Wat als... Je opnieuw kan beginnen met je leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Wat als... Je opnieuw kan beginnen met je leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 03:00

Ja, wat als....

Wat als je de kans hebt om je leven opnieuw in te richten?

Mijn privesituatie is sinds kort veranderd, en dit heeft me aan het denken gezet. Wat wil ik dan echt?

Ik moet, helaas, op zoek naar een nieuw huisje. Waar ik de eerste week steevast binnen mijn gekende regio heb gezocht kwam ik totaal onverwacht een super leuk appartement tegen buiten mijn regio. En wel een 45 minuten van mijn werk, familie en vrienden vandaan! Echt zo een appartement, hoe vaker ik de foto's zie, hoe leuker ik het ga vinden. En geloof me, na 24 jaar in de boerenbuiten te leven moet er echt veel gebeuren om een appartement in de stad leuk te vinden!
Nooit ben ik uit mijn comfortzone geweest. Niet op kamers geweest in een andere stad en ook gelijk in mijn gekende dorpje gaan wonen.
Maar ja, dat is nu dus gedaan. En dan?
Binnen eigen regio vindt ik momenteel niks naar mijn zin, zowel geen koop als huurwoning. Maar buiten die regio, buiten het gekende,... daar wel... Maar ja mam woont dan 45 min verderop - dus niet meer dagelijks bij mams gaan eten :Y)
Vrienden en sport liggen ook hier. Al kan je overal wel een sportvereniging vinden...

Momenteel ben ik werkzaam in de thuiszorg als verpleegkundige, leuk en afwisselend werk. Maar eerlijk is eerlijk, soms heb ik het gevoel dat ik de dingen waarvoor ik voor 'geleerd' heb aan het afleren/vergeten ben.
Thuiszorg is leuk werk, maar meer als ondersteuning bieden en 'pilletjes aanreiken' is het niet. Ik mis de actie, medische handelingen, de complexiteit en daarmee omgaan.
Zoals gezegd, mijn privesituatie is veranderd, waardoor er in mijn gevoel weer kansen open liggen.
Ga het ziekenhuis in! Ik ben nu alleen, hoef geen rekening te houden met dag-avond of nachtdiensten. Opleiding, ik heb er weer tijd voor!
En bang dat er geen werk is? Joh ik werk in de zorg... Werk genoeg!

De een zegt, leuk doen! Je bent jong en je hebt nog vanalles voor je!
De ander zegt, don't rush into it! Je bent nu overhaast beslissingen aan het nemen.

Kortom, ik heb de kans om 'opnieuw' te beginnen. Ik moet opnieuw beginnen. Maar waar, hoe, wie en wat? Geen idee :+ Dat is moeilijk, als je nooit ver uit je comfortzone bent geweest.

Dus, ik ben op zoek naar lotgenootjes. Mensen die ook uit hun comfortzone zijn gestapt. Verder van huis zijn gaan wonen voor een nieuw begin, of voor liefde, of voor werk?
Mensen die opnieuw zijn begonnen, en hun leven een andere draai hebben gegeven, hoe klein ook?
Of gewoon DAAROM. Omdat het kan.

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen! Wat als...

Ik ga verder ook niet uittreden over mijn verhaal, wil ik via PB best doen om het volledig plaatje te schetsen.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 04:09

Gewoon doen! Mocht het niet bevallen is er altijd wel een weg terug, zeker als je alleen bent. Het klinkt alsof je echt wel toe bent aan een nieuwe uitdaging. Eventueel kan je misschien voor een apartement in een stad dichter bij je moeder zoeken, zodat je toch nog regelmatig even snel langs kunt?

Jamiie
Berichten: 461
Geregistreerd: 13-07-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 04:18

Ik zeg doen! :j

Het is voor mij alweer bijna 5 jaar geleden dat ik voor de liefde 200 kilometer verderop ben gaan wonen. :)

Ik was mijn baan destijds door de recessie verloren en de arbeidsmarkt was slecht in de regio waar ik woonde.

Ik heb mijn appartement opgezegd om samen te gaan wonen in de omgeving waar hij toen nog studeerde en werkte, en waar er voor mij ook meer kansen zouden zijn.

