Tijdelijk in huis koken zonder gas....wat zijn de opties?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Tijdelijk in huis koken zonder gas....wat zijn de opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 20:21

Zoals het er nu uitziet zitten wij over anderhalve maand zonder gasaansluiting in de keuken, i.v.m. een verbouwing.

In de nieuw te realiseren keuken aan de andere kant van het huis, willen we elektrisch gaan koken. Maar we zijn ontzettend blij als dat überhaupt dit jaar nog gaat lukken om dat allemaal af te krijgen....

Nu is dus de vraag: hoe gaan we in de tussentijd koken als het gas er in de huidige keuken af gaat? :=

Alvast een mooie moderne elektrische kookplaat kopen voor in de nieuwe keuken en deze tijdelijk inbouwen in de bestaande keuken?
Lijkt me best een gedoe en dat past natuurlijk allemaal net niet lekker, speciaal weer krachtstroom aanleggen enzo....

Of zouden we op het huidige normale gasstel iets kunnen bedenken zodat we daarop nog een poos veilig met gasflessen kunnen koken? Geen idee hoe dat werkt, een handige bokker kan ons misschien wel verder op weg helpen met wat ervaring / kennis, of we hier iets mee kunnen....? :)

Of misschien moeten we maar een simpel ouderwets elektrisch kookplaatje kopen voor die tussentijd, of 1 of andere camping-oplossing...?

Goede ideeën en ervaringen gezocht :j

8nnemiek

Re: Tijdelijk in huis koken zonder gas....wat zijn de opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 20:27

Ik heb een aantal jaren geleden een twee-pits inductieplaatje gekocht. Ideaal om mee te nemen op vakantie, of om stinkspul in de buitenlucht te koken :+ Maar ook erg fijn om tijdelijk gewoon op te koken.
Die van ons lijkt op deze: klik
Je pannen moeten wel van ijzer zijn (als een magneetje eraan blijft hangen zijn ze geschikt), maar het kookt echt héérlijk!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 20:27

Voor je huidige gasfornuis even sproeiers bestellen geschikt voor propaan/butaan en de gasslang/aansluiting aanpassen naar een die kan op een gasfles dus met drukregelaar. Half uurtje werk en je kan weer koken. Meeste tijd zal het regelen van de benodigde spullen zijn. Oh en even ruimte maken in het kastje naast of onder je gasfornuis om de gasfles in te zetten.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 20:29

Koken op propaan inderdaad. Mijn moeder doet dat eigenlijk als permanent. Zij heeft een hele grote fles, nu ruim een jaar en is dus goed betaalbaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 20:29

Het is weer BBQ tijd :D :D :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 20:30

Je hebt vrijstaande kookplaten, die kun je gewoon op je aanrecht zetten of op het gasstel. En die zijn er ook wel wat luxer en beter dan niveau camping (denk keramisch / inductie.) Voor echt goeie moet je idd een meerfasen-aansluiting hebben, maar er zijn er die ook op een gewoon stopcontact kunnen (alleen heb je dan dus niet de power die je anders zou krijgen, want dat trekt de zekering niet.) Volgens mij moet je het daar prima een tijdje op vol kunnen houden.
https://www.coolblue.nl/kookplaten/elek ... vrijstaand

karuna
Drukke kabouter

Heb je campinggasstelletje?

Anders koken in de oven in combinatie met een sudderplaatje en eventueel een slowcookeren stoomkoker? Magnetron koken? :')

Ailill

Ik zat ook ooit, i.v.m. een verbouwing, zonder gas. Electrisch 2-pitje van Tefal deed wonderen, reken wel op wat meer tijd voor alles klaar/gaar is :)

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 20:37

Ik hoor dat eigenlijk van alles in een airfryer kan. Misschien handig voor erbij?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 20:37

Ik wil er vanaf zijn of het Lidl of Aldi is, maar een van beiden heeft een twee-pits inductieplaat in de aanbieding voor 70 euro. Goedkoper kun je het niet oplossen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 20:38

Of inderdaad flink wat schalen in de over en 'zomerse' - en dus koude, gerechten :)

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 20:46

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 21:08

Ik kook al 4 jaar op een 2pits elektrisch stelletje in mijn huurwoning. We hebben geen gas aansluiting, dit was onderdeel van de keuken. Werkt prima, soms even nadenken in welke volgorde eten op het vuur moet, maar is zeker te doen!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 21:15

Wij zaten vorige maand een kleine 3 weken zonder gas (en water... En licht... En vloer... En alles :D) ivm verbouwing keuken.
Eettafel verplaatst, 2-pits camping gasstel erop met een gasfles eraan, hadden we nog. Ging hartstikke goed!
Inmiddels is de nieuwe keuken af en koken we op inductie.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 21:19

Koop een crockpot! :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 21:28

Gewoon even kijken bij bol.com naar inductie kookplaten. Voor onze B&B heb ik er een besteld met 3 kookzones, kun je alles mee. Kun je evt ook in je nieuwe keuken gebruiken.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 22:06

Ik heb wel een gasfornuis maar kook er nog zelden op.
Bijna alles gaat in de airfryer, slowcooker of oven. :))
Sommige dingen kook ik nog wel op het fornuis maar dat is mss 5x per maand. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 22:09

Super bedankt voor alle fijne reacties al, de raderen gaan er goed van draaien hier +:)+

Het zou inderdaad ook nog een leuk excuus kunnen zijn om 1 of ander leuk apparaat aan te schaffen van een slowcooker ofzo O:) Waar je daarna dan ook nog wat aan hebt want iets kopen waar je daarna niks meer aan hebt is ook zonde natuurlijk.

