Even een aansteker bijvullen......

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Even een aansteker bijvullen......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 02:20

Ik zit nog te trillen.

Aansteker was leeg. Pap heeft in het verleden wel voorgedaan hoe ik het zelf kan doen. En deze muts heeft het dan ook al meerdere malen zelf gedaan. Niet helemaal zoals het hoort, maar aansteker vol en daar gaat het om.

Dus net het busje met gas gepakt en het juiste ventiel erbij gezocht. Busje eerst verkeerd om (doe ik altijd fout) maar vervolgens gaat het "goed" zoals altijd ontsnapt er behoorlijk wat gas, maar zit de aansteker vol. Voor de zekerheid spoel ik de aansteker af onder de kraan, zodat al het gevaarlijke gas veilig weg is. Of toch niet?

Test de aansteker in de gootsteen of het water er voldoende uit was en ineens was het whoem, een behoorlijke vuurbal _-:(

Ik mis een deel wenkbrauwen, wimpers en een stukje haar, maar voor de rest gaat het "goed" maar zit nog steeds te trillen.

Aansteker was na de vuurbal weer leeg van binnen dus ik denk dat er binnenin de aansteker iets fout is gegaan? Of het gas was niet voldoende uit de gootsteen gespoeld?

Whatever de bus met gas heb ik naar buiten gekieperd en de aansteker ligt in de gootsteen en gaat morgen de prullenbak in.

In het vervolg mag papa dit klusje weer opknappen, ga niet het risico lopen dat het weer mis gaat :wave:

pinkie87

Re: Even een aansteker bijvullen......

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 03:18

he doe je wel voorzichtig!!!
misschien dat hij ergens lekte
maar wat eng joh!!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 06:51

Ik vraag me af hoe je gas weg wilt spoelen, gas is nl vluchtig. Spoelen kan alleen met een vaste stof of vloeistof.
Ik ben blij dat je niks ergs is overkomen en dat het relatief goed afgelopen is. Maar om deze reden heb ik nooit navul are aanstekers gekocht en altijd wegwerp. Risico is mij te groot dat het misgaat

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 07:36

Yep ik heb het ook eens flink zien misgaan bij een collega. Die Was zijn gezichts haar ook kwijt!
Gewoon niet meer doen Is mijn tip!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 08:20

Jeetje kan me voorstellen dat je geschrokken bent. Had ook anders kunnen aflopen!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 09:43

Billy schreef:
Ik vraag me af hoe je gas weg wilt spoelen, gas is nl vluchtig. Spoelen kan alleen met een vaste stof of vloeistof.
Ik ben blij dat je niks ergs is overkomen en dat het relatief goed afgelopen is. Maar om deze reden heb ik nooit navul are aanstekers gekocht en altijd wegwerp. Risico is mij te groot dat het misgaat

Klopt dat gas vluchtig is, maar voor de extra zekerheid spoel ik de aansteker van buiten altijd even af. Het gas komt nl wel vloeibaar uit de navul bus.

Neem altijd alle voorzorgsmaatregelen, daarom ook zo geschrokken dat het mis ging.

Ik vermoed dat het gas in de gootsteen was blijven hangen? Is aansteker gas zwaarder dan lucht?

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:59

Gewoon in het vervolg een nieuwe aansteker kopen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 10:37

Juist! Ik ga het risico niet nemen dat het weer mis gaat. Heb onwijs geluk gehad want voelde de vlammen door mijn vest heen. God zij dank vloog het nylon? Iig geen katoenen vest niet in de fik. Stond ik nog verbaasd van te kijken trouwens, vloog al op de kraan af!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:53

Jeetje wat zal dat schrikken zijn geweest.

Maar euh, afspoelen? Waarom? Het is gas. En de aansteker zelf zal dan even koud aanvoelen/beslaan, dat hoort zo.

Er staat op de gasbussen ook vermeld dat je de aansteker dan even een paar minuutjes gewoon moet wegleggen en niet gebruiken.

Ik doe het al jaaaaaren, nooit problemen mee gehad.
Wel eens een lekke gehad, als je dan van die doorzichtige hebt dan zie je het gas er gewoon weer uitlopen. En gooi ik ze dus weg.

Dat afspoelen en vervolgens meteen testen begrijp ik dan ook echt niet, sorry.

T is in principe gewoon prima veilig te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:15

Ik begrijp ook niet zo goed waarom je meteen na het bijvullen hem gaat testen.. Ik heb ook wel eens het gas aan laten staan, eerst ventileren, maar zeker niet je fornuis op dat moment aandoen. Gas is dan ook zo weg..
Schrikken iig! :(:)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:00

Lesje geleerd, gelukkig bestaat er wenkbrauwpotlood!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:20

Relaxed schreef:
Ik begrijp ook niet zo goed waarom je meteen na het bijvullen hem gaat testen.. Ik heb ook wel eens het gas aan laten staan, eerst ventileren, maar zeker niet je fornuis op dat moment aandoen. Gas is dan ook zo weg..

