Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kainda

Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 09:48

Ik ben op fb lid van verschillende weggeefhoeken.
Ik geef ook regelmatig wat weg.

Vorige week stond er een vraag van iemand op. Ze had geen geld meer om te eten
en vroeg of iemand wat eten over had.
Gelukkig voor haar kreeg ze enorm veel reacties.

Na aanleiding hiervan werd er een nieuwe groep opgericht. "geen geld, wel eten"

Nu vraag ik me af waar er het meest behoefte aan is.
Is dat eten of bijv wasmiddel ,wc papier enz..maar ook bijv. brokjes voor huisdieren of speelgoed voor kindjes.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.
En wil hier zeker iets mee gaan doen :)

Pluttersput

Re: Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:50

Basisbehoefte is eten en drinken lijkt me..
Ik snap niet wat je precies bedoelt denk ik?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:53

Het hangt er denk ik erg vanaf waar je kijkt en hoe iemand leeft.

Sinds een tijdje bestaat er in sommige gemeenten ook al een dierenvoedselbank. Want hoe erg is het als je naast het leven onder bestaansminimum ook nog je beste vriendje af zou moeten staan? :(
Volgens mij zijn de criteria daarvoor hetzelfde als voor de 'mensenvoedselbank'

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:56

Ik vind brokjes voor huisdieren niet nodig. Op een moment dat je je beesten niet fatsoenlijk kunt verzorgen en dus moet aankloppen voor voer bij een ander moet je gewoon je dier weg doen. Dier zal een keer een dierenarts nodig hebben... maar dat is MIJN mening

Ik geef ook regelmatig weg naar mensen die het minder hebben, graag zelfs.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:57

de behoefte varieert per situatie alleenstaand,gezin en gezinssamenstelling.

Eten is altijd een probleem, ook bij kinderen kleding, schoenen ivm de groei.
Maar ook andere zaken die verslijten en kapot gaan er is geen geld voor vervanging.

Maar wat ik zelf naar vond dat een moeder haar kind thuis hield van het feestje van mijn dochter, er was geen geld voor een cadeau'tje .... uiteindelijk kwam het kindje wel na opgebeld te hebben en dat ze gewoon welkom was zonder (maar juist de stille armoede dat zie je niet).

zo zijn we nog eens in gesprek geweest na het feestje, maar de vrouw schaamde zich zo en dat is wel erg.Dat het oordeel van anderen zo bikkelhard en kwetsend kan zijn.Gelukkig is er geen verbod op hulp geven, soms eet ze mee uit de moestuin....wat over is en met een schuur vol aardappels mis je ook een maaltje niet!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 10:11

Hier in de buurt is een weggeef groep. Daar wordt met Sinterklaas cadeautjes verzameld, dingen die mensen niet meer gebruiken verloot aan mensen die interesse hebben en het goed kunnen gebruiken. Maar ook staan er vragen op van wat mensen nodig hebben. Van eten tot kleding, van wasmiddel tot kaarsen en meubels. Vind het een goed initiatief!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 10:19

Dure dingen zoals wasmiddel en vlees worden vaak veel reacties op gegeven in de fb groep hier in Den Haag. Het meest geliefd zijn wel cadeaubonnen van een supermarkt oid. Daar komen echt minimaal 150 reacties op. Helaas is de kans dat je een bon krijgt dus heel erg klein. Zijn ook altijd dezelfde mensen die de bon krijgen want er heerst nogal een vriendjespolitiek.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 10:40

Ik heb heel vaak dat ik teveel kook en het restje weg moet gooien. Ik zou best iemand een maaltijd willen geven. Maar geen idee of er een app ofzo bestaat die mensen bijeen brengt?

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 10:45

Dit soort dingen zijn eigenlijk de enige reden waarom ik mijn facebook account soms mis.

Wat ik wel merkte in de omgeving waar ik zat; Dat er dan groepen opgericht werden door een groepje mensen met 'lotingen' waarbij het opviel dat steeds een select groepje mensen iets won, vooral de wat meer waardevolle dingen. Dan was mijn vertrouwen in zo'n groep wel weg zeg maar...

Ik geef graag wat weg aan iemand die het meer nodig heeft dan ikzelf, maar dan moet het wel ook echt daarvoor bestemd zijn. Dat is een beetje het lastige aan dat soort groepen, je kunt het niet echt controleren ofzo.

