Duurzame alternatieven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 09:37

Ik ben vrijdag bij Lush geweest en heb nu een shampoobar en tandpasta tabletten om te proberen. Eerste is de eerste keer goed bevallen, tweede vind ik nog een beetje raar :+

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 09:43

Oohhh ik heb ook tandpasta tabletten meegekregen om te proberen :D De dirty en miles of nog wat. Het is idd wel even flink wennen, maar het schuimt wel meer dan ik zelf had verwacht! De dirty vind ik zelf niet muntachtig genoeg maar die andere wil ik zeker wel gaan halen.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 10:30

Swah schreef:
Denk een stuk of 50. Doe om de dag een billendoekjes/luierwasje.

De zoogcompressen gaan ook hard. :')


En krijg je die kak er weer makkelijk uit dan ook? Als ik het uit kleding wil wassen moet het eerst een nachtje weken in de vanish :=
Ik ben dus sceptisch over wasbare billendoekjes zoals je ziet :P dus deel vooral je positieve ervaringen, ms stap ik nog over.

Sting: bij dio heb je wel wat duurzamere merken. Echt zero waste kan ik alleen online vinden.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 12:35

verootjoo schreef:
Swah schreef:
Denk een stuk of 50. Doe om de dag een billendoekjes/luierwasje.

De zoogcompressen gaan ook hard. :')


En krijg je die kak er weer makkelijk uit dan ook? Als ik het uit kleding wil wassen moet het eerst een nachtje weken in de vanish :=
Ik ben dus sceptisch over wasbare billendoekjes zoals je ziet :P dus deel vooral je positieve ervaringen, ms stap ik nog over.

Sting: bij dio heb je wel wat duurzamere merken. Echt zero waste kan ik alleen online vinden.


Gaat echt prima. Luiers bleven hier wel wat vlekkerig (dat betekent dus niet dat het niet schoon is), dat bleekt weer bij een dagje in de zon. Ik vond zowel wasbare luiers als billendoekjes veel zachter voor de huid. Net zoals ik wasbare inlegkruisjes veel fijner vind dan wegwerp.

Er is genoeg te vinden in gewone winkels, zelfs de AH heeft met wat zoeken bijna overal een verantwoord alternatief voor. En anders naar de Tuinen sturen, of Dille en Kamille. Dus: wat wil je hebben?

EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 12:48

Sting schreef:
Al even stil hier in het topic. Maar was benieuwd of er producten in de 'gewone winkels' te koop zijn die heel duurzaam zijn. Weleda weet ik, en verder? Ik ben volgende week jarig en de familie wil wel wat leuks halen, maar dan moet ik duidelijk zeggen welk merk/product.


Woont je familie ook in Groningen? We hebben hier in de stad wel een paar winkels waar ze terecht kunnen: Dille & Kamille, Nieuwe Weg, Ekoplaza, Holland & Barrett. Daarnaast heb je nog Holtbar en Kokotoko, maar die zullen echt heel weinig hebben denk ik.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 14:30

Ik heb deze week mijn set van Doterra essential oils binnen gekregen, kan niet wachten mijn eigen tandpasta, zeep en cremes te maken en sprays tegen beestjes en ongewenste geurtjes :) Iemand hier die ook met deze olien werkt? Ik ben niet van plan dat systeem wat erachter zit in te duiken, ik heb gewoon een losse family essentail kit gekocht. Op naar het experiment!

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 16:45

verootjoo schreef:
Swah schreef:
Denk een stuk of 50. Doe om de dag een billendoekjes/luierwasje.

De zoogcompressen gaan ook hard. :')


En krijg je die kak er weer makkelijk uit dan ook? Als ik het uit kleding wil wassen moet het eerst een nachtje weken in de vanish :=
Ik ben dus sceptisch over wasbare billendoekjes zoals je ziet :P dus deel vooral je positieve ervaringen, ms stap ik nog over.



Nou maar echt, de doekjes werken zoveel fijner dan de ww. Fijne structuur, en ze zijn zo schoon. Cheeky wipes set heb ik, mocht je willen proberen. ;) Qua luiers ben ik nog echt aan het experimenteren, 50/50 nu ww en wb.

SassyMoon
Berichten: 290
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:15

Betreft duurzaam scheren heb ik deze besteld:
https://www.amazon.de/dp/B077MLWYWF/ref ... 01_TE_item

Na een paar keer proberen moet ik toch tot de conclusie komen dat ik er geen handigheid mee heb. Hij mag dus weg. Ik heb het originele doosje nog en een onaangebroken pakje met 10 nieuwe mesjes van de Hema. PB me even als je interesse hebt.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 23:39

Ik merk toch dat lekker in een potje niet zo goed werkt voor mij :n hoeveel gebruiken jullie? Of smeer ik te weinig?

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:21

Magrathea schreef:
Ik merk toch dat lekker in een potje niet zo goed werkt voor mij :n hoeveel gebruiken jullie? Of smeer ik te weinig?


Kan aan je PH waarde liggen. Baking soda heeft hogere (of was het nou lagere haha) PH dan je eigen systeem, dat kan voor geurtjes en of reactie zorgen.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 18:08

Oef ja, ik heb nog nooit zulke geïrriteerde oksels gehad..

