Zzp-er naast loondienst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kistaah

Zzp-er naast loondienst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 15:57

Dag allemaal,

Ik start over een maand als zzp-er binnen de zorg naast mijn vaste baan. Ik heb heel wat gegoogled, maar ik krijg geen duidelijk antwoord op onderstaande vraag:

Ziet de belastingdienst je inkomen als zzp-er los van je inkomen in loondienst? Of wordt het bij elkaar opgeteld? Ik vraag dit ivm de belastingschijven. Ik zit nl nu bovenin schijf 3 met mijn salaris in loondienst. Was daarom benieuwd of het inkomen wat ik op zzp basis verdien daarbij wordt opgeteld of los van elkaar staat.

Alvast bedankt!

Dorus

Re: Zzp-er naast loondienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:00

Inkomen wordt altijd bij elkaar opgeteld.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:03

Ik heb een onderneming en werk daarnaast 16 uur in loondienst. Inkomen wordt inderdaad bij elkaar opgeteld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:21

Inkomen is inkomen. Dus het wordt voor je aangifte bij elkaar opgeteld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:30

Maar als het wordt opgeteld betaal je dan niet dubbel over je ZZP inkomen? Want daar moet je ook los aangifte van doen.
Mijn man doet ook wel eens iets als ZZP’er (maar echt minimaal) maar dat staat nooit op de gewone belastingaangifte die wij samen doen. Of doen we dan iets fout?
Het staat ook nooit bij het vooringevulde programma namelijk.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:37

Dit moet je zelf opgeven én wordt dus bij elkaar opgeteld (verzamelinkomen).

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:38

De belastingdienst kan toch ook niet zeker weten wat je man er naast gedaan heeft verootjoo :?

Ik heb er vooralsnog voor gekozen om de extra diensten die ik in de zorg doe gewoon aan te melden als extra inkomsten bij mijn jaarlijkse belastingaangifte. Ik zit met mijn basisinkomen al in de hoogste belastingschijf en zet van iedere uitbetaling dus ook direct 50% apart voor de belasting.
Ondernemersvoordeel is voor mij verwaarloosbaar; btw is niet van toepassing in dit geval en aftrekposten heb ik ook niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:38

bedoel jij niet de btw aangifte verootjoo?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:43

verootjoo schreef:
Maar als het wordt opgeteld betaal je dan niet dubbel over je ZZP inkomen? Want daar moet je ook los aangifte van doen.
Mijn man doet ook wel eens iets als ZZP’er (maar echt minimaal) maar dat staat nooit op de gewone belastingaangifte die wij samen doen. Of doen we dan iets fout?

Ik denk ook dat jij de OZB verward met IB.
Je hebt winst voor belastingen, daarover is OZB betaald, dan breng je de kosten en evt. afschrijvingen in, en over je netto resultaat betaal je inkomstenbelasting.
En ja, die worden met je inkomen in loondienst bij elkaar opgeteld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:49

gomir schreef:
De belastingdienst kan toch ook niet zeker weten wat je man er naast gedaan heeft verootjoo :?

Daar doe je toch kwartaalaangifte van? := Dus ben er altijd vanuit gegaan dat ze dat weten. En echt never nooit niet over nagedacht dat je die dingen erbij moet melden :oo

Nou is het bij ons ook wel echt heel weinig, ik denk max €1500 per jaar wat er extra bij komt. Maar ook regelmatig gewoon 0. Het is echt voor ‘erbij’.

Sjonge... onbewuste fraudeurs dus :o

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 13:05

De kwartaalaangifte is voor de BTW, niet voor de inkomstenbelasting. En nee dat wordt niet handig van de ene aangifte gelijk overgenomen in de ander. :D

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 13:23

Als ondernemer betaal je omzet belasting en eventueel winstbelasting.
Je inkomen wordt bij elkaar opgeteld. Op 1 van de 2 inkomens moet ook nog loonheffingskorting worden toegepast. Doe dat bij de gene waar je het meest verdiend.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 13:25

Kwartaal aangifte is idd voor de Btw, maar als het zo weinig is zal je daar misschien ook wel onder de KOR vallen?

daarna moet je het zelf aangeven in je aangifte idd, denk dat het onder resultaat overige werkzaamheden valt als ik het zo hoor.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 13:29

Over je inkomen als zzper moet je nog belasting afdragen. Je inkomen van je loondienst is al belasting vanaf. Vergeet dat niet. Van je inkomrn als zzper mag je allerlei aftrekposten afhalen (doet je boekhouder als goed is) waardoor je de eerste jaren minder belasting hoeft te betalen.

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 13:39

Wordt inderdaad allemaal bij elkaar opgeteld, maar zoals hierboven heb je diverse aftrekposten mits je aan het urencriterium voldoet voor je eenmanszaak. Zelfstandigenaftrek, startersaftrek, mkb winstvrijstelling komen allemaal voort uit het hebben van een onderneming.

Overigens lees ik hierboven OZB. Dat is Onroerende Zaak Belasting in mijn ogen :+
Omzetbelasting duid ik meestal aan met OB :')
En ik denk dat er bij verootje inderdaad iets fout gaat als jullie niet aangeven dat er een onderneming is. Dat is namelijk een vraag in de aangifte en als je daar 'Ja' aangeeft, klapt vanzelf het menu open waar je je opbrengsten en kosten vanuit je onderneming moet invullen :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 13:44

De kans dat je in aanmerking komt voor zelfstandigenaftrek en startersaftrek naast een gewone baan is zo ongeveer nihil. Je aftrekposten zullen ook beperkt zijn. Dus ga inderdaad maar uit van circa 50% belasting. En let op, meer inkomen is minder heffingskorting, en daar houden ze bij je loon waarschijnlijk niet genoeg rekening mee, omdat die niet weten dat je daarnaast nog inkomen hebt.

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 13:58

veerledec schreef:
De kans dat je in aanmerking komt voor zelfstandigenaftrek en startersaftrek naast een gewone baan is zo ongeveer nihil. Je aftrekposten zullen ook beperkt zijn. Dus ga inderdaad maar uit van circa 50% belasting. En let op, meer inkomen is minder heffingskorting, en daar houden ze bij je loon waarschijnlijk niet genoeg rekening mee, omdat die niet weten dat je daarnaast nog inkomen hebt.

TS heeft volgens mij niet aangegeven hoeveel uur haar vaste baan omvat. Kan 8 uur per week zijn, kan 32 uur per week zijn. Zolang we dat niet weten, weten we niet of ze in aanmerking komt voor aftrekposten.:+

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 14:07

Dat klopt, ik ging ervan uit dat dat toch ook wel flink wat uren waren, omdat ze in de hoogste schijf zit ;). En de Belastingdienst is wel kritisch op zelfstandigenaftrek naast een studie/baan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 14:30

verootjoo schreef:

...zou de belastingdienst niets weten van dit inkomen, doe je idd iets fout.
(Werkt hij al jaren bij deze baas, weet de belastingdienst zijn salaris.)

Bij relatief kleine bedragen geldt het als 'inkomsten uit overige arbeid'.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:37

Je moet ongeveer 20uur per week in je onderneming stoppen om aan het urencriterium te voldoen en gebruik te kunnen maken van de startersaftrek.