Gelukkig heb ik nu een heel lief iemand van school waar ik kleding aan kan doneren en wat echt door haar familieleden gebruikt wordt en ze zijn er zo vreselijk blij mee. Dat vind ik fijn <3

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 10:46

Magrathea schreef:

Sinds een tijdje bestaat er in sommige gemeenten ook al een dierenvoedselbank. Want hoe erg is het als je naast het leven onder bestaansminimum ook nog je beste vriendje af zou moeten staan? :(

Ben erg blij om dit te lezen. Wij werken samen met de kringloop in ons dorp om ook dieren van deze gezinnen te voorzien. Wij hebben een dierenopvang voor ziekte van mens en dier aan huis. We krijgen veel donaties, waarvan we veel zelf kunnen gebruiken maar we gebruiken lang niet alles. In overleg met de vrijwilligers van de kringloop (die ook weer nauw samenwerken met de voedselbank) helpen wij deze gezinnen voor dierbenodigdheden.

Om terug te komen op de vraag van TS:
Ik denk dat de basisbehoeften belangrijk zijn, maar iets extra's ook juist welkom is. De voedselbank is er gelukkig om het grote deel in basisbehoeften te voorzien. Hoe fijn is het om juist een keer wat extra's te krijgen?

Storm schreef:
Ik heb heel vaak dat ik teveel kook en het restje weg moet gooien. Ik zou best iemand een maaltijd willen geven. Maar geen idee of er een app ofzo bestaat die mensen bijeen brengt?

Soms blijken deze gezinnen en families veel dichterbij te wonen dan dat je denkt. Kijk eens in je eigen buurt, wellicht een buurman of buurvrouw van verderop die het goed kan gebruiken? Bij ons hebben we op Facebook ook zo'n groep waar je dingen op weg kan geven (ook eten, taart, etc.). Als die in jouw buurt nog niet bestaat zou je hem misschien kunnen oprichten: dan help je deze mensen ook! :D

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:11

Ik kook momenteel voor een bekende die het heel moeilijk heeft. Hij is er heel blij mee.
Af en toe geven we ook wat andere dingen mee zoals wasmiddel enzo.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:22

In mijn vorige woonplaats was er een FB-groep speciaal voor het geven van eten. Prakkie075 heette het en dan kon je (of kun je nog steeds) bereid eten, maar ook eten dat nog in de verpakking zit aanbieden. Er was behoorlijk wat vraag naar! Ook vaak door dezelfde mensen, dus loten is/was wel belangrijk om het eerlijk te houden. Wij hebben daar ik weet niet hoe vaak wat op aangeboden en zelfs eten naar mensen gebracht die niet in staat waren om naar ons toe te komen. Er zaten ook wel eens mensen tussen waarvan ik dacht dat ze dit een heel simpele en goedkope manier van leven vonden, dus die deden daarna niet meer mee met loten. Je pikt de mensen die het echt hard nodig hebben er wel uit en dan is het heel dankbaar om die te mogen helpen. :j
Ik ben ook wel eens iemand in de supermarkt tegengekomen die bij alles stond te wikken en wegen en tegen zijn dochter zei dat wat zij voorstelde niet kon. Daar heb ik toen de boodschappen voor betaald en voor de kleine meid een zakje snoep en pakjes drinken voor op school bij gedaan.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:29

Fantsoenlijke kleding is veel vraag naar. En speelgoed voor kinderen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:29

Toch heb ik het idee dat de mensen die echt geen geld hebben om eten te kopen op één hand te tellen zijn.

Het sociaal minimum is sinds januari zn €1026 netto per maand voor een alleenstaande. Niet veel, maar om hier geen eten van te kunnen kopen, moet je het behoorlijk bont maken.

En dit is geen aanname, ik moet het er zelf mee doen. Val ik hierdoor onder de minima? Absoluut! Maar als je slim met je geld om gaat, is er prima van te leven. Ik kan sporten, heb een hond en sommige maanden lukt het zelfs om iets te sparen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:34

mvdende schreef:
Toch heb ik het idee dat de mensen die echt geen geld hebben om eten te kopen op één hand te tellen zijn.

