Wat is er met mijn plant?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xPareltje

Wat is er met mijn plant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 03:31

Ik heb sinds een kleine maand een lepelplant gekocht bij intratuin. In het begin deed de plant het heel erg goed maar sinds een week op 2.5 hangt hij er echt heel slecht bij.

Vanavond wou ik hem voor de verandering weer water geven want hij hing slap maar als snel merkte ik dat al het water in de pot bleef staan.. helaas is dit al een aantal keer geweest ondanks dat hij slap hangt. misschien dat ik hem toch veel te veel water heb gegeven en hij daardoor nu verzopen is. :')

Afbeelding

Nu heb ik hem daarna uit de pot gehaald en zag ik allemaal kleine wormpjes in de aarde zitten. Kan ik mijn plant nog redden? Of is het beter om een nieuwe te kopen en hem minder water te geven dan nu.

Bedankt voor het lezen en hopelijk zijn er mensen met tips. :D

Muisbal

Re: Wat is er met mijn plant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 05:09

Ik heb deze planten ook en mijn ervaring is juist dat ze oersterk zijn! Ik kan ze laten uitdrogen dat ze slap hangen, dan geef ik ze een plens water en dan komen ze weer mooi omhoog! Ik heb nog niet ervaren dat ze niet tegen teveel water kunnen...
Maar die wormpjes lijken mij niet goed :D weet niet of voeding geven werkt, misschien kunnen de beestjes daar niet tegen?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 07:31

Die wormpjes kunnen van de rouwvlieg zijn. Die zijn dol op vochtige grond en als het vliegjes worden kunnen ze ook de rest van je planten besmetten. Ze eten de wortels van je planten op.

Probeer de grond zoveel mogelijk de verwijderen en zet je plant in nieuwe aarde, hou de plant zo droog mogelijk. Er zijn ook goedjes/aaltjes die je aan je grond kunt toevoegen zodat ze dood gaan als het inderdaad gaat om rouwvliegjes. Ik heb ze ook gehad in een lepelplant. Ben er lang mee bezig geweest voor ik vlieg vrij was.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 07:34

Wat voor een soort wormpjes zijn het? Springen ze weg als je ze tikt?

Hoe dan ook is mijn advies om de plant te gaan verpotten. Zoek een pot die 20% groter is dan deze en gebruik bij voorkeur Anthurium potgrond. Haal de plant uit zijn huidige pot, maak de wortels zo schoon mogelijk bij voorkeur onder koud water en plaats hem in de nieuwe pot met aarde. Deze nog voor 10 minuten laten vollopen met water van onder en dan zou hij er met een week of 4 weer helemaal moeten zijn.

Net aangeschafte planten zitten veelal in oude, te kleine en voedingsloze pot met aarde.

En controleer je plant goed op beestjes! Spoel eventueel de hele plant heel goed af onder koud water, daar houden plantjes niet van.

Edit, de larven van rouwvliegjes zijn met het blote ook niet zichtbaar. Heb je desondanks ook zwarte vliegjes in huis?

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 13:10

Muisbal schreef:
Ik heb deze planten ook en mijn ervaring is juist dat ze oersterk zijn! Ik kan ze laten uitdrogen dat ze slap hangen, dan geef ik ze een plens water en dan komen ze weer mooi omhoog!

Ja dat dacht ik dus ook! Mijn moeder heeft dezelfde gekocht en bij een scheut water komt ze mooi omhoog, alleen die van mij hangt er gewoon nogsteeds slecht bij als ik hem water geef. Misschien toch handig om ermee terug naar de winkel te gaan.

Eleionomae schreef:
Die wormpjes kunnen van de rouwvlieg zijn. Die zijn dol op vochtige grond en als het vliegjes worden kunnen ze ook de rest van je planten besmetten. Ze eten de wortels van je planten op

Misschien is de plant inderdaad al aangetast door deze beestjes en gaat die daarom niet meer mooi omhoog staan bij een scheut water. Ik ga eens even opzoeken naar rouwvlieg. dankjewel!

magda_90 schreef:
Wat voor een soort wormpjes zijn het? Springen ze weg als je ze tikt?

Het zijn witte kleine wormpjes. Springen doen ze niet, ik heb er gisteren aangetikt en dan kruipen ze alleen heel snel terug in de aarde.

magda_90 schreef:
Edit, de larven van rouwvliegjes zijn met het blote ook niet zichtbaar. Heb je desondanks ook zwarte vliegjes in huis?

Deze zijn vrij goed te zien met het blote oog. Nee, ik heb verder geen last van zwarte vliegjes in huis.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:21

Kun je er een foto van maken?

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 20:17

:') hoeveel water heb je hem gegeven? Als het blijft staan gok ik dat de plant méér dan verzadigd is. Deze hebben echt niet veel nodig. Ik zou het overtollig water uit de pot halen en 'm voorlopig even laten drogen. En volgende keer een anthurium kopen, die zijn sterker +:)+ succes!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 20:50

ManonGrr schreef:
:') hoeveel water heb je hem gegeven? Als het blijft staan gok ik dat de plant méér dan verzadigd is. Deze hebben echt niet veel nodig. Ik zou het overtollig water uit de pot halen en 'm voorlopig even laten drogen. En volgende keer een anthurium kopen, die zijn sterker +:)+ succes!

Ik heb een kleintje die ik nu voor de 2e keer uit de dood herrijs ondanks dat ik andere plantjes dood krijg omdat ik ze verzuip.. Dus zo weinig water krijgt ie niet maar toch is t schijnbaar niet genoeg.. :')

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 21:02

Als de wormpjes larven van rouwmuggen zijn kun je ook een laagje brekerzand bovenop de gewone aarde doen. Brekerzand (ook gewoon metselzand genoemd) is grof en scherp en rouwmuggen willen hun eitjes hier niet in leggen.
Heeft ons van een hele dikke rouwmug plaag afgeholpen :)
Je moet het zand wel eerst even spoelen. Omdat het rivierenzand is kán er zout in zitten en van teveel word je plant niet blij.

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 01:07

Update: ik heb ondertussen dus een hele nieuwe plant gekregen. Deze keer ben ik mij meer bewuster van het geven van water aan deze plant. Nu voel ik om de zoveel tijd of hij water nodig heeft (als de grond volledig droog is..) Alleen nu kwam ik vandaag voor het eerst een zwart beestje tegen (helaas geen foto kunnen maken) maar het kon heel snel lopen en idk of het ook vloog. Word het tijd om mijn plant te beschermen? Of komen van die rouwmuggen in een keer met heel veel? Iemand de gouden tip. :D