Studie afbreken; studieschuld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Studie afbreken; studieschuld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:46

Ik kom er niet helemaal uit op de site van duo, maar ben eigenlijk ook op zoek naar persoonlijke ervaringen.

Zijn hier bokkers die hun studie hebben afgebroken en dus een studieschuld hebben bij duo? Een schuld die anders omgezet zou worden in een gift? Gaat om een mbo opleiding niveau 3/4.

Stel je haalt geen diploma en moet dus alles terug betalen... Hoeveel betaal je dan per maand? Ik lees alleen dat er rekening gehouden wordt met je inkomen maar zie ook bedragen voorbij komen van honderden euros per maand...

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:49

Er is een rekenhulp op de website van DUO die jou ongeveer kan vertellen hoeveel je per maand kwijt bent. Mocht je binnen 10 jaar van de start van je eerste MBO 3/4 opleiding alsnog een diploma op minimaal MBO 3 niveau halen, wordt je prestatiebeurs en studentenreisproduct alsnog een gift.

Linkje naar de rekenhulp:
https://www.duo.nl/apps/rekenhulp-terug ... nd/profiel
Laatst bijgewerkt door __Sannne op 29-01-19 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:50

Hoe lang ben je er al meebezig?
https://duo.nl/particulier/opleiding-st ... e-jaar.jsp , je hebt namelijk de februari regeling.

En anders heb je inderdaad gewoon een schuld bij DUO. Het is totaal afhankelijk van je inkomen en wanneer je begonnen bent met je studie (oude/nieuwe stelsel) en of je geleend hebt, of gebruik hebt gemaakt van OV.

Sani

Re: Studie afbreken; studieschuld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:54

Ik startte met een studieschuld van ruim 6K. Er is een aflossingsbedrag berekend bij mij van ongeveer 50,00. Ik heb wel de mogelijkheid om dit bedrag omhoog te zetten bijvoorbeeld of om een groot deel af te lossen ervan. Uit mijn hoofd sinds 2014/2015 ben ik aan het aflossen.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:58

Je mag uiteraard altijd een hoger bedrag per maand aflossen, of een groter bedrag in één keer. Je hoeft overigens pas 2 jaar na de laatst ontvangen studiefinanciering (Ja, een lening is óók studiefinanciering) te beginnen met terugbetalen. Dit gaat in vanaf de januari erop volgend. (Voorbeeld: Ontvang jij in juni 2019 voor het laatst SF, dan begin je vanaf januari 2022 met terugbetalen.)

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:00

Hier een studieschuld van 7000 maar wel van hbo. Daarna nog een mbo opleiding gedaan en dat is vrijgescholden.

Betaal op dit moment nog niks omdat salaris niet hoog genoeg is. Gaan eerst een huis kopen en daarna sparen voor aflossen studieschuld en rijbewijs:p

Maar dan zijn we wel toeslagpartner dus zal vanaf volgend jaar wel moeten gaan aflossen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:02

Ik had een studieschuld van 14000 euro, en betaalde 48 euro per maand af, zonder inkomen.
En inderdaad, toen ik kon heb ik hem in 1 klap afgelost, meer is nooit een probleem :)

Iloveiswan, houd er rekening mee dat je met een studieschuld minder kan lenen, en dat dat best een flink aantal minder is :j liepen wij ook tegenaan, daarom maar in een keer afgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:05

Ik heb even de rekenhulp gebruikt (dankjewel daarvoor!). Maar dan zegt ie dat ik niks hoef af te lossen omdat mijn inkomen te laag is. Ik heb een studieschuld van 18000.

Als je dus je hele leven een laag inkomen houdt, hoef je dus sowieso nooit terug te betalen??

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:08

Even gekopieerd van de website:

Is de aflosfase afgelopen, maar hebt u uw schuld nog niet volledig afgelost? Dan wordt de restschuld kwijtgescholden. Dit gaat automatisch. Hiervan krijgt u een bericht. Eventuele achterstallige maandbedragen schelden we niet kwijt.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:10

Pluttersput schreef:
Ik had een studieschuld van 14000 euro, en betaalde 48 euro per maand af, zonder inkomen.
En inderdaad, toen ik kon heb ik hem in 1 klap afgelost, meer is nooit een probleem :)

Iloveiswan, houd er rekening mee dat je met een studieschuld minder kan lenen, en dat dat best een flink aantal minder is :j liepen wij ook tegenaan, daarom maar in een keer afgelost.

