Spint in overwinterende plant

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Spint in overwinterende plant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 14:02

Ik weet het niet meer...
Ik heb een hele gave oleander, met een stuk emotionele waarde. Hij is van mijn inmiddels overleden opa geweest, dus ik wil koste wat kost dat het ding het blijft doen.
In de zomer staat hij buiten, in de winter staat hij in de woonkamer. Begin van de winter had ik er al spint in zitten. Dat heb ik toen 3x behandeld met Promanal-R met steeds een week ertussen. Toen dat niet bleek te helpen heb ik de snoeischaar erin gezet in een laatste poging de plant te redden. Dat pakte goed uit, met regelmatig een scheut pokon is de plant nu weer mooi uitgelopen. In de pot staat een glazen pot met water met daarin een veter die ik op de grond naast de plant heb gelegd zodat hij naar behoefte water kan opnemen. Verder giet ik om de dag nog gewoon water in de pot.
Tot mijn grote teleurstelling vond ik gisteren weer spint. En niet te zuinig, de halve plant zit gelijk weer vol.

Waarom overkomt me dit toch steeds? Iemand tips om dit te voorkomen? In de zomer als hij buiten staat komt er nooit spint in. Echt alleen als hij binnen staat.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:07

Kijk eens naar biologische bestrijding.

Ik meen dat er oa roofmijt zakjes zijn.

Is een zakje dat je in de plant hangt.
En die rovertjes (te klein om te kunnen zien) vreten ze op.

Ik heb overigens ook geen moeite met chemicaliën ofzo, maar ik denk dat in dit geval de natuurlijke weg effectiever is, op de lange duur!

Is ook niet per se een goedkope oplossing.
Wel een goede vermoed ik.
Wordt in kassen ook gebruikt.

Als je Google de woorden roofmijt en spint intoetst kom je al een eind!

JudithO

Re: Spint in overwinterende plant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 14:14

Dat is nog wel een idee inderdaad, maar volgens mij gaan roofmijten dood als de te bestrijden krengen weg zijn. En dan kun je erop wachten dat de spint er weer inkomt. Ik wil het nog wel proberen hoor!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:46

Spint gedijt heel goed in huizen met te droge lucht. Ik zou eens kijken of de plant dagelijks vernevelen je kan helpen. Mooier nog is natuurlijk een luchtbevochtiger in huis plaatsen.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 15:53

Sowieso preventief de plant elke week onder de douche zetten of sprayen met water.
Om spint te bestrijden: aangedane takken/bladeren evt verwijderen, luchtvochtigheid omhoog, temperatuur omloop. Plus sprayen met een oplossing van water, 2% groene zeep en 1% spiritus.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 21:53

Dank voor de tips! Ik heb hem nu weer ingespoten met promanal. Ik zal hem dan maar regelmatig gaan benevelen, want even optillen is geen doen met het formaat wat hij is. Hij is wel een stukje groter dan de plantjes in de winkel, hihi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 21:57

Mijn oleander staat behalve als het vriest gewoon buiten met de pot op pootjes. Als het vriest gaat ie de schuur in. Want inderdaad binnen worden ze niet vrolijk van.
Die van mij ben ik ook zuinig op. De kleur is een niet alledaagse peach.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 21:59

In mijn schuur vriest het net zo hard als buiten. Dat project hopen we dit jaar of volgend jaar aan te gaan pakken.
Maar de plant is dus van dusdanig formaat dat ik er niet heel makkelijk mee kan gaan sjouwen. Dat moet standaard met 2 personen. Daarom liefst maar 2x per jaar.