Het huis uit, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Het huis uit, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 20:37

Hallo!

Op dit moment ben ik 19 jaar, studeer en ben onwijs toe aan een eigen plekje.
Ik merk dat er hier thuis steeds meer irritaties en ruzie's ontstaan en dat het gewoon 'tijd' is om uit huis te gaan voordat het echt uit de hand loopt
Ik ben op dit moment druk aan het solliciteren en wil graag gaan sparen om binnen een jaar het huis uit te gaan.
Naar een echte woning ben ik nog niet opzoek, een kamer is waar ik meer naar opzoek ben.

Ik zit op het mbo in Zwolle, dus een kamer in Zwolle zou ideaal zijn maar omdat ik het daar vrij duur is gaat mijn voorkeur daar niet echt naar uit.
Nu heb ik hier en daar gehoord dat het vrij lastig is om een kamer te vinden terwijl je op het mbo zit? Ik ben benieuwd of jullie daar ervaringen mee hebben.

En verder was ik erg benieuwd naar mensen die ook op het punt staan om uit huis te gaan en misschien hun tips en tricks willen delen, elkaar hier op de hoogte van hoe het gaat.

Ik hoor het graag :)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:16

Ik denk dat je het beste ergens een oproepje moet plaatsen. Het maakt voor huurders niet uit of je mbo doet of iets anders toch? Zolang je de huur maar betaald.

Ik wil ook thuis weg. Maar ik heb er toch voor gekozen iets langer thuis te wonen, en dan liever een simpel huisje te kopen. Dan hou je het geld in je zak :) dan moet dat wel kunnen uiteraard. (Ik heb een vaste baan dus dat is een hele andere situatie natuurlijk.)

Weggebokt

Re: Het huis uit, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 21:43

Een oproep plaatsen ga ik ook zeker doen zodra ik geld en een beetje inboedel heb :D

Huis kopen is natuurlijk het ideaalste en dat zou ik ook het liefste willen maar dat zit er helaas niet in

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:45

Bij mij in het dorp zijn er huizen te huur juist voor starters. En wij begonnen ook met huren toen wij op mbo zaten. Onder de 400 euro. Is een uur met de bus naar zwolle zonder overstap :) Is veel verloop dus er is snel plek vaak :)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:14

SindyKaya schreef:
Een oproep plaatsen ga ik ook zeker doen zodra ik geld en een beetje inboedel heb :D

Huis kopen is natuurlijk het ideaalste en dat zou ik ook het liefste willen maar dat zit er helaas niet in

Ik zou je oproepje al plaatsen vóórdat je een volledige inboedel hebt. Het kan soms wel even duren voordat je iets vindt of voordat je erin mag. Als je eenmaal weet waar je terecht kan, kan je ook je meubels erop aanpassen, zonde als een kast niet zou passen bijvoorbeeld. Of als je een volledige keukenuitzet hebt gekocht en dan in een gedeeld huis waar alles al aanwezig is komt :)

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:27

Ja! Top dit topic. Ik wil rond augustus ook op kamers gaan. Ik ga (hoogstwaarschijnlijk) in Den Bosch studeren. Ik zoek dus ook een woonplek in Den Bosch of in Oss of daar in de buurt. Voornamelijk omdat het reizen vanaf hier niet te doen is en een andere grote reden is dat ik veel irritaties krijg van thuis wonen :+.
Ik weet eigenlijk even niet hoe ik het moet aanpakken. Ik denk dat het eerst handig is om een kamer te zoeken en daarna pas van alles te gaan kopen, want was nou als hij al voor een deel gemeubileerd is of als je dingen kan overnemen?
Ik weet alleen niet zo goed hoe ik een kamer moet vinden die een beetje aan mijn eisen voldoet.. Ik heb een budget van zo'n €400/€450 max. inclusief service / gwl. Ik hoef geen mega kamer maar zou een eigen badkamer heel erg op prijs stellen, net zoals een eigen keukentje. Maar ik weet niet of dit haalbaar is voor mijn budget :'). Ik heb me ingeschreven voor zo'n kamer/woning site en ben lid van wat groepen op FB. Ben van plan om een advertentie te plaatsen, maar wat moet je daar nou echt inzetten?
En daarnaast, woonplekken die nu beschikbaar zijn, heb je eigenlijk niks aan (of ik eigenlijk want ik zoek namelijk dus vanaf augustus ongeveer). Die zijn toch niet meer beschikbaar rond augustus.