Inmiddels heb ik wat banen gehad, besloten om mezelf om te scholen en al een opleiding afgerond en ben nu, naast mijn werk, nog bezig met een deeltijd studie. :)

Nieuwe vrienden heb ik ook gemaakt. Dit vond ik wel wat lastiger op iets oudere leeftijd aangezien iedereen een druk leven heeft met werk, relaties etc. maar ik heb niks te klagen. :o

Helemaal opnieuw beginnen, uit m’n comfortzone en alle ellende achter me laten: voor mij was het (tot nu toe) de beste keuze die ik kon maken!

Sabri

Berichten: 1388
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 05:12

Ja hoor al aantal keren gedaan. Als het goed voelt zeker doen. En terug naar een dorpje is makkelijker dan terug naar de stad. En zo heel groot is Nederland niet, bij echte familiebijeenkomsten kun je er altijd nog dezelfde dag komen. Wel mis ik even het snelle langsgaan, het even snel thee drinken. Dat is wel waar je tegenaan gaat lopen. Lijkt je dit te erg dan moet je beslissen of het echt wel is wat je wil en anders als dat er is een stad wat dichterbij huis zoeken?

NorwayFjord

Berichten: 3145
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 06:06

Ik zou het ook doen als ik jou was. :)
Sterker nog, ik heb het bijna 2 jaar geleden ook gedaan, wel maar een half uur verderop ipv 3 kwartier. Bij mij was de reden dat ik super verliefd werd op de studio waar ik nu woon en die was dichtbij mijn toenmalige werk. Ook zit ik dichtbij een station waar ik makkelijk richting 2 grote steden kan dus als ik m’n baan kwijt zou raken dan kon ik nog makkelijk alle kanten op.

Verder ben ik misschien niet een geweldig voorbeeld want ik ben 2 maanden na verhuizing chronisch ziek geworden, vorig jaar 3 keer geopereerd en dan baal je toch wel behoorlijk dat je niet lekker dichtbij je familie en vrienden zit... Zeker voor mijn moeder die nu regelmatig voor mij zorgt is het niet makkelijk, ik wil nu dus ook eigenlijk heel graag terug naar mijn oude dorp maar het is daar super lastig om een huis te vinden, vrees dat ik pas over minstens 4 jaar terug kan als het niet langer is (bij m’n moeder wil ik niet meer, dan kan ik ook voorlopig niet weg, nu heb ik eventueel nog een huis te ruil). Misschien wel een punt om mee te nemen als je verhuist. :)

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Wat als... Je opnieuw kan beginnen met je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 06:12

Gewoon doen!

Hier inmiddels voor de 2e keer verder weg gaan wonen.
De 1e keer verhuisd naar Limburg vanuit Brabant voor de liefde. Na 3 jaar was de relatie over en ben ik weer terug verhuisd. Mijzelf voorgenomen nooit meer zo ver weg te gaan, woon ik inmiddels samen met mijn vriend in Friesland. :+

Zowel in Limburg als hier mijn leven om gegooid. Nieuwe mensen leren kennen, nieuwe vriendschappen gemaakt. Verschillende banen gehad.
Maar ik ben gelukkig. :j
Woon nu zo'n 200 km van familie en vrienden vandaan. Maar zien elkaar nog wel met enige regelmaat. 2 uurtjes rijden en je bent er.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Wat als... Je opnieuw kan beginnen met je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 07:38

Soms moet je een sprong in het diepe nemen. Heb ik een paar maanden geleden ook gedaan. Maar dan kwa werk. Ik zit nu veel beter en stabieler wat mij nu ook de kans geeft om een huis te kopen. Iets te ver van mijn familie naar mijn mening en te dichtbij schoonfamilie. Maar wel iets in een mooie buurt aan een parkje en een huis waarin we kunnen groeien.

viphorse

Berichten: 1506
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 07:40

Uit persoonlijke ervaring zeg ik doen !

Bijna 2 jaar geleden voor dezelfde keuze gestaan en toen ja gezegd. Ben inmiddels gelukkig met mijn mooie appartement op ruim 30 min rijden van waar ik altijd woonde.

