Lastige buren situatie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kimvicious

Lastige buren situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 21:39

Hoooiiii *\o/*

Graag jullie mening over het volgende...

Sinds augustus ben ik verhuisd naar een huurwoning. Special rolstoel toegankelijk voor mij, echt top. Grote tuin dus kan ook lekker buiten zijn. Zo ver, echt heel blij mee.

Nu wil het dat er om mij heen vooral dames wonen vanaf een jaar of 50 die niet werken. Die zijn dus al-tijd thuis.
Ik ben een jonge, vlotte, muziekliefhebbende meid en luister nog wel eens een muziekje.
Omdat we hier vrij hutje mutje wonen houd ik altijd rekening met de buren. Niet vaker dan twee keer per week de muziek aan, hooguit tot 8 uur savonds en geen uren aan een stuk. Oh en niet bizar hard, gewoon op een volume dat er nog overheen gepraat zou kunnen worden(niet doen is zonde van de muziek). Luister veelal pop en country dus geen hardstyle ofzo. En heb geen bassbox. Speakers zijn vintage jaren 70 en staan op een kastje van de muur af tegen het geleiden van geluid.
Nu stond dus afgelopen weekend de bovenbuurvrouw hysterisch aan de deur. Ik had nog geen tien minuten mn muziek aan, op een middag om vier uur... Dit kon echt niet, was verschrikkelijk, altijd dat lawaai, kwam boven de tv uit, ze liet het er niet bij zitten. Een kleine greep uit het assortiment wat mijn kant op kwam. Dit alles volgde nadat ze al als een klein kind had staan stampen boven, waarschijnlijk een hint?

Nu vind ik dat ik mij al ontzettend aanpas aan de buren en ben eigenlijk niet heel hard van plan om nooit geen muziekje meer te kunnen opzetten... Maar, kan ik hier echt problemen mee krijgen?

Er komt namelijk over korte tijd een puppy in huis die waarschijnlijk(zeker) ook wel eens een keer geluid gaat maken en heb weinig zin dan problemen te krijgen met de woningbouw...

Kortom, what to do?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:43

Neu. Denk niet dat ze hier veel mee kunnen. Denk dat die vrouw je probeert te overbluffen.

Als alles zo is als jij beschrijft, lijkt mij de enige mogelijkheid dat ze met een decibel meter zouden komen, en dan komen ze er vanzelf achter dat de vrouw stampij om niks maakt.

Puppy is dan wel weer een ander verhaal. Ben je altijd thuis om zeker te zijn dat die niet gaat blijven blaffen? Niet om banketstaaf te doen hoor! Maar als de buuf hier al een probleem van maakt lijkt me dat een ideale trigger. En denk dat ze daar een sterkere zaak van kan maken.

Edit: staat er iets over in je contract? Over geluiden of huisdieren? Wij hadden bijvoorbeeld dat er na 22.00 geen harde geluiden meer mochten zijn.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:45

Heel gek, maar muziek (en vooral bass geluiden) kunnen boven heel hard door dreunen; harder dan dat je ze hoort als je voor de box staat. Dit hadden wij vroeger thuis namelijk ook, stond beneden de muziek zachtjes aan en het leek in mijn kamer alsof er een olifant stond te dansen. Kijk eens of je je bass helemaal kan uitschakelen op de boxen, of in ieder geval flink dimmen?

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 21:46

Pluttersput schreef:
Neu. Denk niet dat ze hier veel mee kunnen. Denk dat die vrouw je probeert te overbluffen.

Als alles zo is als jij beschrijft, lijkt mij de enige mogelijkheid dat ze met een decibel meter zouden komen, en dan komen ze er vanzelf achter dat de vrouw stampij om niks maakt.

Puppy is dan wel weer een ander verhaal. Ben je altijd thuis om zeker te zijn dat die niet gaat blijven blaffen? Niet om banketstaaf te doen hoor! Maar als de buuf hier al een probleem van maakt lijkt me dat een ideale trigger. En denk dat ze daar een sterkere zaak van kan maken.

Edit: staat er iets over in je contract? Over geluiden of huisdieren? Wij hadden bijvoorbeeld dat er na 22.00 geen harde geluiden meer mochten zijn.

Ja dat dacht ik dus al. De pup zal voornamelijk mee gaan hoor. Maar zal ooit wel eens bench training moeten hebben om vervolgens netjea stil te gaan blijven haha en dat kan niet geluidloos gaan. Maar uiteraard geen uren aan een stuk ! Al heeft ze zelf ook een hond die regelmatig blaft. Alleen heb ik altijd wel radio of tv aan dus hoor ik de buren zelf weinig.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:47

Vraag eens of je vanaf hun huis mag luisteren dan kun je beter oordelen of ze overdrijven of dat het terecht is.

