Linux, Ubuntu IT nerd gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MusicIsLife

Linux, Ubuntu IT nerd gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 23:19

Goedenavond,

Ik wil graag een multiboot, dus Ubuntu installeren naast mijn Windows 10.

Ik heb hiervoor een nieuwe partitie gemaakt en Ubuntu geïnstalleerd op een live USB.

Ik heb de computer vervolgens opgestart met de USB en dan "try Ubuntu without installing", ingedrukt. Vervolgens start Ubuntu en kun je via die weg de installatie uitvoeren.

Als de installatie klaar is, dan vraagt hij of je nog verder wil testen, of wilt rebooten(om de installatie volledig te maken).

Zodra je op reboot klikt, slaat hij vast. Ook als ik de terminal hiervoor gebruikt (sudo reboot).

Ik moet de computer dan uitschakelen door middel van de Power knop. Ik krijg dan de eerste keer bij het opstarten de GNU/grub terminal en die geef ik dan een 'exit' Als ik daarna Windows weer start, afsluit en de computer weer helemaal opnieuw start. Is de dual boot verdwenen. Ik kan dan nog wel (met de USB!) Via shift+reboot naar Ubuntu. Dan kan ik hem wel weer opnieuw installeren, maar daarna gebeurd weer hetzelfde.

Toch lijkt het alsof hij wel weer ergens geïnstalleerd staat... want als ik de disk verwijder. Is de boot nog niet in orde. Ik kan via shift+reboot nog steeds Ubuntu aanklikken.

Weet iemand wat hier aan de hand is? -O-

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 00:10

Wat ik, zo uit mijn hoofd, weet is dat MS het moeilijk heeft gemaakt om te double booten, sinds Win10. Je moet wat speciale stappen zetten om die moeilijkheden te omzeilen. Heb je daarmee rekening gehouden, bij je installatie? (Eerlijk gezegd denk ik dat je dat gedaan hebt want ik geloof dat je grub helemaal niet te zien krijgt als je zonder extra stappen een Linux OS installeert).

Een andere mogelijkheid zou een Ubuntu disk met een foutje kunnen zijn. Of een hardware probleem.

Zelf heb ik al vele jaren double boots (op een hele reeks puters) en weinig problemen tegengekomen, maar nog niet veel gedaan met Win10 als tweede OS.

Misschien is het echter een vaker voorkomend probleem, ik zal eens rondkijken of hopelijk weet iemand anders het antwoord nu al :o

Selima

Re: Linux, Ubuntu IT nerd gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 00:16

Welke versie van Ubuntu wil je installeren? 18.04, Bionic Beaver, wellicht? Of de nieuwste (zonder long term support), Cosmic Cuttlefish, 18.10?

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 00:29

Selima schreef:
Welke versie van Ubuntu wil je installeren? 18.04, Bionic Beaver, wellicht? Of de nieuwste (zonder long term support), Cosmic Cuttlefish, 18.10?

18.04

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 00:32

Selima schreef:
Wat ik, zo uit mijn hoofd, weet is dat MS het moeilijk heeft gemaakt om te double booten, sinds Win10. Je moet wat speciale stappen zetten om die moeilijkheden te omzeilen. Heb je daarmee rekening gehouden, bij je installatie? (Eerlijk gezegd denk ik dat je dat gedaan hebt want ik geloof dat je grub helemaal niet te zien krijgt als je zonder extra stappen een Linux OS installeert).

Een andere mogelijkheid zou een Ubuntu disk met een foutje kunnen zijn. Of een hardware probleem.

Zelf heb ik al vele jaren double boots (op een hele reeks puters) en weinig problemen tegengekomen, maar nog niet veel gedaan met Win10 als tweede OS.

Misschien is het echter een vaker voorkomend probleem, ik zal eens rondkijken of hopelijk weet iemand anders het antwoord nu al :o

Dankjewel! Ik vraag me af of het iets is wat ik zelf verkeerd heb gedaan. Kan bijna niet, maar je weet het nooit... ik heb alle instructies nauwkeurig gevolgd. Voor zover ik weet kan dit ook gewoon heel makkelijk en probleemloos. Alleen er lijkt ergens iets mis te zijn inderdaad... ik ben alleen niet expert genoeg om eruit te komen op dit moment... maar ik heb het wel nodig.

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 00:54

Er zijn wel meerdere forumposts op divers Ubuntu- of Linux forums over dit probleem dus je bent niet de enige.

Goed om te weten welke versie je hebt.

Gaat om Windows 10 en een computer met behoorlijke specificaties, veronderstel ik (geen oudje met maar een paar GB Ram, bijvoorbeeld)?

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 00:58

Als je computer UEFI gebruikt en geen (legacy) BIOS, heb je dan Secure Boot uitgeschakeld voor je begon?

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 00:59

Selima schreef:
Er zijn wel meerdere forumposts op divers Ubuntu- of Linux forums over dit probleem dus je bent niet de enige.

Goed om te weten welke versie je hebt.

Gaat om Windows 10 en een computer met behoorlijke specificaties, veronderstel ik (geen oudje met maar een paar GB Ram, bijvoorbeeld)?

Ik lees wel wat vergelijkbare dingen, alleen daar staan soms hele scripts bij voor in je terminal. En eerlijk gezegd doe ik dan maar wat voor mijn gevoel (weinig ervaring mee).

Zeker geen oudje, nieuw gekocht voor mijn IT opleiding. 8GB Ram uit mijn hoofd en een van de snelste i7. En natuurlijk een SSD.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 01:00

Selima schreef:
Als je computer UEFI gebruikt en geen (legacy) BIOS, heb je dan Secure Boot uitgeschakeld voor je begon?

Nee ik heb geen idee hoe dit werkt en waarom dit zou moeten eigenlijk :+

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 01:33

Sorry voor de trage reacties: had een kip in de oven :+

Met een nieuwe computer is er een goede kans dathij UEFI ipv BIOs gebruikt en Secure Boot is de beveiliging die dual boots bemoeilijkt (en nog wel wat meer doelen dient).

Om te kijken of je UEFI of (legacy) BIOS draait:

Press Win + R > type msinfo32 and press Enter.
Look for the BIOS Mode entry.
If the value listed is Legacy, then the Boot Environment is BIOS, otherwise the respective Boot Environment will be listed.

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 01:37

(als Engels een probleem is, kan het ook in NL :o)

UEFI of BIOS daar staan allerlei instellingen die van belang zijn bij het opstarten, nog voor het operating system start.

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 01:53

Het is vaak minder ingewikkeld dan het lijkt, met een beetje gepuzzel en wat instructies kom je er meestal makkelijk uit. Je was in ieder geval goed begonnen, met de partitie.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 07:20

Heel erg bedankt voor je reacties! Ik ga vandaag weer verder met proberen :D Ik laat het weten of het gelukt is! :Y)

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 15:20

Veel succes ermee! Lukt vast! :j