Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Karlijn
Berichten: 6494
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 22:10

Wat ik heel gek vond was dat ik voor mijn gevoel jaren ben blijven hangen op de leeftijd dat mijn vader overleed. Alsof mijn leven echt was blijven stilstaan. Ik was ook pas 17 jaar en ik heb er bijna niet over kunnen praten. Maar op mijn 22e was ik nog steeds geneigd te zeggen dat ik 17 jaar was. Pas vanaf mijn 23e ging mijn leven weer een klein beetje verder, of zo...

Heel apart vond ik dat.

Fearn

Berichten: 4772
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 22:14

Jet schreef:
IsaCalixa schreef:
Hoi, iemand die een beetje technisch is ingesteld? :+

Vanmiddag had ik mijn magnetron aan, en toen opeens zag ik een flits (blauw zoals stroom) en de magnetron ging uit. Ik rook ook een brandgeur.. Ik heb toen direct ook alle stekkers eruit getrokken.

Ik dacht dus dat 'ie wel kaduuk zou zijn, maar nu heb ik hem weer eens opnieuw aangesloten en hij werkt gewoon weer normaal.

Ik had wel een stekkerdoos met veel stof erin, kan dat nog iets hebben veroorzaakt? Of zou m'n magnetron nu echt te gevaarlijk zijn om te gebruiken?

Ik zag niet goed waar die flits vandaan kwam, had m'n bril even niet op :')
er zat wel een bordje met eten in de magnetron, maar geen ijzer, daar let ik altijd goed op.
Hmm, het was gewoon een bord dat ik al jarenlang gebruik.

Bij nader onderzoek kwam ik er wel achter dat zowel de stekker als het stopcontact wat naar vuur roken.. zou dat het kunnen zijn geweest?


Ik weet niet of je een stekkerblok hebt gebruikt dat geaard is ( met een stekker met van die uitsteekseltjes) of een gewone stekker en of dat blik een aan/uit lampje heeft.
Als dat niet zo is, zou ik voor een nieuw stekkerblok gaan ( als je dat echt nodig hebt daar) dat een geaarde stekker heeft en zo'n aan/uit lampje. Dan voorkom je waarschijnlijk dat wat er nu gebeurd is en slaat het stekkerblok uit als het goed is als er iets mis is en wordt het allebei niet heet, geen enge vlam en geen magnetron die straks nog onherstelbaar beschadigd is ( of nog erger: brand in je keuken).

Zoiets bedoel ik: https://www.kabelshop.nl/Brennenstuhl-S ... _gQAvD_BwE .


Het was een stekkerdoos met lampje maar volgens mij niet met beveiliging. Hij ging ook niet vanzelf uit..

Ik denk zelf dat het misschien kwam door dat er toch wel veel stof in zat en misschien vanmiddag bij het schoonmaken wat water erin gekomen wellicht? In ieder geval let ik er nu wel beter op..

Jet

Berichten: 12061
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 22:29

Dat stof en het schoonmaken met water kan inderdaad ook gemaakt hebben dat het mis ging. Ik maak een stekkerdoos nooit schoon met water, alleen met een droge doek of een droge borstel. Wel verstandig om daar nu voorzichtiger mee om te gaan!

Fearn

Berichten: 4772
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 17:11

Jet schreef:
Dat stof en het schoonmaken met water kan inderdaad ook gemaakt hebben dat het mis ging. Ik maak een stekkerdoos nooit schoon met water, alleen met een droge doek of een droge borstel. Wel verstandig om daar nu voorzichtiger mee om te gaan!


Nee precies, het water zal er niet bewust in zijn gekomen maar de doos ligt op het aanrecht dus misschien toen ik het aanrecht schoonmaakte.

Doe Ik, er ligt nu ook een andere stekkerdoos! Lijkt nu verholpen te zijn:)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 19:50

Een microgolf zou ik echt nooit op een stekker blok steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 21:28

poes schreef:
Een microgolf zou ik echt nooit op een stekker blok steken.
Ik zou er überhaupt geen een aanschaffen. :)) Ik vind het zulke ondingen. Ik heb er al jaren geen meer en ik heb hem ook geen seconde gemist. :=

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 16:40

O nee ik heb dat wel graag in huis. Al gebruik ik hem wel veel minder dan vroeger.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 16:22

Je hoort vaak dat het ongezond is om emoties te onderdrukken. Waarschijnlijk omdat dat van binnen wel veel stress geeft. Maar als je nou een manier vindt om je lichaam toch te ontspannen en de emoties te laten wegvloeien, zou je dan prima kunnen functioneren zonder het uiten van emoties?

