Help! Stal keuze, grote knoop...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FennyPower

Help! Stal keuze, grote knoop...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 21:32

Een vriendin vroeg mij of ik haar verhaal wou plaatsen ivm. diverse redenen en niet haar leven zo open en bloot onder haar eigennaam hier op bokt heeft staan openbaar.
Ik Fennypower heb dus niks te maken met dit verhaal, ze leest mee en stuurt via bericht wat ik hier neer moet zetten. En ze zou wellicht sommige van jullie een bericht sturen.

'Hoi..

Ik moet even mijn verhaal kwijt...
Eerlijk gezegd weet ik niet waar ik moet beginnen, het is zo'n puinhoop...

Ik wil het zo onherkenbaar mogelijk houden, dit is echt in hele grote lijnen getypt! Ik ben zelf een persoon van onder de 20 jaar. Dit gaat niet over 1 situatie, maar over heel wat meerdere... Ik vind het niet erg om uitgebreider te reageren, maar zal dit via pb doen en zal gewoon meelezen.
Ik heb hier lang over na gedacht en vind het nog steeds tegenstrijdig om te plaatsen, maar ik ben er zo moedeloos van... Ik weet echt niet wat ik moet.

Ik stond altijd met veel plezier op mijn huidige stal. Doordat het leven soms raar kan lopen, ben ik niet zo vrolijk meer. Inmiddels is het zo ver dat ik niet meer met plezier naar mijn paard ga, en moet ik mezelf echt naar stal sleuren.
Ik hou echt zielsveel van mijn paard, en hij is ook echt mijn spiegelbeeld. Het doet me zo veel pijn dat ik gewoon mijn plezier in het paardrijden en in de paarden aan het kwijtraken ben.
Ik weet goed wat mijn grenzen zijn, maar ben ergens toch een beetje bang voor wat nieuws. Nu is het telkens een strijd voor mezelf, waar ik echt ontzettend moe van wordt. Ik heb al niet heel veel energie meer na alles wat elke keer door mijn hoofd gaat.
Ik ben bang dat mijn paard niet gelukkig is als ik hem ga verhuizen, maar daarin tegen ben ik nu ook niet gelukkig met hoe het nu gaat...

Nu weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik hiermee wil bereiken. Ik wil het eigenlijk gewoon kwijt en hoop maar op wat advies...

Voor iedereen die dit ellenlang verhaal heeft gelezen, bedankt!'
Laatst bijgewerkt door FennyPower op 01-03-19 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sani

Re: Help! Stal keuze, grote knoop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:34

Misschien ben ik heel dom of lees ik ergens overheen, waarom wil je verhuizen van stal?
Heeft dat te maken met die situaties?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:36

Ik vraag me af of het verlies van het plezier in de paarden het enige is dat er speelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:37

Hoi!

Wat vervelend dat je zo met jezelf in de knoop zit. Daarvoor alvast een hele dikke knuffel.

Waarom zou je je paard willen verhuizen naar een andere stal? :)
Misschien is het een idee om een bijrijder of verzorger te zoeken, zodat voor jou misschien de druk en het moeten er wat af gaat? Je paard krijgt dan gewoon zijn aandacht en verzorging, en jij kan lekker heen wanneer je wil, in plaats van wanneer je moet.

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:38

Zou graag meer details horen!! Snap het nu niet zo goed helaas

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:39

Waarom denk je dat je paard ongelukkig word als je hem gaat verhuizen? Is hij erg gehecht aan zijn weide/stal maatjes, heb je een uitermate goede stal met zulke goede faciliteiten welke je ergens anders niet kan vinden?

Als het antwoord op bovenstaande vragen nee is denk ik zelf dat je er persoonlijk beter aan doet om hem te verhuizen. Je gaat nu immers ook niet blij naar stal, ik heb het idee dat je er zelfs minder heen gaat en daar gaat je paard op de lange termijn onder lijden.

Overigens weet ik niet of je ruzie of conflicten hebt op je huidige stal waardoor je je zo voelt maar als dat wel zo is, heb je al geprobeerd om dit in een gesprek kenbaar te maken?

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 21:49

Reactie namens mijn vriendin:
@Gini, Nee zeker niet. Het verlies van plezier in de paarden komt door de bepaalde situaties.

@Prugelpiet, Bedankt! Waarom bespreek ik liever in pb, mocht je dat echt willen weten. De stal waar ik nu sta is wel een goede stal hoor! Er gebeurd vanalles in het leven en wat er bij mij is gebeurd, heeft er eigenlijk voor gezorgd dat alles nu een beetje overhoop ligt. Zowel mentaal als fysiek last van gehad. Ik heb er onbewust gewoon ontzettend veel last van.
Ik heb zelf in principe tijd zat. Ik weet dat mijn paard het goed heeft als ik er niet ben. Dat mijn paard gelukkig is is het belangrijkste, maar daardoor vergeet ik mezelf een beetje. Dat kan best heel confronterend zijn...

