Scriptie paard en recht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje9

Scriptie paard en recht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 23:22

Hoi allemaal,

Dit studiejaar hoop ik mijn bachelor Rechtsgeleerdheid af te ronden. Daarvoor moet er natuurlijk een scriptie geschreven worden en ik had het geluk om voor het onderwerp paard & recht te kunnen kiezen. :D De bedoeling hiervan is kort gezegd het opsporen van relevante problemen waarin de wet (nog) niet of te beperkt voorziet. Nu heb ik hier zelf wel een aantal ideeën over, zoals consumentenkoop, verborgen gebreken, aansprakelijkheid voor de bijrijder en dergelijke maar ik was toch benieuwd of er verder nog Bokkers zijn met ideeën hierover. Het lastige is dat het probleem voldoende ''ingewikkeld'' moet zijn omdat het dus op WO niveau is. Enkel ingaan op een onderzoeksplicht volstaat helaas dus niet :+. Het wordt natuurlijk mijn eigen scriptie, maar een beetje inspiratie op doen kan geen kwaad dacht ik.

Dus als er Bokkers zijn met meesterlijke ideeën, dan hoor ik het heel graag! *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:45

Hier op Bokt schijnt het idee te leven dat men na het verstrijken van een bepaalde periode de eigenaar van een paard wordt. Heb verder niet uitgezocht hoe dat precies zit maar het lijkt me dat dit door het interversieverbod niet kan. Wellicht is dat interessant om uit te zoeken? Het staat vast ergens in de wet vermeld maar als zoveel mensen hiervan overtuigd zijn lijkt het mij leuk te weten waar dit vandaan komt :). Succes!

upendo

Re: Scriptie paard en recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:51

Hoe het zit met een bijrijder die zonder toestemming (expliciet) verongelukt bij bijvoorbeeld een buitenrit en bijbehorende aansprakelijkheid.

Inderdaad, wat Pernilla zegt, eigendom van het paard als de wetmatige eigenaar de onderhoudskosten niet draagt.

Wat ik ook regelmatig voorbij zie komen zijn mensen die als bijbaan paarden inrijden of corrigeren. Waar ligt de aansprakelijkheid dan?

Tipje: je zou het subforum TAO (transport, afspraken en overige vragen) eens door kunnen scrollen, daar staat genoeg leesvoer in!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:53

Allereerst succes!

Ik vind het concept “eigendom” interessant in zaken dat er een hele dunne lijn is. Ik las laast weer een “vind mijn paard” verzoek van een vrouw wiens ex haar paard verkocht heeft. Ik vraag me dan af, wanneer is het diefstal, hoe leg je eigendom van een paard goed vast?
Waarschijnlijk niet WO niveau, maar hoe kan je ex nou je paard verkopen zonder dat het strafbaar is? Je leest veelal dat in het bezit zijn van de papieren geen eigendom betekend, dus wat wel en waar ligt nu de lijn, er zijn zo vaak van die vreemde verhalen daarover. Nou ja, gewoon iets wat mij bezig houdt.

Edit: blijkbaar meer die eigendom een interessante kwestie vinden!
Laatst bijgewerkt door Daphara op 28-01-19 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:53

Dit topic hou ik even goed in de gaten. Lijkt mij ook een leuk onderwerp voor m'n scriptie over twee jaar.

Wat ik altijd interessant vind is de aansprakelijkheid met bijrijders, verzorgers en dergelijke constructies. Als het paard een blessure krijgt die mogelijk komt door het berijden door de bijrijder, wie betaalt dan de rekening voor de dierenarts? Of als de verzorgster een rondje gaat wandelen, paard trekt zichzelf los en rent tegen een auto, wie vergoed dan de schade aan de auto?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 00:06

Misschien in het verlengde van eigendom: zou het wenselijk zijn om eigendom in een centraal register vast te leggen, al dan niet gekoppeld aan levensnummer en stamboekregistratie? Meer vergelijkbaar met aan de ene kant auto's, of aan de andere kant met slachtveeregistratie? Voordelen en nadelen, bijvoorbeeld ook controle op medicatie voor al dan niet slachten voor consumptie? Hoe zit dat met de veronderstelling dat de bezitter ook eigenaar is wanneer de identificatiepapieren van een eigenaar altijd bij de pensionhouder moeten zijn? Moet er dan niet altijd een pensioncontract zijn waarop staat onder welke titel een paard ergens verblijft? Hoe zit dat dan met een verblijf in een kliniek?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 00:08

