Je eerste sollicitatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dax

Je eerste sollicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 11:37

Ik verwacht dit jaar klaar te zijn met mijn Master en dan is het dus zover: solliciteren 'voor het echie' :D Aangezien ik tot nu toe alleen maar bijbaantjes heb gehad à la supermarkt en horeca, heb ik nog geen ervaring met het 'echte werk' als het aankomt op sollicitaties. Daarom zou ik graag willen weten: wat kan ik nu eigenlijk verwachten? Wat zijn dé standaard vragen die eigenlijk altijd voorbijkomen? Hebben jullie wel eens bizarre vragen gekregen, en zo ja, wat deed je daar dan mee (ja beantwoorden neem ik aan :') maar hoe ga je ermee om)?

Ik ben dus heel benieuwd naar verhalen over jullie eerste 'echte' sollicitatie, en wat nu meest voorkomende vragen/situaties zijn. Tips zijn uiteraard altijd welkom :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:51

Ik had gister toevallig m’n eerste ‘echte’ sollicitatie en het was meteen buiten m’n comfortzone want het was een inloopavond. Dus kletspraatje maken met de medewerkers daar om het bedrijf te leren kennen en zij jou ook. Weer eens wat anders :P
Ik kreeg ook wel de ‘standaard’vraag (en een lastige) waarom ze mij zouden moeten aannemen.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:51

Je kan op internet wel veel vragen vinden.

Wat altijd goed is om van te voren de website even door te kijken en door te lezen wat het bedrijf nou echt doet.

Verder van die vragen zoals, hoe zie je jezelf over 5 jaar, hoe zouden je vrienden/vriendinnen/moeder/familie je beschrijven, goede eigenschappen/ verbeter punten / valkuilen, kan je goed samenwerken.

En probeer van te voren ook al wat vragen te bedenken, bijv. thuiswerk optie, kledingvoorschriften, casual Friday, eventueel optie op bonus, dertiende maand

Kaka

Re: Je eerste sollicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:02

Ik heb inmiddels aardig wat sollicitatiegesprekken gevoerd. Een aantal van jouw kant van de tafel, de meeste als interviewer. Mijn ervaring is, en dat kan ik ook op mezelf toepassen, is dat vragen over persoonlijkheid en de consequenties daarvan voor het werk het meest lastig te beantwoorden zijn. Dus een heel simpele vraag als: wie ben jij (probeer die maar eens te beantwoorden zonder in een feitenrelaas te verzanden die ik ook in je cv had kunnen lezen)?

Mijn tip zou zijn: vraag eens aan mensen die jou goed kennen (jouw baas bij je bijbaan bijvoorbeeld) waar zij vinden dat jouw persoonlijkheid in je voordeel werkt en je tegenwerkt. Zoek daarbij praktijksituaties die als voorbeeld kunnen dienen, dat hoeft niet eens werkgerelateerd te zijn. En wees daarin eerlijk. Ik leer tijdens een sollicitatiegesprek liever iemand een beetje echt kennen dan dat ik het gevoel heb dat iemand toneel speelt. En dat merk je als interviewer echt wel.

Ik ben bijvoorbeeld van nature een niet al te subtiele flapuit en heb echt moeten leren mijn boodschap te brengen op een manier waarmee ik niet bij voorbaat al de halve kamer tegen het hoofd stoot. Inmiddels ben ik daar vrij goed in, maar ik heb nog steeds de neiging om mijn mening op tafel te braken. Aan de andere heb ik ook geen enkele moeite om in welk gezelschap dan ook de roze olifant in de kamer aan te wijzen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 15:04

Ik zou alvast beginnen met solliciteren. Ook gewoon op vacatures die niets voor je zijn, maar gewoon om te oefenen in gesprekken. Je leert namelijk echt van sollicitatiegesprekken en ik vond het best leuk om overal te solliciteren en te kijken hoe het gaat :+

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 15:21

Vertel ook iets over jezelf dat opvallend maar niet een standaard CV praatje is.

Bijvoorbeeld dat je goed kan tekenen/schilderen, graag escape rooms doet of een instrument speelt.

Dat je bijvoorbeeld uit de buurt komt of juist ergens anders bent opgegroeid.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 15:27

Ik heb al heel wat sollicitanten voor me gehad en ook aan de andere kant van het tafeltje gezeten.

Waar ik zelf erg op let is of je je hebt voorbereid op het gesprek. Wat weet je dus al van ons? En ik let vooral op of je past in het team. Ik stel vervolgens geen standaard vragen maar juist onverwachte dingen, even kijken hoe of je daar adrem op reageert. Wij vinden bijvoorbeeld humor erg belangrijk.

Iemand die mij alleen gewenste antwoorden geeft, maar het niet meent, daar prik ik meteen doorheen.

Bij binnenfuncties let ik natuurlijk op andere dingen dan een monteur. Zo had ik er eentje voor me zitten die niet eens wist wat er in zijn motivatie stond, want dat had zijn vrouw geschreven.

De raarste vraag die ik eigenlijk heb gehad was: hoe laat ik geboren was, want dan kon ze mijn sterrenbeeld dingen natrekken. :D

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 16:40

Ook ik heb aan twee kanten van de tafel gezeten.