Het sociaal minimum is sinds januari zn €1026 netto per maand voor een alleenstaande. Niet veel, maar om hier geen eten van te kunnen kopen, moet je het behoorlijk bont maken.

Er is vaak sprake ook van schuldenproblematiek en andere problemen (zoals middelengebruik) wat maakt dat dat bedrag in de praktijk vaak veel lager uitvalt. Enorm lastig en mensen kunnen vaak alle hulp gebruiken!

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:35

Vergeet niet dat er soms kinderen thuis wonen. Wanneer ze boven de 18 zijn krijg je geen toeslag meer maar gebruiken ze wel water/stroom/gas. Kostgeld is een optie, maar kan me voorstellen dat je dat liever niet wil (helemaal als ze zelf al schoolgeld/collegegeld betalen)

Ik denk dat eten en kleding belangrijk is (en dan niet alleen voor de kinderen, maar juist ook een keer iets leuks voor ouders) en de mogelijkheid om iets leuks te doen. Entree van het zwembad is al duur, laat staan een pretpark. En vaak is vervoer dan ook lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:36

Ik las laatst in een artikel (kan het zo snel even niet terugvinden) dat er bij voedselbanken vooral behoefte is aan verse producten, met name groenten/fruit. Deze worden minder gedoneerd omdat ze óf worden verkocht, óf vergaan. Gevolg daarvan was dat er relatief veel ongezonde producten (overgebleven sinterklaassnoep ed) en ingeblikt voedsel in het voedselpakket zaten. Of dat er in één keer een partij (bv paprika's) werd gebracht en mensen dan 20 paprika's hadden maar geen andere groente.

Dus als er op dat gebied wat te regelen is, is er denk ik meer behoefte aan vers dan aan bijvoorbeeld toiletpapier of shampoo.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:43

Denise_Storm schreef:
Magrathea schreef:

Ben erg blij om dit te lezen. Wij werken samen met de kringloop in ons dorp om ook dieren van deze gezinnen te voorzien. Wij hebben een dierenopvang voor ziekte van mens en dier aan huis. We krijgen veel donaties, waarvan we veel zelf kunnen gebruiken maar we gebruiken lang niet alles. In overleg met de vrijwilligers van de kringloop (die ook weer nauw samenwerken met de voedselbank) helpen wij deze gezinnen voor dierbenodigdheden.

Wat goed van jullie! Erg leuk om te lezen :)

@just_kiki, ik denk dat het makkelijk praten is als je niet in die situatie zit. Natuurlijk moet je rekening houden met dat een huisdier geld kost, maar over het algemeen denken mensen niet "zo en nu ga ik eens even lekker mezelf in de schulden werken" :+
Het is erg vervelend als mens én dier daar dan de dupe van worden, want waar je een mens nog kan uitleggen dat een verhuizing het beste is voor het dier snapt het dier zelf er natuurlijk niets van. Nog afgezien van het feit dat de aanwezigheid van dieren een goed effect heeft op het algeheel welbevinden van mensen, en deze factor wegnemen zou er zomaar toe kunnen leiden dat al aanwezige problemen erger worden.

@Blijheid; een vriendin van me die vrijwilliger is bij de voedselbank kan dit beamen ja!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:52

Wij doneren regelmatig aan de voedselbank.
Eten,drinken maar ook wasmiddel, tandpasta en tandenborstels.

Toen een vriendin het slecht had stuurde ik naar haar dozen met kleding en bonnen van gratis wasmiddel.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:52

vooral inderdaad voedsel. Maar ook schoonmaak middel en wasmiddel is erg veel behoefte aan. En keukenrol en wc papier. Dat zijn dingen die je laat staan omdat je toch eerst je eten wilt kunnen kopen. Verder kun je denken aan kleding voor kinderen die in de groei zijn zoals babytjes en peuters. En voor huisdieren inderdaad toch wel voer.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:53

Ik denk dat vlees en merkproducten het meeste in trek zijn. En verse groenten en fruit inderdaad.

Wat betreft huisdieren ben ik van mening dat de dieren die al hebt, gehouden moeten kunnen worden. Je doet je kind ook niet weg als het even wat moeilijker is. Ik zou gek worden als ik ze weg moet doen, dan ga ik liever nog onder de brug slapen. Van dieren ga je nou eenmaal houden. Die doe je niet meer weg.