Leuk! Ik schrijf voor mijn HBO ook een scriptie over paard en recht

Consumentenrecht is wel interessant. Zeker verborgen gebreken zijn nogal een ding, ik zou het in ieder geval erg interessant vinden hier een scriptie over te zien!

SnorlexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 00:33

Prrrr schreef:
Misschien in het verlengde van eigendom: zou het wenselijk zijn om eigendom in een centraal register vast te leggen, al dan niet gekoppeld aan levensnummer en stamboekregistratie? Meer vergelijkbaar met aan de ene kant auto's, of aan de andere kant met slachtveeregistratie? Voordelen en nadelen, bijvoorbeeld ook controle op medicatie voor al dan niet slachten voor consumptie? Hoe zit dat met de veronderstelling dat de bezitter ook eigenaar is wanneer de identificatiepapieren van een eigenaar altijd bij de pensionhouder moeten zijn? Moet er dan niet altijd een pensioncontract zijn waarop staat onder welke titel een paard ergens verblijft? Hoe zit dat dan met een verblijf in een kliniek?

Hier word ik helemaal enthousiast van :')

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 00:39

Ik dacht inderdaad ook direct aan eigendomsrecht. Er zijn veel zaken geweest waarbij een paard in training werd gezet en waar in geinvesteerd werd door anderen en beest loopt dan hoog in de wedstrijden en wordt meer en meer waard en dan blijkt er een probleem omdat 1 partij ineens claimt medeeigenaar te zijn. Er is veel onduidelijkheid over.

Wellicht is het ook interessant om de rechten van verkoop te onderzoeken. Dus dat een paard verkocht wordt om bv te laten slachten en dat de handelaar beest weer verkoopt met een (corrupte/partijdige) dierenarts aan zijn zijde. Hoe dat juridisch zit.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 01:01

Snorlex schreef:
Prrrr schreef:

Hier word ik helemaal enthousiast van :')

Dan hoop ik dat je jurist bent. Anders is het eng :')

SnorlexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 01:11

Ik heb inderdaad een juridische achtergrond haha.

Werkzaam binnen het insolventierecht maar tijdens een cursus kwam weer veel verbintenissen- en goederenrecht aan bod. Bezitter, houder. Met een link naar de paardenwereld en bijvoorbeeld de eis dat het paspoort bij het paard aanwezig moet zijn vind ik dat een heel interessant vraagstuk. Je kunt mooi beginnen met dieren zijn geen zaken maar de bepalingen voor zaken zijn wel van toepassing op dieren :Y)

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 10:22

zo'n register komt er niet, dus daar kan je een prima scriptie over schrijven, maar dat gaat niets uithalen. Je kunt een paard geen registergoed maken (zelfs bij auto's is die registratie geen eigendomsbewijs) en als het dus geen constitutief vereiste voor de levering is, kan je er niet op vertrouwen en is het dus net zo 'betrouwbaar' als het eigendom registreren bij het stamboek.

Voor leken is dat eigendomsrecht echt heel spannend en boeiend, maar voor een jurist is het echt vrijwel altijd hetzelfde, en lijkt een scriptie over dat onderwerp op WO-niveau me echt niet 'zwaar' genoeg. het R&I-hoofdstuk is op zich wel scriptiewaardig, maar dan eerder vanuit bestuursrechtelijk oogpunt.

op zich zijn er onderwerpen genoeg, maar ik denk dat je wel een beetje het verkeerde publiek aanspreekt in je zoektocht, want je wil juist een juridisch-wetenschappelijk hoogwaardig stuk schrijven en niet een breed gedragen populairwetenschappelijk artikel (tenzij de universiteit waar je studeert dat weet te waarderen, maar dat denk ik eerlijk gezegd niet). mocht je (overigens ook praktijk-)advies nodig hebben, of willen sparren, stuur me dan gerust een berichtje he.