Nicje87

Re: Lastige buren situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:51

Ik zou ook vragen of je eens boven mag luisteren. Zo laat je zien dat je haar leert serieus neemt en kan je beter een inschatting maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:52

moonsparkle schreef:
Vraag eens of je vanaf hun huis mag luisteren dan kun je beter oordelen of ze overdrijven of dat het terecht is.

Dit.
Jij of iemand neutraal als jij zelf niet naar boven kunt zou dat eerst zelf moeten horen voor je kunt zeggen dat het niet zo is.
De buurvrouw zal ook niet helemaal voor niets zo raar doen toch?

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:55

Heb je al geluisterd bij mevrouw in haar woning wat zij hoort?
Voordeel van die oudjes is dat ze vaak hardhorend zijn maar ze moeten meestal ook niks hebben van een omgevingsgeluidje of een radiootje. Het is vaak helemaal stil bij ouderen in huis. Je kunt de klok horen tikken.
Iedereen heeft normale woongeluidente accepteren, ook zij. Zeker op de tijden die je noemt moet dat geen punt zijn.
Wellicht kun je eens kijken of je een wijkagent of bemiddelaar hebt in je buurt. Stel je naar de buurvrouw oplossingsgericht op en ga haar melden dat je binnenkort een puppy in huis krijgt en wat je kunt doen om overlast te beperken.
Als de overlast van mevrouw te erg wordt naar jullie toe, zou je de verhuurder kunnen benaderen. Probeer incidenten te rapporteren op papier of vast te leggen op camera.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:55

Eens met anderen: ga eens bij haar luisteren hoe het klinkt. Jij kunt nu wel zeggen dat het allemaal prima is maar feit is dat je het gewoon niet weet.

Een box op een (houten) kastje kan net zoveel geluid doorgeven als op de grond trouwens, heb je er wel rubber tussen zitten?

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 21:57

xSCWx schreef:
Heel gek, maar muziek (en vooral bass geluiden) kunnen boven heel hard door dreunen; harder dan dat je ze hoort als je voor de box staat. Dit hadden wij vroeger thuis namelijk ook, stond beneden de muziek zachtjes aan en het leek in mijn kamer alsof er een olifant stond te dansen. Kijk eens of je je bass helemaal kan uitschakelen op de boxen, of in ieder geval flink dimmen?

Als ik nu dagelijks of uren achter elkaar muziek zou draaien is dat wel een optie. Maar ik neem aan dat op een normaal volume ik eens a twee keer per week toch wel een uurtje normaal van de kwaliteit van muziek moet kunnen genieten...

Dat dit niet lang moet zijn, of vaak, daar ben ik mij van bewust en daar houd ik ook voor 99% rekening mee. Maar ik blujf erbij dat eens hooguit twee keer per week een uurtje overdag zou moeten kunnen. Het is geen seniorenwoning...

Edit er zit idd demping tussen vloer en kast en tussen box en kast. Beide niet tegen de muur. Daar is weinig verbetering mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:59

Dat klinkt nu alsof je niet bereidwillig bent om eventuele overlast die jij veroorzaakt te erkennen en beperken? Dat bedoel je vast niet toch?
Met kleine aanpassingen zou je je huis beter geluiddicht kunnen laten maken eventueel.
Als het daadwerkelijk zo vervelend doorklinkt zou 5 minuten per week al te veel zijn.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:01

Kimvicious schreef:
Maar ik blijf erbij dat eens hooguit twee keer per week een uurtje overdag zou moeten kunnen. Het is geen seniorenwoning..

Nogmaals: je wéét niet hoe het daar klinkt dus ga gewoon even luisteren. Dat is ook fijn voor je eigen gemoedsrust.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:02

Kimvicious schreef:
xSCWx schreef:

Als ik nu dagelijks of uren achter elkaar muziek zou draaien is dat wel een optie. Maar ik neem aan dat op een normaal volume ik eens a twee keer per week toch wel een uurtje normaal van de kwaliteit van muziek moet kunnen genieten...

Dat dit niet lang moet zijn, of vaak, daar ben ik mij van bewust en daar houd ik ook voor 99% rekening mee. Maar ik blujf erbij dat eens hooguit twee keer per week een uurtje overdag zou moeten kunnen. Het is geen seniorenwoning...

Edit er zit idd demping tussen vloer en kast en tussen box en kast. Beide niet tegen de muur. Daar is weinig verbetering mogelijk.

Maar waarom niet een keer bij de buurvrouw luisteren zoals al geopperd is? Je komt nu zelf eerlijk gezegd niet erg meewerkend over. Natuurlijk zou je gewoon muziek mogen luisteren, maar als het bij haar echt buitenproportioneel hard te horen is mag dat natuurlijk ook niet.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:04

Ik vind dat je al heel veel rekening met je buren houdt door maar 1 a 2x per week een uurtje muziek te draaien overdag. Zeker als dat op een normaal volume gebeurd. Vind dat je buurvrouw een beetje overdrijft, alsof ze niets beters te doen heeft. :o Ze zit de hele dag thuis? Klinkt alsof ze een bezigheid zoekt ofzo. :=

Maar misschien is het idd een goed idee om eens te gaan luisteren bij haar thuis. Dan weet je gelijk of ze overdrijft of een punt heeft.

