Inmiddels ben ik 21 jaar en vind het toch wel tijd om het huis uit te gaan, maar dan komt het dilemma, hoe en waar ga je starten?
Ik heb inmiddels een jaartje een fantastisch leuke fulltime baan met fijne collega's, voor het eerst heb ik echt het gevoel dat ik op mijn plek zit. Tevens zit de enige familie die ik heb ook in deze buurt, ik wil hier dus in de omgeving blijven.
En dan ga je om je heen kijken, wat zijn de opties?
- Kamers
- Anti-kraak
- Sociale huur
- Vrije huur
- Kopen
(als ik wat vergeet hoor ik het graag)
Ik kijk nu ongeveer een half jaartje serieus rond, maar steeds meer begint de realiteit door te dringen dat het met een normaal fulltime inkomen best wel moeilijk is.. En ik weet dus ook echt niet waar ik moet beginnen.
Ik hoop niet dat ik te negatief over kom, maar daarom heb ik dit topic ook geopend, misschien dat jullie wat goede ideeën hebben. Ik besef mij ook dat je niet altijd kan krijgen wat je wil, ik heb gelukkig ook geen haast met uit huis gaan, maar wil wel graag op een rijtje hebben wat de mogelijkheden zijn.
Graag hoor ik ook verhalen over hoe jullie begonnen zijn.
Kamers: thuis heb ik ook een kamer..? Dus schiet er vrij weinig mee op, tevens ben ik erg introvert en geen mensen mens, ik ben dus echt op zoek naar een rustige plek voor mij zelf en wil zeker niet in de stad wonen. Dit is dus meer iets voor een noodsituatie. Als ik moet kiezen tussen thuis wonen of op kamers blijf ik liever thuis zegmaar.
Anti-kraak: ik kan niet goed tegen onzekere situaties, voor mij als persoon denk ik geen optie, de gedachten dat ik elk moment uit gezet kan worden krijg ik al stress van, tevens mogen huisdieren vaak niet mee en daar heb ik er nog al wat van.. Ook alleen geschikt voor noodsituaties dus. Ook hier geld als ik moet kiezen dan blijf ik liever thuis. Moet zeggen dat dit ook niet echt aangeboden word hier in de omgeving, dus dat schiet ook niet op natuurlijk.
Sociale huur: wachtlijst van minstens 10 jaar, goede optie als ik over 10 jaar nog niks gevonden heb (wat ik toch wel hoop

Vrije huur: onbetaalbaar, een huis kopen met hypotheek is op maand basis tevens veel goedkoper.
kopen: Mag maximaal 80.000 aan hypotheek lenen, huizen hier zijn minstens 180.000 en dan heb ik het al over een klein opknappertje, iets degelijks is duurder maar dat hoeft voor mij niet persee. Maar dan nog steeds, 100.000 eigen geld, waar haal ik dat vandaan?
Wat zie ik over het hoofd (behalve de rijke vent en het winnende lot in de loterij?)
Hoe zijn jullie begonnen?
Misschien handige informatie, ik verdien sinds mijn salaris verhoging op basis van 40 uur inmiddels ongeveer 1700 bruto per maand en heb geen partner. Woon in midden Nederland. Details hou ik liever privé