Aanrijding gehad.... huil

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 01:18

Heb het gevonden! (ik wist wel dat het nut had om al die boeken te bewaren Haha! )

Artikel 185 Wegenverkeerswet
Het belang van art. 185 wvw is vooral gelegen in de bewijspositie van de benadeelde.
Als art. 185 wvw op een aanrijdingssituatie van toepassing is, behoeft degene die door toedoen van het motorrijtuig schade heeft geleden niet te bewijzen dat de bestuurder van het motorrijtuig schuld heeft. De eigenaar of houder van het motorrijtuig is aansprakelijk, tenzij het ongeval door een overmachtsituatie is veroorzaakt.
(nootje van mij tussendoor: overmacht moet dus door jouw tegenpartij worden aangetoond en dit is bijna onmogelijk tenzij er ineens een meteoriet uit de lucht viel of zo Haha! )

Art. 185 wvw is van toepassing als een motorrijtuig een verkeersongeval veroorzaakt op de openbare weg, met uitzondering van schade toegebracht aan andere motorrijtuigen in beweging (lees deelnemen aan het verkeer, dus als je geparkeerd staat telt dit niet!!);peronen of zaken vervoerd met het motorrijtuig en aan loslopende resp. vliegende dieren. Het gaat bij art. 185 wvw vooral om bescherming van de niet-gemotoriseerde verkeersdeelnemer.

Have fun with it!!
De aansprakelijkheid van de tegenpartij is dezelfde aansprakelijkheid als ouders hebben voor hun kinderen en paardenhouders voor hun paard in principe! Dus dit wordt een eitje!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 01:29

Helemaal top! Normaal parkeer ik trouwens ook niet meer op de stoep, omdat ik weet dat er boetes op staan van 45 euro... maargoed, er stonden echt overal auto's, busjes en de straat was afgezet... een klein detail kan al zoveel effect hebben op de hele situatie..

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 08:20

Politie zal inderdaad niet voor dit soort zaken komen. Dit is iets dat men gewoon onderling moet afhandelen. Wees blij dat je nog een auto hebt, ik heb na het ongeluk van afgelopen maandag helemaal niets meer Scheve mond

Sall

Berichten: 6747
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 10:17

Tjee, dat is balen voor je! Ik kan me voorstelen dat je daar ziek van bent!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 14:29

Arno24 schreef:
Politie zal inderdaad niet voor dit soort zaken komen. Dit is iets dat men gewoon onderling moet afhandelen. Wees blij dat je nog een auto hebt, ik heb na het ongeluk van afgelopen maandag helemaal niets meer Scheve mond

Ik las je verslag al!

Jij ook veel sterkte hoor!
En ik weet hoe je je voelt want mijn auto stond na de aanrijding die ik vorige week had (ook door schuld tegenpartij) op het punt om economisch total loss verklaard te worden. Gelukkig kan het nu toch allemaal afgehandeld worden en krijg ik mijn auto weer terug maar brr ik hoop dit niet nog eens mee te maken.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 16:51

Toen je begon over die gehandicapten in je verslag dacht ik het zal toch niet... Niet een kind aangereden, maar... gelukkig was het jou auto maar!

Maar dat is natuurlijk ook niet leuk, sterkte!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 17:45

Aanrijdingen tegen een stilstaand voertuig ben je vrijwel altijd in je recht Knipoog

Dees

Berichten: 18932
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 19:06

Ja, als eigenaar van het stilstaande voertuig bedoel jij dan toch Sonja?

De regel is: hij die achteruit rijdt, si altijd de schuldige.
Zeker als jouw auto gewoon geparkeerd stond.
Dat je auto op een plaats stond waar je eigenlijk niet mag parkeren, maakt in dit geval niets uit; dat maakt het nog niet in orde om er dan maar tegenaan te rijden.

sypheron je schade zal worden vergoed, tenzij de verzekering je auto minder waard vind (kwa dagwaarde) dan de reparatie kosten....het kan dus alsnog akelig uitpakken. Maar de aansprakelijkheid ligt absoluut 100 % zeker weten bij de andere partij.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 19:13

Ja, dat bedoelde ik Dees Knipoog. Je mag NOOIT een stilstaand opbject of voertuig aanrijden, ben je ALTIJD 100% fout! Ook als je bv. een aanrijding krijgt op de weg door een in panne gevallen voertuig .... in fout hoor! Die die stil stond is in z'n recht

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 01:50

youngster schreef:
Djieeess, fijn ook zeg de politie.. stelletje ambtenaren, volgens mij komen ze bijna nergens meer voor als ik het hier zo lees..


Dit is dus geen taak van de politie. Alleen als er sprake is van letsel en/of onduidelijke schuldvraag. Zou van de zotte zijn als bij elke simpele aanrijding de politie moet komen. Als er geen gevaar is voor overig verkeer en alles duidelijk is dan is het niet nodig dat de politie komt. En een procesverbaal heb je al helemaal niet nodig bij een eenvoudige aanrijding.

Ik snap wel dat je in zo'n situatie de politie er graag bij wilt hebben, je bent toch geschrokken en denk dat het dan nodig is. Maar zo werkt het dus niet.

Tallie1979
Berichten: 22759
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 01:57

Ik heb een keer een aanrijding gehad en toen wilde de politie ook niet komen.. Dit was trouwens echt een probleem, want de verzekering van de tegenpartij ging moeilijk doen en die hebben we bijna voor de rechter gesleept..

Ik kan dus ook altijd aanraden om de politie te bellen als het gaat om 2 rijdende voertuigen.. Mochten ze niet willen komen dan zeg je gewoon dat je je niet lekker voelt Schijnheilig

Maar in dit geval is het denk ik zo klaar als een klontje!!

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 03:29

Wat heel slim is idd om een foto camera in je auto te leggen, kost bijna niks en altijd handig.. En getuige noteren... Als die er zijn natuurlijk..

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 12:06

Een camera in de auto is inderdaad heel slim!