Woonkamer warm en licht maken - ideeen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Woonkamer warm en licht maken - ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 18:22

Op dit moment woon ik op de bovenste verdieping met ramen naar 3 kanten en aan alle kanten veel uitzicht. Mijn woonkamer is dus heerlijk licht. Ik ga binnenkort verhuizen naar een appartementje op de begane grond, zonder uitzicht en met boven het raam een afdakje, en een klein keukenraam aan de andere kant. Dus maak ik me nu al zorgen dat het zo donker is. Dus vraag ik me af: wie heeft er flitsende ideeen om dit vooral overdag leuk licht en warm te krijgen? ('s Avonds is het een kwestie van genoeg lampen, maar overdag wil ik vooral ook daglicht.)
Ik wil bovendien vooral geen steriel huis. Alles wit houdt het natuurlijk wel licht, maar vind ik vaak ook vreselijk saai en kil.
De stoffen bekleding van een aantal van mijn meubels is rood, dus daar moet het wel bij passen (die ga ik niet meteen weg doen namelijk.)

Dus, als er mensen leuke ideeen of inspirerende foto's hebben?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:31

Zonder foto's is het wel erg lastig om advies te geven. Als je rode meubels hebt zou ik 1 wand in een (lichte) grijstint maken en de rest 9010. Qua accessoires kun je natuurlijk ook veel. Inderdaad voldoende lampen met een keuze van werklicht en gezellig zit licht. Veel planten zorgt ook voor levendigheid en een warmer huis.

Je kunt ook nog een spiegel ophangen zodat de ruimte groter wordt enhet licht van het raam weerkaatst dus meer lijkt.

DemDeempel

Re: Woonkamer warm en licht maken - ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:48

Gisteren was ik toevallig bij een vriendin die hetzelfde probleem had. Zij heeft een lichtsnoer met van die peertjes aan haar plafond hangen, van de ene hoek naar de andere kant in het midden en weer naar de andere hoek, als een driehoek zegmaar.
Ze had om elke lamp een crepe papier velletje gedaan om het licht iets te dimmen. Om en om geel/oranje en wit, dat zorgde voor een heel natuurlijk ogend licht.
Dit soort snoeren gebruikte ze
Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 19:10

9010 staat alvast genoteerd, maar wordt grijs niet snel te kil? Ik dacht een foto te hebben, maar helaas. Binnenkort maar even maken. Maar het is een vrij standaard kleine woonkamer volgens mij. Keuken aan de voorkant, doorlopend in de kamer naar de achterkant, en 3,60 breed.

DemDeempel: thanks

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:20

Ik heb ook een woonkamer met twee heel kleine raampjes. Oude boerderijwoning.. voordeel is dat het goed isoleert :+

Bij ons in huis is het zelfs te donker voor planten om te overleven, en ik heb overdag zelfs soms het licht aan.
Ik wilde ook niet alles spierwit, dus heb ik de muur die het donkerst is gewoon een pasteltint gegeven. De lichtere muren heb ik wit gelaten zodat die toch zo veel mogelijk van het licht dat er binnen valt reflecteren.
Afbeelding

Het is niet ideaal, maar zo lijkt het in ieder geval zo licht mogelijk zonder dat het echt te strak en te kil wordt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:43

Ik zou denk ik rondom tegen het plafond een alkoof met (led) licht maken, zodat je (bij donker weer ook overdag) je plafond indirect kunt verlichten. Zoals bv in veel musea wordt gedaan.

Verder kun je idd met een grote spiegel op de wand tegenover het raam werken. En misschien is het ook wel mogelijk twee spiegels (één om het licht te vangen en één om het je kamer in te spiegelen lijkt me) buiten onder dat afdak boven je raam te monteren?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 20:52

Ibbel, dat zijn twee hele goeie tips, die ik zeker ga proberen uit te voeren!

8nnemiek, bedankt voor de foto, leuke sfeer en die plafondlamp is ook mooi. Volgens mij heb ik nu een vergelijkbare kleur op de muur. Misschien kun jij ook nog een grote spiegel op die muur hangen :)

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:58

Persoonlijk vind ik 9010 geen mooie kleur, onze 'witte' muren zijn 9016, verkeerswit. Die pastelmuur en een spiegel zijn denk ik ook een goed idee. En misschien dag-nacht rolgordijnen gebruiken ipv overgordijnen

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:59

Grijs hoeft natuurlijk niet perse, als je daar niet van houdt. Maar een mooie zachte kleur is ook goed, ik heb ik mijn kamer een licht groen/mint kleur. De lichtste van het kleurenpaletje. Doe wel de kleur op de lichtste muur. De rest wit. Welke kleur zijn je meubels? Met een lichte houtsoort lijkt de hele woonkamer natuurlijk een stuk lichter dan kersenhout. En plantjes, plantjes, plantjes, het staat gewoon zo gezellig! En met verschillende potten kan je ook echt veel sfeer creëren. Veel verhuis succes ;)

