Wel of geen tussenjaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Wel of geen tussenjaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 19:15

Momenteel doe ik MBO 4 food&lifestyle (eerste jaar) zelf ben ik op dit moment 20, word 5 september 21 en dus 3 dagen te jong om dit jaar de 21+ test voor het hbo op de has te doen (studiejaar begint daar op 2 september)
Dus ik wil volgend jaar de 21+ toets maken.
Nu zit ik te twijfelen om een tussenjaar te nemen en misschien een aantal cursussen te toen ter voorbereiding voor het hbo i.p.v. nog een jaar mbo
Wat is verstandiger?

Fearn

Re: Wel of geen tussenjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:28

Kun je niet navragen of je alsnog die test mag doen? Misschien kunnen ze een uitzondering maken, omdat je september al 21 wordt.

Zo niet, dan zou ik inderdaad aanraden om een tussenjaar te nemen. Een extra jaar mbo doen als je eigenlijk toch naar het hbo wilt heeft niet veel zin. Als je zelf denkt dat je gemotiveerd genoeg bent voor het hbo, moet het vast lukken!

Je kan inderdaad dan in je tussenjaar wat cursussen volgen en/of oriënteren. Je kan ook gaan werken of wat rondreizen :)

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:29

Vind je de opleiding die je nu doet leuk? En sluit deze opleiding aan op de studie die je hierna wilt gaan doen?
Laatst bijgewerkt door Doedatje op 30-01-19 19:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:29

Ik weet dat de has een pittige opleiding is.... weet je zeker dat je dit niveau van die opleiding aan zal kunnen?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 19:34

IsaCalixa schreef:
Kun je niet navragen of je alsnog die test mag doen? Misschien kunnen ze een uitzondering maken, omdat je september al 21 wordt.

Zo niet, dan zou ik inderdaad aanraden om een tussenjaar te nemen. Een extra jaar mbo doen als je eigenlijk toch naar het hbo wilt heeft niet veel zin. Als je zelf denkt dat je gemotiveerd genoeg bent voor het hbo, moet het vast lukken!

Je kan inderdaad dan in je tussenjaar wat cursussen volgen en/of oriënteren. Je kan ook gaan werken of wat rondreizen :)

ik heb al nagevraagd bij bijde studieadviseurs van de opleidingen die mij interesseren, helaas is dit niet mogelijk en kan ik pas volgend naar de toets maken
Maartje1990 schreef:
Ik weet dat de has een pittige opleiding is.... weet je zeker dat je dit niveau van die opleiding aan zal kunnen?

HAS is toch gewoon een hoge school? Denk zeker dit te kunnen

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 19:35

Doedatje schreef:
Vind je de opleiding die je nu doet leuk? En sluit deze opleiding aan op de studie die je hierna wilt gaan doen?

Opleiding vind ik zeker leuk, alles precies hetzelfde als mijn mbo 3 opleiding, behalve dan dat de Avo vakken een niveau hoger zijn, kaars is doe ik ook met 2 vingers in mijn neus

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:37

Een tussenjaar kan super waardevol zijn, afhankelijk van hoe je het invult.
Ik zou persoonlijk geen cursussen doen, maar gaan werken en/of reizen. Je leert dan zoveel meer nieuwe vaardigheden die je in je verdere leven gaat gebruiken.
Lekker jezelf ontwikkelen op een andere manier.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:40

Is het voor een specifieke opleiding op de HAS dat je 21 moet zijn? Ik ben ook een opleiding op de has begonnen toen ik 19 was vanaf het mbo, en klasgenoten vanaf het havo waren nog jonger.
(Denk teminste dat je t over de HAS in Venlo of Den Bosch hebt?)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 19:42

Obelix95 schreef:
Is het voor een specifieke opleiding op de HAS dat je 21 moet zijn? Ik ben ook een opleiding op de has begonnen toen ik 19 was vanaf het mbo, en klasgenoten vanaf het havo waren nog jonger.
(Denk teminste dat je t over de HAS in Venlo of Den Bosch hebt?)

Heb t idd over de has is den bosch, ik heb zelf alleen een mbo 3 diploma en kan dus niet naar t hbo tenzij ik mijn mbo 4 haal of de 21+ test maak

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:45

Kan je niet beter verder werken aan je MBO4? Als je de test niet haalt heb je toch een MBO4 diploma en loop je geen vertraging op met deze studie. Als je de test haalt kan je onmiddellijk overschakelen naar de HBO opleiding en hoef je de MBO4 opleiding niet af te werken. Je blijft wel in je studieritme (wat voor sommige mensen belangrijk is).

Waarom wil je de MBO4 opleiding niet afwerken?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 19:54

Riel schreef:
Kan je niet beter verder werken aan je MBO4? Als je de test niet haalt heb je toch een MBO4 diploma en loop je geen vertraging op met deze studie. Als je de test haalt kan je onmiddellijk overschakelen naar de HBO opleiding en hoef je de MBO4 opleiding niet af te werken. Je blijft wel in je studieritme (wat voor sommige mensen belangrijk is).

Waarom wil je de MBO4 opleiding niet afwerken?

Omdat ik mij ontzettend verveel, opleiding interesseert mij zeker, alleen heb hiervoor mbo3 gedaan in dezelfde richting en ik krijg dezelfde lesstof wat mij demotiveerd doordat ik er geen uitdaging in zie (haal zonder uberhouot iets te doen 8 en hoger)

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:00

Dat is een goede reden om iets anders te doen.

