Werken op een ranch in het buitenland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dante00

Werken op een ranch in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 22:52

Hi allemaal,

Momenteel zit ik in 6 VWO en ben mij daarom goed aan het oriënteren over wat ik graag na mijn middelbare school wil gaan doen. Ik roep al sinds mijn 10e dat ik graag op een ranch wil werken in het buitenland en het lijkt mij een goede periode om dat na mijn VWO te gaan doen. Mijn voorkeur gaat uit naar Australië, Nieuw-Zeeland of Amerika. Ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die op een ranch hebben gewerkt die mijn volgende vragen kunnen beantwoorden:

- Is het wel of niet verstandig om dit met een organisatie als TravelActive of Xtreme-gap? Als jij op reis bent gegaan met 1 van deze organisaties hoor ik ook graag je ervaring hiermee.
- Zijn er leeftijdsgenoten, die net als ik, voor een bepaalde periode op de ranch werken?
- Hoe heb je het werken op de ranch ervaren?
- Wat waren precies je werkzaamheden? Zelfs lijkt het mij super tof om buitenritten voor toeristen te begeleiden of paarden voor verkoop te trainen.

Mocht er hier iemand zijn die opzoek is of iemand kent die opzoek is naar een enthousiaste meid die voor ongeveer 6 maanden (rond januari/februari 2020) op een ranch kan werken, stuur gerust een berichtje!

Alvast bedankt.

Groetjes, Dante.

Essie73
Moderator Algemeen

Re: Werken op een ranch in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 00:36

Omdat vragen over stage/werk in het buitenland op School, Studie, Werk horen verplaats ik dit topic daarheen.

BEU->STW

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 03:39

Leuk plan! Ik heb zelf in 2005-2006 een jaar in Australie gereisd/gewerkt. Daarvan 3 maanden als jillaroo op een cattle station en 6 maanden als groom op een polo stal gewerkt. Een super ervaring en ik kan het iedereen aanraden!

Citaat:
Is het wel of niet verstandig om dit met een organisatie als TravelActive of Xtreme-gap?
De organisaties die jij noemt, ken ik niet. Ik heb destijds hier een training via VisitOz gedaan en zij nemen je daarna een jaar lang op in een database waar werkgevers kandidaten kunnen zoeken. Tevens helpen ze je met aanvragen van een tax nummer, bankrekening, telefoon abbonement etc (hoewel die laatste 3 nou niet echt ingewikkeld zijn hoor).
Ik vond de training erg leuk en nuttig, aangezien ik best veel opgestoken heb over fencing en werken met vee op open terrein (had in NL alleen met vee in besloten ruimte gewerkt) en mijn tractor & truck skills werden weer een beetje opgepoetst. :+
Via hun database heb ik al mijn werk gedurende dat jaar gevonden en nooit langer dan 2 weken hoeven zoeken voor wat anders (tenzij ik een werk pauze ingelast had). Meestal kon ik zelfs kiezen uit diverse baantjes.

Citaat:
Zijn er leeftijdsgenoten, die net als ik, voor een bepaalde periode op de ranch werken?
Jazeker, hoewel je waarschijnlijk wel een van de de jongsten zult zijn. (Ik neem aan 18-19 als je klaar bent met VWO?) Zowel op het cattlestation als op de polo stal, had ik veel leeftijdgenoten (ik was 24) om me heen. En volgens mij is dat nog wel zo; ook in Australie zijn er mensen rond die leeftijd die een gap-year doen en dan een jaartje 'in de bush' gaan werken. Het seizoens werk in de polo sport waren toen vnl jonge vrouwen, ik kan me zo voorstellen dat dat niet veel veranderd is, aangezien ik nog elk jaar vacatures hiervoor doorgestuurd krijg.

Citaat:
Hoe heb je het werken op de ranch ervaren en wat waren je werkzaamheden
Deze even samen, anders wordt het een nog langer verhaal. Ik heb het iig op beide bedrijven erg naar mijn zin gehad.

Cattlestation was heel gevarieerd: Soms dagenlang te paard om te musteren & kamperen in de bush. Dan waren we weer een aantal dagen in de yards bezig met brandmerken, castreren, vaccineren etc. Maar ik heb ook kilometers hekwerk gecontroleerd en waar nodig gerepareerd. Spectaculaire dagen waren altijd als we de 'bush-horses' binnenbrachten die we de komende weken zouden gebruiken, want die moesten er altijd even aan herinnerd worden dat ze 1 maand per jaar rijpaard waren ipv wild paard. Wel een paar keer vliegles gehad toen :')
Wij werkten 7 dagen per week, 13-14 uur per dag en je leeft echt met het team. Je eet samen, werkt samen, verblijft in gezamenlijke accomodatie en als er een break is, ga je met z'n allen naar de dichtsbijzijnde stad of dorp (in ons geval zo'n 600 km) om een beetje lol te trappen.

Polo stal was meer routinematig: Ik had mijn eigen team van 12 paarden die voor 1 speler waren en het was mijn taak ze te verzorgen, fit te houden en te begeleiden op wedstrijden. Dus elke dag voeren, stallen mesten, alles poetsen en 2x beweging geven. Meestal 1x galoptraining (in groepen, dus 1 rijden en 3-4 leiden) en een keer in de stapmolen. Waar nodig, corrigeerde ik ze ook dressuurmatig, hoewel ik het geluk had dat mijn baas (de speler) ook regelmatig zelf een paard pakte om te rijden. Op wedstrijd dagen (elk weekend) ging ik met 8-10 paarden op wedstrijd, die dan allemaal gezadeld, gebandageerd en gevlochten moeten worden (en eind vd dag weer naverzorgen). Verdere terugkomende werkzaamheden waren tuig onderhoud, manen/staarten scheren en wassen van alle bandages, dekjes en dekens na elke wedstrijd of team training.
Hier werkte ik 'maar' 6 dagen in de week, ongeveer 10 uur per dag (split shift van 2x 5 uur). Had een eigen kamer met gedeeld woongedeelte en sanitair. We zaten op 20 minuten van een dorp en een uurtje van een grote stad (Perth) dus op de vrije maandag gingen we er ook weleens op uit.

