vraag rond franse wetgeving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

vraag rond franse wetgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 18:34

er zitten hier ook behoorlijk wat bokkers die in frankrijk wonen,dus mss weet iemand het antwoord.(want online vind ik het niet direct)

mag je in frankrijk 'zomaar' een huis gaan verhuren als vakantiewoning?of moet je daar iets voor aanvragen?welke regels hangen vast aan het verhuren van een vakantiewoning in frankrijk?

mocht iemand of het antwoord weten,of een officiele site waar de regelgeving te vinden is,dan zou dat bijzonder fantastisch zijn!

Amado7

Re: vraag rond franse wetgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:42

Misschien weet pien_2010 het. Zij woont in Frankrijk! Ik zal haar even tippen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 20:05

Dag Tengeltje11. Als je een gîte wil gaan verhuren dan dien je dat vooraf!! aan te melden bij de gemeente waar de gîte ligt. Je hebt namelijk nodig een officieel papier dat heet:
Récépisse de déclaration en mairie de location de meublé de tourisme. Dit papier wordt afgegeven door "Marie de....."
Op dit papier staat een nummer, dat het afgegeven is door de Republique Françiase, adres van de gîte, hoeveelheid personen en datum van afgifte + officieel stempel van " cachet de la Marie".
De belangrijkste regel is dat een toerist niet langer als 90 dagen aansluitend mag huren. Anders ben je gewoon een verhuurder en val je in een ander (lees duurder) belasting tarief. TEvens zul je touristenbelasting moeten gaan afdragen die jouw agent int van de toeristen en jij doorbetaald, of die de toeristen aan jou betalen. Per regio is dat tarief verschillend.

Als je een gîte gaat doen, kan ik je aanraden om ook naar "office de tourisme" te gaan waar je gaat aangeven dat je voor "les etoiles" procudure wil gaan. Zij helpen je dan met de paperen winkel voor de auditing die aan gaat geven hoeveel sterren je huis waard is. De Franse regering stimuleert het aanvragen van sterren, want ongeacht hoeveel sterren je hebt, als je een auditing hebt gehad (telt 5 jaar) dan val jein een stuk lager belasting betaal tarief. Wel is het zo dan je onder de € 23000,-- per jaar moet blijven. Want als je op de € 23.000,-- zit dan tout suite moet je jezelf aanmelden als "petit entrepeneur" (of zoiets) en val je in een ander belasting tarief.

Als je nog meer vragen hebt dan laat het maar weten. Ik ben naar je topic gelokt door Jolandeee.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 22:57

dank voor de uitleg!

heb je toevallig ook een idee welk belastingspercentage er op zit en hoe het dan zit na die 'les etoiles' procedure?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 23:37

Dat zoek ik morgen voor je op. Moet ik mijn mailtjes voor checken. Met etoiles heb ik zeker. Zonder denk ik niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:15

Het fiscale regime is als volgt:

Indien je een vakantie woning verhuurt (location en meublé de tourisme) en je hebt geen classificatie aangevraagd (sterren),dan is de forfaitaire aftrek voor de kosten 50% van je omzet. Dus bij een omzet van bijv. 10.000 € is 5.000 € belastbaar inkomen en hierover betaal je inkomstenbelasting (dit is 14%) en zul je vanaf 2016 weer de prélèvements sociaux van 15, 5% moeten gaan betalen (de wetgeving wordt voor 2016 weer gedicht, dus dan val je weer onder de heffing)

Dus in totaal betaal je 29,5 % belasting over de netto belastbare inkomsten, in dit voorbeeld dus 29.5 % over 5.000 € = 1.475 €.

Als je een classificatie hebt voor de vakantie woning (dus aantal sterren) toegekend via de keuringsorganisatie in jullie departement die een agrément préfectoral heeft, dan wordt de forfaitaire aftrek 71%. Let wel, omzet is de bruto omzet, dus voor aftrek van de commissies die de tussenpersoon inhoudt!

Als je dus een classificatie hebt en je zou een omzet van 10.000 € hebben ,dan wordt het netto belastbare inkomen uit verhuur 10.000 € - 71% = 2.900 €. De inkomstenbelasting en prélèvements sociaux worden dan 2.900 € x 29.5 % = 856 €.

Het is dus ten zeerste aan te raden een classificatie aan te vragen. Deze kost rond de 175 € en blijft 5 jaren geldig, dus deze kosten haal je binnen een jaar eruit.

Het aanvraag formulier dat naar de gemeente verzonden hoort te worden (van 2015) heb ik nog in mijn mail box staan, dus mag je hebben zn. Dan pb maar je mail adres naar me.