Huis zo energieneutraal/gasvrij maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Huis zo energieneutraal/gasvrij maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:42

Hoi bokkers!

Bokt is groot, heel groot, dus er zijn vast bokkers hier meer mee bezig :D
Wij zitten bijna een jaar in ons koophuis en zijn ons aan het oriënteren om zo energieneutraal/gasvrij mogelijk te gaan leven. We hebben sinds half december zonnepanelen die waarschijnlijk veel meer op gaan brengen als dat ingecalculeerd was, zo doende zijn we nu ook aan het kijken naar andere manieren van verwarmen. We hebben een huis uit de jaren 70, is redelijk goed geïsoleerd. Begin februari hebben we onze CV ketel uit ‘92 weggehaald en zijn we er een gaan huren ivm de plannen om gasvrij te gaan leven, omdat de zonnepanelen zo veel meer opbrengen als dat we dachten zijn we aan het kijken naar infrarood verwarming. We hebben ook gekeken naar een warmtepomp, dan moeten we ons hele verwarmingssysteem vernieuwen en zonnepanelen bijplaatsen dmv uitbouw met plat dak dus dat gaat heel duur worden dus we kijken verder.

Wie is er nog meer mee bezig? Wat hebben jullie gedaan/zijn jullie aan het doen om dit te halen? En wat gaan jullie doen nu de saneringsregeling eruit gaat?

Ik weet dat er een klimaattopic is, vind deze vragen alleen zoveel specifieker als de dingen die daar besproken worden.

Charaz

Re: Huis zo energieneutraal/gasvrij maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:43

Ik heb ook zitten kijken naar een hybride warmtepomp, die zou samen kunnen werken met de CV en zo gas besparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:50

Charaz schreef:
Ik heb ook zitten kijken naar een hybride warmtepomp, die zou samen kunnen werken met de CV en zo gas besparen.

Hebben wij ook naar gekeken idd, is alleen nog een nieuwe techniek dus durven wij (nog) niet aan om te kopen.

Wel heel interessant allemaal wat ze nu aan het ontwikkelen zijn omdat ze in een x aantal jaar Nederland gasvrij willen hebben, maar sommige technieken stonden voor ons nog te erg in de kinderschoenen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:46

Een warmtepomp vind ik nog niet zo interessant. Wellicht leuk als de techniek wat verder gevorderd is.

Wij hebben een tuinkamer aangebouwd. Rondom volledig dubbelglas en bovenop transparante kunstof panelen.
Zodra de zon schijnt warmt die ruimte enorm snel op. Gisteren was het er 33 graden, net wat veel van het goede, maar op een koude winterdag is het al snel 20 tot 25 graden in de tuinkamer, en die warmte trekt ook weer de woonkamer in waardoor stoken op zo’n dagen niet meer nodig is.
Op koudere dagen met bewolking doe ik meestal gewoon de sfeerkachel aan, simpel elektrisch kacheltje dus. En boven hebben we een airco die tevens kan verwarmen, wat een hoger rendement levert dan een gewone stroomkachel.
Stoken op stroom is vooral erg gunstig als je niet vaak thuis bent. Het warmt heel snel op, en koelt ook weer vrij snel af.
Daarnaast hebben we nog een houtkachel met oventje. Wordt vooral gebruikt voor de gezelligheid momenteel, maar het geeft ook een heerlijke warmte en is best goedkoop als je goed stookt met hard en droog hout.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:54

__Marloes schreef:
We hebben een huis uit de jaren 70, is redelijk goed geïsoleerd.

Stap 1 is altijd beter isoleren, vooral het dak.
Hebben jullie al naar een zonneboiler voor het sanitair warm water gekeken? Eenvoudige techniek die supergoed werkt. Staat er bij ons nu 12 jaar, zonet de eerste keer onderhoud gehad. We gebruiken het warme water ook voor de wasachine en voor de vaatwasser.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:00

Wij hebben sinds 1 week zonnepanelen.
En wij hebben vorig jaar boven een airco geplaatst, nu willen wij vanaf volgende winter boven de verwarming niet meer gaan gebruiken, of een stuk minder en bij verwarmen met de airco om gas te besparen :)

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:43

Ik volg, wij zijn ook aan het kijken naar de mogelijkheden

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:54

Wij hebben gekozen voor een pelletkachel ipv een warmte pomp. Daarnaast hebben wij voor het warme water vacuümbuizen/solar tubes op het dak liggen.

