Bijles aan een basisschoolleerling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nightingale

Bijles aan een basisschoolleerling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 18:25

Hoi allemaal,

Ik geef al een aantal jaren met veel plezier bijlessen en examentrainingen aan middelbare scholieren. In principe lopen mijn leerlingen uiteen van onderbouw vmbo tot bovenbouw vwo (en zo nu en dan begin mbo), maar in de praktijk heb ik tot nu toe vooral te maken gehad met wat oudere en dus ook meer zelfstandige leerlingen.

Nu heb ik echter een leerling gekregen die in groep 7 van de basisschool zit. Zij heeft hulp nodig met rekenen. De eerste bijles moet nog gepland worden, maar ik wil zorgen dat ik er goed voorbereid in ga, omdat ik dus praktisch geen ervaring heb met leerlingen van deze leeftijd.

Er zijn vast mensen hier die ervaring hebben met basisschoolleerlingen vanuit didactisch oogpunt. Hebben jullie tips, zaken om rekening mee te houden, dingen die mogelijk anders zijn dan bij een middelbare scholier? Ik hoor het graag, alles is welkom! Bedankt alvast.

benangelique

Re: Bijles aan een basisschoolleerling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:54

Ben je ingehuurd door de ouders? Vraag of je contact mag opnemen met de leerkracht van het kind. Dan kan je vragen waar de moeilijkheden en hiaten zitten en kan je daarop inspelen. Zorg ook dat je sommen op dezelfde wijze uitlegt, zodat daar bij het kind geen verwarring over ontstaat

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:03

Je mag mij wel een pb'tje sturen. Ik geef op dit moment (bij)les aan kinderen van groep 2 van de basisschool tot 2e klas havo/vwo.

In een spoiler omdat ik niet de intentie heb om reclame te maken;
Spoiler:
Ik ben mede-eigenaar van een online leeromgeving voor het basisonderwijs. Wij hebben een database met 60.000 vragen (Cito 3.0 proef). Mocht je oefenmateriaal zoeken dan kan je hier alles vinden wat je nodig hebt.

Waar heeft het kind problemen mee? Wij gaan altijd terug naar de basis. Als voorbeeld; We hebben al genoeg groep 8'ers geholpen die eerst weer opnieuw sommen tot 20 moesten leren automatiseren. Pas daarna konden we de rest van de (reken)achterstand inhalen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 21:03

Contact met de school leggen, vragen of zij dit aanmoedigen en eventueel naar aandachts en leerpunten. En vooral erg belangrijk de aanpak die het kind aangeleerd krijgt. Wisselende aanpakken kunnen juist erg verwarrend zijn voor zwakke rekenaars.

Aan het kind vragen wat zij extra wil oefenen/ beter in wil worden is ook een goed om mee te beginnen.

En ga aub niet Citovragen oefenen, maar leer het kind vaardigheden en strategieën toepassen in verschillende contexten.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 21:12

Wat ik, als juf, heel belangrijk vind bij rekenen is indd het aanleren van vaardigheden, zoals een kladje kunnen maken. Ik vraag de kinderen wel eens om de som te tekenen, dan wordt het minder abstract. Ga geen trucjes aanleren, maar leer om bijv een verhoudingstabel te maken en probeer contexten te koppelen aan sommen

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 21:38

Probeer inzichtelijk te krijgen waar in de leerlijn deze leerling zich bevindt en waar je dus vandaan moet werken en de hiaten op kunt pakken. Zet in op oplossingsstrategieën. Vaak kunnen ze in het begin nog met trucjes uit de voeten, maar zodra de sommen moeilijker worden, wordt het toch erg ingewikkeld. Als groep 8 leerkracht merk ik dat het grootste deel van de sommen met verhoudingstabel kan worden opgelost. Ook hebben ze veel baat als de basis van het cijferend rekenen erin zit. Nog heel belangrijk: de tafels onder de knie hebben...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 21:51

Even de botte bijl.
Ik merk dat ik het lastig vind je te adviseren omdat je geld gaat verdienen met iets waar je geen kennis van hebt, de basisschoolleerling. Het vak van juf of meester is een écht vak, waar 4 jaar hbo of uni aan vooraf gaat. De maatschappij denkt maar dat iedereen kan onderwijzen...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 22:22

Naast de adviezen om contact op te nemen met school, of dit eventueel via de ouders te communiceren, is het belangrijk om verschillende fasen te doorlopen wanneer je iets aanleert: van context naar abstract.
Zorg dus dat hetgeen wat er geleerd moet worden eerst visueel gemaakt wordt zodat de leerling begrijpt wat er achter een som schuilt.

