Hey bokkers,
Ik heb eigenlijk altijd een te hoge luchtvochtigheid op mijn bovenverdieping gehad met zwarte schimmel als gevolg. Een klein jaar geleden is er een ventilator geplaatst in de badkamer, dat werkt goed! Te goed... Met weer zoals afgelopen dagen (zonder regen). Het is zo'n type dat aangesloten is op de verlichting en na het uitzetten van deze verlichting nog een kwartier door ventileert. Kan en mag ik niks aan veranderen (huurhuis).
Nu heb ik ter compensatie een laag water in de badkuip staan voor verdamping en houd de ramen dicht. Maar ik weet niet zo goed wanneer ik wel/niet de ramen open moet zetten om de luchtvochtigheid op een goed peil te krijgen.
Ik met vooral dat mijn mond gelijk droog word en ik word gedurende de nacht wat hoesterig (prikkelhoest). Ik heb ook een kat die erg graag boven ligt maar al wat ouder is en gevoelig op haar luchtwegen (niesziekte) nu merk ik gelukkig niks aan haar maar, liever voorkomen dan genezen.
Heeft iemand toevallig richtlijnen mbt ramen open of dicht e.d.?
Het is een huis uit 1902, alles hout hout hout, slecht geïsoleerd, bovenverdieping laast verbouwd in 1980, centrale verwarming, temperatuur schommelt tussen de 10 em 15 graden. Heb geen hygrometer.
Thanks!