Is eventueel een HAVO diploma in afstandsonderwijs halen iets wat haalbaar is? Dit is een voorbeeld van een mogelijke aanbieder: https://www.nha.nl/vmbo-havo-vwo

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:01

Jaartje werken bij een "echt" bedrijf voordat ik aan mijn studie begon heeft ontzettend positief bijgedragen aan mijn werkhouding en motivatie, dus ik raad het aan :).

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 21:08

Riel schreef:
Dat is een goede reden om iets anders te doen.

Is eventueel een HAVO diploma in afstandsonderwijs halen iets wat haalbaar is? Dit is een voorbeeld van een mogelijke aanbieder: https://www.nha.nl/vmbo-havo-vwo

Ik denk dat dat in zekere zin haalbaar zou zijn, de meeste vakken zouden met afstandsonderwijs (zelfde als zelfstudie?) wel lukken, misschien alleen wiskunde niet, heb dat vak toch al 4 jaar niet gehad, en zou bijvoorbeeld in het begin wel handig zijn als ik echt begeleiding krijg met een fysiek persoon die les geeft, en niet vanaf een pc scherm

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:47

Leeg
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 13-07-23 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:55

Welke opleiding wil je gaan doen op de has? De ene opleiding is moeilijker dan de andere. En kun je niveau 4 niet versneld in een jaar doen? Of ben je daar nu te laat voor? Stap mbo3-hbo is bestgroot, zelfs als je de 21+ test haalt

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 21:57

Ik denk inderdaad dat ik versneld de havo wil gaan halen, voor de opleiding die ik wil doen word alleen wiskunde aanbevolen (international food&agribuisness) staat alleen niet bij of je beter voor wiskunde a of b kan kiezen

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:59

Ik heb nu noodgedwongen een tussenjaar. Ik wil erg graag weer naar school en starten aan mn opeiding alleen dit ging niet omdat ik niet door de toelating kwam. Dus zit noodgedwongen een jaartje thuis omdat ik echt die opleiding wilde doen en dus nu pas opnieuw kan proberen.

Ik moet zeggen dat het ook heel lekker is om thuis te zitten. Ik werkte eerst veel helaas is dat plots opgehouden(winkel stopte er mee) maar was lekker om gewoon bezig te zijn en daar andere dingen te leren dan die je op school leert. Ook gebruik ik de tijd om zelf wat uit de knoop te komen(mentaal) en wil ik richting de zomer wat tripjes in mn eentje gaan maken om nog even van de vrijheid te genieten. Ik zou dus voor het tussenjaar gaan daarin kun je jezelf goed leren kennen en op een andere manier dingen leren. Zeker als je de mbo nu saai vind en gedemotiveerd word zou ik voor een tussenjaar gaan ipv nog een jaar jezelf ergeren op school.

Succes met het maken van de keuze!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 22:00

LiannePuthzy schreef:
Ik denk inderdaad dat ik versneld de havo wil gaan halen, voor de opleiding die ik wil doen word alleen wiskunde aanbevolen (international food&agribuisness) staat alleen niet bij of je beter voor wiskunde a of b kan kiezen

@amy
Dat was mijn plan, maar op de school waar ik mbo 3 deed nog ik geen mbo 4 doen, want mijn Engels (8,5 ofzo) vonden ze te laag, dus ben naar een andere school gegaan en hun leek het beter dat ik in t eerste jaar starte (want ik had voeding&techniek gedaan i.p.v. food&lifestyle waar uiteindelijk dus geen verschil in zit behalve t niveau)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:02

Ff vragen aan de studieadviseur welk3 wiskunde het handigst is. Voor mijn opleiding (landscape design) moest je ook wiskunde hebben als je van het mbo kwam. Nergens voor nodig gehad :+ ben ik even blij dat ik die dure cursus op school, in de zomervakantie niet gevolgd heb. Het beetje wiskunde wat ik kreeg op het Mbo was gelukkig genoeg

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:11

Waarom niet gewoon wiskunde a? Lijkt mij voldoende :)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:19

Ik heb een andere opleiding gevolg. Ging domweg daarvan uit. Dus weet zo niet goed wat voor vakken echt veel gevraagd worden bij jouw opleiding. Wij hadden de eerste twee jaar dus wel wiskunde en statistiek. Maar dan is wiskunde a wel voldoende. Denk voor jouw opleiding ook maar wellicht kun je navragen wat het handigst is.
Wel balen trouwens dat je niet mbo 4 versnelt kan halen omdat je mbo 3 al hebt. En dat je 'verplicht' in jaar 1 moest beginnen. Ik snap wel dat de lol en motivatie dan een beetje wegebt als er geen verschil is in opleiding

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 17:49

Daantj__ schreef:
Ik heb een andere opleiding gevolg. Ging domweg daarvan uit. Dus weet zo niet goed wat voor vakken echt veel gevraagd worden bij jouw opleiding. Wij hadden de eerste twee jaar dus wel wiskunde en statistiek. Maar dan is wiskunde a wel voldoende. Denk voor jouw opleiding ook maar wellicht kun je navragen wat het handigst is.
Wel balen trouwens dat je niet mbo 4 versnelt kan halen omdat je mbo 3 al hebt. En dat je 'verplicht' in jaar 1 moest beginnen. Ik snap wel dat de lol en motivatie dan een beetje wegebt als er geen verschil is in opleiding

Innd, en ook als ik nu de 2e jaars van de opleiding hoor krijgen hun ook alleen maar dingen die ik al heb gehad, behalve dan t verplichte keuzedeel wat je nog krijgt.
Mijn moeder lijkt t t beste als ik nog een jaar mbo blijf doen (want ov kaart en stufi, mijn ouders betalen de opleiding en willen ook de prestatiebeurs terugbetalen aan duo) en een cursus wiskunde ergens ga volgen