Wil je bijvoorbeeld gaan optellen? Dan kan je bijvoorbeeld beginnen met dropjes, dan fiches, dan een rekenrekje, dan het opschrijven van de som, etc. En het liefst natuurlijk niet allemaal in één les maar niet meer dan één fase per les pakken.
Begrijp je wat ik bedoel?

Het is belangrijk om eerst duidelijk te hebben waar het om draait, wat de context is. Anders ga je kunstjes aanleren in plaats van dat je inzicht creëert.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 22:32

De basis van rekenen heeft ook te maken met ruimtelijk inzicht.
Grootte, richting en vorm.

....en soms heeft iemand schijnbaar een rekenprobleem, maar ontbreekt de basis voor het abstracte getal.

Een klein voorbeeld: neem een houten lineaal van een meter, met alleen de decimale getallen er op.
Vraag je leerling om te beginnen met de vinger op de 50, lukt tien centimeter naar links...?
(Soms gaat iemand naar rechts: veel oefenen met oriëntatie...!)
Lukt dit, zit leerling bij 40, ga 20 cm naar rechts etc etc. - dat soort spelletjes leert kinderen heel veel.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 23:01

benangelique schreef:
Even de botte bijl.
Ik merk dat ik het lastig vind je te adviseren omdat je geld gaat verdienen met iets waar je geen kennis van hebt, de basisschoolleerling. Het vak van juf of meester is een écht vak, waar 4 jaar hbo of uni aan vooraf gaat. De maatschappij denkt maar dat iedereen kan onderwijzen...

Precies dit, ik vind het inderdaad ook lastig. Alles wat ze nu leren in groep 7 moet op zo'n manier aangeleerd worden dat het automatisme voor ze wordt. Wat ik zo lees heb je geen kennis over hoe je dit aan moet pakken en weet ik dan ook niet of dit handig is.
Ik vind het inderdaad ook een lastige kwestie.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 23:27

Daarom is het sowieso essentieel dat een eventuele rekenmethode die gebruikt wordt, ook tijdens de bijles wordt gebruikt om zo de juiste rekenstrategieën te hanteren.
Niet alle methodes doen dit namelijk op dezelfde manier.

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 23:48

Heel erg bedankt voor de input iedereen, ik neem het allemaal mee.

daphne_xxx schreef:
benangelique schreef:
Even de botte bijl.

Precies dit, ik vind het inderdaad ook lastig. Alles wat ze nu leren in groep 7 moet op zo'n manier aangeleerd worden dat het automatisme voor ze wordt. Wat ik zo lees heb je geen kennis over hoe je dit aan moet pakken en weet ik dan ook niet of dit handig is.
Ik vind het inderdaad ook een lastige kwestie.

Om hier nog maar even op te reageren, ik vind het een hele begrijpelijke en terechte zorg. Ik ben door het bijlesinstituut waar ik voor werk gekoppeld aan de ouders van deze leerling. In principe werken er alleen studenten bij dit instituut en weten de ouders dus dat ze geen speciaal geschoolde begeleiding krijgen. Op middelbare schoolniveau werkt dit prima, maar op de basisschool werkt het allemaal anders en daar heb ik inderdaad nul ervaring of opleiding in. Mijn belangrijkste punt voor de kennismaking straks is dan ook het helder krijgen van de verwachtingen aan beide kanten. Het gaat voor mij namelijk sowieso een leerproces worden en ik heb niet in één keer een passende methode klaar. Aan de andere kant heb ik wel ervaring met het helpen van allerlei soorten leerlingen en denk ik dat ik een basisschoolleerling in ieder geval iets zal kunnen bijbrengen. Zolang iedereen ermee akkoord is dat ik geen professional ben en de leerling er wel op vooruit gaat, lijkt me dat geen probleem.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:15

Ouderwets uitgedrukt : vroeag zat je op je 11e in klas 5 en moest je qua rekenen kunnen
optellen, aftrekken (klas 1)
vermenigvuldigen (klas 2) en
delen (klas 4) en
kwam er in klas 5 nog eens (als mosterd na de maaltijd ) ruimtelijk inzicht / rekenen bij: van oppervlakte (gewoon vermenigvuldigen) naar inhoud (derde dimensie: 3x3x3=27).