Maar wat belangrijk is is dat je ECHT binnen komt. Ben zeker van jezelf (of doe iig alsof je dat bent).
Dat begint op het moment dat de deur open gaat. Tot dat je in de stoel gaat zitten.
Straal uit dat jij de persoon bent die ze zoeken. Geef een stevige hand.
(De eerste indruk is belangrijk)

Na de eerste indruk beginnen we meestal met een voorstelrondje waarbij we verwachten dat de persoon tegenover ons meer vertelt als wat er in de brief of cv staat. Afhankelijk van wat de persoon met ons deelt vragen we door naar zijn hobby's. En hoe hij hier in staat.
Is het voor de gezelligheid (derde helft) of voor prestatie. En voor ons om hem/haar een aangenaam gevoel te geven.

Daarna gaan we inhoudelijk in op de functie. sterke zwakke punten van een kandidaat. en waarom hij/zij juist voor ons heeft gekozen om te solliciteren.

Als laatste vragen we vaak nog door op waar hij/zij de uitdagingen ziet. En of de functie wel past bij die persoon. (soms pakken we terug naar antwoorden die al gegeven zijn of tegenstijdig klinken.
Kijken hoe iemand reageert als de druk wat groter wordt.

Wat je ook kan doen is probeer de eerste vraag een beetje te sturen met je cv.
Ik heb bv een vaarbewijs en zet dit er altijd bij. (heeft geen raakvlak met de functie) Heel vaak gaat daar de eerste vraag over. En is het ijs al een beetje gebroken.

Bedenk ook goed dat je niet overal antwoord op hoeft/kunt te geven, Ik heb liever iemand tegenover me die eerlijk zegt: dat weet ik niet. maar ben bereid daarop te investeren. Dan iemand die aan een verhaal van 5 min begint wat inhoudelijk niet klopt.

Succes er mee.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 16:54

Goed voorbereiden, dus inlezen op het bedrijf en de functie. Dat helpt ook bij het stellen van vragen.

Uiteraard komt aan bod wat je sterke eigenschappen en minder sterke punten zijn. Zorg dat je daar concrete voorbeelden bij hebt. Zeker voor zon eerste echte baan heb je die voorbeelden niet altijd paraat. Als je even tijd nodig hebt om na te denken, dan mag je dat best zeggen. Anders flap je er misschien iets uit wat je liever niet wilt zeggen.

En bedenk je vooral, het gesprek geldt voor beide partijen. Dus niet alleen bezig zijn met jezelf verkopen, maar gebruik het gesprek ook om te kijken of het bedrijf en het team bij jou past. Dus wees jezelf, doe je niet anders voor dan je bent. Of ze prikken daar doorheen of je komt er later achter dat je er toch niet zo goed past.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 07:30

Bedenk voordat je solliciteert al wat je wilt verdienen. Niets zo vervelend als overvallen worden door die vraag, en mijn ervaring is dat het verschilt wanneer ie gesteld wordt: van het telefoontje om eerste gesprek in te plannen tot het laatste gesprek of arbeidsvoorwaarden gesprek.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 08:18

Dat hangt ook nog van de branche af. Mijn laatste sollicitatiecommissie wilde dat ik een assassment zou doen. Pittig. Soms ben je er na 1 ronde in, soms pas na twee gesprekken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:00

Ik vraag me af hoe je goed van jezelf kan inschatten hoeveel je waard bent. Qua salaris bedoel ik dan.

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 15:08

Bedankt voor de antwoorden! Het helpt mij in ieder geval om te horen hoe verschillende mensen omgaan met het hele sollicitatiegebeuren :j

Kaka schreef:
Mijn tip zou zijn: vraag eens aan mensen die jou goed kennen (jouw baas bij je bijbaan bijvoorbeeld) waar zij vinden dat jouw persoonlijkheid in je voordeel werkt en je tegenwerkt. Zoek daarbij praktijksituaties die als voorbeeld kunnen dienen, dat hoeft niet eens werkgerelateerd te zijn. En wees daarin eerlijk. Ik leer tijdens een sollicitatiegesprek liever iemand een beetje echt kennen dan dat ik het gevoel heb dat iemand toneel speelt. En dat merk je als interviewer echt wel.

Fijne tip, dank je!

Shaggy09 schreef:
Ik vraag me af hoe je goed van jezelf kan inschatten hoeveel je waard bent. Qua salaris bedoel ik dan.

Dit vraag ik me ook af :j Je hoort zo vaak dat vrouwen minder verdienen omdat ze niet onderhandelen bijvoorbeeld, maar hoe doe je dat op de 'juiste manier'? Ik ben een starter in een vakgebied waar de banen niet bepaald voor het oprapen liggen, dus ik mag al blij zijn als ik überhaupt een baan vind :)) Kan je dan ook nog 'eisen' meer te verdienen dan zij aanbieden? Of loop je dan kans op afwijzing omdat er altijd wel anderen zijn die wél voor dat (lagere) salaris willen werken? Ik ben heel benieuwd hoe mensen hier dat hebben gedaan bij hun eerste 'echte' baan :)