Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
IsaCalixa schreef:Kun je niet navragen of je alsnog die test mag doen? Misschien kunnen ze een uitzondering maken, omdat je september al 21 wordt.
Zo niet, dan zou ik inderdaad aanraden om een tussenjaar te nemen. Een extra jaar mbo doen als je eigenlijk toch naar het hbo wilt heeft niet veel zin. Als je zelf denkt dat je gemotiveerd genoeg bent voor het hbo, moet het vast lukken!
Je kan inderdaad dan in je tussenjaar wat cursussen volgen en/of oriënteren. Je kan ook gaan werken of wat rondreizen
Maartje1990 schreef:Ik weet dat de has een pittige opleiding is.... weet je zeker dat je dit niveau van die opleiding aan zal kunnen?
Doedatje schreef:Vind je de opleiding die je nu doet leuk? En sluit deze opleiding aan op de studie die je hierna wilt gaan doen?
Obelix95 schreef:Is het voor een specifieke opleiding op de HAS dat je 21 moet zijn? Ik ben ook een opleiding op de has begonnen toen ik 19 was vanaf het mbo, en klasgenoten vanaf het havo waren nog jonger.
(Denk teminste dat je t over de HAS in Venlo of Den Bosch hebt?)
Riel schreef:Kan je niet beter verder werken aan je MBO4? Als je de test niet haalt heb je toch een MBO4 diploma en loop je geen vertraging op met deze studie. Als je de test haalt kan je onmiddellijk overschakelen naar de HBO opleiding en hoef je de MBO4 opleiding niet af te werken. Je blijft wel in je studieritme (wat voor sommige mensen belangrijk is).
Waarom wil je de MBO4 opleiding niet afwerken?
Riel schreef:Dat is een goede reden om iets anders te doen.
Is eventueel een HAVO diploma in afstandsonderwijs halen iets wat haalbaar is? Dit is een voorbeeld van een mogelijke aanbieder: https://www.nha.nl/vmbo-havo-vwo
LiannePuthzy schreef:Ik denk inderdaad dat ik versneld de havo wil gaan halen, voor de opleiding die ik wil doen word alleen wiskunde aanbevolen (international food&agribuisness) staat alleen niet bij of je beter voor wiskunde a of b kan kiezen
ben ik even blij dat ik die dure cursus op school, in de zomervakantie niet gevolgd heb. Het beetje wiskunde wat ik kreeg op het Mbo was gelukkig genoeg Daantj__ schreef:Ik heb een andere opleiding gevolg. Ging domweg daarvan uit. Dus weet zo niet goed wat voor vakken echt veel gevraagd worden bij jouw opleiding. Wij hadden de eerste twee jaar dus wel wiskunde en statistiek. Maar dan is wiskunde a wel voldoende. Denk voor jouw opleiding ook maar wellicht kun je navragen wat het handigst is.
Wel balen trouwens dat je niet mbo 4 versnelt kan halen omdat je mbo 3 al hebt. En dat je 'verplicht' in jaar 1 moest beginnen. Ik snap wel dat de lol en motivatie dan een beetje wegebt als er geen verschil is in opleiding