Duurzame alternatieven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 13:11

Viscose wordt volgens mij ook van natuurlijk materiaal gemaakt.

Fleece laat wel plastic deeltjes los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 13:22

Ik gebruik al wasbare make-up doekjes voor mijn gezicht, maar nog wel wegwerp wattenschijfjes voor als ik nagellak wil verwijderen. Ik heb het idee dat de nagellak herbruikbare doekjes snel verzadigd en je ze dan alsnog kan weggooien na een handjevol keer gebruiken.

Hoe doen jullie dit?

(niet dat ik vaak make-up op heb, maar die enkele keer dát ik het heb wil ik het wel netjes kunnen verwijderen)

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 18:36

Blijheid schreef:
Ik gebruik al wasbare make-up doekjes voor mijn gezicht, maar nog wel wegwerp wattenschijfjes voor als ik nagellak wil verwijderen. Ik heb het idee dat de nagellak herbruikbare doekjes snel verzadigd en je ze dan alsnog kan weggooien na een handjevol keer gebruiken.

Hoe doen jullie dit?

(niet dat ik vaak make-up op heb, maar die enkele keer dát ik het heb wil ik het wel netjes kunnen verwijderen)

Ik gebruik hiervoor gewoon mijn make-up doekjes :o Moet wel zeggen dat die bij mij liggen te verstoffen want die worden niet veel gebruikt dus als ze 'lelijk' worden vind ik dat niet zo erg. Al krijg ik met mascara en lippenstift ergere plekken erop.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:30

Voor nagellak heb je ook 'dip'potjes. Zoals dit: https://www.hema.nl/mooi-gezond/make-up ... 43059.html Misschien is dat een optie?



Ik wil voor het douchen overstappen op vaste zeep, voor mijn haar blijf ik wel shampoo in fles gebruiken maar dat zit in flessen van 500ml en doe ik bijna een jaar mee dus dat valt mee qua afval.

Nou ruikt Lush natuurlijk erg lekker maar is ook erg prijzig(+ zou ik moeten bestellen dus daar weer verpakkingskosten van), dus ben ik verder aan het kijken. Wat voor mij belangrijk is is dat het ook vegan is en liefst zonder palmolie. Nu zie ik de zeepjes van Dille & Kamille, iemand daar ervaring mee?

Of andere vegan zeepjes die aan te raden zijn? Een lekker geurtje is natuurlijk wel een pluspunt :P

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 17:16

die dippotjes zijn weer plastic, dat wil ik juist minderen :D

Mijn shampoo bar bevalt me heel goed, als mijn haar zo aan blijft voelen stap ik niet meer over naar shampoo uit fles.

https://www.etos.nl/search/?lang=nl_NL&q=nature+box
Deze hadden vorige week allemaal leuke aanbiedingen, zo kocht ik 2 shampoo bars voor de prijs van 1. In eider geval makkelijk te verkrijgen, bijna iedereen heeft wel een kruidvat of etos in de buurt. De kosten zijn zo wel heel laag. Zou 4-6 flessen shampoo moeten uitsparen met 2 shampoo bars.

de douchegel: de verpakking is gemaakt van gerecycled plastic en er is evt een bodybar verkrijgbaar

Loeky01
Berichten: 7317
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 20:51

Ik ben helemaal gelukkig met mijn shampoo en cremespoeling van de Lush. Nog even de potten zeep opmaken en dan gaan we hier in huis ook over op vaste douchezeep.

Lush gebruikt volgens mij geen plastic, ik heb het nu steeds in de winkel gehaald maar heb niks uit plastic hoeven halen. Lijkt me tegenstrijdig als ze dit toch besluiten te doen met verzenden. Ze hebben ook een groot assortiment vegan en ben gelukkig nog geen palmolie tegen gekomen in mijn producten :)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:40

Met verpakken voor verzenden gebruiken ze karton en van die mais verpakkings pinda’s

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:51

Maar hun vulling kan gewoon in de groene bak. Is geen plastic. Hun shampoo raad ik niet aan (want vol troep) maar die solid showergels zijn briljant en zuinig in gebruik.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:18

Kijk, dat maakt het al aantrekkelijker.


MarcoBorsato schreef:
Maar hun vulling kan gewoon in de groene bak. Is geen plastic. Hun shampoo raad ik niet aan (want vol troep) maar die solid showergels zijn briljant en zuinig in gebruik.


Hoe lang doe je daar ongeveer mee?

kelliiee1993

Berichten: 5836
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: --

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 14:25

Misschien een hele stomme vraag.
Maar hoe bewaren jullie de shampoobars en soapbars?
Je gebruikt hem in de douche en dan? In een bakje/zakje?

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 14:28

Ik heb hem in een bakje :j meestal zet ik hem rechtop zodat hij het beste kan drogen.

