23:41

MiiGurl schreef:

Ik vind dat leuk staan,maar mijn avonturiers zouden daar zo over zijn,en dan heb ik nog redelijk brave katten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 00:04

Wij hebben gewoon vijver gaas in de tuin dan en dat houdt ze echt wel tegen.

Ik zou of een houten constructie maken en compleet neerzetten gewoon. Of van metaal wat je voorkeur heeft.

Of ik zou gaaspanelen nemen en alleen aan onderkant vastmaken en aan zijkanten en rechtop laten staan. Dat houdt wel. Als het katten niet lukt om erdoor te gaan, houden ze wel op met proberen.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 02:12

Boetjewoor schreef:

Op de meeste plekken een tyrepje voor de zekerheid. ]

Moest ik even om grinniken, sorry. Tie wrap.

Nette oplossing voor je balkon trouwens. Kunnen ze toch lekker in de zon liggen.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 02:13

MiiGurl schreef:

Dat zou bij mij nog geen half uur duren voor ze er overheen waren. Ben je daar niet bang voor?

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 19:42

Dan heb ik vast een brave kat := want ze springt niet op de plantenbakken die hangen ook best hoog. En ze klimt zelfs niet in de rekken ook nog nooit een poging gedaan tot.