Marocje
Berichten: 5623
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 16:27

Ja, vermoed van wel? Ws ben je je er dan zo van bewust dat je er op een andere manier mee omgaat, het echt aangaat en dat gevoel omarmt.

Kookaburra

Berichten: 5431
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 16:55

Weet ik niet. Mijn eerste gedachte is van 'ja'. Omdat je je emoties leert afvloeien.

Aan de andere kant... Wij zijn groepsdieren en we hebben contact met anderen nodig.

Marocje
Berichten: 5623
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 17:31

Huh? Dat heeft toch niks met elkaar te maken?

Kookaburra

Berichten: 5431
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 17:45

Misschien juist wel. Dat men ergens toch genegenheid zoekt op het moment dat emoties overweldigen. En dat het 'op een andere manier leren omgaan met' op de korte termijn erg kan helpen maar op de lange termijn niet zorgen voor het afvloeien van emoties.

Maar dat is mijn gevoel.

Marocje
Berichten: 5623
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 17:54

Hmm Oke, ik ga daar sowieso anders mee om. Vind een knuffel heerlijk van een sekspartner, maar bijvoorbeeld niet (van wie dan ook) wanneer ik verdrietig ben. Dus in die zin gaat het niet op.

meintje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 18:27

Sheran schreef:
Je hoort vaak dat het ongezond is om emoties te onderdrukken. Waarschijnlijk omdat dat van binnen wel veel stress geeft. Maar als je nou een manier vindt om je lichaam toch te ontspannen en de emoties te laten wegvloeien, zou je dan prima kunnen functioneren zonder het uiten van emoties?



Ik denk dat het niet tonen van emoties (door ze af te laten vloeien) voor vervreemding zorgt. Mensen zoeken naar herkenbare dingen in anderen, emoties zijn sociale tekens waardoor je 'herkenbaar' en benaderbaar bent.

Maar in theorie is het voor jezelf niet schadelijk wat betreft het opkroppen, gezien je voor je emoties een andere uitlaatklep hebt dan.
Of het op de lange termijn schadelijk is door het eerste punt, misschien wel.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 19:02

Interessante zienswijzen, bedankt!

Ik vind het uiten van emoties altijd wel interessant. Want je doet het niet alleen in sociale context, je doet het ook als je in je eentje bent. In je eentje huilen bijvoorbeeld. Niemand die je dan komt troosten ofzo. Waarom doen we dat dan toch?

Edit: endorfinen? https://www.npo3fm.nl/nieuws/human/e4f3 ... -eigenlijk

Kookaburra

Berichten: 5431
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 19:48

Marocje schreef:
Hmm Oke, ik ga daar sowieso anders mee om. Vind een knuffel heerlijk van een sekspartner, maar bijvoorbeeld niet (van wie dan ook) wanneer ik verdrietig ben. Dus in die zin gaat het niet op.

Ik weet niet, ik kan soms redelijk 'zakelijk' praten over emoties. Maar vind het dan wel fijn dat de ander weet hoe het zit.

Maar ik heb ook zeker momenten dat ik denk 'nu mag iemand mij wel een knuffel geven' of 'die persoon verteld iets pittigs, die zou ik wel een knuffel willen geven'.


Wel interessant om te lezen hoe iedereen emoties en behoeftes weer anders ervaart ;)


Sheran schreef:
Interessante zienswijzen, bedankt!

Ik vind het uiten van emoties altijd wel interessant. Want je doet het niet alleen in sociale context, je doet het ook als je in je eentje bent. In je eentje huilen bijvoorbeeld. Niemand die je dan komt troosten ofzo. Waarom doen we dat dan toch?