En dan heb ik nog stress hoe ik alles ga betalen :\. Ik heb wel wat spaargeld maar ja, dat wil ik het liefste achter de hand houden. Vaak moet je een borg betalen, van welk geld moet ik dat doen? :$ Mijn lieve oma heeft gezegd dat ze het super leuk zou vinden om dingen zoals bestek, borden, ander keukengerei en dingen zoals handdoeken te kopen. Maar ja, dan heb je nog niet alles.

@TS
Zoals wel duidelijk is heb ik werkelijk waar 0% ervaring met een kamer vinden :+. Hopelijk komen er wat tips en tricks van mensen die er wel verstand van hebben :').

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:54

@deksel Het klopt dat je pas een kamer vanaf augustus nodig gaat hebben, maar bedenk dat mensen die stoppen met studeren/verhuizen dat vaak vóór de zomer doen. Dus dat dan de meeste kamers vrijkomen. In mijn ervaring is het verstandiger om een fijn plekje optijd te vinden en die extra (2) maanden huur voor lief te nemen, ipv gehaast het allerlaatste aan te grijpen. Ook is hetgene wat jij zoekt meer een studio. Sommige kunnen in aanmerking komen voor huurtoeslag, maar daar gelden strenge eisen voor. Dat zou wel een uitkomst kunnen zijn. Ook financieren de meeste studenten die ik ken hun kamer met een lening (van DUO).

Verder toen ik verhuisde ben ik met de paardentrailer naar m;n nieuwe woonplek gereden, heb daar alles opgemeten en ben meteen doorgereden naar een grote tweedehands winkel in de buurt en heb daar de benodigde spullen gekocht. Vervolgens naar de ikea om de laatste dingen aan te vullen en dan kun je voor €200 al een heel eind komen.
Ik ken ook mensen die hun eigen bed vanuit huis gewoon meenamen en als ze naar hun ouders gingen daar op een luchtbed sliepen tot er een oom/tante/bekende/kennis een nieuw bed aan ging schaffen en dat die dan daar kon staan. Zelfde met kledingkast/bureau etc

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:57

Gewoon eerst een kamer zoeken en via familie en de kringloop heb je die zo ingericht ,wanneer je dan weet wat je maandelijks kunt sparen dan kun je alsnog spullen vervangen.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:25

Aight schreef:
@deksel Het klopt dat je pas een kamer vanaf augustus nodig gaat hebben, maar bedenk dat mensen die stoppen met studeren/verhuizen dat vaak vóór de zomer doen. Dus dat dan de meeste kamers vrijkomen. In mijn ervaring is het verstandiger om een fijn plekje optijd te vinden en die extra (2) maanden huur voor lief te nemen, ipv gehaast het allerlaatste aan te grijpen. Ook is hetgene wat jij zoekt meer een studio. Sommige kunnen in aanmerking komen voor huurtoeslag, maar daar gelden strenge eisen voor. Dat zou wel een uitkomst kunnen zijn. Ook financieren de meeste studenten die ik ken hun kamer met een lening (van DUO).
.
Heb je zeker gelijk in ja. Ga ik onthouden!
Ik kom in aanmerking voor de aanvullende beurs, normale lening (sowieso) en nog een andere toeslag van de gemeente zelf. Dus opzich is het niet zo dat ik straks niks heb om van rond te komen maar toch stress ik :').

Aight schreef:
Verder toen ik verhuisde ben ik met de paardentrailer naar m;n nieuwe woonplek gereden, heb daar alles opgemeten en ben meteen doorgereden naar een grote tweedehands winkel in de buurt en heb daar de benodigde spullen gekocht. Vervolgens naar de ikea om de laatste dingen aan te vullen en dan kun je voor €200 al een heel eind komen.
Ik ken ook mensen die hun eigen bed vanuit huis gewoon meenamen en als ze naar hun ouders gingen daar op een luchtbed sliepen tot er een oom/tante/bekende/kennis een nieuw bed aan ging schaffen en dat die dan daar kon staan. Zelfde met kledingkast/bureau etc

Ik heb eigenlijk ook helemaal niet zoveel nodig denk ik hoor, heb onwijs veel spullen die ik van thuis hier mee kan nemen :D. Het zijn meer de dingen we hier delen, die ik niet heb. Maar daar zijn de kringloop en IKEA en mijn oma een goede uitkomst voor!
Dankjewel :)

bigone schreef:
Gewoon eerst een kamer zoeken en via familie en de kringloop heb je die zo ingericht ,wanneer je dan weet wat je maandelijks kunt sparen dan kun je alsnog spullen vervangen.

Ja, is ook zo hoor.