Tips voor het lezen van oude naaipatronen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05
Fotograaf

Tips voor het lezen van oude naaipatronen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 14:22

Aangezien wij authentiek rijden en op oogstdagen komen met onze paarden, hebben we 'ouderwetse' kleding nodig. Vorig jaar heb ik jurkjes gemaakt voor de kinderen (zie foto 2, meisje op de bok) en dezelfde voor mezelf. Maar deze is behoorlijk oncharmant, dus ik wil graag een rok met jasje maken.

Voor patronen van ong 1900 heb ik het boek 'Patterns of Fasion 2' gekocht, maar het lezen van de patronen lukt niet erg.

Heeft iemand ervaring met deze patronen of tips? Als ik het patroon wil vergroten kom ik totaal niet op de goede taille omtrek als ik dezelfde verhoudingen aan hou (stofvouw staat niet aangegeven??).

Anders begin ik gewoon, heb genoeg patroonpapier en bruine gordijnstof gekocht bij de kringloop voor het prototype :+

Iemand tips?

Afbeelding

Afbeelding

TheaD

Re: Tips voor het lezen van oude naaipatronen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:32

misschien kan ik je helpen... Ik heb veel ervaring met het maken van jurken uit 1850-1860. Helaas ken ik het boek niet, geeft het boek maar 1 patroon en moet je het dan zelf naar je eigen maat maken? Anders zou je nog naar patronen van Laughing moon kunnen kijken, deze zijn soms historisch correct, en makkelijk om te lezen.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 15:15

Heb even de patronen van Lauging moon bekeken, maar dat is niet helemaal de stijl die ik zoek.

Ik zat aan zoiets te denken. Lange wijde rok en jasje ;)

Afbeelding

1899
Afbeelding

Ik zal vanavond even het boek erbij pakken, maar het is inderdaad 1 patroon die je zelf op schaal moet tekenen. Met minimale uitleg welke delen bij elkaar horen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:19

Oplossing voor de luie naaister: op naaipatronen.nl staan heel veel naaipatronen die op daadwerkelijke maat zijn. Dus dat is een kwestie van uitknippen en overtrekken op je stof of overtekenen op patroonpapier en dat overtrekken op je stof. Veel makkelijker dan schaalpatronen. :)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:50

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:36

Dan zou ik kijken bij patronen van truly victorian, of bij nehelenia patterns.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 20:34

Truly Victorian heeft leuke patronen! Maar ik wil toch eerst graag de puzzel aan gaan met de Patterns of fashion.

Ik weet niet of je een foto mag delen van het boek, maar het zijn twee blz per patroon. Links een plaatje en korte uitleg en rechts de onderdelen van het patroon.

Als het niet lukt ga ik andere patronen bestellen ;)

Hoe langer ik naar de uitleg kijk, hoe meer hoop ik krijg.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:09

Er zit ook een hele leuke historische naaister in Zwolle, niet duur en je kan je eigen materiaal indienen.

Moest je van Truly Victorian patronen willen inkijken, ik heb:
TV646 1883 Riding Habit
TV264 1883 Riding Habit Skirt
TV299 1901 Split Skirt

Ooit voor ons accidentje was ik daar ook veel mee van plan... Ondertussen zijn ze nog niet eens uitgepakt :')

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:10

Hoppit schreef:
Er zit ook een hele leuke historische naaister in Zwolle, niet duur en je kan je eigen materiaal indienen.

Serieus! Waar? Is dat echt een winkel of alleen voor werk in opdracht?

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:14

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:17

Ik naai zelf niet maar op youtube volg ik Angela Clayton, die maakt ontzettend veel gebruik van antieke patronen. Misschien heb je er wat aan.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:21

Ik heb het boek ook en je moet iemand zoeken die patronen kan tekenen. Mijn moeder kan dat en heeft alle patronen omgerekend. Misschien is er iemand in je buurt die dat kan? Daarnaast zijn de patronen volgens mij in inches. En het zijn authentieke patronen die door Janet Arnolds op papier zijn gezet. Met verhoudingen van mensen van 150 jaar geleden. Besef ook dat het silhouet alleen klopt met het juiste ondergoed!

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:24

Bismarck schreef:
Besef ook dat het silhouet alleen klopt met het juiste ondergoed!

:j :j :j

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 23:43

Handiger tips!! Dat de patronen aangepast moesten worden had ik in de gaten. Laten maken is ook zeker een optie! Ga de links eens even bekijken ;)

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:09

Wat je ook kan doen (aangezien jij normaal gebouwd bent) is op Compiègne komen kijken, of later in het jaar in Minden. Beiden zijn wel een eindje fietsen voor jullie, maar daar heb je wel veel meer historische kleermakers en de standaard dingen zijn daar wel te koop. Kan je ook meteen de accessoires als hoedjes, tasjes, etc vinden :P
http://www.histoire-vivante.org/eveneme ... -lhistoire