Studeren en wonen in/om Amsterdam of Utrecht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lx3

Studeren en wonen in/om Amsterdam of Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 16:21

Hoi allemaal,

Ik overweeg hierna nog een deeltijd studie te gaan doen in Amsterdam of Utrecht. (Liefst A'dam)
Ik zou dan graag in of dichtbij de stad gaan wonen, maar als ik zo rondkijk lijkt dat een onmogelijk idee.
Ik ben namelijk nog nergens ingeschreven en mijn voorkeur gaat uit naar iets kleins voor mij alleen, geen woningdelers/huisgenoten.

Hoe hebben jullie iets gevonden of is wat ik zoek in dit gebied echt onhaalbaar?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Kalender7

Re: Studeren en wonen in/om Amsterdam of Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:24

Ik woon zelf in omgeving Amsterdam, woningruimte zoeken is een hel. Bizar duur sowieso, hier gaan kamers van 15m2 weg voor 850 per maand. Ik denk dat je meer kans heb om samen met iemand ergens te gaan wonen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:59

Wat is je budget? Als je 1000+ per maand over hebt voor huur kan je het vast wel vinden.
Ik bedoel het enigszins sarcastisch maar het is wel de waarheid helaas. Als je momenteel al aanbod vind zonder huisdelers ga je waarschijnlijk dat niet voor minder dan 1000 in amsterdam of utrecht vinden, met veel geluk en tijd misschien 800 in utrecht. Als dat je budget niet is zul je toch moeten proberen dat los te laten. Ik zie ze wel langs komen waarbij iemand een appartement heeft met een kamer over (dus 1 huisgenoot/de hoofdbewoner) en zelfs dan zit je al snel op 600 in de maand.
Inschrijven bij huurverenigingen oid heb je voornamelijk baat bij op lange termijn, op korte termijn moet je echt geluk hebben. Dus je kan er met een jaar of wat wel baat bij hebben als je je nu ergens inschrijft.

Je kan op facebook even kijken, zie daar veel kamers rond utrecht en amsterdam aangeboden worden. In vergelijking met zwolle (waar ik voornamelijk zoekende ben) een stuk beter te doen, al zijn er wel meer reacties ook.

https://www.facebook.com/groups/405276586256037/
Deze is voor overal dus even goed per advertentie kijken, maar meerderheid wordt aangeboden vanuit Amsterdam

https://www.facebook.com/groups/student ... inutrecht/
https://www.facebook.com/groups/234214686628695/
Beide voor Utrecht

Daarbij kan je funda ook in de gaten houden.

Succes in ieder geval, uberhaupt iets van een woonruimte (huur of koop) vinden wat een beetje betaalbaar is is op deze markt heel moeilijk :(

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:14

Iets kleins voor jezelf in Amsterdam gaat (heel) erg lastig worden. Dat wil namelijk iedereen ;) En het bestaat nauwelijks. Er zijn wel een paar bedrijven die studio's verhuren maar daar moet je echt enorm bovenop zitten om iets te pakken te kunnen krijgen. Vrijwel alle studenten en daarnaast ook veel jonge werkenden wonen in gedeelde woningen. Dat is vanwege de prijs maar ook vanwege het (gebrek aan) aanbod.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:19

Heel snel inschrijven! Hier heb je naast wachtlijstwoningen ook lotingwoningen en woningen speciaal voor starters/jongeren, daar heb je dus iets meer kans. (Reken je niet rijk, op een leuk flatje waren hier bv 1700 reacties... Maar als je het niet doet word je het in elk geval niet. Met echt stelselmatig reageren is er kans dat je toch ergens komt.)

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 17:34

Bedankt allemaal.. Hier was ik dus al bang voor.
Ik ben nogal vooruit aan het denken. Tegen die tijd ga ik dan ook werk proberen te zoeken in/rondom de stad, maar daar zie ik geen problemen. Ik heb inderdaad geen budget van 1000+ in de maand.
Op Facebook volg ik een paar groepen en inschrijven ga ik nu eens kijken waar ik dat allemaal kan doen.

Is het net buiten Amsterdam ook zo dramatisch? Ik ben zelf natuurlijk ook wel wat research aan het doen, maar weet haast niet waar ik moet beginnen.. Lastig dus, maar ik ga een poging wagen. Anders mijn zinnen toch maar ergens anders op zetten.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:54

Het klinkt negatief, maar ook 'net buiten Amsterdam' is heel lastig. Immers; dat doet ook íedereen die het niet in Amsterdam kan vinden. :) Er zijn wel wat stukken net buiten de ring minder populair en daardoor iets gemakkelijker, maar over het algemeen zul je vrees ik, als je in Amsterdam wilt studeren/werken, bereid moeten zijn een compromis te sluiten...

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:58

Ik volg even, zoek een kamer in Amsterdam maar wel in een veilige buurt.. Geen idee hoe aan te pakken :?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 21:01

Ik heb zelf in Amsterdam gewoond tijdens mijn studie en wilde ook perse iets voor mezelf. Ik had toen geluk met een nieuwbouw studentencomplex! Daar kon ik me voor inschrijven, was een studio van 21m2 met eigen badkamer en keuken. Ravel Residence heet het complex, vlakbij de RAI (Buitenveldert) dus hele veilige en fijne buurt. Huurprijs was destijds €625 per maand inclusief :) Ik weet niet of Studentexperience nog steeds bezig is met het bouwen van dit soort projecten? Toen ik er woonde werd er vlakbij Amstel ook nog een complex gebouwd volgens mij (dat was 2015/2017 ergens).

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 21:05

Iets voor jezelf ga je echt niet vinden in Amsterdam en niet eromheen. Ik heb er tot voor kort 20 jaar gewoond en kon pas toen ik ging samenwonen iets groters en zelfstandigs betalen (samen dus).