Edit: endorfinen? https://www.npo3fm.nl/nieuws/human/e4f3 ... -eigenlijk

Ik lees in het artikel niets over endorfine. Al vind ik de theorie dat het 'pijnstillend' is (doel je daar op?) en/of vanuit communicatie (als baby huilen bij behoefte aan iets) wel heel aannemelijk.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 19:49

Ja endorfinen worden in die alinea genoemd :)

Kookaburra

Berichten: 5431
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 19:53

Oops, compleet overheen gelezen. Dankje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 22:35

Sheran schreef:
Je hoort vaak dat het ongezond is om emoties te onderdrukken. Waarschijnlijk omdat dat van binnen wel veel stress geeft. Maar als je nou een manier vindt om je lichaam toch te ontspannen en de emoties te laten wegvloeien, zou je dan prima kunnen functioneren zonder het uiten van emoties?
Maar dan onderdruk je ze ook niet, je geeft er alleen een andere uiting aan.

Wat meintje zegt kan ik me niet helemaal in vinden eerlijk gezegd. Ik voel me niet meer of minder verbonden met mensen die veel of weinig emotie uiten. Voor mij is het eerder andersom: als ik me niet al verbonden voel met iemand, voel ik ook niet echt de behoefte om te dealen met emoties als angst, boosheid en verdriet van diegene. Dat zorgt er bij mij eerder voor dat ik een stap terug doe.

marley93

Berichten: 6046
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:11

Ik vraag me af, zou het internet ooit vol raken? Of is het eindeloos vol te stouwen met alle oliebol die we er nu al op gooien? Ik zie namelijk nog wel eens een scenario voor me zoals de aflevering wan Southpark, maar hoe 'realistisch' is dat?

rien10
Berichten: 14782
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 17:02

marley93 schreef:
Ik vraag me af, zou het internet ooit vol raken? Of is het eindeloos vol te stouwen met alle oliebol die we er nu al op gooien? Ik zie namelijk nog wel eens een scenario voor me zoals de aflevering wan Southpark, maar hoe 'realistisch' is dat?

Niet. Er worden weer nieuwe servers neergezet als de capaciteit niet toereikend is. 3G werd 4G en inmiddels 5G. Kabel werd glasvezel. En zo kunnen we nog sneller als er wat nieuws verzonnen wordt.

Anoniem

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 17:28

Ik denk dat die hele infrastructuur toch een keer in elkaar klapt. We vergeten dat er inderdaad veel fysieke ruimte nodig is om het internet in de lucht te houden en zolang het internet blijft groeien, groeit ook de ruimte die ervoor nodig is, de vraag naar stroom etc. en ik betwijfel of dat eeuwig kan voortduren. Net als bij zo’n beetje alles dat door mensen gemaakt is. :+

Kookaburra

Berichten: 5431
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 17:54

In de techniek wordt alles, waar het kan, kleiner en circulairder/groen. Dus of we ooit een internetplafond bereiken? Geen idee. Wel een hele leuke vraag om overna te denken.

Sowieso is internet redelijk kwetsbaar. Al denk ik dat het altijd wel blijft.
Veiligheidsregio's houden er al rekening mee dat voorzieningen zoals de drinkwatervoorziening of stroomvoorziening door een grote systeemfout of hack plat kunnen liggen. Beetje het 'het telefonische 112netwerk is niet bereikbaar (2019)' maar dan met voorzieningen die draaien met internetsystemen.

moonsparkle
Berichten: 21775
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:21

Hoe lang kan het duren voor je de uitslag van een examen krijgt? Het gaat om een examen schrijven, mijn mentor geeft aan dat de docent door omstandigheden niet na kon kijken, maar volgende week begint de vakantie en de mentor kon ook niet zeggen of het voor de zomer bekend zou worden, zijn daar bepaalde regels voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:30

moonsparkle schreef:
Hoe lang kan het duren voor je de uitslag van een examen krijgt? Het gaat om een examen schrijven, mijn mentor geeft aan dat de docent door omstandigheden niet na kon kijken, maar volgende week begint de vakantie en de mentor kon ook niet zeggen of het voor de zomer bekend zou worden, zijn daar bepaalde regels voor?


Ik zou even bij je opleiding informeren, via de decaan of een mentor oid, vaak zijn er wel regels voor.