Zijn daar nog dingen bijgekomen...?

(Het metrische stelsel telt niet mee, wat mij betreft. Het is geen rekenen. Maar wellicht worden kinderen hard afgestaft/ afgepunt als ze dit stelsel niet snappen. Idem redactiesommen, dat is logisch nadenken en goed lezen.)

En het zij herhaald : de stap van 3x9 =27 naar 27:3 =9 is niet alleen een kwestie van tafels leren, al kan dat 'zingen' beslist geen kwaad.
Er horen ook zaken bij die vroegah op de fröbelschool uitgebreid geoefend werden zoals afstanden voelen, zien, snappen en ruimtelijke oriëntatie (inclusief beweging en coördinatie).
Dat is de basis van kunnen automatiseren.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:22

janneke, de basis die tegenwoordig op de basisschool wordt gelegd is breder. De hoeveelheid kennis die zij moeten vergaren en kunnen toepassen is groter.

Wat fijn TS dat je er zo realistisch in staat. Leg ook aan ouders uit dat je contact op wilt nemen met de leerkracht van het kind, om zo de zorg af te stemmen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:22

Mijn zoon en neefje vonden verhaaltjes sommen lastig.
Welke informatie haal je uit het vehaal en wat kan je ermee.

Het huidige rekenen is anders dan toen ik jong was.
Staartdeling met 2 schuine strepen wordt niet meer gedaan.
En vermenigvuldigen voor delen is ook niet meer.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:36

precies luuntje! daarom is het zo ontzettend belangrijk om naadloos aan te sluiten bij de methode die het kind geleerd heeft en gebruikt. Wij zien vaak een vergroting van de rekenproblemen wanneer ouders of zelfs opa's en oma's gaan helpen.

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:47

@sakvis, bijles aan kinderen in groep 2???? Help?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:50

Citaat:
De basis die tegenwoordig op de basisschool wordt gelegd is breder. De hoeveelheid kennis die zij moeten vergaren en kunnen toepassen is groter.

??
Mag ik hier een vertaling van?
Bij mijn kinderen en kleinkinderen heb ik niets gemerkt van een brede basis in de zin van goed fröbelen.
Meer kennis zou zijn machtverheffen en worteltrekken - maar dat wordt volgens mij toch niet gedaan. :o
En als beta kan ik mij weinig voorstellen bij een andere basis voor de basisvaardigheid die rekenen is. :o

(Kunnen toepassen is prima, maar in mijn woordenboek geen rekenen.
Net zoals ik "ik vindt" een grammaticale fout vind, die correct gespeld is.)
Citaat:
Mijn zoon en neefje vonden verhaaltjes sommen lastig.
Welke informatie haal je uit het vehaal en wat kan je ermee.

...dat is kinderen afpunten op andere dingen dan het rekenen zelf.
Citaat:
Het huidige rekenen is anders dan toen ik jong was.
Staartdeling met 2 schuine strepen wordt niet meer gedaan.
En vermenigvuldigen voor delen is ook niet meer.

Die schuine strepen zijn de kern niet, ik heb zowel de strepen als de echt staart geleerd. - Als je snapt hoe het zit maakt het niet zo veel uit welke notatie je gebruikt.
(Bij wie het toch al niet snaptkan het de verwarring vergroten.)

En leren ze tegenwoordig tegelijk vermenigvuldigen en delen...?
(Dat kan natuurlijk, maar pittig is het wel.)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:13

ze leren eerst vermenigvuldigen, daarna delen. Om het inzicht in een keersom te vergroten, wordt het delen van een som wel inzichtelijk gemaakt, maar nog niet als zodanig benoemd. Dit komt later pas.

In het verleden lag de basis van het rekenen vooral bij cijferend rekenen, deze basis is nu veel meer verplaatst naar kennis en inzicht (het hoe en waarom). Vanuit die basis kunnen moeilijkere sommen worden opgelost. Daar komt bij dat redactiesommen ed een samensmelting zijn van begrijpend lezen en rekenen en is de kale som ansicht niet hetgeen wat enkel gevraagd wordt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:57

benangelique schreef:
ze leren eerst vermenigvuldigen, daarna delen. Om het inzicht in een keersom te vergroten, wordt het delen van een som wel inzichtelijk gemaakt, maar nog niet als zodanig benoemd. Dit komt later pas.