Ja, daarom..... Vind het eerlijk gezegd echt een beetje dom van TS. Maargoed....

Ik heb diverse "duurdere" aanstekers met bijvoorbeeld diamantjes er op, of een oude van mijn moeder, en eentje met een speciaal groen vlammetje.
Die vul ik altijd bij. Zou wat zijn als dat niet meer zou kunnen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 13:28

Relaxed schreef:

Ik had hem nodig. Daarom ging ik hem gelijk na het navullen gebruiken. Al zat er denk wel 1 of 2 minuten tussen het laatste beetje vullen en het echte aansteken.

Anyway ik doe het niet meer zelf. Fiets wel naar de gamma ofzo bij mijn duurdere aanstekers.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:35

Tsja, was dat echt zó enorm dringend dat je niet even een paar minuutjes extra kon wachten? :+

Ik heb als verstokte roker (en liefhebber van kaarsen en wierook) altijd meerdere aanstekers thuis en op zak. Voor de kaarsen overigens zo'n wat langere, speciale kaarsen-aansteker. Die moet ook af en toe bijgevuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:39

Je kunt prima zelf je aanstekers bijvullen, als je het maar goed en veilig doet. Zoals je hebt gemerkt was jouw manier van vandaag dat niet.
Goed ventileren, goed er op zetten, even geduld.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 21:06

Zo dacht mijn man dat het wel een wijs idee was om tijdens het bijvullen het creme brulee brandertje aan te zetten :)* B-) heeftie ook geweten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 21:32

mvdende schreef:
Billy schreef:

Klopt dat gas vluchtig is, maar voor de extra zekerheid spoel ik de aansteker van buiten altijd even af. Het gas komt nl wel vloeibaar uit de navul bus.

Neem altijd alle voorzorgsmaatregelen, daarom ook zo geschrokken dat het mis ging.

Ik vermoed dat het gas in de gootsteen was blijven hangen? Is aansteker gas zwaarder dan lucht?

Gasexplosies zijn exotherme reacties. Dat houdt in dat je maar een heel kleine activeringsenergie nodig hebt (een vonkje) om een volledige bel gas aan te steken - het brandt in één keer allemaal op. Dus ja, waarschijnlijk hing het gas nog rond je heen toen je 'm teste.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 21:37

Ik vul ze nooit volledig bij, dan knoei je veel minder.
Even wapperen en gaan met die banaan... En even ruiken of je geen gas meer ruikt... Ze maken er niet voor niets een luchtje aan :P

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 21:45

Hebben wij ook een keer meegemaakt. Ik doe het sindsdien ook nooit meer!!

Gelukkig is weggeschroeid haar maar tijdelijk en gaat het goed met je TS :j

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 00:25

Thanks.

Mn vader vond het ook een soort van oerdom. "Moet je ook buiten doen" ja pa....

Lesje geleerd

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 01:23

Damn, dat is schrikken :wow:

Ik was ooit zo slim om een glas water in een wokpan met enkel hete olie te gooien, was geen succes :')

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 07:07

Ailill schreef:

Ik was ooit zo slim om een glas water in een wokpan met enkel hete olie te gooien, was geen succes :')

Ooit ook zoiets gedaan. Was pannenkoeken aan het bakken en had wat teveel olie. Dus voordat de pan heet was de olie in een plastic bekertje gegoten. Ergens bij pannenkoeken zoveel, gooi ik de olie terug in de pan: whoem! Er zat waarschijnlijk nog een paar druppels water onderin dat bekertje omdat het mijn drinkbeker was.

Dit gebeurde overigens in een appartement in Turkije. Niets gebeurt verder :D

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:29

mvdende schreef:
Billy schreef:

:j als je het boven de gootsteen hebt gedaan, is het gas wat (onoverkomelijk) gelekt is naar beneden gezakt.. En de rest geschiedde..

Volgende keer lekker buiten doen inderdaad, ik hoop dat je wenkbrauw snel terug groeit.. :=

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:00

mvdende schreef:
Ailill schreef:

Ooit ook zoiets gedaan. Was pannenkoeken aan het bakken en had wat teveel olie. Dus voordat de pan heet was de olie in een plastic bekertje gegoten. Ergens bij pannenkoeken zoveel, gooi ik de olie terug in de pan: whoem! Er zat waarschijnlijk nog een paar druppels water onderin dat bekertje omdat het mijn drinkbeker was.

Dit gebeurde overigens in een appartement in Turkije. Niets gebeurt verder :D
Hier was het in de net verbouwde keuken van mijn zus, gelukkig moesten de muren en het plafond nog een laagje wit krijgen, was echt een gigantische vlam en spontaan begreep ik het scheikundig hoofdstuk ontbranding O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 14:26

Ailill schreef:
Hier was het in de net verbouwde keuken van mijn zus, gelukkig moesten de muren en het plafond nog een laagje wit krijgen, was echt een gigantische vlam en spontaan begreep ik het scheikundig hoofdstuk ontbranding O:)

Afbeelding