Nav Seeking sisterwive, meestal mannen met meer vrouwen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Nav Seeking sisterwive, meestal mannen met meer vrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 11:59

Zo af en toe zie ik aankondigingen van seeking sisterwive. Of lees je in viva oid over polygamie wat volgens de viva de "trend" is van 2019 zelfs. :')

Maar is het puur toevallig dat het nagenoeg altijd man met meer vrouwen zijn? Waarvan de eerste vrouw vaak niet zo heel blij is dan wel op termijn wil uitstappen. Waardoor eerder het idee gewekt wordt dat de man gewoon meer vrouwen wil hebben en de eerste vrouw de keuze heeft oprotten of verplicht meedoen.

Ik mag hopen dat dat niet zo is :(:) en dat er idd sprake is van een gezamelijke keuze.

En zal deze contructie ook voorkomen met een vrouw en meerdere mannen in een huis wonen? Of zijn die er wel maar houden die zich stil?

Anoniem

Re: Nav Seeking sisterwive, meestal mannen met meer vrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:03

Bij veel van die gezinnen die je op TV ziet heeft de polygamie diepe roots in (streng) geloof en vanuit dat denkbeeld is het eigenlijk áltijd de man die die positie heeft. Vrouwen hebben/hadden die rechten simpelweg niet.

In modern polygamie of polyamorie is het helemaal niet zo dat alleen mannen meerdere vrouwen hebben. In de jongere generatie komt het inderdaad meer voor op dit moment, omdat het taboe rondom seks en liefde een beetje begint te verdwijnen (en dan vooral in westerse samenlevingen in stedelijke omgevingen) en daardoor zijn er ook meer mensen die zich realiseren dat ze hun leven niet willen delen met één persoon maar met meerdere. Dat is niet gebonden aan een bepaald geslacht.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:04

Misschien ook leuk om vraag eens hier te stellen?
In mijn herinnering zit er een vrouw met meerdere mannelijke vrienden om het zo maar te zeggen. Zeker weten doe ik het trouwens niet.
[LZP] Niet monogame relaties op bokt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 12:08

Ik heb dat topic tijdje meegelezen maar ben ook daar toen niet echt een dergelijke constructie tegengekomen. En al helemaal niet samen in een huis wonend. In nl weet ik van Anton Heyboer en zijn vrouwen. Daar ging het echt volledig in harmonie en gelijkheid. :j

Dat het op tv op basis van geloof is geen idee. Die alleen de aankondigingen voorbij komen, :+ maar dan zie je toch vaak de eerste vrouw het erg moeilijk hebben :(:) .

Het is toch al voor mij een onbegrijpelijk iets, heb meer dan voldoende aan een persoon :') maar misschien idd een generatie dingetje dat het "normaler" wordt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:10

Seeking sister wife is inderdaad flink amerikaans en volgens dat geloof is meer mannen ook echt ondenkbaar.
Videoland heeft een docu (spannend is hij niet := ) over polyamorie en daarin zie je nederlandse stellen die zo leven. Is heel wat anders dan je op tv ziet, maar vond het wel een beetje een romantisch beeld.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:12

Eigenlijk zijn de huwelijken uit sister wives wel een soort van monogaam toch?

Polyamorie is niet hetzelfde vind ik...

Ik zie er praktisch gezien wel voordelen in qua taakverdeling om sister wives te hebben.

In de praktijk weet ik zeker dat ik een sister wive zou vermoorden in haar slaap }:)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 12:13

Ik kan me gewoon niet echt veel voorstellen van met meer mensen zichtbaar een partner delen :')

Lijken idd wel echt een vaste factor te hebben. :j niet van vrouw naar vrouw hoppen maar leven als een groot gezin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:14

ClauH schreef:

Ik zie er praktisch gezien wel voordelen in qua taakverdeling om sister wives te hebben.

In de praktijk weet ik zeker dat ik een sister wive zou vermoorden in haar slaap }:)

Klopt. De man is polygaam, de vrouwen zijn monogaam. Het is imo geen gelijkwaardige relatie, de man wordt echt verheven boven de rest en in dat programma vind ik dat soms zelfs een beetje naar een cult reiken.

Azmay

ClauH schreef:

Bij polyamorie ga je ook gewoon een vaste relatie aan in de regel, dus heel verschillend is dat niet.