Terecht - en gelukkig!
Citaat:
In het verleden lag de basis van het rekenen vooral bij cijferend rekenen, deze basis is nu veel meer verplaatst naar kennis en inzicht (het hoe en waarom). Vanuit die basis kunnen moeilijkere sommen worden opgelost. Daar komt bij dat redactiesommen ed een samensmelting zijn van begrijpend lezen en rekenen en is de kale som ansicht niet hetgeen wat enkel gevraagd wordt.

?
Om goed te kunnen cijferen heb je kennis en inzicht nodig.
Als gezegd: de notatie is niet de kern, als je 'om kunt gaan met cijfers' en snapt welke bewerking aan de orde is, doet "hoe je het opschrijft" niet ter zake (mits het duidelijk is).

Verder: wat is/ versta jij onder de moeilijker sommen...?
Voor 127×33 heb ik pen en papier nodig, maar verder is het niet zo lastig.
Om het te kunnen lossen is in mijn ervaring niets meer nodig dan gewoon braaf cijferen. (Zij het graag met kennis en inzicht mbt de cijfers en de regels van de bewerking... :o )

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:12

Kortweg. Vroeger werd de regel delen van een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde aangeleerd. Weinig inhoud, alleen het trucje. Tegenwoordig wordt uitgelegd wat hier aan vooraf gaat en wordt er een beroep gedaan op de basale basiskennis

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:31

Mij ontgaat van alles.

Delen van een breuk : ja, dat kan.

Neem de helft van een kwart. Dat wordt een achtste.

....ik zou werkelijk niet weten 'wat er aan vooraf gaat', ik pas gewoon de elementaire bewerking toe.
(En tja, er zit iets in van 4x2=8)

(Accoord, degenen die alleen het trucje kennen tasten in het duister.
Moet ik die kwart met 2 vermenigvuldigen? Wordt het dan twee kwart dus een half...?
Of moet ik die helft met 4 vermenigvuldigen? ....dan wordt het twee. %) )

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:37

Janneke2 schreef:
Mij ontgaat van alles.

....ik zou werkelijk niet weten 'wat er aan vooraf gaat', ik pas gewoon de elementaire bewerking toe.
(En tja, er zit iets in van 4x2=8)

(Accoord, degenen die alleen het trucje kennen tasten in het duister.
Moet ik die kwart met 2 vermenigvuldigen? Wordt het dan twee kwart dus een half...?
Of moet ik die helft met 4 vermenigvuldigen? ....dan wordt het twee. %) )

Het is natuurlijk niet voor niets dat de lerarenopleiding 4 jaar keihard werken is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:22

Jolien87 schreef:
Janneke2 schreef:
Mij ontgaat van alles.

Het is natuurlijk niet voor niets dat de lerarenopleiding 4 jaar keihard werken is.

Ik vind zeer zeker dat lesgeven, zeker aan beginners erg moeilijk is.
(Itt 'dat iedereen dit zo maar zou kunnen'.)
Dat zegt mijn onderwijsbloed.

Maar het taalgebruik rondom rekenen kom ik niet zo goed uit: wat voor mij basiskennis is, benoemt Benangelique met termen die ik begrijp, maar niet kan plaatsen.
Zoals dat cijferen voor haar "tegenover" kennis en inzicht zou staan. (Dat kan natuurlijk voor iemand zo zijn, of je zou cijferen kunnen invullen als zijnde dingen botweg van buiten leren, of.....)

:o en oma merkt niet direct dat haar kleinkinderen een bredere kennis of grotere vaardigheid hebben mbt rekenen. (En wel dat een boel klasgenootjes niet zijn toegerust om te rekenen...)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:46

benangelique schreef:
Even de botte bijl.

Persoonlijk vind ik die bijl té bot. Het kan juist verfrissend zijn dat iemand het op een andere manier aanpakt. TS heeft al een aantal jaar ervaring met het geven van bijles en zal dus wel feeling hebben met het didactische. Juist het zoeken naar de meest geschikte methode voor dat kind kanmaken dat het beter lukt dan met de methode uit het boekje.