Ik zoek ervaringen met de nieuwe vorm van de interne opleiding operatie assistente in het ziekenhuis.
Zelf zit zelf in de sollicitatieprocedure (meeloopdag-assessment-sollicitatiegesprek) , maar heb twijfels over of ik het red. De eerste 2 jaar op de HBO in de collegezaal en een enkele stageperiode zal nog gaan, maar laatste 2 jaar de fultime stageperiode heb ik vraagtekens bij. Ik heb nog een jong kind en zal dus gebruik moeten maken van naschoolse opvang, door de lange dagen.
Iemand ervaring met deze opleidingsvorm met/zonder kinderen?
Ik heb zelf getwijfeld over deze studie. Nu doe ik gewoon gezondheid en technologie,dus zonder het gedeelte operatie assistente er bij. De druk van alles moeten halen het 1e jaar was toch wel een te groot risico voor mij. Een vriendin van mij heeft wel voor operatie assistente er bij gekozen. Die is hele dagen met school bezig en zit nu in het 3e. Alles draait nu om school bij haar.
Ik zou zeggen, loop een keer een dag mee, met de normale gezondheid en technologie en met de optie operatie assistente. Vraag docenten, vraag leerlingen. Ik weet niet waar je vandaan komt? Maar eventueel kun je wel een keer met mij meelopen. Ik ben wel opnieuw begonnen in het 1e jaar maar heb wel oud klasgenoten die nu in het 3e zitten en ik kan je wel meer vertellen over de opbouw van de normale gezondheid en technologie.
_Vanes_
Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-19 11:21
Dank je Jasmijn voor je reactie. De meeloopdag heb ik al gehad en heb ook een realistisch beeld gekregen van het beroep, maar ook vooral van de lange werkroosters.
Ik heb geen ervaring met de opleiding maar ik werk als operatie assistent al een tijdje, je kan in de meeste ziekenhuizen het praktijk gedeelte ook parttime doen, dat wil zeggen 32 uur per week. Dat scheelt toch. Ik vind persoonlijk de lange werkroosters wel meevallen, tenzij jouw ziekenhuis 9 urige werkdagen heeft.
Ik heb zelf geen ervaring met bovenstaande opleiding, wel doe ik zelf de HBO-V en ben ik na 2 jaar voltijd overgestapt op duaal (deeltijd). Ik werk gemiddeld 28u per week en krijg elke week 4u school betaald. Nu ben ik ook nog verhuisd tussendoor dus ik moet nog even mn ritme vinden, maar ik ben er wel een hoop tijd aan kwijt, meer dan toen ik nog voltijd naar school ging in ieder geval...
Dyphusion
Geplaatst: 24-01-19 19:44
Ik doe zelf alleen de HBO-V op ik vermoed de school waar jij je onderwijs zou gaan volgen, maar ik weet niet of het zwaar zal zijn. Ligt ook een beetje aan jezelf. Hoe veel moeite heb je met leren? Ligt anatomie en fysiologie je? Naar horen zeggen zijn de T-toetsen niet moeilijk. A&F toetsen zijn meerkeuze en de T-toetsen juist/onjuist geloof ik. Hou er wel rekening mee dat je in het begin weinig op de operatiekamer staat. Daarnaast hebben de eerstejaars HBO-VT geen herfstvakantie, dus dan heb je 15 weken les (en stage) zonder vakantie.
Ik volg zelf de "normale" inservice opleiding tot ok assistent en bij ons in het ziekenhuis zijn er een aantal die de hbo vt stroming doen. Wat ik van hun hoor is het vrij pittig en als het goed is stopt de samenwerking met ons ziekenhuis ook binnenkort omdat er zo veel mensen afvallen en het daardoor niet rendabel meer is..
Ik zit erg in twijfel of deze opleiding wat voor mij is. Ik doe op dit moment MBO-V en wil graag de overstap maken naar HBO-V. Ik twijfel heel erg of ik dat met deze 'OK-route' wil doen. Het spreekt mij aan de ene kant erg aan, maar weet niet goed of het misschien te moeilijk is of te zwaar...
Het gaat idd over de interne HBO-VT van Zuiderland. Inmiddels ben ik zelf uit de sollicitatie gestapt, voor lichamelijke redenen( oude benen) en de Collegetijd was nog wel te regelen met de opvang van mijn dochter, maar het toekomstperspectief dat je altijd vroeg begint en dagen van 9 uur hebt, ook parttime, maakt het voor mij als moeder niet realistisch. Heel jammer maar de zorg-leer vacatures zijn helaas niet single-mum vriendelijk.
Ah wat jammer, 9 urige werkdagen zijn ook pittig, daarom doe ik 8 urige werkdagen, ook omdat dat handiger is voor de opvang. Maar niet in ieder ziekenhuis heb je die keus.