Artikel 13, gaat straks ons hele internet naar de haaien?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Artikel 13, gaat straks ons hele internet naar de haaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 00:15

Al gehoord over Artikel 13? In het kort: alles wat ook maar een béétje COPYRIGHT heeft op welke site dan ook wil het EU Kabinet dmv 'filters' wegfilteren. Dus geen memes meer, geen YouTube meer, geen Facebook meer, en ja: zelfs geen BOKT meer. Ben al een tijdje Julia Reda aan het volgen op Twitter (die zelf echt bovenop de zaken zit!) en binnenkort komt de allesbeslissende stem. Wel of niet. Vorig jaar werd er nog 'ja' gezegd tegen artikel 11, de 'linktax' dus dat je zelfs moest betalen om een LINK aan te klikken... Dus nu zitten we met Artikel 13, het meest internetbrekende artikel dat ze ooit hebben bedacht. Gelukkig dat meer dan 5 miljoen mensen hier al tegen protesteren... Maar of het zal helpen?

Hier meer info: https://www.verdict.co.uk/what-is-eu-article-13/ - https://tweakers.net/nieuws/129231/nede ... ntent.html - https://juliareda.eu/2019/02/fatale-fal ... ertrouwen/

Nies_

Re: Artikel 13, gaat straks ons hele internet naar de haaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 00:20

:') :') :')
Misschien moeten we maar gewoon alles verbieden en alvast in een kist gaan liggen.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 00:22

Nies_ schreef:
:') :') :')
Misschien moeten we maar gewoon alles verbieden en alvast in een kist gaan liggen.

Nou nee maar het is wel belangrijk om te weten dat deze wet er nooit mag komen! Dat zou het vrije internet geen goeds doen...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 00:27

Lijkt mij niet zo verkeerd voor de mensen die hun geld verdienen door dingen te maken.
Nu denken de meeste mensen dat, als het op het internet staat, je alles maar gewoon mag gebruiken, kopiëren, whatever.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 00:49

Memes vallen onder parodie. Je hoeft je echt geen zorgen om dit artikel te maken.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 00:58

ik vind het zwaar overdreven, want waar kun je dan nog wel op? Laat het kabinet zich beter zorgen maken over dingen die er echt toe doen......

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 00:59

Witchcraft schreef:
ik vind het zwaar overdreven, want waar kun je dan nog wel op? Laat het kabinet zich beter zorgen maken over dingen die er echt toe doen......

Niet de 2e Kamer maar het Europees Parlement gaat hierover...

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 01:01

ja dat is toch het EU kabinet? laat die zich druk maken over belangrijker dingen dan deze onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 01:01

Gypsy schreef:
Memes vallen onder parodie. Je hoeft je echt geen zorgen om dit artikel te maken.

Misvatting 6. “Memes vallen er niet onder”
De uitzonderingspositie van parodie binnen het auteursrecht is in de verschillende EU landen verschillend vormgegeven en in sommige lidstaten helemaal niet van toepassing. Daarom zullen memes zonder twijfel onder het voorstel vallen en, als het voorstel in zijn huidige vorm wordt aangenomen, door zeer gebrekkige algoritmes worden gefilterd.
https://www.bitsoffreedom.nl/2018/09/05 ... -geholpen/

Ik had nog niet van art.13 gehoord... Ze hebben het getal wel ongelukkig gekozen :') Ik ben benieuwd hoe het komt. Ik vraag me dan ook af hoe het zit met bronvermelding. Wat wordt de scheidslijn tussen 'mag niet / alleen met bronvermelding / mag wel'

Waar ik ook benieuwd naar ben is de organisatie die dit moet gaan handhaven... En in hoeverre zijn er in dat opzicht risico's voor gewone personen? (Boetes voor de plaatser van een bericht).

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 01:02

Ik volg een aantal vrij bekende youtubers, youtube zelf loopt ook al flink te hakken en te doen. Ben benieuwd waar dit gaat eindigen. Het is mooi dat er mogelijk wat gedaan zou worden aan de illusie dat alles gratis is en mag worden hergebruikt (wakker schudden kan geen kwaad) maar om nou in dergelijke mate aan de kloot te gaan is natuurlijk echt abnormaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 01:07

Ook een leuke kwestie... Dit is EU-breed, en welke gevolgen (positief of negatief) heeft dit voor buiten de EU?
Youtube is geloof ik Amerikaans, dus heeft een EU-regel invloed buiten de EU. Dat vind ik interessant! Want grenzen vervagen via internet, en wie is nu eigenaar van internet?