In 2003-2004 heb ik zes maanden op Aruba gewerkt als tourguide en toeristen ritten begeleid op het strand. Niet direct een ranch en een andere regio, maar omdat je dit werk noemde wilde ik het toch even delen, mocht je daar meer info over willen.

Disclaimer: Dit zijn mijn ervaringen, het is inmiddels meer dan 10 jaar geleden, dus sommige dingen zullen nu misschien anders zijn. Ik weet wel dat het voor Australie super eenvoudig is om een Working Holiday Visum aan te vragen wat 1 jaar geldig is.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 05:18

Voor Amerika heb je een visum nodig, en die krijg je niet makkelijk.
Geloof dat je voor Canada en Australië een soort studenten visum kan krijgen voor een bepaalde tijd

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:12

Ik heb bijna 2 jaar op een ranch(es) in Canada gewoond en gewerkt.

om je vragen te beantwoorden:
- Is het wel of niet verstandig om dit met een organisatie als TravelActive of Xtreme-gap? Als jij op reis bent gegaan met 1 van deze organisaties hoor ik ook graag je ervaring hiermee.
Ik zou dit persoonlijk niet doen. Het is super duur en er zijn genoeg plekken te vinden via websites zoals workaway.info en helpx.net. Het beste is altijd als je naar een plek gaat waar anderen ook ervaring hebben, voor Canada weet ik ook een aantal plekken voor je.
- Zijn er leeftijdsgenoten, die net als ik, voor een bepaalde periode op de ranch werken?
Ligt aan de plek waar je naar toe gaat natuurlijk, maar ze zijn er zeker. Op de plek waar ik het langst heb gezeten hadden we meestal wel 3 of meer helpers. Leeftijden verschilden echt, van 18- 50+ hebben we gehad :D Maar het was altijd gezellig
- Hoe heb je het werken op de ranch ervaren?
Geweldig, anders was ik er niet zo lang gebleven haha. Ik heb veel foto's dus kijk maar eens in m'n topics en/ of profiel.
- Wat waren precies je werkzaamheden? Zelfs lijkt het mij super tof om buitenritten voor toeristen te begeleiden of paarden voor verkoop te trainen.
Dat is echt heel verschillend per seizoen. In de zomer is het veel paarden trainen, koeien checken en is het werk een stuk minder. In de herfst gaat het om alles winterklaar maken, veel cattledrives en koeienwerk. In de winter is het veel dieren verzorgen (en werken bij de plaatselijke koeienveiling) en in de lente is het calvingseason (kalveren worden geboren) dus dan ben je daar heel druk mee. Eind lente/ begin zomer ook weer veel cattledrives, brandmerken etc dus dat is wel een hele toffe periode.
Ik zat dus op een cattleranch en dat is echt heel anders dan een guest ranch. Je bent veel meer bezig met het echte ranchwerk, echt met koeien en paarden dus. Ik heb het maarliefst een week volgehouden op een guestranch en toen wou ik zo snel mogelijk weer weg... :') Dat lag echt niet alleen aan dat het een guestranch was hoor, het was ook voor een groot deel de eigenaren en hoe we behandeld werden. Maar met een guestranch is het inderdaad veel buitenritten begeleiden en dus heeel veel stap. Ik word daar zelf helemaal gek van. Daarnaast is het veel 'nep'. Ik ken wel 2 goeie guestranches in Canada als je dat graag wilt. Ik ben daar zelf niet geweest maar ken mensen die het daar helemaal naar hun zin hebben gehad!

Alleen als je in Januari/ februari gaat bedenk dan wel heel goed dat het in het noordelijk halfrond dan winter is. In Canada kan het dan mega koud zijn, dit jaar hebben ze 2 a 3 weken -40 gehad en zelfs gevoelstemperatuur van -53. Op de plek waar ik zat dan natuurlijk. Zelf vind ik de winter daar heeeel tof, alleen je zou niet de echte cattledrives, brandmerkdagen etc hebben die je in de zomer hebt.
Amerika is ontzettend moeilijk om dat (legaal) te doen. En als je het illlegaal doet is de kans dat je gepakt wordt vrij groot.. Het is dus wel echt een risico.
Australie/ NZ is de reis een stuk duurder. Het is natuurlijk verder weg en je moet voor een WHV meer geld op je rekening hebben staan, althans dat was zo toen ik wou gaan. Vandaar dat ik toen Canada had gekozen.

Als je op een WHV visum gaat dan zou ik wel echt voor een jaar gaan trouwens. Dit visum kan je maar 1x in je leven aanvragen en is voor 1 jaar geldig. Het is zo zonde als je daar niet optimaal gebruik van maakt, daar ga je echt spijt van krijgen.

dante00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 12:50

Ah super bedankt allemaal! Heb ik veel aan.
Ik ga binnenkort voor de zekerheid naar de opendag van TravelActive en beslis daarna hoe en wat.

zoesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:56

Ik zou via yardandgroom.co.uk zoeken. Dat is gratis en dan heb je ook heel veel mogelijkheden. Op facebook heb je ook verschillende groepen waarin je advertenties kan plaatsen of kan opzoeken zoals Grooms Jobs Riders yards International and national Reply Here. Veel succes met je zoektocht!