Warmtepomp levert het minste rendement als het meeste nodig is. Een pelletkachel andersom.
Dat was voor ons de sluitende keuze voor een pelletkachel.

Bij beide is wel van belang dat je ruimte hebt voor een buffervat en dat je dus een deel van je systeem aanpast.

Wij hebben daarnaast ook geen radiatoren meer, maar dat is geen voorwaarde. Dat is een plus die wij in een nieuw huis konden realiseren.

Laat je goed voorlichten en vooral voor rekenen. Het klinkt allemaal fantastisch maar het moet wel de investering waard zijn.

Een warmtepomp bijvoorbeeld gebruikt vrij veel stroom. Een pelletkachel moet je dagelijks bijvullen (of je moet hem met een silo plaatsen, maar voor huisgebruik gebeurt dat weinig). Daarnaast moet je wel een elektrisch element voor noodgevallen inbouwen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:01

Ik denk er ook over na. Mijn huis is van vlak na WO II, materialen waren er toen niet maar wel woningnood, en het is dus geen technisch hoogstandje qua bouw. Voor zonnepanelen moet er eerst een nieuw dak op (huidige constructie is niet sterk genoeg en sowieso tzt aan vervanging toe), ik heb houten vloeren, geen kruipruimte (dus vloerisolatie/-verwarming is geen optie), smalle spouwen waarmee je nooit optimale isolatie kan behalen en de aanbouw is een halfsteens muur.
Ik kom vooralsnog tot de conclusie dat de kortste klap is er maar een geheel nieuw huis op te zetten :$ .

Sclimpre schreef:
Hebben jullie al naar een zonneboiler voor het sanitair warm water gekeken? Eenvoudige techniek die supergoed werkt. Staat er bij ons nu 12 jaar, zonet de eerste keer onderhoud gehad. We gebruiken het warme water ook voor de wasachine en voor de vaatwasser.

Sclimpre, ik heb wel eens gelezen dat een zonneboiler eigenlijk alleen interessant is als je het warme water gebruikt op het moment dat het gemaakt wordt (overdag dus). Ik werk full-time, dus ben overdag nooit thuis. Op grond daarvan zou ik denken dat in mijn situatie een zonneboiler niet interessant is. Wat is jullie ervaring daarmee?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:15

Roodvos, als je een buffervat plaatst dan is het wel interessant, dan sla je het warme water op.

Wij hebben hier heatpipes op het dak liggen, overdag in de zomer warmt hij zoveel op dat we van 1 zonnige dag, wel 3 dagen kunnen douchen/koken enz.

In de winter op zonnige dagen, stookt onze pelletkachel bij. Omdat wij de zonnewarmte ook gebruiken voor het verwarmen van de woning en niet alleen als tapwater.

Dit is ons systeem (nu netjes weggewerkt met een kastenwand)

Afbeelding

Rechts het buffervat
Links de vloerverwarmingsverdeler en verder de rest qua leidingen wat de woning in gaat
Op het dak liggen dus vacuümbuizen/heatpipes

En in de kamer staat deze:

Afbeelding

Wij hebben dus geen radiatoren of cv, maar beide kan met een zonneboiler, warmtepomp of pelletkachel prima gecombineerd, mits een buffervat.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:20

Het warme water zit in een geisoleerd vat, dat blijft netjes warm. Bij ons is het systeem dat de warmtewisselaar van het zonne-gedeelte onderin zit. Bovenaan wordt het zo nodig met elektriciteit bijverwarmd tot 60°. Uitlaat van het warme water zit helemaal bovenaan, inlaat van het koude water zit helemaal onderaan.
Stel dat de zon een poos helemaal niet schijnt dan is alleen het bovenste deel van het voorraadvat opgewarmd (want warm water blijft boven, mengt zich bijna niet met de onderliggende koudere laag).
Dan heb je eigenlijk een kleine boiler op elektriciteit.
Schijnt de zon een beetje dan wordt het water onderaan opgewarmd en krijgt het bovenste deel voorverwarmd water, dus minder elektriciteitsverbruik.
Schijnt de zon volop is je elektriciteitsverbruik = nul en gaat je water zelfs warmer worden dan 60°.
Dat is vandaag dus al het geval.
Vanavond kunnen we dus gratis in bad :)

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:37

Wij hebben zonnepanelen en hebben nu in 4 kamers airco wat ook kan verwarmen.
En dan nog een kachel wat als die zoveel uur heeft opgestaan, nog zoveel uren warmte geeft.