Ik was eerst absoluut tegen voor mezel maar het begint te dooien :')

senna21

Ik ken wel een iemand in nl met een langdurige relatie met zowel een man en een vrouw.
Ze leven al jarenlang zo samen, en oprecht gelukkig. Ze hebben ook samen een bedrijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:15

karuna schreef:
Ik kan me gewoon niet echt veel voorstellen van met meer mensen zichtbaar een partner delen :')

Lijken idd wel echt een vaste factor te hebben. :j niet van vrouw naar vrouw hoppen maar leven als een groot gezin.

Dat is in mijn generatie juist niet zo. Ik ken bijvoorbeeld een vrouw die heel gelukkig was met haar vriend, maar toen iemand anders ontmoette die ze toch ook wel heel leuk vond. Zij zijn allebei super openminded en ze hadden al een open relatie, en nu is hij er gewoon bij. Ze hebben allebei wisselende partners en zij heeft dan twee 'vaste'. Het zou ook niet per se mijn pakkie an zijn maar ze zijn allebei echt super gelukkig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:17

Emmaa_ schreef:
karuna schreef:

Dat is in mijn generatie juist niet zo. Ik ken bijvoorbeeld een vrouw die heel gelukkig was met haar vriend, maar toen iemand anders ontmoette die ze toch ook wel heel leuk vond. Zij zijn allebei super openminded en ze hadden al een open relatie, en nu is hij er gewoon bij. Ze hebben allebei wisselende partners en zij heeft dan twee 'vaste'. Het zou ook niet per se mijn pakkie an zijn maar ze zijn allebei echt super gelukkig.

Maar dat is dan toch inderdaad poly + een open relatie, 2 verschillende dingen die ongetwijfeld regelmatig samen gaan.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:18

OK, ik dacht dat Polyamorie ook een open relatie was....

Het lijkt me vooral ook ingewikkeld in de praktijk. Ik vind het met zijn tweeën soms al lastig plannen :o

Als je die verhuizing ziet bij sister wives, dan word je toch gillend gek?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:21

Ik heb een valkparkiet man met twee dames, telt dat ook? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:25

Ik heb wel eens gehoord van een vrouw die met 2 mannen een relatie heeft, met 1 van hun een kind. Of zij ook met zijn allen in een huis wonen weet ik niet meer.

Lijkt mij vooral ingewikkeld en tijdrovend _O-

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:25

Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat ze in dat programma extreem streng gelovig zijn, wat sowieso niet echt mijn levensstijl is.

Ik de situatie waarin geloof geen (grote) rol speelt komt het ook wel voor dat een vrouw meerdere mannen heeft, maar biologisch gezien is het natuurlijk ook logischer voor een man om meerdere vrouwen te hebben dan andersom. De vrouw kan namelijk maar voor 1 nakomeling zorgen per 9 maanden als je goed je best doet, terwijl een man voor veel nakomelingen tegelijk kan zorgen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:21

In Seeking sisterwifes en Sisterwifes met Kody zijn de personen gelovig.
Een aantal is ook opgegroeid in een polychaam gezin.

In Nederland was er een vrouw die 2 mannen had.
Zag weleens iets voorbij komen op tv.

Ik zou mijn man niet willen delen.
Geen sisterwives voor mij.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:26

Schattingen hoeveel mensen leven met een polyamoreuse leefstijl liggen tussen de 150.000 en 300.000 mensen in Nederland geloof ik, dus super zeldzaam is het ook niet :Y)
Gaat dan over concentueel non-monogaame relaties dus niet over vreemdgaan of stiekem meerdere relaties onderhouden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:28

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:31

Er is ergens een land in Azië waar iedere vrouw standaard meer mannen heeft. Weet zo even niet welk land.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:33

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:35

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:35

Ja, had hem net gevonden :P

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:39

Cultuurbarbaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:40

sanso schreef:
Er is ergens een land in Azië waar iedere vrouw standaard meer mannen heeft. Weet zo even niet welk land.

Dit is sowieso niet waar. Er zal wellicht in een Aziatisch land een groep zijn waarin een deel van de vrouwen nog meerdere mannen heeft maar er is geen land waar iedere vrouw standaard meerdere mannen heeft.