@Qwert, De details zijn juist ook het probleem. Het is nodig om dit verhaal een beetje duidelijk te maken, maar daarin tegen is het dan echt niet niks wat ik op internet gooi. En het is toch best heftig, dus vandaar dat ik voor globaal heb gekozen. Mocht je toch meer willen weten ben ik bereid om het via een privé berichtje wel te vertellen.

@E4D, Hij lijkt mij erg gehecht aan zijn weidemaatjes.
We hebben wel een stal op het oog, maar dat ben ik al weken over aan het dubben.
Je hebt zeker gelijk over dat ik minder heen ga. Daarom doet het me ook zo'n pijn. Het voelt alsof ik mijn paard te kort doe, terwijl ik wel de tijd ervoor heb.
Ik heb geen ruzies/conflicten op stal, eigenlijk helemaal geen problemen.

Zowel de situaties waar het over gaat hebben niet alleen invloed op mijn paardenleven, maar ook een hele grote invloed op mijn gewone leven gehad...

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:54

Zou je meer naar stal gaan als je een andere stal hebt en zoja waarom?
Is het een vluchtreactie waarom je denkt dat je op een andere stal meer plezier terug gaat vinden?

Is het stal gerelateerd en voel je je daar niet prettig en is er geen kans op verbetering zou ik zeggen ja verhuis. Maar wanneer het een vluchtreactie is in de hoop je plezier terug te vinden vindt ik het een lastige kwestie, gezien je met een verhuizing natuurlijk je paard ook uit een vertrouwde situatie haalt.
Dus mijn tip, bekijk je gevoel eerst een goed waarom je denkt te willen verhuizen en of dat een realistisch beeld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:02

Het waarom mag je me PB'en, maar als je het liever niet verteld dan moet je het niet doen hoor! :)

Heb je al een nieuwe stal op het oog? Als de voorzieningen voor je paard daar goed zijn, en hij gewoon vriendjes heeft, word die echt niet ongelukkig hoor. Dus, als jij er wél gelukkiger van word, zou ik het zeker doen. Maar weet je zeker dat je vaker met plezier naar stal gaat als je 'm verhuisd?

Je paard went daar wel en maakt wel nieuwe vriendjes, maak je daar maar niet druk over!

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:02

Zoals je het nu omschrijft ga jij op het moment niet naar je paard omdat je niet lekker in je vel ziet en mentaal en fysiek in puin ligt.
Wat maakt dan dat je denkt dat een andere stal hier verbetering in gaat brengen? Als er voor een paard voordelen in te vinden zijn, zal een paard wel aarden lijkt mij. (meer weidegang, noem de voordelen maar..)

Misschien moet ze de voor- en nadelen op een rijtje zetten tussen een nieuwe stal en de huidige en krijgt ze daar inzichtelijk mee wat ze moet doen.

Niemand kan die keuze voor je maken en met de beperkte informatie die je geeft is het beeld wat je bij mij schetst hetgeen ik hierboven ook schrijf.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 22:03

@Saskia9, Ja zeker. 100%.
Ergens zal een vluchtreactie er wel zijn. Maar dit gaat niet om een paar weken.
Een aantal grote en heftige gebeurtenissen heb ik nog steeds last van, dit gaat over jaren terug (denk aan 10 jaar) tot het heden. Door de jaren heen zijn er meerdere gebeurtenissen bijgekomen. Ik heb zelf altijd alles opgekropt. Het liefste stop ik alles het liefste weg. Totdat de emmer overloopt en het niet meer gaat. Op dat punt ben ik nu al maanden. Aantal dingen zijn paard gerelateerd, aantal dingen niet.
Ik zou mijn paard nooit opgeven, hij is echt mijn allerbeste vriendje!
Verhuizen is wel realistisch, enkel blijf ik dat moeilijk vinden. Terwijl ik eigenlijk niet zo goed weet waarom

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 22:07

@Sani, Daar heb je zeker een punt. Mentaal en fysiek is het ook een en al chaos. (Ik ken wel mijn grenzen, en blijf altijd positief.)

Echter heeft het wel veel met mijn paard te maken. Ik snap dat het heel verwarrend en onduidelijk is. Dat zit me zelf ook dwars. Het is best veel en heftig en dat gooi ik liever niet zo op internet.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:09

Ik wil overigens best een pb om van je af te kletsen als dat fijn voelt.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:11

Je bent zo te horen wel vrij tevreden over je stal. De grote vraag is: waarom wil je verhuizen? Waardoor denk je dat je op een nieuwe stal het plezier zult terugvinden?

