Capsule Wardrobe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Capsule Wardrobe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 13:51

Onder de bokkers kan ik vast wel ervaringsdeskundigen vinden:

Wie heeft ervaring met een capsule wardorbe?
En bijvoorkeur: wie heeft er ervaring met eentje voor een kind?

Mijn voornemen is om mijn beide kinderen en uiteindelijk mijzelf te voorzien van een kledingcollectie in deze stijl en hem voor mijn kinderen grotendeels zelf te vervaardigen.

Maar hoe? Wat? Hoeveel? Werkt het een beetje? Hoevaak moet je gaan wassen?

Urbanus

Re: Capsule Wardrobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:15

Pantykous en litilaura zijn hier mee bezig voor hun kinderen, je kunt ze vinden in het kinderkledingtopic.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 14:20

Dat weet ik ;) maar niet iedereen zit in het kinderkledingtopic ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:24

Het was maar een tip :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 22:31

Niet voor een kind, maar ik vind het wel heel interessant. Ik wil het dus voor mezelf gaan doen. Vooral ook zodat ik meer combinaties kan maken (ik heb nooit iets om aan te doen, vind ik haha). Ik blijf toch vaak dezelfde dingen aan trekken.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 16:47

Ik heb even opgezocht wat het precies is en m’n dochters kledingkast (zomercollectie) geteld. Komt precies op 33 items inclusief schoenen en sieraden. Als je wil kan ik wel een lijstje plaatsen met hoeveel ze van alles heeft?

In mijn ervaring is het meer dan genoeg en er hangen zelfs items in die niet gedragen worden maar die ik toch heb “voor het geval dat”. En dochter ziet er alle dagen van de week leuk uit. Heb ook niet het gevoel dat ze wekelijks hetzelfde aanheeft, er blijft genoeg te combineren.

Ik was 1x per week en dan draai ik 4 wassen (voor 3 personen). Dat is meestal 2x donker, 1x wit en 1x bont. Soms schuift het wat en draai ik 2 witte wassen i.p.v. 2 donkere wassen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 16:51

Heb je dat bewust gedaan of is dat bij toeval ontstaan?
Ben wel benieuwd wat je in haar garderobe hebt :j

Denk dat het uiteindelijk bij mij excl rompers/sokken/mailliots/schoenen gaat worden.

Afbeelding
Hier ga ik haar zomergarderobe van maken

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 17:51

Prachtige kleuren en printjes! En alles past bij elkaar, zo kun je altijd wat combineren.

Rompers heb ik inderdaad niet mee geteld, dat valt bij mij onder ondergoed. Tenzij ze ze ook wel eens als t shirt draagt, dan heb ik hem als t-shirt geteld.

Is onbewust ontstaan, ik hou gewoon van overzichtelijke kledingkasten en ik vind het ook vervelend om kleding te hebben die niet of amper gedragen wordt.

5x korte broek
3x legging
2x longsleeve
3x trui/vest
2x jeans
8x t-shirt
3x jurkje
1x joggingsbroek
2x schoenen (nou ja.. momenteel eigenlijk maar 1 paar dat past, maar op korte termijn komt daar nog een paar bij
2x kettingen (1x barnsteen, 1x zilver)
1x armbandje (zilver)

Veel witte kleding, gecombineerd met felle kleuren. De enige donkere kleuren zijn de jeans en die zullen denk ik niet heel veel gedragen worden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 20:04

Ja jullie wonen in een iets ander klimaat :)
Maar bedankt voor je overzicht.

Denk dat dit in ieder geval gaat worden:
3 x jurkje
2 x culotte
2 x korte broek
2 x vest
2 x trui
5 x shirtje

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 22:08

Ik vind het wel een leuk idee. :) Al vind ik het wel moeilijker al om goede kwaliteit kleding te vinden voor een kleiner budget.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:43

Ik doe het niet bewust maar heb nu 30 items in de kast voor de peuter en niet meer nodig dan dat.
Sinds kort over op duurzaam geproduceerde kleding, nu ook voor de kids.

Meliaforever schreef:
Ik vind het wel een leuk idee. :) Al vind ik het wel moeilijker al om goede kwaliteit kleding te vinden voor een kleiner budget.

Marktplaats, Facebook, sale, limango, vente exclusive :)
En alles waar ze uit zijn kan je van een goed duurzaam merk vaak ook weer prima verkopen en verdien je weer iets terug. Onderaan de streep hoef je niet veel meer kwijt te zijn dan als je fast fashion koopt :)
Je moet even omschakelen, weten wat je zoekt en waar je het zoekt :)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 15:33

Eigenlijk is 33 items nog steeds best veel (of in elk geval genoeg). Toen ik begon met tellen dacht ik dat ik vast heel wat weg moest doen. Helemaal niet dus.

Als alles duurzaam is is het helemaal mooi. Dat zal me voor mijn dochter niet lukken denk ik, maar voor mezelf lijkt het me wel fantastisch om op termijn alleen maar duurzame, tijdloze kleding te hebben.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:58

Nav dit topic maar eens gaan nadenken over wat ik echt wil en ideeen op gedaan en ook ik ga mijn kleding kast drastisch terugbrengen. Heel eigenlijk heb ik al een capsule in mijn kleding kast want gek genoeg draag ik telkens de zelfde items :D

Die items worden voor mij ook de basis. Zit alleen beetje met welke kant wil ik op qua kleuren. Voor de winter vind ik het zoveel makkelijker!