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:03

Je kunt wit altijd combineren met muurdeco of een baan behang hier en daar. Ook met planten of hout kun je van een “kille” witte kamer toch een knus huis maken. En vergeet zeker accessoires niet waarmee je kleur en warmte in je huis kan brengen, een schapenvel op een stoel bv is al super knus

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:05

K heb zelf een mooie warme grijs op de muren, het is is de kleur van Praxis genaamd kiezel. Dus mocht je een warme grijstint zoeken :)

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:07

O en ook zeker een aanrader; oranje of geel. Ik heb op 1 slaapkamer oranje (pompoen, dus echt knal oranje) en iedere keer check ik of het licht niet nog aan staat als ik er langs loop :))
Ik heb het zelf gecombineerd met bruin/grijs en dat is fel maar toch ook heel rustig

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:12

Op de afdeling waar ik stage loop in het ziekenhuis hebben ze van die lichtbakken hangen met een foto, het voelt best natuurlijk en ik heb er daarom ook geen last van dat er geen ramen in de bunkers zitten waar wij werken. Het is waarschijnlijk wel een investering :=
Dit is een voorbeeld van het internet, maar dit hangt bij ons aan de muren:

Afbeelding

Misschien is zoiets in het klein te realiseren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:19

Een beetje op de scandinavische toer? En dan warmte creeeren met de structuur van vachtjes en kleedjes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:15

Shadow0 schreef:
8nnemiek, bedankt voor de foto, leuke sfeer en die plafondlamp is ook mooi. Volgens mij heb ik nu een vergelijkbare kleur op de muur. Misschien kun jij ook nog een grote spiegel op die muur hangen :)

Een spiegel aan die muur zou mooi zijn :j Maar helaas niet mogelijk omdat dat onze beamer-wand is. Maar als ik alles nog een keer had moeten inrichten dan had ik ook meer met spiegels gewerkt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:29

Ik heb een muur een pastel groene tint gegeven
De rest wel wit of bijna wit meer crème
9010 vindt ik een vieze kleur .

Lichte hout kleurige vloer.
Witte wand planken
En de rest gewoon mijn donker gekeurde meubels .
De pastel muur maakt het huis een stuk warmer om te zien .

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:51

Ik heb op mijn werk kamer 2 van die hele grote vierkante Led panelen van de ikea. Als die overdag aanstaan dan lijkt het net alsof ik er een dakraam heb. Je kunt het licht ook dimmen of van spierwit naar geel veranderen, echt ideaal.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:24

Lichte vloer heeft bij mij op de zolder veel gedaan in het gevoel van lichtheid en als de zon door de Velux komt lijkt het alsof de hele zolder in licht baadt (geel zeil, ik kan me voorstellen dat je daar niet voor kiest, maar voor het idee). Ik zweer al jaren bij de kleur magnolia op de muur. Niet wit, wel licht en kleurt mee met de kleur van het daglicht. Wat Ibbel zegt: kijk ook buiten naar de kleur van dat afdakje. Het maakt uit of dat vies grijs of reflecterend wit is.

Sterkte met de verhuizing!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 00:13

MonteKarlo schreef:
Op de afdeling waar ik stage loop in het ziekenhuis hebben ze van die lichtbakken hangen met een foto, het voelt best natuurlijk en ik heb er daarom ook geen last van dat er geen ramen in de bunkers zitten waar wij werken. Het is waarschijnlijk wel een investering :=

[ [url=m/OaasGJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit hebben wij op het werk ook maar wat een ramp. Het is voor niemand charmant licht.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 01:35

Een lichte vloer. In mijn woonkamer heb ik maar aan 1 kant ramen en dankzij mijn lichte vloer is het veel lichter in huis dan met de eiken-kleurige vloer die er eerst lag.
Daarnaast inderdaad je meubels vrij neutraal en licht van kleur houden, scheelt ook.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 02:24

Je hebt zeg maar de raamzijde en dan de 2 muren die er dwars opstaan, ik zou de muur die het meeste licht vangt warm geel verven en aan de muur aan de andere kant een grote spiegel hangen.
En de assecoires ook dat geel doen.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 08:55

lenaa_tje schreef:
MonteKarlo schreef:

[ [url=m/OaasGJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit hebben wij op het werk ook maar wat een ramp. Het is voor niemand charmant licht.

Dan zijn de meningen daar blijkbaar over verdeeld ;)
Ben laatst bij Philips geweest die hier veel mee doet, en vond het toch wel mooi en een fijn gevoel geven!

Zoiets als Pjer beschrijft kan misschien een eind in de richting komen.

Anyway succes met verhuizen Shadow0 :)

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 09:26

Zinzi_jewel schreef:
Ik heb een muur een pastel groene tint gegeven
De rest wel wit of bijna wit meer crème
9010 vindt ik een vieze kleur .

Lichte hout kleurige vloer.
Witte wand planken
En de rest gewoon mijn donker gekeurde meubels .
De pastel muur maakt het huis een stuk warmer om te zien .

Haal je 9010 niet door elkaar met 9001? 9001 is crème wit, een soort koffiemelkkleur. 9010 is zuiver wit, maar is nog wel warm van kleur. 9016, verkeerswit, wordt populairder maar kan als te kil worden gezien.