Ik wil niet op straat staan..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fair

Ik wil niet op straat staan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 19:35

Ik ben niet zo van de topics openen.. Maar aangezien ik met mijn handen in het haar zit hoop ik misschien hier wat advies in te kunnen winnen.. :n

Vorig jaar ben ik naar de andere kant van het land verhuisd aangezien ik hier ging studeren. Toen der tijd heb ik met veel pijn en moeite particulier een woning kunnen vinden.

Helaas is het huidige appartement wat ik huurde verkocht waardoor ik er voor eind van de maand uit moet. Ik kan helaas geen nieuwe woning vinden. Ik heb uiteraard een budget en omdat ik student ben heb ik officieel geen inkomen, waardoor ik me voor vrijwel 80% van de woningmarkt niet kan inschrijven.

Het einde van de maand komt steeds dichterbij en ik heb helaas nog steeds niets kunnen vinden. Wat inhoudt dat ik eind van de maand op straat ga staan. Ik zou eventueel terug kunnen naar mijn ouderlijk huis, maar helaas is dit aan de andere kant van het land, wat zou betekenen dat ik mijn studie moet stopzetten aangezien het niet te reizen is. Dit is iets wat ik absoluut niet wil aangezien mijn studie erg belangrijk voor mij is en de reden is dat ik hierheen ben verhuisd.

Ik heb van alles geprobeerd. Woningprojecten, particuliere huur, gezocht berichtjes, facebook, marktplaats, via makelaar, woningnet, studentenwoningweb. Ik heb voor mijn gevoel alles geprobeerd, overal op gereageerd maar helaas kom ik niet vooruit.

Dus nogmaals, heeft een bokker misschien goed advies?

Anoniem

Re: Ik wil niet op straat staan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:38

Wat een vervelende situatie.
Wellicht is het handig om de regio te vermelden. Aangezien "de andere kant van het land" vanaf elke kant iets anders is.

Myrthe64

Ik weet niet of je in een studentenhuis zou willen wonen, maar zijn hospiteeravonden een optie? Op facebook zijn van elke studentenstad wel kamer-groepen.

Is het een optie om tijdelijk bij een studiegenoot te wonen, desnoods betaald?

Axivoca123

Lastig!
Heb je kamernet al geprobeerd? Het zal toch een kwestie zijn van alles goed in de gaten houden.. Heb je niet een vriend/vriendin die daar wel woont waar je een paar dagen/weken mag pitten?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:39

Wat een vervelende situatie. Heb je geen huurbescherming. Volgens mij kunnen ze je er zomaar niet uitzetten.
Het is iig de moeite om morgen even het juridisch loket te bellen.

En anders Antikraak? Of een Vakantiepark?

Maar vraag het goed na. Want ik denk niet dat ze je er uit kunnen zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:40

Allereerst heb je als huurder rechten. Dat jouw huurbaas de tent verkocht heeft houdt niet automatisch in dat jij er uit moet. Zou dus eerst eens bij een rechtswinkel aan de bel gaan trekken.

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:41

Als echt de nood aan de Man is kun je misschien op een camping in de buurt in een stacaravan of bungalow voor tijdelijk?

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:42

Volgens mij mag de verhuurder jou helemaal niet uit het huis zetten als de reden verkoop is, en al helemaal niet binnen een maand. Een verhuurder heeft een opzegtermijn van 3 maanden. En als het huis verkocht wordt, dan wordt het huurcontract gewoon overgezet naar de nieuwe eigenaar.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... t-opzeggen

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:44

Bespreek dit eens met decaan of vertrouwenspersoon op je school.

Kan maar zo dat die briljante ideeën hebben.
En anders weten ze in ieder geval waar je wél terecht kunt voor info en hulp.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:45

Ik heb je een pb gestuurd. ;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:46

Antikraak of een lokatie in een stad waar meer ruimte is, maar je minder lang hoeft te reizen dan vanaf je ouders.
Maar vooral, even flink balen en daarna niet bij de pakken neerzitten en juist het probleem aanpakken. Er zijn altijd opties, en bespreek het ook met je studiebegeleider en klasgenoten, wie weet weten zij nog een optie. Rond deze tijd zijn er ook studenten die in februari gestopt zijn en kom je qua woningen net voor de groep uit die in mei weten of ze mogen studeren.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:48

In welke regio zoek je? Dat denkt wat makkelijker mee.

Overigens zegt TS niet dat ze er met een maand uit moest, maar wel aan het einde van deze maand. En een woning huren die in de verkoop staat (bijvoorbeeld onder de leegstandswet) geeft wel andere rechten en plichten dan een 'normale' huurwoning.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:51

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 19:54

Anoniem schreef:
Wat een vervelende situatie.
Wellicht is het handig om de regio te vermelden. Aangezien "de andere kant van het land" vanaf elke kant iets anders is.

