Glutenvrij,lactosevrij, van te voren te bereiden/ovengerecht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gaby

Glutenvrij,lactosevrij, van te voren te bereiden/ovengerecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 00:06

Ik heb voor aanstaande zaterdag mijn broer en zijn vriendin uitgenodigd om te komen eten en bordspelletjes te spelen. Supergezellig!
De vriendin van mijn broer kan helaas niet zo goed tegen gluten en lactose, en ik weet niet zo goed wat nu klaar te maken... Ik wilde hun echter heel graag uitnodigen, dus dat heb ik toch gedaan.

Ik zou graag een ovengerecht maken, of een gerecht dat ik van te voren kan koken, om vervolgens op te warmen. Ik vind het ongezellig om lang in de keuken te staan, terwijl er gasten zijn. Risotto valt dus af.
Glutenvrije pasta vindt ze niet lekker, en ik wil geen lasagne make met bladen van groente.

Heeft iemand nog een leuk idee? :)

Maik79

Re: Glutenvrij,lactosevrij, van te voren te bereiden/ovengerecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 00:09

Een hele kip in de oven met aardappeltjes en citroen in dezelfde schaal, en dan salade erbij? Kan prima gluten-en lactosevrij.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 00:34

Toevallig volg ik het fodmap dieet en mag ik onder andere ook geen gluten en lactose. Wellicht is een ovenschotel met sperziebonen, aardappelschijfjes en kipfilet een idee? Dan een soort sausje van tomaten erover? (Sausje heb ik geen idee van hoe je dat het best kunt maken, ik lust zelf geen tomaten, maar een witte saus is moeilijker in verband met de lactose). Als je nog een toetje zoekt, ik heb een recept voor een chocoladecake die gluten- en lactosevrij is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 00:44

Pom!
https://surinaams-eten.blogspot.com/201 ... vlees.html

Pomtajer (bij de toko) is glutenvrij en lactosevrij. Je kan het serveren met rijst of glutenvrijbrood. Komt niks aan extra gluten of lactose bij kijiken.

Roomboter kan je vervangen voor margarine, daar hoeft trouwens geen 250gr van in, gewoon net genoeg voor de kip aan te braden :)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 08:55

Geen ovengerecht, maar: een curry? Je kunt de curry van tevoren maken zodat je die alleen nog hoeft op te warmen als je gasten er zijn. De rijst kook je dan ook nog, maar dat is een kwestie van opzetten en de tijd in de gaten houden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 09:08

Mijn man kan niet tegen gluten.
Wij eten regelmatig pandan rijst met roerbakgroenten, kip en - ketjap of pindasaus zonder gluten erdoor bakken en dan nog pijnboompitten erbij.
Kunnen we 2 dagen van eten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 09:55

Aardappel/aubergine/gehakt/bechamelsaus maken met rijstbloem of aardappelzetmeel. Tomatensaus maken zelf en in de oven gooien. :Y)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 17:55

In principe kun je gewoon alles wat je maar wil maken

Als je een rijst en aardappelen zijn sowieso GV
Alles qua melk kun je vervangen door een plantaardige variant er van
Zo ook boter

Risotto kan trouwens prima van te voren klaar gemaakt worden en even doorwarmen voor serveren uit
Vond hem dan vaak nog lekkerder ook

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 19:06

Kan ze 'niet zo goed' tegen gluten of is ze gewoon echt glutenintolerant? In dat laatste geval hou er alsjeblieft rekening mee dat iemand van het minste beetje kruisbesmetting al enorm veel last kan krijgen. Denk daarbij ook aan koekenpannen waarvan de aanbakbodem is aangetast en houten of flink bekrast plastic keukengerei. (Gluten kunnen hierin ook na het afwassen achterblijven) Als jij daar normaal gewoon gluten mee verwerkt zou iemand met glutenintolerantie er ziek van kunnen worden. Vooral dus héél schoon werken.
Als het inderdaad is van ik kan geen brood/pasta etc eten maar word van een kruimeltje heus niet ziek dan is het al een heel stuk makkelijker :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 19:07

Dat geldt trouwens ook voor lactose problemen. Voor mij een pan waar eerder boter in is verhit is voor mij een absolute no go. Word ik doodziek van als dat weer verhit wordt. Glazen ovenschaal is mits goed schoon wel veilig zolang hij niet afgeragd gekrasd is,

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 19:33

Alwiene schreef:
Kan ze 'niet zo goed' tegen gluten of is ze gewoon echt glutenintolerant? In dat laatste geval hou er alsjeblieft rekening mee dat iemand van het minste beetje kruisbesmetting al enorm veel last kan krijgen. Denk daarbij ook aan koekenpannen waarvan de aanbakbodem is aangetast en houten of flink bekrast plastic keukengerei. (Gluten kunnen hierin ook na het afwassen achterblijven) Als jij daar normaal gewoon gluten mee verwerkt zou iemand met glutenintolerantie er ziek van kunnen worden. Vooral dus héél schoon werken.
Als het inderdaad is van ik kan geen brood/pasta etc eten maar word van een kruimeltje heus niet ziek dan is het al een heel stuk makkelijker :j

Ik heb het idee dat het het eerste is. Ze eet soms wel een stuk taart als ze dat lekker vind. Of poffertjes, en die bevatten ook melk.

Maar bedankt voor de tips, bij een serieuze gluten- en lactose-intolerantie zijn die tips zeer waardevol.

Bedankt voor alle recepten tot nu toe! Keep them coming :) .

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 19:48

Taart? Als in: Niet-aangepaste, gewoon glutenvolle normale mensen taart? (niet toevallig daimtaart, die is glutenvrij en ah heeft een gv hazelnootschuimtaart maar die zijn beide niet lactosevrij naar mijn idee) Poffertjes zou je in theorie met lactosevrije melk en boekweitmeel kunnen maken, maar ik heb het idee dat dat niet is wat je bedoelt. Daar zou ik dus mooi geen moeite voor doen :+
Zie het al voor me, jij alle moeite doen om glutenvrij en lactosevrij te koken en zij na afgeloop: Oh lekker heb je cake met slagroom in huis joh, heerlijk :')

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 20:56

Alwiene schreef:
Taart? Als in: Niet-aangepaste, gewoon glutenvolle normale mensen taart? (niet toevallig daimtaart, die is glutenvrij en ah heeft een gv hazelnootschuimtaart maar die zijn beide niet lactosevrij naar mijn idee) Poffertjes zou je in theorie met lactosevrije melk en boekweitmeel kunnen maken, maar ik heb het idee dat dat niet is wat je bedoelt. Daar zou ik dus mooi geen moeite voor doen :+
Zie het al voor me, jij alle moeite doen om glutenvrij en lactosevrij te koken en zij na afgeloop: Oh lekker heb je cake met slagroom in huis joh, heerlijk :')

Ja, gewone taart, zoals de taart van Dudok :+ . En gewone poffertjes, meen ik. Maar ik vergeef haar het inconsequente gedrag, ze is echt super aardig, en ik wil op zich ook best glutenvrij en lactose-vrij koken. Ik heb gelukkig door het topic al ideetjes opgedaan. En als toetje serveer ik sorbetijs.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 20:58

Ach dan kunnen we in ieder geval 1 conclusie met een gerust hart stellen ze wordt niet doodziek van een kruimeltje gluten, anders wil je dat wel laten zeg maar :=

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 20:59

Een ovenschotel met aardappel, witlof, ham en kaas doet het hier altijd goed.

Hollandse harde kaas is lactosevrij