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 15:16

In een blikje. Ik laat 'm een paar uur openstaan om te drogen en dan kan ie weer dicht :)

Loeky01
Berichten: 7317
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 19:06

Ik heb een blikje maar ben daar niet zo tevreden over. De komende keer wil ik graag de kurken bewaar doos bestellen. Mijn conditioner ziet er nog uit alsof hij net uit de winkel komt en ik gebruik hem toch al bijna twee maanden. Ik denk dat ik met mijn shampoo in totaal 4 maanden zou doen.

liiza

Berichten: 1574
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:46

Ik vind Lush ook heel fijn. Het is prijzig, maar wel diervriendelijk gemaakt, vol met goede producten en milieuvriendelijk. De plastic verpakkingen die ze hebben kun je sparen. Als je vijf lege verpakkingen naar de winkel brengt krijg je een masker gratis en kunnen zij de verpakkingen weer recyclen.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:23

Air schreef:
Kijk, dat maakt het al aantrekkelijker.


MarcoBorsato schreef:
Maar hun vulling kan gewoon in de groene bak. Is geen plastic. Hun shampoo raad ik niet aan (want vol troep) maar die solid showergels zijn briljant en zuinig in gebruik.


Hoe lang doe je daar ongeveer mee?


Maand of 3 bij dagelijks gebruik.

liiza schreef:
Ik vind Lush ook heel fijn. Het is prijzig, maar wel diervriendelijk gemaakt, vol met goede producten en milieuvriendelijk. De plastic verpakkingen die ze hebben kun je sparen. Als je vijf lege verpakkingen naar de winkel brengt krijg je een masker gratis en kunnen zij de verpakkingen weer recyclen.


Lees de ingrediënten. Niet alles van Lush is namelijk zo goed, er zit veel SLS in de shampoos en de tandpasta doet zo goed als niks.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:27

Ik heb een plastic bakje met gaatjes en zuignapjes. Dat had ik nog. Ik hang het op een hoogte dat de straal van de douche er niet op komt, zodat als mijn vriend doucht het niet wegsmelt.
Ik weet nog even geen betere manier.

Vond op mijn werk nog een blik waar wel 2 zepen in kunnen. Die neem ik dan mee op vakantie.

Ik heb nu boven bij het toilet ook een ouderwetse handzeep, zonder pompje en hiervoor heb ik een stenen schaaltje gekocht. Voor toilet beneden denk ik dat ik een hervulbaar pompje ga aanschaffen als deze (plastic) op is. Toch een iets frisser idee dat niet iedereen (visite) mijn blokje zeep pakt :o

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 18:14

Ik heb vandaag tezamen met 100 vrijwilligers een stuk van de Biesbosch opgeruimd (vanavond 22.30 hart van nl op SBS6). Wat me verbaasde: óveral wattenstaafjes, écht overal! Afbeelding
Verder veel petflesjes, gloeilampen >;), shampooflessen, en snoep papiertjes.
Ik was er al redelijk mee bezig, maar ga me er nu nóg meer in verdiepen...
Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 18:23

Ik zag de actie voorbij komen en had graag mee komen helpen als ik in de buurt had gewoond. Wat gaaf dat jij bent gegaan!
Jee wat een bende, triest dat dat allemaal in zee en in de rivieren drijft, zo dicht bij huis :(

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 18:35

Ik vraag me vooral af hoe het erin komt :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 19:04

Wat leuk dat je meegeholpen hebt met het opruimen. Vreselijk hè, al die troep overal. Gloeilampen, hoe dan? Waar komt dat vandaag?

Ik hoorde het vandaag op het nieuws en wilde me opgeven voor een volgende ronde, maar die zitten allemaal al vol.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 19:06

Is na overstroming blijven liggen.. maar hoe triest..
Goed dat je het gedaan hebt! Ik wist het niet!

Wij zijn er echt mee bezig plastic te minderen, grappige is dat anderen in mijn omgeving er nu ook meer mee bezig zijn, je motiveert elkaar!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 19:12

Ik word alleen geloof ik nooit meer warm :brr:
We hadden ook olievaten, een stoel, een kastje....
Veel van de etiketten waren trouwens Duits

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 19:50


SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 21:21

LadyMadonna schreef:
Ik heb vandaag tezamen met 100 vrijwilligers een stuk van de Biesbosch opgeruimd (vanavond 22.30 hart van nl op SBS6). Wat me verbaasde: óveral wattenstaafjes, écht overal! [ [url=m/s9cQ85.jpg]Afbeelding[/url] ]
Verder veel petflesjes, gloeilampen >;), shampooflessen, en snoep papiertjes.
Ik was er al redelijk mee bezig, maar ga me er nu nóg meer in verdiepen...
[ [url=m/P9ST6W.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bizar!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 23:57

Nou zeg, vol in beeld al slepend met een olie vat ;)