Toen ik alleen was alleen maar kamers en woningdelen met minimaal 1 ander. En dan zit je al aan een behoorlijke huurprijs. Bedenk dat je dan een vrije sector huur van minimaal 1000,- door 2 moet delen en daar komen alle woonkosten nog bij. Als je tegenwoordig al iets kan vinden in de vrije sector als studenten. Meestal vragen ze minimaal 4x de huur aan maandinkomen.

Als ik jou was zou ik kijken naar andere steden. Groningen is ook heel leuk en Nijmegen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 21:11

Waves schreef:
Iets voor jezelf ga je echt niet vinden in Amsterdam en niet eromheen. Ik heb er tot voor kort 20 jaar gewoond en kon pas toen ik ging samenwonen iets groters en zelfstandigs betalen (samen dus).

Toen ik alleen was alleen maar kamers en woningdelen met minimaal 1 ander. En dan zit je al aan een behoorlijke huurprijs. Bedenk dat je dan een vrije sector huur van minimaal 1000,- door 2 moet delen en daar komen alle woonkosten nog bij. Als je tegenwoordig al iets kan vinden in de vrije sector als studenten. Meestal vragen ze minimaal 4x de huur aan maandinkomen.

Als ik jou was zou ik kijken naar andere steden. Groningen is ook heel leuk en Nijmegen.

Moeten ze wel net die studie aanbieden...

TS, misschien is het beter om te kijken naar een stad/dorp waarbij de treinverbinding naar de desbetreffende stad erg goed is. Weet natuurlijk niet of je perse voor de stad er wil wonen of gewoon op jezelf zou willen? Bijvoorbeeld Gouda is maar 15-20 min naar utrecht.. (met de auto alleen al, trein is sneller zonder overstap).

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 21:15

Ghostattack schreef:
Ik heb zelf in Amsterdam gewoond tijdens mijn studie en wilde ook perse iets voor mezelf. Ik had toen geluk met een nieuwbouw studentencomplex! Daar kon ik me voor inschrijven, was een studio van 21m2 met eigen badkamer en keuken. Ravel Residence heet het complex, vlakbij de RAI (Buitenveldert) dus hele veilige en fijne buurt. Huurprijs was destijds €625 per maand inclusief :) Ik weet niet of Studentexperience nog steeds bezig is met het bouwen van dit soort projecten? Toen ik er woonde werd er vlakbij Amstel ook nog een complex gebouwd volgens mij (dat was 2015/2017 ergens).

Zo, dat ziet er wel goed uit! Dit kende ik nog niet. Mijn ervaring is van voor deze complexen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 21:16

Celiien schreef:
Waves schreef:

Moeten ze wel net die studie aanbieden...

TS, misschien is het beter om te kijken naar een stad/dorp waarbij de treinverbinding naar de desbetreffende stad erg goed is. Weet natuurlijk niet of je perse voor de stad er wil wonen of gewoon op jezelf zou willen? Bijvoorbeeld Gouda is maar 15-20 min naar utrecht.. (met de auto alleen al, trein is sneller zonder overstap).

Er is bijna niets (behalve aardwetenschappen volgens mij) wat ze in Amsterdam wel aanbieden en in Groningen en Nijmegen niet. De meeste reguliere studes in elk geval.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 21:24

Ik zou inderdaad ook via Facebook proberen, wellicht is Kamernet ook nog een optie. Ik heb zelf in Utrecht gezocht, maar dat was inderdaad gedeeld (met zo 200+ reacties) of veel te duur (lees 950 euro (kaal) voor 35 m2). Ik heb nu zelf een woonruimte in Nieuwegein (25 minuten fietsen vanaf Utrecht binnenstad of 15 minuten met de bus/tram). Niet ideaal, maar beter behapbaar dan in de stad zelf. Ik betaal nu 765 kaal voor 42m2 (Alles voor mijzelf, nieuwbouw). Ik heb dit via Nederwoon, een verhuurmakelaar die volgens mij ook in de omgeving Amsterdam opereert. Wellicht kan je daar eens naar kijken.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 21:29

Waves schreef:
Er is bijna niets (behalve aardwetenschappen volgens mij) wat ze in Amsterdam wel aanbieden en in Groningen en Nijmegen niet. De meeste reguliere studes in elk geval.

En Medische Informatiekunde.. Ik spreek uit ervaring :')

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:27

TS heeft het wel over een deeltijd opleiding, dat wordt lang niet bij elke opleiding op elke locatie gedaan.

Toch is ook Groningen echt niet heel makkelijk meer. Er zijn afgelopen 2 jaar zoveel (buitenlandse?) Studenten bij gekomen dat ze ook in Groningen kampen met tekorten.
Maar ben het zeker eens dat je voor eenzelfde budget in Groningen meer krijgt dan in Amsterdam.

Kamernet ben ik overigens compleet op afgeknapt :n 3 jaar terug idd binnen een maand mn kamer gevonden met redelijk prima budget. Nu toevallig 1 kamer die ik echt de moeite en kosten waard vond om op te kunnen reageren dus nog eens geprobeerd. Mn budget bijna 2x zo hoog en het scharige aanbod dat ik had ging allemaal via andere sites waar ik ook weer kosten aan had :roll: heb het na die halve maand maar gauw opgezegd.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 00:10

Ik zie om me heen dat er heel veel via via gaat. Dus zoals je zelf al noemt goed de verschilende facebookgroepen in de gaten houden maar vooral ook als je vrienden he t in Amsterdam of vrienden van vrienden tegen veel mensen zeggen dat je op zoek bent.