Moet deze plant meer of minder water?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Moet deze plant meer of minder water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 21:12

Ik ben niet heel goed met planten, of ik verzuip ze of ze drogen uit.

Nu heb ik laatst leuke hangplanten gekocht bij de Ikea, maar ze zien er niet meer zo mooi uit. Ik kan deze planten ook niet meer vinden op de site of in de Ikea en ik weet niet of ze nu veel of weinig water moeten. En of ze er slecht uitzien doordat ik ze heb verzopen of dat ze dorst hebben.

Anyone?
Afbeelding

Afbeelding

OlleBolle

Re: Moet deze plant meer of minder water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:13

Hoe voelt de aarde aan? Vochtig of erg licht en uitgedroogd? Voor zover ik het kan zien, lijkt het me dat ze meer water nodig hebben...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:17

Je kan t voelen aan de aarde.
Dit soort planten lusten graag water .
Zeker nu de huizen verwarmd worden door radiator .

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 21:20

Aarde voelt droog, maar als ik de hele plant op de kop houdt stroomt er water uit.. misschien vaker maar niet teveel water?

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:21

Zeker als ze boven de verwarming hangen of in een verwarmde ruimte kunnen ze wel wat extra water gebruiken door de droge lucht. Als de aarde droog aan voelt, zeker water bijgeven! Weet je wat voor soort het is?

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:24

Ervaringsdeskundige met 30 jaar ervaring hier :j
Het is heel simpel om te bepalen of een plant veel of weinig water nodig heeft , er is veel te zien aan de kleur en dikte van het blad ..

Als de bladeren donker van kleur zijn , dan mogen ze iets donkerder staan ( of hangen ) niet verder dan 1 meter van het raam.
Is het blad licht van kleur of met een bont blad , dan wil de plant graag erg licht staan ( of hangen )

Hetzelfde is voor de dikte van het blad , is het een dun blad .. dan wil de plant meer water dan dat de plant een dik blad heeft .. even voelen dus _O-

Succes !
Laatst bijgewerkt door N4N4 op 06-02-19 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 21:25

chantalboes schreef:
Zeker als ze boven de verwarming hangen of in een verwarmde ruimte kunnen ze wel wat extra water gebruiken door de droge lucht. Als de aarde droog aan voelt, zeker water bijgeven! Weet je wat voor soort het is?

Nee.. helaas. Laatst al gekeken of ze ze nog verkochten bij Ikea maar pech. Geeen idee.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:28

Het is voor veel planten ook normaal om blad te verliezen in de winter. Het kan ook zijn dat de pot te klein is en daardoor een deel verdrukt is en afsterft. Ik weet ook niet welke plant dit is, maar wel een hele mooie!

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:29

Planten mogen nooit zoveel water krijgen dat ze met de voeten in het water staan , dan stikken de wortels en gaat de plant dood .
Ik persoonlijk zou het water er even uitgieten ..
Voor nu even niks geven en ze 1 of 2 keer per week in een bak met lauw warm water zetten voor een uurtje of 2 .
Zo kan de kluit zich lekker volzuigen en heeft de plant genoeg .
Wel goed uit laten lekken zodat ze niet weer met de voetjes in het water ( blijven ) staan :')

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 21:36

N4N4 schreef:
Planten mogen nooit zoveel water krijgen dat ze met de voeten in het water staan , dan stikken de wortels en gaat de plant dood .
Ik persoonlijk zou het water er even uitgieten ..
Voor nu even niks geven en ze 1 of 2 keer per week in een bak met lauw warm water zetten voor een uurtje of 2 .
Zo kan de kluit zich lekker volzuigen en heeft de plant genoeg .
Wel goed uit laten lekken zodat ze niet weer met de voetjes in het water ( blijven ) staan :')

Ze staan nu in lauw water in de wasbak! Potjes op de kop leeggegoten.

Zal ze vanaf nu wat vaker water geven!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:44

N4N4 schreef:
Als de bladeren donker van kleur zijn , dan mogen ze iets donkerder staan ( of hangen ) niet verder dan 1 meter van het raam.
Is het blad licht van kleur of met een bont blad , dan wil de plant graag erg licht staan ( of hangen )

Hier veel planten voor in de volle zon; en de meeste hebben een donker blad.
https://www.123planten.nl/kamerplanten/volle-zon

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:24

de app plantsome is voor mij de uitkomst. Plant invullen, de grootte en de hoeveelheid direct zonlicht en de app geeft een melding als je de plant water moet geven en hoeveel dat dan is. Ineens blijven mijn planten leven :j *\o/*

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 12:22

Maartje__ schreef:
de app plantsome is voor mij de uitkomst. Plant invullen, de grootte en de hoeveelheid direct zonlicht en de app geeft een melding als je de plant water moet geven en hoeveel dat dan is. Ineens blijven mijn planten leven :j *\o/*

Oke wauw! Die ga ik onthouden als ik een nieuwe plant koop. Lastige bij deze is dat ik de naam niet weet

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:33

Mloes schreef:
Oke wauw! Die ga ik onthouden als ik een nieuwe plant koop. Lastige bij deze is dat ik de naam niet weet

Je kunt ze ook een berichtje sturen met foto van de plant en dan gaan ze je daarmee helpen :j

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:38

Ik ben erachter dat hoe minder je, je best doet, hoe beter ze het doen! :))

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:38

Dat is een lipstick plantje! Heb hem zelf ook <3 Het is een lastige idd, ik doe 1x per week een scheut water. Daarop doet hij het goed!

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:53

Bij mij blijft ook niets leven dus kreeg ik de tip ipv water geven van boven af, ze 1x per week in de gootsteen met flinke laag water te zetten (in de binnenpot dan natuurlijk) dan nemen ze zelf water op.....en tot nu toe leeft alles nog _/-\o_

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:01

https://www.mijntuin.org/articles/aesch ... aphrolepis

Geloof dat dat hem is, niet 100% zeker.

Water: Matig water geven tijdens de groeiperiode. Laat de potgrond tussen twee gietbeurten in licht opdrogen. Aeschynanthus is zeer gevoelig voor overmatige begietingen, dit kan wortelsterfte tot gevolg hebben. Gebruik kalkarm water op kamertemperatuur en voeg regelmatig wat plantenvoeding toe.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 16:21

App gedownload, en mijn plant ingevoerd. Hij zegt dat ik pas 18 februari weer water moet geven.. Heb ze wel eergister in lauw water in de wasbak gezet.