Wat is nou eigenlijk de voorwas?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Wat is nou eigenlijk de voorwas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 01:20

Oke ik ben blond en zo voel ik mij nu dan ook. :+

Ik heb een nieuwe wasmachine van Miele en voor het eerst in mijn leven verdiep ik mij in de was. Normaal gesproken doe ik was verzachter in het linker vakje waar een 1 bij staat en het wasmiddel in het rechtervakje waar een 2 bij staat. Echter doe ik dit dus mooi verkeerd. :+

Wasverzachter moet in een 'geheim' vakje met het bloemetje en wasmiddel in het rechtervakje voor de hoofdwas. Echter had ik vandaag een klein wasje en zette ik de wasmachine op express 20, dit duurt 20 minuten daarom noem ik het altijd een miniwasje. Maar dan rust nu mijn vraag is mijn miniwasje dan een voorwas of is de voorwas weer totaal iets anders? Want als miniwas de voorwas blijkt te zijn moet mijn wasmiddel dus in het eerste vakje.

Jullie kunnen mij vast meer vertellen. :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 01:58

Een snellere was is 'gewoon' was. Voorwas is als je eerst 'extra' wil wassen - een soort vlekkenprogramma maar dan anders.

superpony

Re: Wat is nou eigenlijk de voorwas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 02:07

Ik neem aan dat je voorwas vakje nr 1 is. Die gebruik je bij bijv extra vuile was als je wil dat die een soort extra behandeling krijgt. Kan vaak niet bij alle programma's ingesteld worden.

Voor de rest doe je gewoon wasmiddel altijd in wasmiddel vakje en wasverzachter in die met het bloemetje. Is overigens niet verplicht. Sommige mensen gebruiken bijv azijn.

Ik denk dat je er ook een handleiding bij hebt? Dan kun je ook wel vaak alles vinden.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 02:25

Heeft jouw Miele ook de optie inweken?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 07:31

Ik doe de voorwas altijd met de hand als het nodig is. En het waspoeder bolletje in de trommel en geen wasverzachter :P

Jouw miniwasje is gewoon een kort programma. Voorwas zit voor het hoofdprogramma voor extra vuile was.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:22

Euhm vakje 1 is voor voorwas???

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:25

Gwenvd schreef:
Euhm vakje 1 is voor voorwas???

Ja nou, ik bedacht me net ook maar eens de gebruiksaanwijzing van de wasmachine erbij te zoeken. :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:27

Ik gebruik eigenlijk maar 2 standjes, 40 en 60 graden. En soms vlekken of extra spoelen als iets echt heel vies is. Volgens mij stamt voorwas nog uit de tijd dat wasmachines geen vlekkenprogramma of extra spoelen hadden. Dan moest je de was wel eerst even weken om de vlekken er goed uit te krijgen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:08

Ik heb ook een Miele met de optie express 20. Is een gewone was, maar heel kort. Voor kleding wat niet echt ‘vies’ (geen enorme vlekken enzo) is maar wat je wel eventjes gewassen wilt hebben.

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:10

SusanH schreef:
Ik gebruik eigenlijk maar 2 standjes, 40 en 60 graden. En soms vlekken of extra spoelen als iets echt heel vies is. Volgens mij stamt voorwas nog uit de tijd dat wasmachines geen vlekkenprogramma of extra spoelen hadden. Dan moest je de was wel eerst even weken om de vlekken er goed uit te krijgen.

Doe je dit dan ook met de was waarop staat dat hij max. op 30 graden mag? Ik durf dat nog niet zo namelijk.. maar vind het met 30 graden niet lang 'fris' blijven :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:12

De voorwas stamt uit de jaren 60/70, toen de wasmiddelen nog niet zo denderend waren. Toen had je twee wasgangen nodig om je was een beetje schoon te krijgen.
Nu wordt het alleen nog gedaan bij héle vuile was (lees: zo ongeveer nooit). Waarom moderne wasmachines die ook opties als inweken etc hebben, nog steeds een voorwasprogramma kennen is me een raadsel. Slecht voor het milieu ook.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:17

Omdat je met voorwas het vuile water wegpompt en de hoofd wasbeurt weer begint met schoon water.

Dus echt voor wasgoed type "1x soppen = pikzwart water"

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:42

xxwienekexx schreef:
SusanH schreef:

Doe je dit dan ook met de was waarop staat dat hij max. op 30 graden mag? Ik durf dat nog niet zo namelijk.. maar vind het met 30 graden niet lang 'fris' blijven :)

Die heb ik niet, ik koop geen dingen die alleen op 30 graden kunnen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:47

Ibbel schreef:
De voorwas stamt uit de jaren 60/70, toen de wasmiddelen nog niet zo denderend waren. Toen had je twee wasgangen nodig om je was een beetje schoon te krijgen.
Nu wordt het alleen nog gedaan bij héle vuile was (lees: zo ongeveer nooit). Waarom moderne wasmachines die ook opties als inweken etc hebben, nog steeds een voorwasprogramma kennen is me een raadsel. Slecht voor het milieu ook.

Ik gebruik deze voor mijn wasbare luiers ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:57

Rex_Rolfo schreef:
Omdat je met voorwas het vuile water wegpompt en de hoofd wasbeurt weer begint met schoon water.

Dus echt voor wasgoed type "1x soppen = pikzwart water"

jup....voor vieze overalls vol mestvlekken en slijm van pasgeboren kalfjes bijvoorbeeld :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:59

Bij de meeste nieuwe wasautomaten heb je vakje 1 voor je gewone was, vakje 2 met bloemetje voor de wasverzachter en vakje 3 rechts voor de voorwas. Soms heb je kleding bvb witte rijbroek met gras en zwart van het zadel dan kun je de voorwas gebruiken. Zeep in 1 en zeep in 3 en dan met voorwas aanzetten. Maar ik was al 45 jaar en heb het misschien 10 keer gebruikt.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:14

Ik heb nog een tip mbt de Express 20: als je dan het lampje ‘kort’ uitzet, heb je een programma van 30 min :D die gebruik ik vaak, als ik bijv niet genoeg heb voor een volle trommel maar bepaalde dingen wel nodig zijn de dag erna.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:06

Als bij ons iets vlekken heeft, smeer ik het vooraf in met ossengal zeep. Gewoon zo een blokje, gaat eeuwen mee, beschadigd nooit de kleding en haalt alle vlekken eruit.

Nu wij voor 2 mensen wassen heb ik wel vaak te weinig gelijke was en zet ik aan op wat het belangrijkste is dat erin zit.