Omdat ik 0 uren contract heb nemen we mijn salaris niet mee en dus ook niet de studieschuld :) Heb behoorlijk veel gespaard en kan aflossen nu. Maar dat doe ik express niet want dan moeten we hier nog paar jaar wonen. En dus bijna elke nacht niet slapen door overlast enzovoort. Liever eigen huis dan studieschuld aflossen :P

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:12

Bedrag wat je af moet lossen per maand is idd op je inkomen berekend. Ik ben toen gestopt,in de tijd dat het nog een gift zou worden. Moest het dus terug betalen. Mijn schuld was een heeel stuk lager als wat hier aan bedragen voorbij komt, hoefde geen 100 per maand te betalen ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:14

Iloveiswan schreef:
Omdat ik 0 uren contract heb nemen we mijn salaris niet mee en dus ook niet de studieschuld :) Heb behoorlijk veel gespaard en kan aflossen nu. Maar dat doe ik express niet want dan moeten we hier nog paar jaar wonen. En dus bijna elke nacht niet slapen door overlast enzovoort. Liever eigen huis dan studieschuld aflossen :P

Ah top!

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:16

Pluttersput schreef:
Iloveiswan schreef:

Ah top!

Allemaal over nagedacht :P Maar toch bedankt voor het melden :)

Vriend heeft inderdaad zijn 3000 en nog wat afgelost in een keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:16

Iloveiswan schreef:
Hier een studieschuld van 7000 maar wel van hbo. Daarna nog een mbo opleiding gedaan en dat is vrijgescholden.

Betaal op dit moment nog niks omdat salaris niet hoog genoeg is. Gaan eerst een huis kopen en daarna sparen voor aflossen studieschuld en rijbewijs:p

Maar dan zijn we wel toeslagpartner dus zal vanaf volgend jaar wel moeten gaan aflossen

Je kunt zo maar 30k minder lenen met een niet afbetaalde studieschuld van +- 7k a 10k, dus zo snel zul je niet aan een hypotheek komen tenzij je zelf heel veel spaargeld hebt. Dus het idee dat je zo makkelijk eerst een huis kan kopen met een volle hypotheek is helaas niet.

Het terugbetalen is inkomensafhankelijk en anders kun je DUO bellen met je vragen. :)

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 17:30

Ik heb een schuld van 15k. Ze smeren dat bedrag uit over 15 of in de nieuwe regeling 35 (?) jaar. Het is echt niet de moeite wat je aflost per maand... Zou op 1000 per jaar komen, verdeeld over 12 maanden per jaar is 90 euro per maand of zo?
Als je inkomen echt heel laag is kun je een tijdelijke aflossingsstop aanvragen. De 15 jaar wordt er niet korter mee, die begint alleen later/staat even op pauze.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 17:34

Myrthe3 schreef:
Ik heb even de rekenhulp gebruikt (dankjewel daarvoor!). Maar dan zegt ie dat ik niks hoef af te lossen omdat mijn inkomen te laag is. Ik heb een studieschuld van 18000.

Als je dus je hele leven een laag inkomen houdt, hoef je dus sowieso nooit terug te betalen??

Maar dan ziet je ook al verder in je studie neem ik aan, waarom maak je hem dan niet af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 17:38

Bedankt iedereen voor alle info, ik ga volgende week DUO eens bellen over wat in mijn situatie van toepassing zou zijn! :)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 17:40

watchthesky schreef:
Ik heb een schuld van 15k. Ze smeren dat bedrag uit over 15 of in de nieuwe regeling 35 (?) jaar. Het is echt niet de moeite wat je aflost per maand... Zou op 1000 per jaar komen, verdeeld over 12 maanden per jaar is 90 euro per maand of zo?
Als je inkomen echt heel laag is kun je een tijdelijke aflossingsstop aanvragen. De 15 jaar wordt er niet korter mee, die begint alleen later/staat even op pauze.

Die aflossingsstop is niet alleen als je inkomen heel laag is. Iedere terugbetaler heeft sowieso recht op 60 aflosvrije maanden (5 jaar) die hij/zij op elk willekurig moment kan inzetten.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 17:40

bigone schreef:
Myrthe3 schreef:

Maar dan ziet je ook al verder in je studie neem ik aan, waarom maak je hem dan niet af.

:')

Als alles in het leven zo makkelijk zou zijn.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 17:41

Ik heb een studieschuld van 18k en ben bezig met mijn studie af te breken. Ik raad je wel aan om alvast te gaan beginnen met de schuld aflossen. Hoeven geen grote bedragen te zijn, maar alle beetjes helpen mee.