Een dierenvoedselbank vindt ik dus ook een mooie oplossing. Het probleem hierbij vind ik echter dat mensen ook als ze al geldproblemen hebben, nog dieren gaan kopen. Dát vind ik niet kunnen.

Ik geef alleen via de weggeefhoek nooit meer iets weg. Geen goede ervaringen mee. Ik breng binnenkort wel een aantal vuilniszakken kleding en schoenen (waarond oor gloednieuw) naar de kledingbank.

En daarnaast hebben wij weleens gratis entreekaartjes voor een pretpark (met een patatje en drankje) weggegeven. Daar waren ze enrom blij mee. Dat maakt je dag ook wel goed. Maar dat soort dingen zijn ook leuk om weg te geven.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:53

troi schreef:
mvdende schreef:

Er is vaak sprake ook van schuldenproblematiek en andere problemen (zoals middelengebruik) wat maakt dat dat bedrag in de praktijk vaak veel lager uitvalt. Enorm lastig en mensen kunnen vaak alle hulp gebruiken!

Klopt. Heel veel minima die ik ken roken, dat Kost veel geld. Ook zal (druks) gebruik onder minima hoger liggen dan bij Jan modaal en hoger.

Maar als je "gewoon" leeft zonder al te gekke fratsen, kan je rond komen.

En ik ben ook niet blij als alle belastingen van de gemeente rond deze tijd weer op de mat vallen. Maar daar zet ik iedere maand een bedrag voor opzij zodat ik de rekening iig gewoon kan betalen. Helaas krijg je geen kwijtschelding als je als zzp ingeschreven staat bij de KvK.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:25

snuffie123 schreef:
Wat betreft huisdieren ben ik van mening dat de dieren die al hebt, gehouden moeten kunnen worden. Je doet je kind ook niet weg als het even wat moeilijker is. Ik zou gek worden als ik ze weg moet doen, dan ga ik liever nog onder de brug slapen. Van dieren ga je nou eenmaal houden. Die doe je niet meer weg.

Een dierenvoedselbank vindt ik dus ook een mooie oplossing. Het probleem hierbij vind ik echter dat mensen ook als ze al geldproblemen hebben, nog dieren gaan kopen. Dát vind ik niet kunnen.

Op zich snap ik je punt, maar ik ben nog steeds wel van mening dat de dieren hier niet de dupe van zouden moeten worden. Die vragen er ook niet om om bij iemand te gaan wonen die ze eigenlijk niet kan verzorgen :)
Bovendien heb je ook gewoon mensen die niet goed met geld kunnen omgaan, en als ze dan horen dat er een nestje zwerfkittens in de straat ligt ergens denken die misschien wel "ach, die neem ik wel in huis" zonder zich af te vragen of ze hier wel het geld voor hebben.

Helaas zijn er in elk systeem mensen die er misbruik van maken, maar dat maakt het systeem an sich niet slecht :) En uiteindelijk hebben de dieren er baat bij.

Ik bedenk me trouwens net ook dat er voor bijstandsgerechtigden een gemeentelijk gesubsidieerde dierenarts is/was in Rotterdam :oo Dus zelfs daar zijn oplossingen voor.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:28

Ja klopt en dat ben ik met je eens, maar juist die mensen die niet met geld om kunnen gaan, leren daar dus niet van op deze manier.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:31

Snuffie: ik snap je punt met 'nog dieren kunnen kopen'. Wanneer er dieren waren voor deze problemen vind ik het heel anders. Ik werk als hulpverlener en de meeste mensen willen alles wel weg doen maar niet hun kat of hond.

Voedselbank voor dieren is inderdaad handig, ook heb vanuit diverse organisaties wel opties qua korting op bv. castreren. Ik weet even niet welke organisatie, maar je hebt er 1 die voor 25 een kater helpt en 50 voor een poes. Allemaal acties :)

Wat ik vooral rot vind is dat sommige mensen ook geen idee hebben waar ze recht op hebben. Bijvoorbeeld kwijtschelding, maar er zijn ook stichtingen die bv. de contributie van een sportvereniging betalen of een bon voor kleding geven. Die kleine beetjes helpen ook :)