Spullen/eten verkopen op straat voor uitwisseling project

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie_Wind

Spullen/eten verkopen op straat voor uitwisseling project

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 11:52

Hallo allemaal!

Een tijdje geleden zijn we naar Barcelona geweest met school voor een uitwisselingsproject.
We hebben toen bij mensen daar geslapen voor een week en hebben de stad en hun school bekeken.
In het voorjaar komen zij naar ons toe, en we hebben dus geld nodig om met hun ook dingen te kunnen doen hier in Nederland. Voor bijvoorbeeld trein/buskaartjes en naar een museum gaan etc.

We wilden hiervoor chocomel, wafels en sleutelhangers verkopen. Maar ik kan dus niet goed vinden of dit toegestaan is in Nederland.
Weten jullie daar meer van? Anders kunnen we altijd eten en drinken verkopen in school, of aan huis, dat mag namelijk wel. Maar sleutelhangers dan, mag dat wel op straat?

Granoek

Re: Spullen/eten verkopen op straat voor uitwisseling project

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:10

Ik ging laatst naar Jan Linders (supermarkt) en daar hadden ze van een vereniging uit een kraampje naast de kassa gezet waar wafels gebakken werden. Lijkt me dat je hier dan gewoon toestemming voor moet vragen van de supermarkt en dat is misschien gemakkelijker te regelen dan eventuele vergunningen voor op straat verkopen. Maar heb geen ervaring met kraampjes aan de straat.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 12:22

Granoek schreef:
Ik ging laatst naar Jan Linders (supermarkt) en daar hadden ze van een vereniging uit een kraampje naast de kassa gezet waar wafels gebakken werden. Lijkt me dat je hier dan gewoon toestemming voor moet vragen van de supermarkt en dat is misschien gemakkelijker te regelen dan eventuele vergunningen voor op straat verkopen. Maar heb geen ervaring met kraampjes aan de straat.

Is een leuk idee, ik kan het zeker voorstellen.
Dankjewel!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:12

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 14:49

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:51

Het maakt uit of je het eten ter plekke bereidt of niet. Wat ik heel raar vind trouwens, want je zou toch denken dat mensen liever zien hoe iets bereid wordt dan dat het uit iemands misschien wel super gore keuken komt :+ Het is namelijk vaak makkelijker om al bereid voedsel te verkopen dan om het ter plekke te maken. Dan zou je bijv broodjes kunnen smeren thuis en die op straat verkopen

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:58

Volgens mij heb je een leurderskaart nodig die je moet aanvragen bij de gemeente.Ook langs de deuren verkopen mag niet zomaar. In een supermarkt mag idd met toestemmig van de filiaalhouder.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 16:38

Daar heb je een vergunning voor nodig, en om aan huis te mogen verkopen heb je ook een vergunning nodig :)
Voor het voorbeeld van granouk hierboven ergens ook. Je mag niet zomaar te pas en te onpas spullen gaan verkopen.

Ik zit zelf bij een vereniging en wij verkopen wel eens bloemen/speculaas aan huis, dat mag alleen met vergunning.
Het is ook zo gruwelijk irritant als mensen zonder vergunning dingen komen verkopen, maar het gebeurt regelmatig, en ik bel dan gewoon de politie, die halen ze weer van de straat.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 19:16

verootjoo schreef:
Daar heb je een vergunning voor nodig, en om aan huis te mogen verkopen heb je ook een vergunning nodig :)
Voor het voorbeeld van granouk hierboven ergens ook. Je mag niet zomaar te pas en te onpas spullen gaan verkopen.

Ik zit zelf bij een vereniging en wij verkopen wel eens bloemen/speculaas aan huis, dat mag alleen met vergunning.
Het is ook zo gruwelijk irritant als mensen zonder vergunning dingen komen verkopen, maar het gebeurt regelmatig, en ik bel dan gewoon de politie, die halen ze weer van de straat.

Dankjewel.
Met aan huis bedoel ik op eigen terrein. Dat je in je voortuin gaat staan met een kraampje. Niet de huizen langs gaan, beetje onduidelijk :=