Luchtvochtigheid in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Luchtvochtigheid in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 01:10

Hey bokkers,

Ik heb eigenlijk altijd een te hoge luchtvochtigheid op mijn bovenverdieping gehad met zwarte schimmel als gevolg. Een klein jaar geleden is er een ventilator geplaatst in de badkamer, dat werkt goed! Te goed... Met weer zoals afgelopen dagen (zonder regen). Het is zo'n type dat aangesloten is op de verlichting en na het uitzetten van deze verlichting nog een kwartier door ventileert. Kan en mag ik niks aan veranderen (huurhuis).

Nu heb ik ter compensatie een laag water in de badkuip staan voor verdamping en houd de ramen dicht. Maar ik weet niet zo goed wanneer ik wel/niet de ramen open moet zetten om de luchtvochtigheid op een goed peil te krijgen.

Ik met vooral dat mijn mond gelijk droog word en ik word gedurende de nacht wat hoesterig (prikkelhoest). Ik heb ook een kat die erg graag boven ligt maar al wat ouder is en gevoelig op haar luchtwegen (niesziekte) nu merk ik gelukkig niks aan haar maar, liever voorkomen dan genezen.

Heeft iemand toevallig richtlijnen mbt ramen open of dicht e.d.?

Het is een huis uit 1902, alles hout hout hout, slecht geïsoleerd, bovenverdieping laast verbouwd in 1980, centrale verwarming, temperatuur schommelt tussen de 10 em 15 graden. Heb geen hygrometer.

Thanks!

EllaBellaah

Re: Luchtvochtigheid in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 01:38

Wij hebben een soort gelijke situatie. In de vorige huur woning was het zo vochtig dat het net niet regende :') in onze nieuwe koopwoning is het aan de droge kant (rond de 40%) wij hebben planten neer gezet, die zorgen voor wat meer vocht. Daarnaast bakjes water aan de verwarming hangen. Qua ramen open zetten, kijk buiten naar het weer, vandaag was het vochtig weer, zet ze dan gerust wat open.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 02:16

Ik heb ook bakjes water aan de verwarming en een enkele keer een vochtige handdoek over de verwarming in de slaapkamer.
Wel zet ik elke dag boven alle ramen open ter ventilatie en smorgens op de dagen dat ik vrij ben de achterdeur ook een uurtje.
Ventilatie is heel belangrijk, juist als je het wat vochtiger wil maken, dat moet er ook uit kunnen. En frisse lucht is zoveel beter.
Alleen vorig jaar maart toen het zo heel koud was met die straffe, superdroge oostenwind, toen heb ik alles dicht gehouden (achterdeur en 1 slaapkamer op het oosten)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 06:43

Ik zou eerst eens een hydrometer kopen. Die zijn niet zo duur.

Ventilatie in de winter maakt het juist droger. Vochtigheid wordt lager naarmate de temperatuur stijgt, dus als je koude lucht van buiten naar binnen haalt met bv 60% vocht dan zakt die binnen zodra je die lucht verwarmt bv naar 40%.
Minder stoken of inderdaad waterbakjes aan de verwarming zou de beste oplossing moeten zijn.

Er zijn ook luchtbevochtigers te koop, maar ik zou eens beginnen met een hydrometer kopen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 09:59

Droog je je je was in huis? Of met een droger. Dit kan behoorlijk de luchtvochtigheid doen stijgen.