Kwesties waar de hoge piefen vast over hebben nagedacht.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 01:17

Bubblewrap schreef:
Gypsy schreef:

De uitzonderingspositie van parodie binnen het auteursrecht is in de verschillende EU landen verschillend vormgegeven en in sommige lidstaten helemaal niet van toepassing. Daarom zullen memes zonder twijfel onder het voorstel vallen en, als het voorstel in zijn huidige vorm wordt aangenomen, door zeer gebrekkige algoritmes worden gefilterd.

Ik had nog niet van art.13 gehoord... Ze hebben het getal wel ongelukkig gekozen :') Ik ben benieuwd hoe het komt. Ik vraag me dan ook af hoe het zit met bronvermelding. Wat wordt de scheidslijn tussen 'mag niet / alleen met bronvermelding / mag wel'

Waar ik ook benieuwd naar ben is de organisatie die dit moet gaan handhaven... En in hoeverre zijn er in dat opzicht risico's voor gewone personen? (Boetes voor de plaatser van een bericht).

Oh, my bad...

Afbeelding

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 02:23

Bubblewrap schreef:

haha of niet. :')

Nee even zonder dollen, ik denk dat je wel een punt hebt. Maar kunnen sites niet geweigerd worden door EU-kabinet binnen EU landen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 09:19

Witchcraft schreef:
Bubblewrap schreef:

Nee even zonder dollen, ik denk dat je wel een punt hebt. Maar kunnen sites niet geweigerd worden door EU-kabinet binnen EU landen?

De Chinese overheid krijgt het wel voor elkaar in China, dus dan moet het voor de EU ook lukken.

Gypsy schreef:
Oh, my bad...

[ [url=m/ApHho4.jpg]Afbeelding[/url] ]

_O- }>

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 10:28

Bubblewrap schreef:

De Chinese overheid krijgt het wel voor elkaar in China, dus dan moet het voor de EU ook lukken.

[/quote]
Als dat hier in de EU ook zo gaat worden ga ik maar emigreren naar... lemme say... FRIGGING AUSTRALIË???

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:10

Bubblewrap schreef:
Gypsy schreef:

Als jij zonder toestemming van de maker bijvoorbeeld een foto gebruikt, loop je het risico een factuur van die maker te krijgen. En heb je die maar te betalen. Dat is bij wet (terecht) zo geregeld en dus is het een goede zaak dat er iets wordt geregeld.
Ik ken de details van dit voorstel verder niet maar t klinkt niet raar.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 22:55

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:03

Ik snap werkelijk niks van t artikel..

Net als die privicey wet.. vind ik ook maar krom..

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 23:05

Het gaat er om dat straks IEDEREEN een LICENTIE moet kopen voor alles wat ze moeten uploaden.... En alles waar al een licentie of copyright op zit (hoe klein ook!) wordt eruit gefiltered.

En dat wereldwijd...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:07

Niet stressen. Het zal niet zo'n vaart lopen.

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:10

Vroege 1 april grap? :))

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:12

Ik kan er ook nog niet echt wakker van liggen. Eerst zien, dan geloven.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:12

CoonArt schreef:
Het gaat er om dat straks IEDEREEN een LICENTIE moet kopen voor alles wat ze moeten uploaden.... En alles waar al een licentie of copyright op zit (hoe klein ook!) wordt eruit gefiltered.

En dat wereldwijd...

Ah op die manier. Zat de Engelse artikel al te lezen maar snapte er niks van.

Ik hoop dat t artikel niet door komt.. wat een onzin..

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 23:13

plutolover schreef:
CoonArt schreef:

En dat wereldwijd...

Ah op die manier. Zat de Engelse artikel al te lezen maar snapte er niks van.

Ik hoop dat t artikel niet door komt.. wat een onzin..

Hopelijk niet, maar de grote stemronde moet nog komen ergens volgende maand/april

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 23:14

LENTI schreef:
Vroege 1 april grap? :))

Nou nee... -O-