Net als jij werk ik ook in de thuiszorg ook bij die werkgever ben ik gestopt en ben hier in mijn eigen woonplaats begonnen. Iedere dag lekker relax op de fiets naar werk en meer uitdagingen en boel minder gedoe onder elkaar.
De rust die ik nu heb zowel thuis als op werk heb ik jaren niet gehad.

Als je de kans krijgt om je leven te mogen veranderen dan doen.

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Wat als... Je opnieuw kan beginnen met je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 07:45

Doen...
Wij zijn 10.5 jaar geleden opnieuw begonnen vanuit Rotterdam naar Fryslân.

Nooit geen seconde spijt van gehad.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Wat als... Je opnieuw kan beginnen met je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 07:55

Als je de kans hebt altijd doen :j
Wij hebben ruim 5 geleden onze koffers gepakt en zijn 1000km verderop gaan wonen. En inmiddels hebben we eindelijk bedacht wat we echt willen en gaan we van de zomer weer 60km verder wonen. Waar ik altijd een bureaubaan had en mijn man in de paarden zat worden we vanaf augustus schapen boeren. Hoe anders wil je het hebben.

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Wat als... Je opnieuw kan beginnen met je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 08:01

Ik zou zeggen: doen! Beter spijt hebben van iets wat je gedaan hebt, dan van iets wat je niet gedaan hebt.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 08:24

Als ik je zo hoor (lees) dan zou ik zeggen: doen! MITS het een appartement is waar je weer makkelijk vanaf kan als het toch tegenvalt en je toch liever terug wilt / toch liever een ander soort huisje wilt kopen en je het huis van je dromen over een poosje wel ineens te koop ziet staan, dan is het fijn als je direct toe kan slaan :j

Het moet niet zo zijn dat dit appartement dan een molensteen om je nek wordt...

Nu is 45 minuten natuurlijk ook weer geen onoverkoombare afstand :P Qua opleiding en daarna werk, is dat wel daar in de buurt? :)

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Wat als... Je opnieuw kan beginnen met je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 08:34

Gewoon doen.
Want weet je wat het mooie is? Mocht het toch niet zo goed bevallen... dan kun je ook weer terug. Terug met een hele hoop zelfkennis en ervaring. Dus verloren tijd is het nooit.

Ik ben op mijn 18e uit huis gegaan. Gaan studeren in een stad 150 km verderop. Dat beviel niet.
Na 2 jaar minder gelukkig te zijn geweest de knoop doorgehakt en naar Australië gegaan. Backpacken.
Toen ik terug was weer de spullen gepakt en aan de andere kant van het land gaan wonen om te studeren.

Uiteindelijk 10 jaar later ben ik daar nog, maar inmiddels een andere opleiding aan het doen. Naast mijn werk wat in een totaal andere sector valt dan mijn opleiding en wie weet. .. misschien gooi ik over een jaar weer het roer om.
Ik ben niet zo goed in sleur geloof ik :')

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 08:41

Ik zou het niet doen, zelf heb ik op 40 min van mijn oude woonplaats gewoond waar alle familie en vrienden in de buurt woonde.
Ik deed dit om te gaan samen wonen, partner kon toen niet dichterbij wonen ivm werk.

Ik vond de afstand echt heel rot, het is zeker niet het einde van de wereld maar wel te ver om even een uurtje wat met een vriendin ofzo te doen.
Toen mijn moeder gezondheidsproblemen kreeg vond ik het helemaal naar om zo ver weg te wonen.
Als er iets aan de hand is is het gewoon fijn om dichtbij te zijn.

Wat nieuwe vrienden heb ik wel opgedaan hoor maar ik reed ook vaak heen en weer om oude vrienden te zien waar gewoon veel reistijd in gaat zitten en ook een hoop benzine kosten met zich mee brengt natuurlijk.

Mijn partner kon op een gegeven moment wel verhuizen ivm ander werk, het te koop bord is dezelfde week nog in de tuin gekomen en nu wonen we heerlijk in de buurt.