In ieder geval veel succes.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 10:33

FloortjeM schreef:
zo'n register komt er niet, dus daar kan je een prima scriptie over schrijven, maar dat gaat niets uithalen. Je kunt een paard geen registergoed maken (zelfs bij auto's is die registratie geen eigendomsbewijs) en als het dus geen constitutief vereiste voor de levering is, kan je er niet op vertrouwen en is het dus net zo 'betrouwbaar' als het eigendom registreren bij het stamboek.

Hoezo zou dat eigenlijk niet kunnen? Doen ze dat niet ook mee vee? Of ben ik nu heel bleu en heb ik een compleet verkeerd idee van oornummers? :P

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 10:57

Bunn schreef:
FloortjeM schreef:

Hoezo zou dat eigenlijk niet kunnen? Doen ze dat niet ook mee vee? Of ben ik nu heel bleu en heb ik een compleet verkeerd idee van oornummers? :P

Ik denk dat Floortje al erg veel ervaring op gerechtelijk gebied heeft dus als ts slim is gaat ze contact met haar opnemen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:48

FloortjeM schreef:
Je kunt een paard geen registergoed maken (zelfs bij auto's is die registratie geen eigendomsbewijs) en als het dus geen constitutief vereiste voor de levering is, kan je er niet op vertrouwen en is het dus net zo 'betrouwbaar' als het eigendom registreren bij het stamboek.

De vraag waarom dat niet kan, terwijl er juist voor slachtvee wel zoveel als mogelijk een gesloten cirkel wordt beoogd door wetgeving, vind ik dan wel weer interessant. Gezien de omvang met de fraude juist met paardenvlees zou het fijn zijn als je altijd weet waar het paard is geweest en wie de eigenaar is geweest.

En waarom zou een auto of een paard geen registergoed kunnen zijn? Of zou je bij levering geen extra constitutieve vereisten kunnen stellen? Lijkt me sowieso fijn als dat bij dieren gaat moeten, kom je ook weer een stukje verder van 'een dier is een zaak'.

Ben het wel met je eens dat enkel eigendom juridisch niet zo interessant is. In elk geval niet genoeg voor een scriptie.

SnorlexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:24

Eigendom is natuurlijk ook ontzettend omkaderd. Afgebakend. En je kunt er wel kanttekeningen bij plaatsen maar voor een WO scriptie is dat te klein.

Misschien is het een idee diverse kantoren te benaderen met de vraag welke zaken vaak voorbij komen en waar zij tegenaan lopen. Zoals je zelf al aangeeft er zijn genoeg wegen om de scriptie aan te vliegen (vanuit contractrecht, aansprakelijkheid, ook arbeidsrecht). Welk rechtsgebied heeft je voorkeur? Is dat te linken naar hippisch recht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:34

Ik snap nooit dat er niet een zelfde soort register kan komen voor paarden zoals we dat voor ons melkvee hebben. Ik kan van iedere koe exact terugzien waar hij geweest is en wie toen de eigenaar was. Ook wanneer hij even van het erf is geweest (keuring bijvoorbeeld).
Waarom zou dat met paarden niet kunnen? :)

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:35

Miscchien kun je eens contact opnemen met Femke de Reus, zij is advocate in hippisch recht :)

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:39

Snorlex schreef:
Eigendom is natuurlijk ook ontzettend omkaderd. Afgebakend. En je kunt er wel kanttekeningen bij plaatsen maar voor een WO scriptie is dat te klein.

Ik denk dat dit wel meevalt. Juist dan kan je goed op de details ingaan. Bij een scriptie is het juist belangrijk dat het afgebakend is. Een voorbeeld waar bij ons een scriptie over geschreven is, is het verschil tussen "any" en "some" in Engelse zin. Nou is dit een cliché voorbeeld, maar er zijn scripties over kleinere onderwerpen geschreven.

SnorlexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:42

Pharootz schreef:
Snorlex schreef:

Ik denk dat dit wel meevalt. Juist dan kan je goed op de details ingaan. Bij een scriptie is het juist belangrijk dat het afgebakend is. Een voorbeeld waar bij ons een scriptie over geschreven is, is het verschil tussen "any" en "some" in Engelse zin. Nou is dit een cliché voorbeeld, maar er zijn scripties over kleinere onderwerpen geschreven.

Ik bedoel dat de wet heel duidelijk is wat eigendom betreft.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:29

Myrthe3 schreef:
Ik snap nooit dat er niet een zelfde soort register kan komen voor paarden zoals we dat voor ons melkvee hebben. Ik kan van iedere koe exact terugzien waar hij geweest is en wie toen de eigenaar was. Ook wanneer hij even van het erf is geweest (keuring bijvoorbeeld).
Waarom zou dat met paarden niet kunnen? :)

Ook dat is geen juridisch bewijs van eigendom, hoewel de regels wel zo strak kunnen zijn dat mensen weinig animo hebben om het anders aan te pakken. Bovendien: met dat melkvee werd ook extreem gesjoemeld toch, doordat iedere koe 'ineens' alleen nog maar tweelingen kreeg of iets dergelijks.
Een bewijs van eigendom kun je alleen creëren als je ieder paard notarieel laat verkopen, waarbij dus de notaris onderzoek doet of degene die m probeert te verkopen, wel daadwerkelijk bevoegd is om die verkoop te regelen. Alleen op die manier, waarop dus degene die het vastlegt verantwoordelijk is voor het toetsen dat het juridisch helemaal in de haak is, kun je er rechten aan verbinden. Anders is dat altijd fraudegevoelig. En dat betekent dus dat iedere koop zomaar 500 euro duurder wordt. Kijk maar even hoe groot de animo dan nog is.

Afijn, back on topic ;-)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:51

@floortjem

Dat extreem sjoemelen met tweelinggeboortes bleek na controle door RVO en NVWA beduidend minder te zijn. Minister Schouten en cie waren veel te voorbarig met hun beweringen.
Het bleek sommige koppelingen tussen managementsystemen en registratie bij RVO niet werden doorgegeven.
Bovendien is het vanwege alle registratieplichten, koppeling logboek dierenartsen, bedrijfsbezoeken dierenartsen, controle Qlip medicijnregistratie, koppeling melkcontrole , koppeling levering melkfabriek etc etc bijna onmogelijk te sjoemelen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 16:44

Wat mij erg interessant lijkt (maar misschien is hier al lang iets over geschreven): in de hedendaagse fokkerij komen er steeds meer genetische defecten voor waar steeds sneller en beter op getest kan worden. Bij bijvoorbeeld rashonden of katten met stamboom is er vaak een aansprakelijkheidsclausule; als dieren (die getest zijn) alsnog ziek worden dan kan de schade op de fokker worden verhaald. Hoe zit dat met paarden nu er zoveel meer bekend raakt over erfelijke ziekte? Hoe zit het als jij als fokker bewust kiest om met een paard te fokken (of het nu gaat om een vader of moederdier) waarbij een meer dan gemiddeld grote kans is op ziekte of gebrek en deze vervolgens verkoopt?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:28

Misschien een idee om ook een hoofdstuk fiscaal recht op te nemen? Er zijn best wat speciale regels met betrekking tot paarden. Vooral in de BTW.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 11:54

tienus63 schreef:
@floortjem

Dat extreem sjoemelen met tweelinggeboortes bleek na controle door RVO en NVWA beduidend minder te zijn. Minister Schouten en cie waren veel te voorbarig met hun beweringen.
Het bleek sommige koppelingen tussen managementsystemen en registratie bij RVO niet werden doorgegeven.
Bovendien is het vanwege alle registratieplichten, koppeling logboek dierenartsen, bedrijfsbezoeken dierenartsen, controle Qlip medicijnregistratie, koppeling melkcontrole , koppeling levering melkfabriek etc etc bijna onmogelijk te sjoemelen.

ok, best wel erg eigenlijk he, dat dat dan breed wordt uitgemeten in de pers en dat als het blijkt mee te vallen, daar geen enkele ruchtbaarheid aan wordt gegeven!