Regio 't gooi, Utrecht of Amsterdam. Helaas niet de makkelijkste plek. Voor meer informatie mogen mensen een PB sturen.

Myrthe64 schreef:
Ik weet niet of je in een studentenhuis zou willen wonen, maar zijn hospiteeravonden een optie? Op facebook zijn van elke studentenstad wel kamer-groepen.

Is het een optie om tijdelijk bij een studiegenoot te wonen, desnoods betaald?

Ik moet zeggen dat ik niet zo van het hospiteren/wilde studenten leven ben. Ik woon op het moment samen met mijn vriend en we willen graag weer samen een appartement. Maar als het echt niet anders kan.. We sluiten het niet uit. Ik reageer ook al op kamers. Maar helaas krijg je 9/10 geen antwoord en ik zit niet echt te wachten op een vleeskeuring of ik wel leuk genoeg ben om vervolgens ook nog 600,- voor 8m2 te betalen. :o

Maar ik zit in een stuk of 8 groepen op facebook en reageer overal op wat toepasbaar is. :) ik heb voor tijdelijk wel een aantal banken waar ik op mag liggen van studiegenoten, maar dat is uiteraard niet voor de langere termijn mogelijk. (En ik wil hun eigenlijk ook helemaal niet in de weg liggen :o )

Olikea schreef:
Wat een vervelende situatie. Heb je geen huurbescherming. Volgens mij kunnen ze je er zomaar niet uitzetten.
Het is iig de moeite om morgen even het juridisch loket te bellen.

En anders Antikraak? Of een Vakantiepark?

Maar vraag het goed na. Want ik denk niet dat ze je er uit kunnen zetten.

Morganlefay schreef:
Allereerst heb je als huurder rechten. Dat jouw huurbaas de tent verkocht heeft houdt niet automatisch in dat jij er uit moet. Zou dus eerst eens bij een rechtswinkel aan de bel gaan trekken.

EvelijnS schreef:
Volgens mij mag de verhuurder jou helemaal niet uit het huis zetten als de reden verkoop is, en al helemaal niet binnen een maand. Een verhuurder heeft een opzegtermijn van 3 maanden. En als het huis verkocht wordt, dan wordt het huurcontract gewoon overgezet naar de nieuwe eigenaar.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... t-opzeggen

We hebben goedcontact met onze huidige verhuurder en ik wil eigenlijk geen ruzie/gedoe. :o In het contract stond vermeld dat als het appartement verkocht wordt, de huur wordt ontbonden en wij er binnen 1 maand uit moeten, startend bij de eerstvolgende maand. Hier zijn wij akkoord mee gegaan. Ik moet zeggen dat ik de stress van een juridische loopbaan er nu niet bij kan hebben.

_Zeppelin schreef:
Als echt de nood aan de Man is kun je misschien op een camping in de buurt in een stacaravan of bungalow voor tijdelijk?

Zou je mij hier eventueel meer over kunnen vertellen hoe dit werkt? Ik zal het zelf ook even uitzoeken!

Femke_Tweety schreef:
Bespreek dit eens met decaan of vertrouwenspersoon op je school.

Kan maar zo dat die briljante ideeën hebben.
En anders weten ze in ieder geval waar je wél terecht kunt voor info en hulp.

Ik had al mijn studiebegeleider gesproken maar die zei dat hij niets voor me kon doen. Ik zal ook even naar mijn decaan stappen.

RianneH schreef:
Antikraak of een lokatie in een stad waar meer ruimte is, maar je minder lang hoeft te reizen dan vanaf je ouders.
Maar vooral, even flink balen en daarna niet bij de pakken neerzitten en juist het probleem aanpakken. Er zijn altijd opties, en bespreek het ook met je studiebegeleider en klasgenoten, wie weet weten zij nog een optie. Rond deze tijd zijn er ook studenten die in februari gestopt zijn en kom je qua woningen net voor de groep uit die in mei weten of ze mogen studeren.

Ja flink balen zeker! Maar ik ben nu eigenlijk de volledige dag bezig met zoeken, contacten leggen en een oplossing zoeken.

Berdien schreef:
In welke regio zoek je? Dat denkt wat makkelijker mee.

Overigens zegt TS niet dat ze er met een maand uit moest, maar wel aan het einde van deze maand. En een woning huren die in de verkoop staat (bijvoorbeeld onder de leegstandswet) geeft wel andere rechten en plichten dan een 'normale' huurwoning.

Amersfoort, Utrecht, Hilversum, Amsterdam.

shilady schreef:

Bedankt voor het linkje! Ik zal er naar kijken. :j

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:54

Carex zit alleen in noord Nederland toch Shilady?