Ik geloof dat men ouders geen gewone verwarming meer hebben gebruikt :=

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:47

Wij zijn hier ook mee bezig. Alleen wel gecombineerd met een volledige renovatie van ons huis.
Bij ons wordt een grondwater warmtepomp geinstalleerd, deze haalt warme uit te grond. Daardoor heb je altijd een stabiele temperatuur aanvoer en heb je dus niet in de winter, wanneer je het meeste nodig hebt, de minste opbrengst.

Ons huis is uit 1978, maar eigenlijk blijven alleen de muren en het dak staan.

Dak is extra geisoleerd van binnenuit met houtvezel platen. Dit is duurzaam, recyclebaar en dampopen. Verder wordt de vloer extra geisoleerd en voorzien van vloerverwarming. En de muren worden aan binnen en buitenzijde extra geisoleerd met isolerende stucmortel.

Wij vullen express de spouwmuur niet om vochtproblemen op de lange duur te voorkomen.

In de badkamer hebben we een douche geinstalleerd die zijn water filtert en hergebruikt, waardoor we een kleinere warmtepomp nodig hebben(omdat we minder warm water nodig hebben)

voor de extra sfeer en toch wat extra verwarming komt er nog wel een houtkachel. Maar dat is vooral omdat ik zelf van vlammetjes houdt, en we toch ergens in the middle of nowhere wonen en de buren niet echt last van ons kunnen hebben(hebben zelf ook een houtkachel).

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 13:05

Roodvos schreef:
Ik denk er ook over na. Mijn huis is van vlak na WO II, materialen waren er toen niet maar wel woningnood, en het is dus geen technisch hoogstandje qua bouw. Voor zonnepanelen moet er eerst een nieuw dak op (huidige constructie is niet sterk genoeg en sowieso tzt aan vervanging toe), ik heb houten vloeren, geen kruipruimte (dus vloerisolatie/-verwarming is geen optie), smalle spouwen waarmee je nooit optimale isolatie kan behalen en de aanbouw is een halfsteens muur.
Ik kom vooralsnog tot de conclusie dat de kortste klap is er maar een geheel nieuw huis op te zetten :$ .

Sclimpre schreef:

Sclimpre, ik heb wel eens gelezen dat een zonneboiler eigenlijk alleen interessant is als je het warme water gebruikt op het moment dat het gemaakt wordt (overdag dus). Ik werk full-time, dus ben overdag nooit thuis. Op grond daarvan zou ik denken dat in mijn situatie een zonneboiler niet interessant is. Wat is jullie ervaring daarmee?

Wij hebben ook een zonneboiler, bij ons scheelt het zeker, ook al werken wij (bijna) full time en zijn we in het weekend ook vaak weg. We horen vaak dat wij een laag maandbedrag hebben. Op bewolkte dagen is het water al zo'n 90 graden. Dus ook in de winter heeft het zin. Wij gebruiken het alleen voor de verwarming. Je kunt inderdaad een pomp laten installeren zodat je het water ook voor de wasmachine of kraan kunt gebruiken bijvoorbeeld. Dan bespaar je nog meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:35

Sclimpre schreef:
__Marloes schreef:
We hebben een huis uit de jaren 70, is redelijk goed geïsoleerd.

Stap 1 is altijd beter isoleren, vooral het dak.

Ons huis is voor een jaren 70 woning redelijk goed geïsoleerd. Het enige wat geïsoleerd kan worden nog is de zolder, daar gaan we in het voorjaar waarschijnlijk aan beginnen. Ook willen we eigenlijk zo’n bedrijf langs laten komen die dan meten waar wij de meeste warmte verliezen.
Zonneboiler ook naar gekeken! In combinatie met een warmtepomp geloven we dat het werkt, maar het systeem zelf opzich niet. Het verdient zich in 30 jaar terug terwijl het systeem maar 20 jaar mee gaat hebben wij ons laten vertellen.

