Welke plant is dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLoes

Welke plant is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 00:17

Hoi!

Mijn verzameling planten is uitgebreid met onderstaande plant. Ik heb alleen geen idee welke plant het is en dus ook niet op wat voor plekje ik hem neer zetten moet. Wie weet kan Bokt me helpen?

Bedankt alvast!

Afbeelding

Xyris

Re: Welke plant is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 01:24

Ik durf het zo niet te zeggen maar de app pl@ntnet is mijn grote vriend bij dit soort vragen :p.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 04:57

Vetplant zo te zien, alleen welke geen idee.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 08:39

Ik denk dat het idd behoort tot de vetplant achtige en dan de groep Peperomia, de soort durf ik zo niet te zeggen. Misschien een Rotundifolia.

Edit. Foto toegevoegd.

Afbeelding

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:47

Ik gok dat het een Pilea depressa sao paulo is.

Afbeelding

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:49

Pepperomia is mijn eerste ingeving. Zie dat die ook al eerder genoemd werd.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 11:27

Peperomia denk ik toch ook.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 11:27

Bedankt! Die Pepperomia komt inderdaad in de buurt. De Pilea lijkt me niet: die hebben wat rondere blaadjes en zijn niet zo vol als deze plantjes.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 17:46

Xyris schreef:
Ik durf het zo niet te zeggen maar de app pl@ntnet is mijn grote vriend bij dit soort vragen :p.

Die werkt bij mij totaaaaal niet. Nam een foto van mijn duizendknoop, en gaf aan dat het een hortensia was. ;-)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 00:17

Matheno schreef:
Xyris schreef:

Die werkt bij mij totaaaaal niet. Nam een foto van mijn duizendknoop, en gaf aan dat het een hortensia was. ;-)

wauw :') ik heb hem nog niet zo heel vaak gebruikt maar de keren dat ik dat wel heb gedaan ging het prima eigenlijk :o

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:28

Die app is briljant natuurlijk.

Geeft een naam aan een plant. Doelgroep: mensen die graag een naam weten. Maar zelf geen idee hebben.
Kortom, kan zowat niet mis...

Ik heb een, laten we het zo zeggen, wat bredere kennis van de planten in Nederland. Zowel wild als kweekvormen.

Ik heb de app wel eens geprobeerd.
En jawel, soms zit hij inderdaad goed. De meest obvious standaard planten (die ik dus ook ècht allemaal ken) redt hij meestal wel.

Bij de minder bekende planten, óf de planten die slechts met zekerheid determineerbaar zijn op basis van minime details, ècht niet!
Op basis van 1 of 2 foto's kan zo'n app echt niet zien of het tongetje van een grassoort minder of meer dan 5 mm is.
Of dat een bloempje 1 of 2 stijlen heeft.
Of dat een plant een driekantige of vierhoekig of ronde of platte stengel heeft...

De app zal op grote lijnen meestal wel in de goede familie uitkomen.
En dan krijg je, uit die familie, 1 van de meest algemene soorten as 'oplossing'
Als een leek vervolgens op die soortnaam googelt, dan lijkt die plant natuurlijk op het oog prìma op de plant die hij voor zich heeft.

Want die leek is, evenmin als die app, getraind om naar die details te kijken.

En bij correct detemineren zijn er zo enorm veel details van belang....

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:39

Femke_Tweety schreef:
Die app is briljant natuurlijk.

Geeft een naam aan een plant. Doelgroep: mensen die graag een naam weten. Maar zelf geen idee hebben.
Kortom, kan zowat niet mis...

Ik heb een, laten we het zo zeggen, wat bredere kennis van de planten in Nederland. Zowel wild als kweekvormen.

Ik heb de app wel eens geprobeerd.
En jawel, soms zit hij inderdaad goed. De meest obvious standaard planten (die ik dus ook ècht allemaal ken) redt hij meestal wel.

Bij de minder bekende planten, óf de planten die slechts met zekerheid determineerbaar zijn op basis van minime details, ècht niet!
Op basis van 1 of 2 foto's kan zo'n app echt niet zien of het tongetje van een grassoort minder of meer dan 5 mm is.
Of dat een bloempje 1 of 2 stijlen heeft.
Of dat een plant een driekantige of vierhoekig of ronde of platte stengel heeft...

De app zal op grote lijnen meestal wel in de goede familie uitkomen.
En dan krijg je, uit die familie, 1 van de meest algemene soorten as 'oplossing'
Als een leek vervolgens op die soortnaam googelt, dan lijkt die plant natuurlijk op het oog prìma op de plant die hij voor zich heeft.

Want die leek is, evenmin als die app, getraind om naar die details te kijken.

En bij correct detemineren zijn er zo enorm veel details van belang....

_/-\o_
Kijk alleen al naar algemene 'soorten' zoals Vroegeling, die inmiddels alleen nog maar op beharing te doen zijn. Klein kansje dat die app uit een overzichtsfoto weet te halen of er gaffel-, ster- of enkelvoudige haren op het blad staan, of een mix daarvan.