Dit zijn mijn winter items:
Een fijn bordeaux en donker beige vest, 2x zwarte broek, grijze blazer, zwarte blazer, blauwe jeans, grijze jeans, 2 leuke truien die zowel op zwart als blauw kunnen, donker blauw jurkje en zwarte koker rok en wat shirts(voornamelijk zwart/donkerblauw en 1 kobalt blauw blouse shirt) :+

Maar niet heel erg zomers dus :')
Ik heb voor de zomer 1 hele leuke blauw/wit gestreepte blazer, mijn jeans kunnen mee, jurkje kan mee, heb een jumpsuit maar verder kom ik echt nog niet :Y)

Dus iemand ideeen?

Ik ben eigenlijk helemaal geen rokken mens dus dat maakt het misschien nog wel lastiger :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:08

De blazers van de winter kunnen ook mee naar de zomer. Met een simpel basic wit shirt is het op een jeans al wat meer voorjaar.
Eigenlijk zou jij vooral moeten kijken naar shirts en misschien een lichtere broek of jeans? (EDIT: het is vooral smaak, vind je wit een fijne kleur, wil je wat meer echt kleur of blijf je liever in de neutrale kleuren? )

Ik heb bijvoorbeeld een spijkerjasje. Die kan op een rok die ik heb, maar ook op jumpsuit, witte broek, nog een stel andere broeken. En ik kan daar allemaal verschillende shirtjes onder doen. Ik heb vooral veel basic shirtjes en hemdjes en een paar met opdruk, die eigenlijk bijna allemaal op al mijn onderkanten kunnen. Dan een paar blazers ook nog. In de winter heb ik wat truien die ik dan 's zomers niet draag, maar het meeste kan ik zowel 's winters als 's zomers dragen. Alleen de shirts worden dan met mouw of lange mouw bijvoorbeeld of het wordt een trui.

Ik heb ook maar 2? rokken hoor, waarvan 1 echt 's zomers. Net als wat shorts. Jurkjes heb ik er wel een aantal die eigenlijk niet in de capsule passen, maar die ik wel houd voor speciale gelegenheden haha.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 15:55

@ MyWishMax ja je hebt zeker gelijk, die andere blazers kunnen ook met gemak mee naar de zomer!

Ik heb ook aan een spijkerjasje gedacht maar kan nergens een leuk wat getailleerd model vinden, maar goed wat niet is kan aangeschaft worden :D

En dan de kleuren nog, ik blijf toch terugkomen op het "saaie en veilige" blauw, zwart en wit :+ en aan de andere kant denk ik een beetje kleur zou echt niet misstaan in mn kast. En dan hou ik me ver weg van roze haha! Zit nu aan bv mooie groen te denken(maar moet dan nog wel goed te combineren zijn met de rest)

Wit bv vind ik als broek kleur geen succes, puur uit zelf kennis overigens, ik krijg er altijd binnen 30 min een vlek in :+

Ik ga wel op zoek naar een licht gekleurde jeans, mooie short die zakelijk aan te trekken is, ideeen iemand?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 16:06

Ik kom al gewoon niet aan het maximum aantal stuks en ze komen niets te kort.
Ze dragen beide elke dag een andere outfit, maar hun kleren worden effectief goed gedragen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 16:09

Ik heb er serieus vandaag 1 bij de H&M gekocht, na een enorme zoektocht. Alles was té baggy naar mijn smaak, deze is juist wat strakker en dat staat leuker bij mij. ;)
Groen heb ik ook redelijk wat, is een fijne neutrale kleur, maar wel een leuke zomer kleur!

Aan de andere kant, draag je veel accessoires? Dus sieraden, riemen, tassen? Wat voor soort schoenen? Want zelfs met 'saaie en veilig' kleuren kan je het alsnog kleuriger maken door de accessoires. Ik gebruik mezelf weer als voorbeeld _O- Maar ik draag bijvoorbeeld een jeans, donkerblauw blazer, wit shirt en rode schoenen. Of jeans, leren jasje en wit of grijs shirt, maar geen speciale kleur erbij. Dan is het leren jasje juist de eyecatcher, met wat zilveren sieraden erbij. Niet helemaal 's zomers, maar voor voorjaar en najaar wel leuk.

Shorts heb ik nooit zakelijk aan durven trekken. Zelfs de nette niet, ik heb shorts die korte pantalons zijn qua model, maar zelfs met blouse en blazer vond ik dat lastig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 16:12

dromertje2 schreef:
Ik kom al gewoon niet aan het maximum aantal stuks en ze komen niets te kort.
Ze dragen beide elke dag een andere outfit, maar hun kleren worden effectief goed gedragen.

Hier ook.
Mijn 3 pubers (15, 17, 19) hebben geeneens 33 stuks pp.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 16:22

@MyWishMax Collega had vorige jaar er 1 tot de knie, dus zeker niet kort en dan in een mooi ruitje. Leuke blouse erop was echt een hele geslaagde combi die ze veel aan heeft gehad en iedereen vond het een heel mooi alternatief voor een rok.(ik ben alleen 1 ding vergeten, te vragen waar ze die vandaan had haha, ik werk er zelf niet meer en geen contact met die collega)

Ik zelf heb namelijk een issue met schurende bovenbenen, auw auw, dus draag liever geen rokjes. Alle middeltjes en troepjes geprobeerd maar blijf het houden.

Ik ben verder redelijk accessoires "vrij" heb standaard zilveren oorbellen in, zilvere design schakelketting, 2 zilvere armbanden en horloge