Is er dichterbij geen appartement wat je aanspreekt?
Ik zou echt nooit meer zo ver weg willen wonen.

Kwa werk zou ik dan wel weer rustig opzoek gaan naar ander werk, in de zorg is er werk zat

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 08:46

Doen!! Je kan altijd nog terug.
Ik heb 4 jaar geleden (ik was toen 30) op de resetknop gedrukt. Ik kreeg zonder dat ik specifiek op zoek was een baan aangeboden en ben bijna 1900km verderop gaan wonen.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Wat als... Je opnieuw kan beginnen met je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 08:49

Doen ik woon ook 45: minuten van oude leven af.
Kan prima net de auto erheen. Alleen de ff op de koffie dingen is wat later.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 08:59

Poeh moeilijk. Maar dat komt ook omdat ik heel erg hecht aan vaste patronen, structuur, stabiliteit en maar moeilijk uit mijn comfort zone stap. Maar mocht ik mijn leven opnieuw mogen inrichten dan had ik het wel anders gedaan, dat zeker. Maar dat gaat meer om keuzes die ik vroeger gemaakt heb. Maar goed, daar verander je niks meer aan.
Het verschilt gewoon per persoon. Ik zou nooit zo ver van mijn moeder af willen wonen maar dat komt omdat het de enige familie is die ik heb en ik er elke dag kom. Misschien dat ik later nog weleens ergens anders naar toe ga, maar nu ik dat typ klinkt dat alweer eng.

Qimm

Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Wat als... Je opnieuw kan beginnen met je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 09:05

Ergens lijkt het me heerlijk ondanks dat ik echt wel tevreden ben met mijn huidige leven. Alles de boel laten, in de auto stappen en tabee.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Wat als... Je opnieuw kan beginnen met je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 09:26

OK, ik hoop dat dit niet verkeerd gaat vallen want ik ken je niet, maar het leest als een uitgestelde pubertijd, in die zin dat de dingen die je noemt, vallen onder “uitvliegen”. Je eigen leven vormgeven. Helemaal top. Ik zou zeggen: Ga ervoor!

Je gaat maar een klein eindje verderop wonen.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 09:35

Doen!

Ik ben op mijn 19e van Gelderland naar Friesland verhuisd voor mijn droombaan. Geweldige tijd gehad. Na 5,5 jaar moest ik helaas ander werk zoeken en vond dat in Brabant. Toen weer bij mijn ouders gaan wonen met het idee in Brabant een woning te vinden. Uiteindelijk mijn vriend leren kennen die zo'n 500mtr bij mijn ouders vandaan woonde. Ondertussen zijn wij 6,5 jaar samen en hebben we twee kinderen.
Vorig jaar heeft mijn partner zijn vaste contract opgezecht en zijn we verhuisd voor een nieuw avontuur. Ons koophuis verkocht en nu weer een huurhuis.
Waar we op 5 minuten lopen van mijn ouders woonden, ideaal met oppassen wonen we nu een half uur van ze vandaan. Er zijn hier best wat dingen die tegen vallen maar spijt van de keuze heb ik absoluut niet. Zelfs al zou het hier heel snel op houden dan zijn we weer een ervaring rijker waar we alleen maar veel geleerd hebben en sterker van worden...

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 09:38

Ik zou het niet doen. Niet vanwege vrienden en familie maar vanwege het werk. Anderhalf uur per dag in de auto zitten vind ik weggegooide tijd. Maar als dat geen probleem voor jou is zeg ik doen!

Ik ga ook 40 minuten van vrienden en familie vandaan wonen vanwege werk. Het is spannend maar ik kijk er wel ontzettend baar uit. :D

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat als... Je opnieuw kan beginnen met je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 09:44

Ts geeft aan ook ander ws ander werk te willen, dus dan is die afstand maar een tijdelijk probleem.

Mijn reistijd was in de tijd dat ik in Brabant woonde 1u enkele reis. Persoonlijk vond ik dat pas vervelend worden toen ik kinderen kreeg en zsm thuis wilde zijn, het liep toen op werk ook niet lekker dus dat speelde mee...
Daarvoor vond ik het heerlijk om mijn kop leeg te maken. De dag nog eens voorbij te laten komen en thuis echt thuis te komen en niet meer met werk bezig..