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 22:18

Daar heb ik bij lekker in een optie gelukkig geen last van
Ben&anna wel heel erg

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 08:22

Nee, ook geen last van, bij Ben & Anna ook niet trouwens. Bij Holland & Barrett staan meer natuurlijke deo's, maar moet zeggen dat ik daar geen ervaring mee heb.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 13:57

Kaka schreef:
Nee, ook geen last van, bij Ben & Anna ook niet trouwens. Bij Holland & Barrett staan meer natuurlijke deo's, maar moet zeggen dat ik daar geen ervaring mee heb.


Meestal is het probleem backing soda, dat kun je checken bij ingrediënten, ook kokosolie kan flink voor geurtjes zorgen.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 14:01

Daarom baal ik zo dat dat de ingrediënten zijn die het meest gebruikt worden.
Ik heb er daarna een van Weleda geprobeerd, maar die werkte ook niet voldoende.

Dus nu ben ik weer terug gegaan naar Sanex compact. Want ik heb ondertussen al drie redelijk dure deo's geprobeerd, en ik kan ze alle drie niet meer gebruiken. Ook niet heel duurzaam -O-.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:17

Ik kan de "natuurlijke deos" gebruiken op normale, niet te warme dagen. Op hete, zweterige dagen grijp ik terug op de klassieke varianten.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 11:23

Ik gebruik helemaal geen deo meer, af en toe een druppeltje lavendelolie. Alleen tijdens dagen voor menstruatie gebruik ik soms wat, omdat door hormonen dan soms wel geurtjes vrijkomen.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 11:24

Judass schreef:
Daarom baal ik zo dat dat de ingrediënten zijn die het meest gebruikt worden.
Ik heb er daarna een van Weleda geprobeerd, maar die werkte ook niet voldoende.

Dus nu ben ik weer terug gegaan naar Sanex compact. Want ik heb ondertussen al drie redelijk dure deo's geprobeerd, en ik kan ze alle drie niet meer gebruiken. Ook niet heel duurzaam -O-.


Ik vond die weleda citrus wel werken.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 13:36

Ik ga hier meelezen, wil hier wel wat meer mee bezig zijn. Jaar geleden al begonnen met bamboe tandenborstels, fruit en groente in de winkel nemen we los mee en hebben er evt een katoenen zak voor.
Voor de rest kom je toch erg veel plastic tegen in de supermarkt, dus ben blij als dat plasticveebod er komt en ze betere materialen gaan gebruiken.

Ik wil nog kijken naar wasbare wattenschijfjes, hebben jullie aanraders? Of werken microvezeldoekjes net zo goed?

Qua deo gebruik ik Salt of the Earth, las laatst dat dat eigenlijk "gewoon" aluin is. Dat is voor een paar euro te koop bij kruidvat, in een kartonnen doosje ook nog :) Ligt bij de scheerspullen voor mannen. Voor zover ik heb begrepen werkt het bacteriedodend/remmend waardoor je zweet minder snel gaat stinken.
Heb meerdere deo's geprobeerd, ook de zelfgemaakte in het potje maar alles ging veel sneller ruiken dan aluin :) Je maakt het nat en wrijft het dan over je oksel, ik doe het direct na het douchen omdat mijn oksels dan sowieso nat zijn :Y)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 14:44

aluin bevat aluminium toch ?

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 14:59

SassyMoon schreef:
Betreft duurzaam scheren heb ik deze besteld:
https://www.amazon.de/dp/B077MLWYWF/ref ... 01_TE_item

Na een paar keer proberen moet ik toch tot de conclusie komen dat ik er geen handigheid mee heb. Hij mag dus weg. Ik heb het originele doosje nog en een onaangebroken pakje met 10 nieuwe mesjes van de Hema. PB me even als je interesse hebt.

Ik heb deze overgenomen en vandaag binnen gekregen. Gelijk even getest, voor nu blij :D


Verder heb ik ook geïrriteerde oksels (met name rechts) van mijn natuurlijke deo -O- Terwijl het al 1,5 maand goed ging.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 21:40

Air schreef:
Ik wil nog kijken naar wasbare wattenschijfjes, hebben jullie aanraders? Of werken microvezeldoekjes net zo goed?


Ik heb zelf deze: https://www.blabloom.com/nl/producten/i ... jes/14414/
Ik vind ze wel fijn alleen als ik er nog zou kopen worden het sowieso zwarte want ik krijg de vlekken er niet uit. Maar blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem!

liiza

Berichten: 1574
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 23:08

Ik ben ook lekker bezig al zeg ik het zelf. Gebruik wasbare wattenschijfjes (door dit topic) wasnoten om m’n kleding mee te wassen, bamboe tandenborstel en kauwtabletten van Lush ipv tandpasta, bamboe wattenstaafjes voor m’n oren en ik heb nu ook een menstruatiecup besteld. Daarnaast nam ik boodschappen vaak al zonder plastic zak mee en heb ik nu inderdaad katoenen zakken en metalen rietjes als ik een rietje wil.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 16:12

Ik zoek een plek waar ik afgedragen schoenen kan inleveren, kan dat gewoon in de textielbak ofzo? Dat ze dus gerecycled gaan worden :)

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 16:14

Die kunnen bij ons bij de schoenmaker en inderdaad in de textielbak. Wel de veters bij elkaar of bij niet-veter-schoenen even samen in een zak. Anders moeten ze hinkelen :P. Sportschoenen kan bij de hardloopwinkel hier, die schijnen ze mee te nemen naar Afrika om daar te kunnen hardlopen (staat erbij, ik controleer niet of het echt zo is :P )