Wij zijn weinig thuis, daarom lijkt ons infrarood interessant. Niet als hoofdverwarming, bv in de badkamer wel overal maar beneden alleen de zitplekken. Boven de tafel, boven de bank en boven, boven het bed. Maar ik wil dat eerst zelf voelen voor we zoiets definitief doen.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 00:25

Wij zijn energieneutraal :j zijn in november naar dit huis verhuisd (hoekwoning uit de jaren 80) en gelijk een lucht-water warmtepomp laten installeren. Inmiddels hebben we ook 22 :') zonnepanelen en koken we elektrisch.

Het bevalt super goed! We hebben op de bovenverdiepingen gelijk vloerverwarming laten leggen zodat we ook kunnen koelen in de zomer. Beneden hebben we nog gewoon de oude radiatoren. Het is heel comfortabel warm in huis, warmer zelfs dan in het nieuwbouwappartement waar we hiervoor in woonden. De investering is vergeleken met een nieuwe cv ketel wel een stuk hoger, al hebben wij wel 2 subsidies gekregen en bieden ze in onze gemeente ook een lening aan als je het niet zelf kan financieren.

Infrarood zitten we ook nog aan te denken, onze wc beneden zit in een onverwarmde ruimte die oorspronkelijk alleen bedoelt was als berging, dus daar zou iets van verwarming wel erg fijn zijn :brr:

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 08:24

Ik volg ook even. Wij zijn op zoek naar een ander huis en (mogelijkheden tot aanbrengen van) duurzame energievormen staat redelijk hoog op ons wensen lijstje.

Pallet kachel zou ik overigens zelf niet snel doen. Met al die verhalen over luchtvervuiling ben ik bang dat die dingen een keer in de ban gaan.

Zonnepanelen willen wij sowieso graag, en een warmtepomp zou ik ook fijn vinden. Al is het nog best lastig een huis te vinden die dat heeft, en kostbaar om het aan te laten leggen. Hybride schijnt niet zo denderend te zijn, hoorde ik.. Maar wie weet hoe die techniek over een paar jaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:55

steeffie schreef:
Wij zijn energieneutraal :j zijn in november naar dit huis verhuisd (hoekwoning uit de jaren 80) en gelijk een lucht-water warmtepomp laten installeren. Inmiddels hebben we ook 22 :') zonnepanelen en koken we elektrisch.

Het bevalt super goed! We hebben op de bovenverdiepingen gelijk vloerverwarming laten leggen zodat we ook kunnen koelen in de zomer. Beneden hebben we nog gewoon de oude radiatoren. Het is heel comfortabel warm in huis, warmer zelfs dan in het nieuwbouwappartement waar we hiervoor in woonden. De investering is vergeleken met een nieuwe cv ketel wel een stuk hoger, al hebben wij wel 2 subsidies gekregen en bieden ze in onze gemeente ook een lening aan als je het niet zelf kan financieren.

Infrarood zitten we ook nog aan te denken, onze wc beneden zit in een onverwarmde ruimte die oorspronkelijk alleen bedoelt was als berging, dus daar zou iets van verwarming wel erg fijn zijn :brr:

Leuk om te horen! Hoe willen jullie het gaan doen als straks de saneringsregeling eruit gaat? Dan kan je in de winter natuurlijk niet meer energieneutraal zijn...

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:30

Energieneutraal veranderd natuurlijk niet, alleen het financiele plaatje wordt anders ;). We gaan het zien als alle details bekent zijn over de terugleversubsidie, er is sowieso een soepele overgang beloofd. De (belasting) kosten zullen vast wel wat omhoog gaan maar ik maak me er niet zo druk om dat zonnepanelen inene financieel niet meer interessant zullen zijn. Daarnaast doen wij het ook vanuit een idealistisch standpunt en niet puur vanwege de financiele voordelen.

Wij gaan ons wel aansluiten bij een lokale energiecooperatie, zodat we sowieso de energie die we opwekken kunnen blijven verkopen & ook zelf zoveel mogelijk lokaal opgewekte duurzame energie kunnen gebruiken.