Eerste verhuurderskosten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Eerste verhuurderskosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 19:20

Eindelijk hebben mijn vriend en ik een sociale huurwoning toegekend gekregen!

We kregen een mail nadat alle gegevens geaccepteerd zijn met de vraag of we de eerste maand huur willen overmaken (€470) plus de eerste verhuurderkosten (€722).

Is het normaal dat die kosten zo hoog zijn? We huren niet voor niets een sociale huurwoning ☹️

Onali

Re: Eerste verhuurderskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:23

Verhuurderskosten?

Ik kreeg 18 december de sleutel en in januari werden de berekende huurkosten van december en de maand januari afgeschreven.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:27

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:27

De borg is dat neem ik aan?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 19:38

Op sociale huur mag bij mijn weten geen borg gevorderd worden.

Die link geeft wel een hoop duidelijkheid. Al zegt de website van de overheid dat deze kosten wel mogen, maar dat ze niet overdreven hoog mogen zijn. Ook niet duidelijk dus. Ik heb om opheldering gevraagd, want dit krijgen we niet rond, was net zo blij met het huis...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:43

Molfre schreef:
Op sociale huur mag bij mijn weten geen borg gevorderd worden.

Die link geeft wel een hoop duidelijkheid. Al zegt de website van de overheid dat deze kosten wel mogen, maar dat ze niet overdreven hoog mogen zijn. Ook niet duidelijk dus. Ik heb om opheldering gevraagd, want dit krijgen we niet rond, was net zo blij met het huis...

Huren jullie van een woningbouw vereniging ? Of huren jullie gewoon onder de huur toeslag grens?
Van de woningbouw ken ik het ook niet.

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:55

Via een sociale woningcorporatie mag dat niet. Die mogen alleen de gewone huur en servicekosten in rekening brengen. En hooguit inschrijfkosten voor het reageren op woningen via de website. Is de woning van een particulier?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 19:59

Nee, de woning stond op woningnet. Aangeboden door een woningcorporatie.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:01

Via sociale huur mag dit toch niet? Je komt niet voor niets in aanmerking voor sociale huur... ik heb toentertijd ook geen borg hoeven te betalen...

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:06

Ik heb bij tekenen huurcontract de eerste volle maand + het laatste stuk van de maand vanaf datum huurcontract. In mijn geval 20 juni de sleutel dus 10 dagen juni+ juli in 1x betaald. Dat noemde de woningbouw ook eerste verhuurderskosten.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:08

lifaya schreef:
Via sociale huur mag dit toch niet? Je komt niet voor niets in aanmerking voor sociale huur... ik heb toentertijd ook geen borg hoeven te betalen...

Sociale huur via woningcorporaties mag zeker een borg ingehoudenworden, tot max 2 maanden is aanvaardbaar zelfs.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:15

Heb je bij je verhuurder nagevraagd wat het inhoudt?

Woningcorporaties mogen absoluut wel een waarborgsom vragen bij sociale huur, maar die mag niet "onredelijk hoog" zijn én dat zou dan zo genoemd moeten worden op je eerste verhuurnota, een waarborgsom. En daarnaast betaal je op je eerste huurnota misschien nog voor een naamplaatje, een klein bedrag aan administratiekosten (wederom, mag niet "onredelijk hoog" zijn) en dat is het wel zo'n beetje.

Overigens is het wel gebruikelijk dat je een deel van de huidige maand, plus de volledige huur van de volgende maand betaalt op je eerste nota, maar denk dat dat híer specifiek niet helemaal op gaat.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:11

1 maand borg, en het deel van huidige maand tot volgende maand. Dit inclusief service kostem vind ik sit geen gek bedrag.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:14

Bonnyyyyyy schreef:
1 maand borg, en het deel van huidige maand tot volgende maand. Dit inclusief service kostem vind ik sit geen gek bedrag.

Ts betaald 2 x maand huur + 250 euro ongeveer. Dus dan praat je niet echt van borg want zo hoog zullen service kosten niet zijn. Vind het een apart bedrag... dan zou het borg maand + maand huur + halve maand huur zijn ofzo?

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:37

Borg is vaak een maand huur. Ook bij onze afgelope sociale huur woning was dit zo. Dus zeg 450 huur(borg) houd je 300 over, waarvan 225 de restant van deze maand ia en dan nog 75 euro service kosten.

Wel zal ik even naar een opbouw vragen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:49

Maar hoe kunnen jullie deze woning gekregen hebben als jullie niet over deze financiële middelen beschikken? Je moet toch het een en ander voorleggen aan financiële documenten voor het huurcontract? Dat hoort dit bedrag naar mijn weten ook in benoemd te worden als het een waarborgsom is.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 07:26

Ik heb inderdaad gevraagd waar deze kosten uit bestaan, op dat antwoord wacht ik nu.

Wij waren niet op de hoogte van dit hoge bedrag totdat de afspraak om het contract te tekenen via de mail werd bevestigd. Dat is dus waar we nu tegenaan lopen. Als het echt om borg+iets van contractkosten gaat ofzo dan hoesten we dat wel op. Maar 3x de maand huur neerleggen in ruil voor de sleutel vind ik wat veel. Zeker wanneer het 'eerste verhuurkosten' wordt genoemd. Dat vind ik zoiets vaags.

Het maandbedrag van €470 is overigens incl. service kosten.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 09:15

Wat staat hierover in de voorwaarden op de site van de verhuurder? Op internet kwam ik onderstaande tegen.
Nadeel is gewoon dat ook woningcoorperaties werken met het principe , voor jou 10 anderen.
Toen mijn moeder een woning toegewezen kreeg was het ook een en al gedoe met de oplevering van de woning.
Het was gewoon een volledig uitgeleefd hok.
Hadden vluchtelingen ingezeten en daar konden ze van de woningcoorperatie niks aan doen werd er gezegd.
Keukenblok was gesloopt, stront zat op de muren en de deurkozijnen volledig gesloopt.
Door op mijn strepen te gaan staan hebben ze uiteindelijk gezorgd dat de woning netjes opgeleverd werd maar dat heeft gewoom 1,5 maand geduurd.
Ze draaien je een poot uit waar ze kunnen helaas. Afbeelding