Vanaf welke leeftijd mogen baby's groene asperges

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wemkeloverJarig

Vanaf welke leeftijd mogen baby's groene asperges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 12:18

Hallo Bokkers,

Ik open eigenlijk bijna nooit een topic op bokt. Maar kan nu gewoon echt niks vinden
over bovenstaand onderwerp op google.

De jongste van 4 maand krijgt sinds twee, drie weken (ongeveer) ook al wat hapjes groente. Meestal
4 a 5 lepeltjes (ongeveer theelepeltjes). Dit in overleg met consultatiebureau om bepaalde redenen. Ik weet dat er mensen zijn die later beginnen. Deed ik met de oudste ook, alleen dit is een ander verhaal.
Is mijn bedoeling ook niet om hier een discussie over te beginnen.
Hij heeft broccoli, sperziebonen, wortels, doperwtjes en aardappel geproefd.

Nu wil ik deze week pasta eten met groene asperges met de oudste. Omdat wij dan met ze twee zijn, houd ik waarschijnlijk wel over van de asperges. Ik vroeg mij af of ik dit kon gaan koken en pureren voor de jongste. Nu kan ik op google niks over deze groente vinden of dat op deze leeftijd veilig is. Je vind alleen maar de standaard groenten en fruit, en wat ze absoluut niet mogen hebben.
Als ik na denk, asperges zijn qua smaak vrij zacht, geen nitraatrijk, geen kool.... Heeft iemand een idee of dit zou kunnen? Of beter van niet ?

verootjoo

Re: Vanaf welke leeftijd mogen baby's groene asperges

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:20

Volgens mij kan dat gewoon. Ik deed iig toen ook gewoon van alles wat we zelf aten, groenten aan hem geven. Niet eens gepureerd want dat wilde hij niet.
Als het nergens staat dat ze het absoluut niet mogen hebben kunnen die 4 theelepeltjes gepureerde asperge vast geen kwaad en het is ook geen groente die je 3x per week eet oid.

wemkeloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 12:29

Nee normaal gesproken niet, alleen omdat het advies is om baby drie keer hetzelfde te geven om aan smaak te wennen en om te kijken of ze er op reageren. Geef ik hem dat wel drie keer, maar ja dan is het in drie dagen dus ongeveer 12 theelepeltjes. Hangt er ook van af wat hij zelf vind, doperwten en aardappel wou ie maar twee hapjes en vond ie er niks aan. Wortels daarin tegen had ik zoiets van ben je nou klaar?
Misschien gewoon maar proberen indd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:32

Oh, ik voel me nu echt een loedermoeder, maar dat advies van 3 dagen hetzelfde geven en dan iets anders ken ik ook niet en heb ik ook nooit gedaan. Hier was/is het echt van je krijgt wat er in de koelkast ligt :P

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:39

verootjoo schreef:
Oh, ik voel me nu echt een loedermoeder, maar dat advies van 3 dagen hetzelfde geven en dan iets anders ken ik ook niet en heb ik ook nooit gedaan. Hier was/is het echt van je krijgt wat er in de koelkast ligt :P

Hangt er ook vanaf welke methode je aanhangt of dat zou "moeten" of niet.

Maar groene asperges kan prima. Het is geen standaard "start"groente omdat ze vaak adviseren te beginnen met zoete groentes omdat ze dat lekkerder vinden maar er is geen reden waarom het niet zou kunnen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:50

Bij mij kreeg de oudste rond die leeftijd ook gewoon witte asperges dus zou niet weten waarom niet. Sowieso volgde ik erg mijn gevoel en minder de lijstjes. Prei kregen ze bijvoorbeeld ook al snel
Overigens heb ik de drie dagen achter elkaar ook nooit aangehouden. Was wel het plan maar de dames blieven niet twee dagen achter elkaar hetzelfde :roll:

wemkeloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 13:23

verootjoo schreef:

haha zo bedoelde ik het niet hoor. :P

ik ben meestal ook niet zo heel moeilijk. en alles precies volgens regels.
maar vind hem nog jong. en wil wel graag weten wat zijn reactie erop is.
met de oudste deed ik het ook een poosje totdat hij vast voedsel goed gewend was.
prei en ui kreeg de oudste ook iets eerder dan een jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 13:42

Hier adviseerd kind en gezin (belgisch clb) om het pas vanaf 8 maand te geven :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 15:31

Asperges mogen al meteen. Zelf zou ik vanaf 6 maanden vaste voeding aanhouden maar als je nu al begint met hapjes mag het ook eerder.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 15:45

verootjoo schreef:

Ik ook :') Hier kreeg ie vanaf een maand of 4 gewoon wat de pot schafte. Geen complete maaltijden natuurlijk, maar wel gewoon hapjes van alles. Ik wist niet eens dat er dingen waren buiten honing die ze niet mogen?
Ik zou dus ook lekker de groene asperges proberen :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 15:50

Siesjuh schreef:
verootjoo schreef:

Ik ook :') Hier kreeg ie vanaf een maand of 4 gewoon wat de pot schafte. Geen complete maaltijden natuurlijk, maar wel gewoon hapjes van alles. Ik wist niet eens dat er dingen waren buiten honing die ze niet mogen?
Ik zou dus ook lekker de groene asperges proberen :)

Ja precies, hier wel pas vanaf een maand of 6/7 geloof ik. Eerder had ie niet echt interesse maar vanaf toen wilde hij zelf ook alles in zn handjes hebben en proeven.
Dus als wij bv boontjes aten, kreeg hij ook een paar boontjes in zn handen en die sabbelde hij dan lekker op. Of broccoli, bloemkool, wortels... wat er maar was. En fruit, lekker peertje sabbelen of banaan :9.

Honing mogen ze idd niet, en ook geen filet americain en beperkt leverworst.
Maar ik dacht dat ze van groenten en fruit idd wel alles mochten :j

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 15:55

Ik ben met 3 maand al begonnen met fruit en groente ivm zeer hongerige baby’s. Altijd bijna alles gewoon gegeven en het zijn nog steeds (2&4) heeeele grote eters. Ik deed dat 3 dagen hetzelfde ook niet. Gewoon wat ik had dat kregen ze. En ze aten eigenlijk alles wel. Ook gekookte asperges. Ik maakte ook vaak soepjes van bepaalde groentes of smooties. Zonder toegevoegde dingen. Vonden ze erg lekker. Consultatiebureau vond het ook vroeg maar ze vol stoppen met melk hielp niet meer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 16:00

Als ik google op baby en asperges kan ik heel veel info vinden, het staat gewoon online :j en idd, het kan gewoon. Hier zelf willen wachten tot 6 maanden, maar toen ze iets over de 5 maanden was zat ze het eten uit mijn mond te kijken. Dus ook iets eerder begonnen. En ook niet 3 dagen hetzelfde gedaan. Het is nu wel een moeilijke eter trouwens, maar dat is haar vader ook dus gok dat het meer genetisch bepaald is.

wemkeloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 16:20

zonnebloem18 schreef:
Asperges mogen al meteen. Zelf zou ik vanaf 6 maanden vaste voeding aanhouden maar als je nu al begint met hapjes mag het ook eerder.

Ik ben al begonnen indd maar wel in overleg met consultatiebureau ivm dat hij een hele lastige drinker is. Hij drinkt heel weinig, lijkt verder niks te kort te komen hoor. Groeit goed. Alleen vind het geloof ik niet zoveel aan.
Ze zeiden tegen mij misschien is het een betere eter, probeer dat eens. Dus vandaar ben ik er mee begonnen. Een weekje voor hij echt precies 4 maand was.
Bij de oudste ben ik indd tussen 5,5 -6 maand begonnen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 16:33

Ach, elk kind is toch anders. Ik denk zelf dat het het beste is om het aan te bieden als het kind aangeeft eraan toe te zijn.
Misschien is die van jou er gewoon eerder aan toe. De mijne had er toen nog totaal geen interesse in, daar kreeg ik toen ook heel geen groente in. Maar vanaf 6/7maanden keek hij echt naar ons eten en wilde hij heel graag groenten en fruit eten. Dus toen pas begonnen met de groenten, fruit, brood.
Het is echt niet zo dat alle baby’s precies met 6 maanden ineens toe zijn aan groenten en fruit eten denk ik.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 16:46

Precies dat verootjoo. De oudste zat met ruim 2,5 maand zelfs al aan haar eerste hapjes en de jongste pas met een maand of 7. Die bood eerder wel dingen aan maar wilde het echt nog niet. Maar die weigerde ook gepureerd eten dus die kreeg gelijk stukken.
Volg je kind en dan komt het best goed.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 16:47

Hier wordt er juist geadviseerd door het consultatiebureau om met 4 maanden te beginnen met oefenhapjes.
Ik keek altijd op deze website wat betreft avondeten: http://www.smikkels.nl/
Maar het lijkt er op dat de zoekfunctie nu niet werkt, maar volgens mij is er geen reden waarom asperges niet zou mogen.