Ervaringen gezocht: huis kopen provincie Utrecht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lissisanne

Ervaringen gezocht: huis kopen provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 15:47

Hallo bokkers,

Deze week heb ik een vast contract gekregen, waardoor ik nu een hypotheek kan krijgen! :D
Vanwege de bizarre huurprijzen zou ik graag zo snel mogelijk een huisje kopen in de provincie Utrecht (Soest, Woerden, Zeist, Naarden/Bussum etc). Voornaamste eisen zijn groter dan 45m2 een aparte slaapkamer, leuke buurt en katvriendelijk (geen flat). Mijn budget ligt rond de 190.000, dus echt de onderkant van de markt als ik funda bekijk.

Zijn er mensen die recent een huis gekocht hebben in deze omgeving?
Zijn de doemverhalen van biedingsoorlogen waar? En hebben jullie misschien tips voor mij?
Laatst bijgewerkt door lissisanne op 28-03-19 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Re: Ervaringen gezocht: huis kopen provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:54

Het is wel een moeilijke periode waarin je wilt kopen, en ook nog een moeilijke regio. Ik ben bang dat je voor dat geld heel weinig krijgt of anders een appartementje.
Ga op Funda snuffelen en ga kijken. Maar de biedingsoorlogen zijn wel waar dus als je iets leuks vindt moet je nu ook snel bieden, anders is het weg.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:56

Ik zou juist even wachten, de markt is nu enorm aangetrokken dus voor die prijs krijg je hier echt niks fatsoenlijks.. Of in een buurt waar je echt niet wilt wonen. Het zal vanzelf wel weer wat gaan zakken (hoop ik toch zo) :o Wij gaan om deze reden nu huren.

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:57

wens je alleen succes!
Woerden is vrij duur dat ik weet. andere plaatsen geen idee.
Zelf woon in nu in Reeuwijk sinds dec. 2017. huis via via gehoord dat het te koop zou komen. Toen zelf met de eigenaren afgesproken en binnen 5 dagen was het verkocht aan ons :).
vanaf voorjaar '17 huizen bezichtigd waarvan er een hele hoop afgebeld werd paar uur van de voren omdat het al verkocht was. Budget van ons lag wel hoger dan dat van jouw. maar ik vond het toen echt een hel om wat geschikts te vinden.

Wie weet dat je toch via via aan een huis kan komen, kijk je toevallig ook het tv programma Kopen zonder kijken?
zoeken ze naar huizen die veel mensen vaak links laten liggen omdat er veel aan moet gebeuren. Ze knappen ze het huis op in de style wat de eigenaren leuk vinden. Dat vind ik best een goed idee mocht je budget het ook toelaten. misschien dat je dan wat meer keus krijgt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:01

Provincie Utrecht is niet goedkoop. Met jouw budget kom je waarschijnlijk toch op een appartement uit.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:06

Naarden en Bussum liggen in Noord-Holland :o

Over het algemeen geldt rondom Utrecht (en verder) dat mensen gelijk de vraagprijs of daarboven bieden. En dat je vooral snel moet zijn. Ik ken meerdere mensen die pas een huis kochten toen ze een aankoopmakelaar hadden ingeschakeld, zo stonden ze gelijk vooraan in de rij om te gaan kijken (via onderlinge contacten met andere makelaars, i.p.v. wachten tot een woning op Funda stond).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:06

Collega van mij heeft een huis in Harskamp gekocht voor 190.000. Maar daar moet best wat aan gebeuren. Tis ook net niet jou regio meer maar wel midden Nederland.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 16:07

Bedankt voor alle snelle tips! De horrorverhalen zijn dus waar...

Ik weet dat mijn budget vrij krap is, hoop toch iets te kunnen vinden voor rond dit budget, dus alle tips zijn welkom!
Appartement vind ik niet erg, zolang het niet in een (gallerij) flat is en de kat naar buiten kan. Bijvoorbeeld een benedenwoning.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:07

Een uitdaging! Laat iedereen weten dat je op zoek bent, kijk zeker naar sociale huurwoningen die verkocht wordt (dan heb je meestal wel achterstallig onderhoud dat je moet inlopen, maar geeft wel meer mogelijkheden) en ga vooral ook appartementen bekijken want er zijn genoeg plekken waarbij het misschien toch mogelijk is dat je kat rondloopt. (Zo heb ik ooit gekeken naar een appartement waar speciaal een kattenroute was aangelegd :) )

