Contract niet verlengd, wat zijn mijn rechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLoes

Contract niet verlengd, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 19:45

Hoi!

Vorige week heb ik te horen gekregen dat mijn contract straks niet verlengd zal worden. Hij loopt nog enkele maanden.

Wat zijn mijn rechten? Volgens mijn collega’s mag ik morgen per direct weg als ik een nieuwe baan heb... maar ik vraag me af hoe dat precies zit.

Iemand hier ervaring mee/ kennis over? Ik kan van internet niks wijzer worden...

Bedankt voor de reacties alvast!

verootjoo

Re: Contract niet verlengd, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 19:47

Per direct weg natuurlijk niet, je hebt altijd nog de opzegtermijn.
Gewoon je contract uitwerken, of als je eerder een andere baan hebt de geldende opzegtermijn in acht nemen :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 19:50

Overleggen met je baas wat mogelijk is en anders de geldende opzegtermijn.
Zomaar stoppen kan alleen in een proefperiode niet tijdens een contract ja sommige mensen doen het gewoon maar dat is zelden zonder een hoop gedoe.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 19:51

Precies wat er gezegd wordt inderdaad.
Contract uitwerken of zelf opzeggen en daarbij de wettelijke termijn in acht nemen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:22

Op zoek naar iets anders en dan je opzegtermijn in acht nemen of gewoon beginnen de dag nadat je contract afloopt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:40

Jouw werkgever heeft tijdig aangezegd het contract niet te verlengen. Normaal moet dit minimaal 1 maand voor aflopen van het contract en dat is gebeurt.
Nu is het aan jou om een nieuwe baan te zoeken. Zodra je deze hebt ga je naar je baas en ga je met wederzijds overeenkomen uit elkaar als werkgever het ermee eens is en vervanging eventueel heeft voor jouw werkzaamheden.
Je mag niet per direct weg, want je bent nog niet ontslagen. Ook heb jij zelf nog geen ontslag genomen. Dat kun je alsnog wel doen door je ontslagbrief in te dienen, dan kun je na een maand opzegtermijn weg.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:07

Jammer dat je contract niet wordt verlengd! Je moet inderdaad wel je opzegtermijn in acht nemen, meestal is dat 1 maand, maar om daar zeker van te zijn moet je je arbeidsovereenkomst even bekijken.

Misschien nog een aandachtspuntje: wat als jij eerder een nieuwe baan vindt dan dat je contract afloopt, dan ben jij officieel degene die je baan opzegt. Mocht je nieuwe baan totaal niet bevallen en je besluit er te stoppen, dan heb je volgens mij geen recht op een WW uitkering (terwijl jij eigenlijk bij je vorige werkgever weg moest).

Weet iemand of dit kopt/hoe dit zit?

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:11

LieveLoes schreef:
Hoi!

Vorige week heb ik te horen gekregen dat mijn contract straks niet verlengd zal worden. Hij loopt nog enkele maanden.

Wat zijn mijn rechten? Volgens mijn collega’s mag ik morgen per direct weg als ik een nieuwe baan heb... maar ik vraag me af hoe dat precies zit.

Iemand hier ervaring mee/ kennis over? Ik kan van internet niks wijzer worden...

Bedankt voor de reacties alvast!

Zonder de arbeidsovereenkomst te hebben gezien kan niemand hier een uitspraak over doen. Werkte je bijvoorbeeld via een uitzendbureau of bij de werkgever zelf? Hoe lang heb je er gewerkt? Allemaal zaken die er toe doen als een contract wordt aangezegd.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:13

Art_ofLiving schreef:
Jammer dat je contract niet wordt verlengd! Je moet inderdaad wel je opzegtermijn in acht nemen, meestal is dat 1 maand, maar om daar zeker van te zijn moet je je arbeidsovereenkomst even bekijken.

Misschien nog een aandachtspuntje: wat als jij eerder een nieuwe baan vindt dan dat je contract afloopt, dan ben jij officieel degene die je baan opzegt. Mocht je nieuwe baan totaal niet bevallen en je besluit er te stoppen, dan heb je volgens mij geen recht op een WW uitkering (terwijl jij eigenlijk bij je vorige werkgever weg moest).

Weet iemand of dit kopt/hoe dit zit?

Als een medewerker zelf zijn ontslag indiend dmv een brief dan vervalt het recht op ww.
Hier mag je binnen 14 dagen na indienen van je op terugkomen (herroeprecht).
Als je in gesprek gaat met je werkgever en aangeeft dat je weg wilt en vraagt of je eerder weg mag/kunt dan kun je de arbeidsovereenkomst opzeggen met wederzijds goedvinden. Dan behoud je het recht op ww.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 01:00

Bedankt voor de reacties. Dit bevestigd inderdaad mijn vermoeden! :j