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 22:06

Oh dacht dat ik dit getypt had maar toch niet :') dan alsnog
Ik heb bij de andere bovenburen al geluisterd toen wij de woningen net kregen(er zijn twee woniningen naast elkaar boven de mijne). Geluidsinstallatie op de grond in holle woningen en best aardig volume erop. Voor beide partijen getest. Zowel van de boven naar benedenwoning als andersom was er zeer, zeer weinig te horen. Dus ik weet dat het prima geluidsdempend gebouwd is.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:08

Maar waarom wil je dan niet bij de buurvrouw komen luisteren dan?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:09

Kimvicious schreef:
Ik heb bij de andere bovenburen al geluisterd toen wij de woningen net kregen(er zijn twee woniningen naast elkaar boven de mijne). Geluidsinstallatie op de grond in holle woningen en best aardig volume erop. Voor beide partijen getest. Zowel van de boven naar benedenwoning als andersom was er zeer, zeer weinig te horen. Dus ik weet dat het prima geluidsdempend gebouwd is.

Weet je, je moet het zelf weten en prima als jij er verder niets mee wil doen en gewoon wil afwachten of je de woningbouw op je dak krijgt, maar dat je in de ene woning geluisterd hebt hoeft helemaal niets te zeggen over hoe het in de andere woning klinkt. Een geluidslek kan heel lokaal zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:09

Koop een draadloze koptelefoon , kun je nog veel vaker muziek luisteren en gebruiken wanneer haar hond blaft.

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 22:10

Jolien87 schreef:
Maar waarom wil je dan niet bij de buurvrouw komen luisteren dan?

Omdat ik weet hoe het boven klinkt want dat is met de andere buren getest. En ze als een hysterisch viswijf stond te schreeuwen voor mn deur terwijl er allemaal buren langs liepen. Word ik niet bepaald meegaander van :D

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:13

Kimvicious schreef:

Dan nog. Je buurvrouw voelt zich blijkbaar niet gehoord. Neem haar klacht serieus en ga er toch eens langs om te luisteren. Ook al ben je het niet met haar eens, je kan op die manier wel je bereidwilligheid tonen. Als het dan op een rustige manier bespreekbaar te maken is, geef dan aan dat je er graag van houdt muziek te luisteren en wat haar oplossing zou zijn zodat jij je muziek kan luisteren en zij er minder last van heeft.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:14

Maar de ene woning is de andere niet.
Het geluid kan echt enorm verschillen per plek en het minste wat je dan kan doen is even naar boven lopen om zelf te luisteren.

Schijnbaar pikt ze toch wat mee van je takkeherrie, anders was ze niet op dat moment naar beneden gekomen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:16

Ik zou me niet teveel laten overbluffen. Geluidsoverlast is heel vervelend, maar (zeker als je er gevoelig voor bent) ook onvermijdelijk.
Een paar keer per week een uurtje is niet onredelijk, ook niet als ze dat letterlijk kan meevolgen. En verder: een draadloze headcanceling koptelefoon. Voor beiden. Voor jou wellicht een extra optie om muziek te kunnen luisteren, maar voor haar een optie om geen last van jou te hebben. Want het is helemaal prima om de muziek doorgaans niet te hard te zetten, niet 's avonds laat, niet iedere dag, niet 's ochtends vroeg etc. Maar je mag wonen en leven in je huis, zelfs als anderen daar wat overlast van hebben.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:17

Soms zijn mensen verwend met hun vorige buren en dan is het een shock als er iemand komt wonen die geluid maakt.
Ik woon in een oud, niet geïsoleerd huis en heb aan een kant oudere buren maar als ik een lekker nummer hoor op de radio gaat hij toch echt lekker hard hoor!
Als zij eens een verjaardag hebben oid hoor ik ze ook maar moet kunnen. Je moet toch normaal kunnen wonen en leven zonder dat een buurvrouw staat te blèren aan de deur, ben ik trouwens ook allergisch voor hoor.

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:19

Maar je hebt ook buren die je gewoon niet mogen en de 'pik' op je hebben en uiteindelijk gewoon wat gaan zoeken om je mee te pakken. 8)7 Alleen dit moet je wel eerst even zeker weten, dus langsgaan hoe de meeste bokkers aangeven vind ik een goed plan! Dan kun je inderdaad oordelen of ze gewoon onzin praat of dat ze wel degelijk geluiden hoort. Maar een paar uurtjes muziek per week moet kunnen. Succes!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:20

Ik weet niet hoe je in je geld zit maar is de aanschaf van een goede koptelefoon een optie? Met een lekker lang snoer eraan of draadloos zodat je op ieder gewenst moment muziek kunt luisteren en er wellicht zelfs een (rolstoel)dansje bij kunt doen?