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:08

Zit even voor jou te kijken. Maar als je het Utrecht uit bent scheelt dat echt. Ede bijvoorbeeld is het wat goedkoper en heeft een hoop in jouw budget. Is dat geen optie? Utrecht is per OV en over de A12 goed bereikbaar vanuit Ede.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 16:08

Ryder schreef:
Naarden en Bussum liggen in Noord-Holland :o

Over het algemeen geldt rondom Utrecht (en verder) dat mensen gelijk de vraagprijs of daarboven bieden. En dat je vooral snel moet zijn. Ik ken meerdere mensen die pas een huis kochten toen ze een aankoopmakelaar hadden ingeschakeld, zo stonden ze gelijk vooraan in de rij om te gaan kijken (via onderlinge contacten met andere makelaars, i.p.v. wachten tot een woning op Funda stond).

oeps, ik ben er nog niet heel bekend :+
Ik zal eens kijken naar aankoopmakelaars.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 16:09

SusanH schreef:
Zit even voor jou te kijken. Maar als je het Utrecht uit bent scheelt dat echt. Ede bijvoorbeeld is het wat goedkoper en heeft een hoop in jouw budget. Is dat geen optie? Utrecht is per OV en over de A12 goed bereikbaar vanuit Ede.

Ik werk in Amsterdam, dus dat zou niet heel praktisch zijn. Bij voorkeur hou ik mijn reistijd onder 50 minuten.

Suzanne F. schreef:

Ziet er leuk uit! Wel allemaal redelijk buiten de bewoonde wereld.
Die in woerden had ik ook gezien, super leuk huisje maar daar zie ik mezelf niet een paar jaar wonen (echt te klein)
Het liefst woon ik in de wat grotere dorpen/kleine steden. Maar als mijn budget dat echt niet toelaat zou zoiets een optie kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 29-03-19 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:12

Moet je met het openbaar vervoer naar je werk?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:12

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:15

Kun je dan niet beter ten noorden van Amsterdam gaan zitten, bijvoorbeeld Purmerend? Is gemiddeld genomen goedkoper als de provincie Utrecht qua huizen.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 16:17

SusanH schreef:
Kun je dan niet beter ten noorden van Amsterdam gaan zitten, bijvoorbeeld Purmerend? Is gemiddeld genomen goedkoper als de provincie Utrecht qua huizen.

Liever niet, ik moet regelmatig naar aannemers voor mijn werk. Die zitten door heel Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:17

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 16:17

liekec schreef:

Nee, ik heb een auto.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:21

lissisanne schreef:
liekec schreef:

Nee, ik heb een auto.

Dat scheelt al, ik zou dan toch gaan kijken naar wat minder in de bewoonde wereld. Denk dat je echt Utrecht (Soest, Amersfoort) sowieso wel kan vergeten als je dat niet doet. Bunschoten of Achterveld is namelijk weer een stuk betaalbaarder, maar dan woon je wel iets meer achteraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:23

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-03-19 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:24

lissisanne schreef:
Suzanne F. schreef:

Ziet er leuk uit! Wel allemaal redelijk buiten de bewoonde wereld.
Die in woerden had ik ook gezien, super leuk huisje maar daar zie ik mezelf niet een paar jaar wonen (echt te klein)
Het liefst woon ik in de wat grotere dorpen/kleine steden. Maar als mijn budget dat echt niet toelaat zou zoiets een optie kunnen zijn.

Ik denk dat je weinig andere keuze hebt als je geen appartement wilt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:39

Met dat budget wordt het wel erg moeilijk in provincie utrecht. Ook ‘buiten de bewoonde wereld’ willen mensen graag wonen, hier in het dorp gaan er geen huizen en ook geen appartementen weg onder de 2,5 ton.

Maar misschien in Veenendaal? (Heeft rechtstreekse treinverbinding met Amsterdam) Driebergen oid? Dat is wat groter, dus misschien meer kans dat daar wat goedkopere huizen zijn.
En de verhalen over biedingsoorlogen zijn waar idd... Al loopt het weer wat terug begreep ik.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:41

Veenendaal heeft niet veel in die prijsklasse hoor. Maar ligt wel mooi centraal. En goede verbinding met Amsterdam :j

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:42

Dat huisje in Woerden! <3

Je bent niet heel bekend in de regio schrijf je, wil je dan wel per se rond Utrecht (blijven) wonen? Hoe groter je zoekgebied, hoe meer kans op de perfecte woning natuurlijk.