Ik zou absoluut anti kraak bekijken. Al is het maar in een stad die op wat meer reistijd ligt maar dichterbij dan bij je ouders. Anti kraak mag je vaak dezelfde dag nog in.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:02

Ik meen dat Zeist aardig wat antikraak heeft momenteel.

En valt binnen je regio.

Zal niet ideaal zijn, maar beter dan niets....

Angie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:02

Al gekeken of er wat vrij is in City campus Max in Utrecht ?
Ik heb hier tijdens mijn studie 4 jaar heerlijk gewoond in een studio maar ze hebben ook 2 kamer appartementen.

Heb overigens daar gehuurd via een makelaar

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:07

Carex zit idd enkel in het noorden van Nederland, maar hier in midden zitten er nog vele verschillende antikraak organisaties.

Maar eigenlijk zoek je nogal naar een luxepositie, samenwonen en geen studentenhuis, maar nog niet het salaris om aan de inkomenseis te voldoen. Dat deden wij een tijdje terug wel en toen hadden we al moeite iets betaalbaars te vinden in de regio := Antikraak vond ik hier ook flink duurder dan in het noorden.
Ik denk dat je eisen moet bijstellen voordat je spreekt over stoppen met de studie vanwege terug naar je ouders omdat je geen woning kan vinden..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:07

Je zou in het ergste geval eens kunnen kijken naar een caravan om een tijdje in te wonen, of een bootje. Maar dan heb je wel een beetje budget nodig voor de aanschaf.
Anti-kraak is ook een goed idee. Al is het maar tot aan de zomervakantie. Vanaf dan heb je kans dat er weer iets vrij komt.
Misschien een idee om op school een zoekertje te plaatsen of rond te vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:11

Op dit punt denk ik dat het slim is om in overleg te gaan met je decaan om te kijken of je enkele vakken vanuit huis kan volgen ipv fysiek aanwezig zijn in de les om in ieder geval iets te overbruggen. Niet dat een paar maanden studievertraging zo erg is maar ik snap dat je dat niet wilt.

Want eerlijk? Binnen 20 dagen een woning vinden in de randstad als je eigenlijk liever niet wil hospiteren etc is gewoon echt heel lastig. Het kan soms heel snel gaan, maar appartementen zijn gewoon snel weg en worden gehuurd door mensen die aantoonbaar hoog inkomen hebben. Kunnen je ouders garant staan voor je? Dan zou je kunnen kijken of je met hun informatie naar een makelaar kan stappen onder het mom 'ik wil nú iets huren wat heb je voor me'. De kans is dan wel 99% dat je ver boven je budget uitkomt, want die is om eerlijk te zijn niet mega realistisch voor de plek waar je huurt.

Je kan antikraak proberen, maar hou er ook daar weer rekening mee dat je voor antikraak in de randstad vaak voorgedragen moet worden en dat ook daar lange wachtrijen zijn.

Wat je kan proberen is een berichtje sturen naar de tijdelijke woningen aan de Archimedeslaan in Utrecht. Die hele zooi wordt in juni of juli gesloopt maar daardoor staat er wel veel leeg, ze kunnen niet zo makkelijk meer huurders vinden. Je zou ook kunnen kijken naar het acta gebouw in Amsterdam. Beide zijn wel echt crackpanden voor studenten, niet in goede staat en niet geschikt voor huisje boompje beestje en samenwonen. Maar wel allebei opties waar je misschien op korte termijn terecht kan.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:15

Ik denk dat een kamer in jouw situatie misschien realistischer is, als je studeert zonder inkomen maar je wil graag een huis huren is dit (vrijwel) onmogelijk.

Heeft je vriend geen inkomen of een inkomensverklaring? Of kunnen je ouders eventueel garant staan? Soms gaan verhuurders daarmee akkoord.

Wat je zou kunnen doen, als de nood echt hoog is, is een huurmakelaar inschakelen. Dat heb ik ook gedaan toen ik met spoed een kamer zocht in een drukke studentenstad (ik was wel buiten de randstad). Je moet dan wel voor de makelaar betalen (misschien kun je dat lenen of kunnen je ouders dat voorschieten?), maar die hebben (in elk geval in mijn stad) vaak enkele (grote) kamers of studentenwoningen te huur.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:16

Je hebt in hollandse rading een vakantiepark wat in het verleden huisjes verhuurde. Vlak bij het station, misschien is dat wat..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:18

Utopia zit regio tgooi :')

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:20

in Soest is een camping waar je ook een GBA krijgt. Kennissen van mij hebben daar een half jaar met een campertje gestaan toen ze hun huis verkocht hadden en nog geen ander huis hadden.
Als je interesse hebt, kan ik navragen welke camping dat is.

bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:21