Maarja we zitten sowieso langer dan een half jaar zonder gas straks en je wilt toch ook wel gewoon lekker wat dingen bakken, zoals een ei, aardappeltjes enzo.... misschien is een combinatie van genoemde oplossingen het beste....

Met de oven doe ik eigenlijk zelden wat, wil ik graag meer mee doen :j
Maar magnetron-eten dat is mijn eer te na :P

Ik ga morgen eens even goed zitten voor jullie reacties +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 22:11

8nnemiek schreef:
Ik heb een aantal jaren geleden een twee-pits inductieplaatje gekocht. Ideaal om mee te nemen op vakantie, of om stinkspul in de buitenlucht te koken :+ Maar ook erg fijn om tijdelijk gewoon op te koken.
Je pannen moeten wel van ijzer zijn (als een magneetje eraan blijft hangen zijn ze geschikt), maar het kookt echt héérlijk!

Shadow0 schreef:
Je hebt vrijstaande kookplaten, die kun je gewoon op je aanrecht zetten of op het gasstel. En die zijn er ook wel wat luxer en beter dan niveau camping (denk keramisch / inductie.) Voor echt goeie moet je idd een meerfasen-aansluiting hebben, maar er zijn er die ook op een gewoon stopcontact kunnen (alleen heb je dan dus niet de power die je anders zou krijgen, want dat trekt de zekering niet.) Volgens mij moet je het daar prima een tijdje op vol kunnen houden.
https://www.coolblue.nl/kookplaten/elek ... vrijstaand

Goh wat grappig dat die zo goedkoop zijn, dat wist ik niet! +:)+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 22:13

Magnetron eten kun je ook zelf maken he :Y) aardappelen erin koken.

Ik doe veel met de oven. Aardappelen vlees. Groente kan op sudderpitje stomen of ook in de oven, afgelopen weken op twee electrische pitjes en een oven gekookt. Ging best :D

Trouwens een gasstelletje voor camping kost ook niet veel, de gasflessen ervoor ook niet. Ik kook overigens al jaren op flessengas bij gebrek aan gas in de keuken. Heb een vijf pits kookplaat voor butaangas en een 5 kilo fles. :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 22:14

lizy29 schreef:
Voor je huidige gasfornuis even sproeiers bestellen geschikt voor propaan/butaan en de gasslang/aansluiting aanpassen naar een die kan op een gasfles dus met drukregelaar. Half uurtje werk en je kan weer koken. Meeste tijd zal het regelen van de benodigde spullen zijn. Oh en even ruimte maken in het kastje naast of onder je gasfornuis om de gasfles in te zetten.

Molfre schreef:
Koken op propaan inderdaad. Mijn moeder doet dat eigenlijk als permanent. Zij heeft een hele grote fles, nu ruim een jaar en is dus goed betaalbaar.

Ja is dat echt zo simpel...? Ik weet eigenlijk niks af van koken met een gasfles, is dat niet gevaarlijk op 1 of andere manier, kan dat echt zomaar in een keukenkastje...? Wel eens iets gehoord over dat zo'n fles min of meer kan wasemen en dan dus liefst zo moet staan dat het gas niet blijft hangen? Of is dat kletskoek :)

We hebben sowieso maar erg weinig ruimte in de huidige keuken, dat is ook de reden van de verbouwing. En overal lades in de kastjes dus niet echt een deurtje waar een gasfles achter kan := Geen idee of het met kleine flesjes een beetje te doen is verder.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 22:16

Ik mag tot 5 kilo fles hebben van de woonhuis verzekering. Fles staat in keukenkastje. Doe geniddeld 6 maanden met een vulling. Hervullen voor nu 11 euro en ik kan weer vooruit tijdje

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 22:16

8nnemiek schreef:

Zo heb ik weken gekookt toen we ons huis aan het verbouwen waren. Topding.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 22:23

Als je nu op gas kookt zou ik een elektrische kookplaat afraden, gaat erg lang duren voordat je eten warm is met je huidige pannen. Dan zou ik eerde kiezen voor een inductieplaatje of twee zoals deze van ikea: https://m2.ikea.com/nl/nl/p/tillreda-dr ... -00331627/. Werkt ook op stroom maar je eten is een stuk sneller klaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 22:24

karuna schreef:
Ik mag tot 5 kilo fles hebben van de woonhuis verzekering. Fles staat in keukenkastje. Doe geniddeld 6 maanden met een vulling. Hervullen voor nu 11 euro en ik kan weer vooruit tijdje

Dat klinkt wel praktisch, maar hoe moet ik dat zien dan, doe jij er 6 maanden mee omdat je er maar weinig gebruik van maakt misschien? Of valt dat wel mee? Niet dat wij hem straks elke week moeten vullen met elke middag & avond voor 3 man koken...? :P

Ik zou niet eens weten trouwens waar je zoiets laat vullen :')
En werk je dan met 2 flessen, dat je er 1 in gebruik hebt en 1 op voorraad? En als die in gebruik leeg raakt, dat je dan de nieuwe er aan doet en die lege weer laat vullen?