Welke LPG auto’s vanaf fabriek op gas?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Welke LPG auto’s vanaf fabriek op gas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 20:03

Mijn man en ik zijn op zoek naar een vervanger voor onze gasauto en zoeken er eentje die vanaf fabriek met gas geleverd wordt.

We hadden de mazda2 op het oog, maar blijkt dat hier gas wordt ingebouwd zodra ze naar europa gaan. Dus zit je elke 20.000km aan kleppenstellen ed en dat kost natuurlijk veel geld.

Weten jullie nog meer merken en types auto’s die van af fabriek gas zijn? Liefst niet zwaarder dan 1100kg (nog liever wat lichter)
Laatst bijgewerkt door Liselot op 21-03-19 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Welke LPG auto’s vanaf fabriek op gas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:11

Waarom wil je per se een merk die van de fabriek af op LPG rijdt? Als je zelf laat inbouwen, heb je vele malen meer keuze. Ik rijd al jarenlang op gas, heb inmiddels meerdere keren een andere auto gekocht en kom toch elke keer weer op zelf inbouwen uit. Van de fabriek af is inderdaad geen garantie dat dat goed kan, zoals Mazda heel mooi laat zien.

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:12

Zover ik weet is Mazda een van de weinige merken die dit nog aanbiedt.
Je kunt ook altijd nog gas in laten bouwen, dit hebben wij ook gedaan toen wij onze auto (tweedehands kochten). Let er wel op dat niet alle auto's hier geschikt voor zijn. Wij hebben het gas in laten bouwen in Nederland en hoeven niet de elke 20.000 km de kleppen te stellen wel moet het filter regelmatig vervangen worden.

Persoonlijk zou ik zelf geen gas meer in laten bouwen. Wij rijden onze gas auto 'op'.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:15

Ik weet niet of jullie de auto zakelijk rijden want achteraf gas inbouwen scheelt in de bijtelling.

Volvo deed het. En doet misschien nog. Dan heet het Bi-fuel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 20:17

Volgens mijn man moet je dan dus elke 20.000km kleppen stellen omdat die kleppen niet gehard zijn. Bij een gasauto vanaf fabriek (wij hebben een megane gehad en nu een C4) zijn de kleppen van harder materiaal (ivm hogere verbrandingstemperatuur) en hoef je slechts elke 150.000km te stellen.
Kleppen stellen schijn je ook maar zo vaak te kunnen doen voordat je een revisie van de kop nodig hebt en dat is helemaal schrikbarend duur

Jan: we rijden niet zakelijk

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:27

Je man verkoopt onzin :+ Het hangt volledig van je motor af of je kleppen moet stellen ja of nee. Mijn kleppen kunnen bij mijn weten niet eens gesteld worden en die heeft de eerste 80.000 km toch echt gewoon op benzine gereden (en heeft daarmee een klep naar de klote geholpen, dat kan dus ook). Het is belangrijk dat je een auto koopt met motor die tegen LPG kan en die vind je vaker in auto's die gewoon op benzine rijden, dan die fabrieksaf op LPG rijden (sowieso ken ik alleen de Mazda die de optie biedt, en die motor is op meerdere vlakken niet geschikt voor LPG).

Ik zou zeggen, neem eens contact op met adrie schouten in Heerenveen. Zit wel een eindje uit de buurt voor jullie, maar is hier in het noorden dé expert op het gebied van LPG. Hij kan je er alles over vertellen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 20:34

Kan ook zijn dat dat commentaar op de mazda was hoor, ik heb er niet zoveel verstand van.

Onze megane en de C4 die we nu hebben waren beide af-fabriek LPG.
Heb de chevrolet spark, opel corsa en dacia sandero gevonden waarbij het iig kan.

Welke auto’s in het formaat wat wij zoeken lopen wel goed op gas als het later ingebouwd is?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:44

Het commentaar slaat inderdaad wel op de Mazda, dat zou best kunnen :j. Opel heeft bij mijn weten verstelbare kleppen en viel toen voor mij daarom af, maar helemaal zeker ben ik daar niet van. Spark was voor mij te klein en ik vind de motor eerlijk gezegd ook te licht om op LPG te lopen. Dacia Sandero durf ik niet te zeggen, maar dat zou best een optie kunnen zijn.

Het is niet heel makkelijk te zeggen welke auto's goed op gas kunnen. De meeste Franse auto's wel, maar het ligt vooral aan het type motor die er in ligt. En die kan bij het ene model A van merk B toch weer anders zijn dan bij het andere Model A van merk B. Ik heb toen steeds echt het kenteken van de betreffende auto naar Adrie gestuurd als ik een serieuze optie had, waarna hij voor mij nakeek of het wel of niet een goed idee was.

Ik rij nu zelf peugeot, doet het goed op gas. Hiervoor citroen, was ook geen probleem (wat LPG betreft, verder was die auto een drama :)) ). Daarvoor Daewoo, die was helemaal onverwoestbaar. Ik geloof dat Toyota ook best goed op gas kan, maar dat durf ik niet helemaal met zekerheid te zeggen. Maar zeker als je geen bezwaar tegen een franse auto hebt, moet er wel iets te vinden zijn om zelf om te laten bouwen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 21:13

Moet zeggen dat de dacia me wel wat lijkt. Heb ik altijd al een leuke auto gevonden en er staat er zelfs één in de buurt te koop met alle opties die we zoeken.
Heb gemaild, ben benieuwd!

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 20:06

Opel, Mazda en Chevrolet inderdaad. Het klopt wel gedeeltelijk wat je man zegt. De moderne motorblokken worden van een zachter metaal gemaakt dan vroeger.
Tegenwoordig wordt vaak klepsmering toegepast om de kleppen te beschermen. Er zijn niet zo veel auto's meer geschikt voor lpg.
Houd er trouwens wel rekening mee dat er toch ook best veel benzine verbruikt wordt en dat het voordeel tov benzine rijden niet zo heel groot is.
In mijn geval kost mijn huidige veel zwaardere auto ongeveer hetzelfde per kilometer (brandstof en wegenbelasting) als de Corsa bifuel die ik eerst reed. En ik sta veel minder vaak aan de pomp. Corsa deed ongeveer 350 km op een tank (ringtank op plek reserve wiel).
Op autoweek kun je echte verbruikscijfers vinden.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 20:09

Liselot schreef:
Kan ook zijn dat dat commentaar op de mazda was hoor, ik heb er niet zoveel verstand van.

Onze megane en de C4 die we nu hebben waren beide af-fabriek LPG.
Heb de chevrolet spark, opel corsa en dacia sandero gevonden waarbij het iig kan.

Welke auto’s in het formaat wat wij zoeken lopen wel goed op gas als het later ingebouwd is?

Wij hebben een nieuwe Fiat waar het gas later na is ingebouwd en deze heeft nu ruim 150000km probleemloos gereden.