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 09:52

Als ervaringsdeskundige: doen :j

Ik kom uit een dorp in de kop van NH. Altijd gewoond, gewerkt, bijna al mijn vrienden woonden ook in noordkop en omgeving. Mijn ouderlijk huis is vrijstaand en omgeven door bollenvelden, toen ik in het dorp ging wonen in een straat, was dat dus een enorme overgang.
De laatste jaren had ik een huurhuisje op een paar minuten van mijn vriendin, ouders etc. En ik had een eigen bedrijf in Den Helder waarvoor ik ook veel rondreed in de omgeving.

Alles dus binnen 10 autominuten, behalve mijn vriend. Die woonde en werkte in hartje Den Haag en we zagen elkaar in het weekend. Na 1,5 jaar wilden we toch bekijken wat er voor andere mogelijkheden waren. Nu zat ik met mijn werk niet goed in mijn vel (achteraf gezien was ik overspannen maar omdat ik mezelf toch moedt onderhouden, was stoppen geen optie), hoewel mijn omgeving dat niet wist. Uiteindelijk in overleg met mijn vriend en ouders, gaan solliciteren binnen Zuid Holland en al vrij snel aangenomen. Eind augustus ben ik bij mijn vriend in Den Haag ingetrokken, op 1,5 uur van mijn ouders en vrienden af..... dat was heel erg heftig.
Ik heb ongeveer meteen een paard gekocht, zodat ik ergens heen kon buiten werk, andere aanspraak had en buiten de stad buiten kwam. Ook kon ik mijn ziel en zaligheid in mijn paard kwijt.
Mijn werk is in loondienst, een volledige opluchting na mijn eigen praktijk.

De afstand vind ik nog steeds lastig, want nouja, je ziet ze een stuk minder vaak. Maar je richt je leven anders in en dat is ook oké. Extra leuk als je ze dan wel weer ziet. Al mis ik de spontane dingen.

Hartje stad vond ik ook heftig, na 1,5 jaar zijn we naar Zoetermeer verhuisd, naar de rand van de polder. Hier voel ik me wel thuis, hoewel ik nooit echt stadsmens zal worden. Dit voelt meer dorps aan. :j

Mijn werk zit op 40 minuten rijden maar dat is ook prima, ik ben het gewend en het gaat prima. Ik werk parttime.

Ik ben door alle ervaringen zeker veranderd, ik vond het heel heftig maar ook bijzonder om mee te maken. Als mensen mij 6 jaar geleden hadden gezegd dat ik naar de Randstad zou verhuizen had ik ze keihard uitgelachen. Maar je bent flexibeler dan je zelf denkt. :)

Storm

Berichten: 20830
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 09:56

Ik ben 10 jaar geleden zo'n 100 km verhuist. Van de randstad naar Brabant. Voor de liefde, maar dat is helaas over gegaan. Toch ben ik hier gebleven,ik hou inmiddels echt van Brabant. De hele mentaliteit bevalt me hier beter en ik heb een flinke vriendengroep om me heen inmiddels.
Ik heb wel even getwijfeld om terug te gaan, ik mis mijn ouders en familie best wel. Maar aan de andere kant, binnen een uur ben ik bij ze.
Ik heb dus besloten om hier te blijven en ik voel me meer Brabander dan zuid Hollander inmiddels.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: Wat als... Je opnieuw kan beginnen met je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 10:01

Ook ik groeide op in een dorpje, ging daar in een eigen huurhuisje wonen, hoefde niet op kamers en werkte als verpleegkundige in de thuiszorg in de buitengebieden.

Vorig jaar april tekende ik mijn huurcontract voor een kamer in een studentenhuis in een grote stad en inmiddels werk ik als verpleegkundige in een academisch ziekenhuis. Ik heb nog geen moment spijt gehad. Het voelde geweldig om mijn leven in eigen handen te nemen en het fijne? Als het je niet bevalt, ben je zo weer terug. Zet hem op!