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:19

Ik denk dat een paard het 9 van de 10 keer niet zoveel uitmaakt waar hij staat, als hij z'n natje en z'n droogje maar heeft en veilig is samen met andere paarden, de eventuele luxe is meer voor onszelf.
De vraag is alleen is er een probleem op of met je huidige stal waardoor je je niet meer prettig/veilig/vul zelf in.. voelt of is het iets wat niet stal gerelateerd is.
Als het dat laatste is schiet je er niet mee op, want dan kom je jezelf uiteindelijk wel weer tegen.
Zonder meer info kan niemand hier echt antwoord op geven.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:26

Ik herken me enigzins wel in je verhaal mbt mijn vorige paard. Ben toen ook een paar keer verhuisd, zelfs aan de overkant van m'n huis gaan staan maar het hielp allemaal niet. Ik heb toen mede door meerdere redenen m'n vorige paard verkocht en even een tijdje niks met paarden gedaan, toen een paard gaan leasen en uiteindelijk een ander paard gekocht. Beste keuze voor mij.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:32

Ik denk dan toch tussen de regels door te lezen dat er nare dingen zijn gebeurd op de stal, bij de stal, en elk paardenmeisje kan zich daar een voorstelling bij maken denk ik.

Mocht dit niet het geval zijn, gewoon niet verder lezen. Mocht dit wel het geval zijn: verhuizen! Je hebt genoeg aan je hoofd, en je paard is blij als hij eten en drinken krijgt. Ik denk overigens ook dat je paard liever een blij baasje heeft, als een verdrietig baasje. Dat sowieso.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 22:57

@xLes, Daar heb je zeker gelijk in. Want dat ben ik ook wel. Ik kan er helaas niet meer fijn rondlopen.
Dit klinkt een beetje simpel, maar zo is het wel...

@MarleenM, Dankjewel!
Het is echter van beide kanten zo. Dat maakt het ook zo lastig... Ik wil niks uit de weg gaan, maar aan de andere kant wil ik zelf ook weer vrolijk rondlopen.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 23:00

@Fjordjes, Vervelend zeg! Fijn dat je het zo hebt kunnen oplossen.

Mijn paard gaat echt nooit weg. Hij betekend zo veel voor mij, hij is echt mijn beste maatje!

@Zorro, Heel erg bedankt voor je reactie! Ik ben heel erg bang dat mijn paard niet gelukkig ergens anders wordt en dan vergeet ik mezelf een beetje..

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 23:05

Jou paard word wel gelukkig. Zonder twijfel. Zeker als jij door verhuizen zelf ook beter in je vel komt te zitten. Doe maar gewoon, dan is het klaar.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 23:36

Een paard denkt niet zoals wij mensen doen he? Er zijn genoeg mensen die voor minder reden hun paard verhuizen, dus als jij er weer gelukkig door wordt en zoekt naar een goede stal, die paardenwelzojn voorop hebben staan, dan is daar niks maar dan ook helemaal niks mis mee!

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 23:43

Ik zie geen ellenlang verhaal. Wel een warrig verhaal. Ik raad vriendin aan hulp te zoeken.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 23:45

@Zorro, Ontzettend bedankt voor je reactie (van jullie allen sowieso!)

@MarleenM, Nee dat klopt! Daar heb je gelijk in, ben nog al goed in piekeren helaas... Ik vind het erg moeilijk om voor mezelf te kiezen, altijd al een beetje zo geweest.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 23:56

@Nabster, Dat is een beetje kortaf...
Ik hoop niet dat ik het verkeerd opvat.
Het is inderdaad wat verwarrend en onduidelijk. Maar zoals eerder gezegd ik ga het niet zo op internet zetten.
Uiteraard heb ik er hulp voor, maar dat betekend niet dat dat altijd helpt helaas.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 00:07

FennyPower schreef:
@Nabster, Dat is een beetje kortaf...
Ik hoop niet dat ik het verkeerd opvat.
Het is inderdaad wat verwarrend en onduidelijk. Maar zoals eerder gezegd ik ga het niet zo op internet zetten.
Uiteraard heb ik er hulp voor, maar dat betekend niet dat dat altijd helpt helaas.

Maar door de warrigheid van je verhaal roep je bepaalde gedachten op bij de lezers. Aangezien je wel via pb wil praten maar niet hier via je vriendin is het nog warriger. Dus advies geven kan eigenlijk niet .